Waarom zou ik dat niet beseffen, denk je dat jij zo'n uitzonderlijk inzicht hebt bekomen door even aan de band te staan ofzo? Zo speciaal is dat niet hoor.
Ik heb niet gezegd dat die zaken droomjobs zijn, maar een job die iedereen kan uitvoeren moet nu eenmaal niet beter betaald worden dan een waar een bachelor voor nodig is. Verder schat ik de taken die een kleuterleidster uitvoert ook wel in als belangrijker dan poetsen en kippen ontdarmen. Dat jij ontevredenheid met je job of frustraties wil gelijkschakelen met werkdruk, en en passant dan wat laatdunkend doet over het kleuteronderwijs, is voor jouw rekening. Het ging over het feit dat voor 20-25 kleuters instaan effectief zwaar is, en niet iedereen het kan. Dan lijkt een degelijke verloning me logisch.
Mijn initiële opmerking dat kleuteronderwijs onderschat wordt ging overigens niet alleen over de "zwaarte" van voor 25 kinderen te moeten zorgen, dat is deels ook persoonlijk - bij mij zou het eerder gaan om de stress van die kinderen veilig en "gecontroleerd" aan hun ouders te moeten teruggeven aan het einde van de dag, die bijten elkaar soms, etc. - en je wordt al sowieso geen kleuterleider als je daar niet mee om kan.
Veel mensen onderschatten vooral dat het kleuteronderwijs ook effectief onderwijs is, daar kruipt tegenwoordig nog meer dan vroeger, ook heel wat inzet in om die kleuters al heel wat bij te brengen, waaronder motorische vaardigheden om later te leren schrijven ("krullenbol"), etc.
In de ogen van velen die zich vergrijpen aan gemakkelijke oneliners lijkt het veredelde en goedkopere kinderopvang te zijn. Getuige ook hoe veel ouders gewoon tegenwoordig hun kind niet zindelijk trachten te krijgen voor ze het naar het kleuteronderwijs te sturen.
Ik ben zeer tevreden over mijn job. Ik doe niet laatdunkend over het kleuteronderwijs. Ik heb mededogen met al diegenen die een job uitvoeren om te 'overleven'. Daar zou de focus moeten liggen, niet bij een onderwijzer. Want naar die onderwijzer: daar luistert iedereen naar. Naar die bandwerker: daar ligt niemand van wakker want die zouden zogezegd maar tevreden moeten zijn met hun job want ze hebben geen 'stress' of geen verantwoordelijkheden.
Die focus bestaat, en heet het minimumloon, maar het ging hier initieel over de pensioenen/verloning van leerkrachten, niet om andere jobs.
Gegeven de reacties in deze thread waar mensen die véél meer verdienen zich laagdunkend en foutief uitlaten over de verloning van onderwijzers denk ik niet dat je kan stellen dat iedereen naar onderwijzers luistert zoals jij zegt.
Bandwerk verdient als je bepaalde zaken, zoals shiftpremies in rekening brengt, ook zeker niet altijd slecht. Maar ook daar gelden natuurlijk verschillen tussen pakweg farma en vleesindustrie.
Verder is het door een combinatie van vraag & aanbod, kwalificaties en talent/geluk/sector niet abnormaal dat de jobs waar contextbinder mee afkwam minder verdienen als basisloon, omdat nu éénmaal veel mensen ze kunnen doen bijvoorbeeld. Om zo'n mensen te beschermen is er wél een minimumloon. Daarnaast het drama van die kippendarmen is ook overdreven, de stress van die job zou voor wat mij betreft niet in de vuiligheid zitten, maar in de monotone job en het gebrek aan een mentale uitdaging.