Kun je die sectorale CAO's en barema's eens doorsturen naar mijn vorige (en enige) twee werkgevers in de privé, want die zijn daar precies niet van op de hoogte? Als het dan toch allemaal zo simpel is om opslag te krijgen in de privé, dan had ik graag de magic key gekregen van jou.
De realiteit is dat veel werkgevers in de privé daar helemaal niet aan gebonden zijn natuurlijk. Exact in lijn met wat ik hierboven al heb gezegd: wanneer ambtenaren zich vergelijken met de privé, dan cherrypicken ze voor die laatste groep altijd de meest gunstige voorwaarden uit afhankelijk van het discussie-onderwerp. De realiteit is heel vaak anders natuurlijk.
De realiteit is dat werkgevers daar wél aan gebonden zijn, maar dat dat minima zijn waar de werknemers in de privé in de "betere" (qua verloning) jobs natuurlijk boven zitten en je je loon moet onderhandelen, ook minder mijn ding.
Elke opslag heb ik tot nu toe:
- Keihard moeten verdienen op basis van objectieve verwezenlijkingen die aantonen dat ik "exceeding expectations" heb gepresteerd. Je moet iets van leverage hebben op basis waarvan je naar opslag vraagt. "Het leven is duurder geworden", wordt namelijk al opgevangen door de index.
- Bovenstaande prestaties heb ik vervolgens keihard moeten verdedigen, assertief op tafel gooien, eraan herinneren tot vervelens toe, nogmaals assertief op tafel kloppen, dreigen om te vertrekken, etc. Tot je iets uit de brand kan slepen.
Resultaat: buitengewoon gepresteerd, grootte van projecten is x10 à x100 gegaan de afgelopen jaren, idem met financiële verantwoordelijkheden. Met telkens een klein zoethoudertje als opslag. Minder dan wat ambtenaren automatisch krijgen.
Er zijn redenen waarom dat bij de overheid, en zeker in het onderwijs niet zo is. Te veel politiek en vriendjespolitiek waardoor de opslag zeker en vast niet per se zou gaan naar de beste presteerders.
Dat heeft voordelen, je weet waar je je aan kan verwachten en moet niet "onderhandelen", dat heeft ook nadelen, je "kan" niet onderhandelen, uitzonderlijke presteerders of gegeerde profielen worden ook niet beter beloond, toch zeker niet in sectoren zoals het onderwijs.
Dit is in andere landen wél zo, ik ken leerkrachten die om die reden de grens zijn overgestoken.
Ook qua gegeerde profielen zie je dat overheden nu géén ambtenaren meer inhuren maar consultants, en die kosten overigens nog meer.
In de privé moeten werkgevers voor dergelijk gedrag géén verantwoording afleggen, en kan je botsen op de frustraties for a lack of a better word die jij nu lijkt te hebben, maar toevallig heb ik nu een paar vrienden in de bouwsector, die lijken de last waar jij van spreekt niet te hebben, maar die jobhoppen ook effectief en zijn deels (schijn)zelfstandig.
"Vertrek dan naar een ander bedrijf!". Ja, natuurlijk. Maar tegen dat je de verloningspolicy van een bedrijf aan den lijve hebt ondervonden ben je al snel 2 à 3 jaar verder. Na 6 jaar en 2 werkgevers met slechte ervaringen heb ik het volledig gehad. Ik heb geen zin om de rest van mijn leven om de 2 à 3 jaar te veranderen van bedrijf om mezelf iedere keer opnieuw te bewijzen voor een habbekrats. En dan heb ik nog zogezegd een knelpuntberoep.
Hopelijk besef je nu welk privilege het is om als ambtenaar automatische opslagen te krijgen zonder dat je zelfs speciaal moet presteren. Dat is iets waarvoor je in de privé vaak keihard moet presteren, keihard vechten en zelfs dan nog ben je niet zeker of je iets krijgt.
In plaats van je frustraties op anderen af te reageren, i.c. vnl. leerkrachten en ambtenaren, misschien die logica hier dan ook eens toepassen:
een onderwijzer (of ambtenaar) heeft ook voor een sector met een gekend verloningssysteem gekozen, en die ziet dat nu ook veranderen.
Leerkrachten worden zelfs tweemaal getroffen, enerzijds met een langere loopbaan in beschouwing te nemen en een minder voordeligere tantième.
Jij en anderen hier die cijfers graag uit de lucht lijken te halen focussen overigens ook steevast op de "topambtenaren", ik wil je gerust eens een simulatie geven van het loon of pensioen van een ambtenaar van niveau 'C' federale - een ex-vriendin van mij werkte op dat niveau - of godbetert niveau 'D' bij de gemeente - ook familie die in die job werkte - dat zijn écht géén vetpotten. Maar goed, ik krijg de indruk dat je geen fan bent van (nauwkeurige) cijfers.