Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik veronderstel dat die 7,5% die maandelijks van mijn loon gaat onder de noemer: "werknemers bijdrage pensioen" als statutair ambtenaar dan ook gewoon meteen op mijn rekening komt?

Ja neen hé, dan zijn de pensioenen van de huidige generatie ambtenaren niet meer gedekt :p.
Sowieso was het voorstel dat zo snel mogelijk (dat gaat dan 2026 zijn, aangezien men 2025 niet meer gaat halen) elke persoon die op pensioen gaat vanaf die datum het berekent op 20j. Wat een immense aderlating is voor mensen die per toeval niet dit jaar op pensioen mochten. Terwijl die vorige generatie aan ambtenaren, waarvoor nu betaald wordt, zo goed als buiten schot blijft.

Je zou denken dat daar dan toch ook een bijdrage van gevraagd wordt.
Het blijft echter pijnlijk. En het zal een knauw geven aan de aantrekkelijkheid van de overheid die het nu ook al moeilijk heeft voor redelijk wat profielen (zoals de profielen van Mac-BC) te vinden. En ik ken een paar mensen die zijn overgekomen van de privé, ingebonden hebben aan loon (en relevante groepsverzekering) in de veronderstelling dat dit groeit maar ook dat dit pensioen toch ook wel voor een stuk afgedekt is. Die gaan zich ook bedrogen voelen. Vooral omdat het voor hen (maar ook mij) ineens overgaat naar 40 jaar. Wat voor zijinstromers toch ook een significante impact heeft.

Nu bon, er moet ergens geld gehaald worden. De prerowhatever is in eerste stap perfect logisch. En uiteindelijk weet je als je statutair bent dat er geen enkele garantie is op het loon dat je krijgt en de andere voordelen. Aangezien er geen wettelijk contract is. De koning kan zeer simpel met een koninklijk besluit de voorwaarde aanpassen. En klagen hierover hoort dan eigenlijk ook niet. Op voorwaarde dat het in het belang van het land gebeurd. Wat mij met een gat in de begroting van 30 miljard of whatever toch wel het geval lijkt.

Echter...
De situatie blijkt (ik ben geen expert) danig precair dat we niet anders kunnen dan de spelregels veranderen. Voor mij mag men ook de spelregels van mijn groepsverzekering, ecocheques of èèn van mijn andere (weinige) extralegale voordelen aanpassen. Ze mogen de index drie keer doen springen. Whatever. Als dat nodig is om een competitieve economie en mijn en uw job te behouden, dan moeten we nu met allen even de bittere pil slikken.

Ik kan begrip opbrengen voor mensen die de hakbijl voelen dat die vinden dat op andere zaken die scheef zitten in het geheel dat daar dan ook naar gekeken wordt. En ik kan daar nu ook niet direct iets tegen hebben. Wat echter niet wil zeggen dat als dat niet gebeurd we het tekort nog maar wat verder moeten laten oplopen. Neen, dan moet gewoon die hakbijl gezet worden bij de overheid. Maar het gaat dan pijn doen... maar ook bij de firma's die nu bij gratie van de overheid werken. En de werkgelegenheid die daaruit vloeit. Wees daar maar zeker van. Maar als dat moet dan moet dat.

Desondanks, met het nieuws dat je regelmatig hoort heb je geen hoge pensioenen nodig om als werkgever aantrekkelijk te zijn. Bij een recessie in aantocht is de werkzekerheid die de overheid biedt al het grootste voordeel.
Persoonlijk bekijk ik het dan ook eerder van die richting. Al zie ik wel dat voor mensen met mijn profiel er nog altijd redelijk wat aantrek is vanuit de private sector. Al heb ik er gewoon noegabollen zin in om over te stappen...

De situatie blijkt (ik ben geen expert) danig precair dat we niet anders kunnen dan de spelregels veranderen. Voor mij mag men ook de spelregels van mijn groepsverzekering, ecocheques of èèn van mijn andere (weinige) extralegale voordelen aanpassen. Ze mogen de index drie keer doen springen. Whatever. Als dat nodig is om een competitieve economie en mijn en uw job te behouden, dan moeten we nu met allen even de bittere pil slikken.
Ik volg niet eerlijk gezegd, want het is alweer indirect de "werkende" categorie te zijn die het meest moet gaat inleveren (zij het dan indirect na de carrière).

Wanneer gaat men eindelijk eens het "profitariaat" aanpakken en daar besparen (zie pano reportage over OCMW misbruiken), indien men dit eens zou aanpakken is er volgens mij geld over om de pensioenen op te trekken.

Als ik in "competitieve economie" nog amper evenveel overhoud als diegene die niet werkt, bon dan ga ik mij ook in de hangmat installeren.

Ik veronderstel dat die 7,5% die maandelijks van mijn loon gaat onder de noemer: "werknemers bijdrage pensioen" als statutair ambtenaar dan ook gewoon meteen op mijn rekening komt?
Je kan echt niet over die 7,5% FOP beginnen als 1. werknemers uit de privé 13,07% betalen voor hun RSZ en 2. je daarmee compleet de werkgeversbijdragen voor o.a. Pool der Parastatalen (52,5% op de loonkost, stijgt naar 61% tegen 2029) negeert.

Da's echt compleet toondoof, dit soort opmerkingen. Je betaalt als statutair al minder sociale bijdragen dan iemand in de privé.

Ik volg niet eerlijk gezegd, want het is alweer indirect de "werkende" categorie te zijn die het meest moet gaat inleveren (zij het dan indirect na de carrière).

Wanneer gaat men eindelijk eens het "profitariaat" aanpakken en daar besparen (zie pano reportage over OCMW misbruiken), indien men dit eens zou aanpakken is er volgens mij geld over om de pensioenen op te trekken.

Als ik in "competitieve economie" nog amper evenveel overhoud als diegene die niet werkt, bon dan ga ik mij ook in de hangmat installeren.
Zal het niet een ėn-ėn verhaal worden om de diepe put te vullen? Hoe veel budget gaat er naar dat profitariaat en hoe veel kan je daar realistisch recupereren? Als het echte profitariaat makkelijk aangepakt kon worden, was dat dan al niet lang gebeurd? Zelfs een linkse partij heeft op dat vlak weinig te verliezen want dat zou meer geld voor wie het echt nodig heeft betekenen, cfr. Vooruit die ook felle commentaar had op het OCMW voorval.

Daarnaast creëert het profitariaat ook werkgelegenheid en consumptie (veel sparen zal er niet inzitten) dus het is nu ook niet dat dat geld compleet verloren gaat, wat niet wegneemt dat het beter/eerlijker besteed kan worden natuurlijk.

Off topic: Ik heb weinig geloof in mensen die bewust in de hangmat gaan liggen. Denken dat je van onrechtmatig profiteren een gelukkige mens wordt, dat wil ik nog wel eens zien.

Zal het niet een ėn-ėn verhaal worden om de diepe put te vullen? Hoe veel budget gaat er naar dat profitariaat en hoe veel kan je daar realistisch recupereren? Als het echte profitariaat makkelijk aangepakt kon worden, was dat dan al niet lang gebeurd? Zelfs een linkse partij heeft op dat vlak weinig te verliezen want dat zou meer geld voor wie het echt nodig heeft betekenen, cfr. Vooruit die ook felle commentaar had op het OCMW voorval.

Daarnaast creëert het profitariaat ook werkgelegenheid en consumptie (veel sparen zal er niet inzitten) dus het is nu ook niet dat dat geld compleet verloren gaat, wat niet wegneemt dat het beter/eerlijker besteed kan worden natuurlijk.

Off topic: Ik heb weinig geloof in mensen die bewust in de hangmat gaan liggen. Denken dat je van onrechtmatig profiteren een gelukkige mens wordt, dat wil ik nog wel eens zien.
Inderdaad dat profitariaat aanpakken is moeilijk, veel moeilijker dan de werkende direct of indirect nog meer te belasten.

Weinig mensen die bewust in de hangmat gaan liggen ? Persoonlijk ken ik er nochtans heel veel, mensen die nog nooit hebben gewerkt, maar inderdaad vinden dat de pot beter herverdeeld moet worden (dus nog meer willen krijgen), inwijkelingen die hier eerst een tweetal jaar hebben gewerkt (aan lagere lonen uiteraard), daarna het walhalla van de sociale zekerheid hebben ontdekt en nu dus al 4 jaar niet meer werken en af en toe in het "zwart" bijklussen, mensen die van invaliditeitspensioenen leven, maar 5 x per week in de basic fit rondhangen, etc, meerderjarige kinderen op de middelbare school van mijn zoon die onder het mom van ik ben thuis niet meer welkom sociale uitkeringen aanvragen en daarna in het appartement boven moeder gaan wonen, waarvan nonkel eigenaar is. Indien ik die allemaal zou moeten aangeven heb ik een voltijdse job.

Zeer correct. Je moet inderdaad afwegen wat het niet kost om mensen in dienst te nemen om dat profitariaat op te sporen en aan te pakken (want niet elke deur waar ze aankloppen zal van een profiteur zijn) en dan ook nog in rekening brengen wat de verminderde BTW (hoewel BTW en RSZ strikt gescheiden zijn) oplevert.

Profitariaat kan je er praktisch gezien enkel uit krijgen door het verschil tussen werken en niet-werken zodanig groot te maken dat zelfs de grootste luiaard ervoor uit zijn zetel komt. Voor elke luiaard die zijn uitkering verliest, lopen er nog 10 rond. Dat is dweilen met de kraan open. Ergens is het al schrijnend dat ik toch al een paar keer tegen mijn vrouw gezegd heb dat het niet erg is als ze haar job verliest, omdat we dat met de hoge werkloosheidsuitkering en onze buffer wel makkelijk een maand of 6 kunnen overbruggen. Ik zeg niet dat we de uitkeringen zo laag moeten maken dat we mensen onmiddellijk kopje onder duwen, maar maak misschien het nettoloon zo groot dat het toch op z'n minst snel gevoeld wordt als dat wegvalt.

Daar heb je overschot van gelijk in, het echte geluk zit hem in de combinatie:

- stempelen/uitkering + zwartwerk
- zelfstandig + privé bezoek restaurant op de zaak

En alle variaties en uitbreidingen daarop (werken met personeel in het zwart is een mooie hefboom bvb.)

Je kan echt niet over die 7,5% FOP beginnen als 1. werknemers uit de privé 13,07% betalen voor hun RSZ en 2. je daarmee compleet de werkgeversbijdragen voor o.a. Pool der Parastatalen (52,5% op de loonkost, stijgt naar 61% tegen 2029) negeert.

Da's echt compleet toondoof, dit soort opmerkingen. Je betaalt als statutair al minder sociale bijdragen dan iemand in de privé.

Je hebt een punt.
Maar RSZ bij statutairen is opgesplitst in 2 stuks. 7.5% (FOP) en 3.55% (ZV) Al blijft dit lager dan de 13.07% van de normale werknemer (of de contractuele ambtenaar).

Al dacht ik dat dit verschil er ook was omdat je als statutair ambtenaar geen recht hebt op werkloosheidsvergoeding. En het dan ook niet eerlijk zou zijn dat je ervoor zou aan meebetalen.

Al dacht ik dat dit verschil er ook was omdat je als statutair ambtenaar geen recht hebt op werkloosheidsvergoeding. En het dan ook niet eerlijk zou zijn dat je ervoor zou aan meebetalen.
Klopt, maar bijvoorbeeld bij mijn vorige werkgever werden statutairen standaard niet ontslaan want "dan moeten we ze in dienst houden als contractueel tot ze recht hebben op werkloosheidsuitkeringen" ... :)

Als je als statutair niet iemand los op zijn bakkes slaat én er zijn minstens 3 getuigen in de zaal, moet je je weinig zorgen maken over dingen zoals werkloosheid. Het verschil heeft eigenlijk vooral te maken met het feit dat bij ziekte een statutair geen recht heeft op een uitkering van de mutualiteit (ook betaald van de RSZ). Ahja, want die krijgen gewoon hun loon doorbetaald.

Edit: en nogmaals: pool-bijdragen van 52,5%. Ik leid het project waar de rapporten uitkomen die berekenen hoeveel het wegvallen van die poolbijdragen ons "opleveren" per jaar. Je wilt het niet weten. Dat werd tot nu gewoon elk jaar vrolijk betaald met belastinggeld om die pensioenen te financieren.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar bijvoorbeeld bij mijn vorige werkgever werden statutairen standaard niet ontslaan want "dan moeten we ze in dienst houden als contractueel tot ze recht hebben op werkloosheidsuitkeringen" ... :)

Als je als statutair niet iemand los op zijn bakkes slaat én er zijn minstens 3 getuigen in de zaal, moet je je weinig zorgen maken over dingen zoals werkloosheid. Het verschil heeft eigenlijk vooral te maken met het feit dat bij ziekte een statutair geen recht heeft op een uitkering van de mutualiteit (ook betaald van de RSZ). Ahja, want die krijgen gewoon hun loon doorbetaald.

1) dat kan vroeger het geval geweest zijn. Dat is nu niet meer het geval. Wij hebben er ondertussen 3 buitengekegeld (en die werden niet in dienst gehouden als contractueel...). Ik via mijn chef en de ganse justificatie op 12 jaar 2. Maar we gaan natuurlijk niemand buitenshotten omdat we die zijne kop niet kunnen zien. Het moet effectief iets met zijn werk te maken hebben en bewijsbaar zijn... En de procedure is zwaar. De echt rotte appels gaan er in veel plaatsen echt wel uit. Net zoals tegenwoordig ook meer en meer de karottentrekkers. Al neem dat laatste wel een enorme hoeveelheid inzet van de rechtstreekse chef (al dan niet hiërarchisch) om de opvolging van doelen en het niet behalen ervan terwijl die verdedigd wordt door de vakbond te bewijzen. Maar persoonlijk vind ik dat ook gewoon correct dat je het moet kunnen bewijzen.

2) Als je ziek bent krijg je uw loon niet doorbetaald. Je valt op de specifieke ziekteverzekering van de overheid. Dewelke betaald wordt door die 3.55% in principe. Het enige wat wel klopt is dat je uw loon krijgt voor het aantal ziektedagen dat je hebt. In de privé is dat ik dacht tot 30 dagen per probleem. Waarbij herhaling binnen x tijd niet geldt om opnieuw die 30 dagen te krijgen. Bij de overheid kun je 20 dagen sparen per jaar. Ben je elk jaar 20 dagen ziek dan heb je geen doover zoals in de private sector. Al gaat dat in de private sector natuurlijk niet geapprecieerd worden als je om de 3 - 4 maanden ziek valt met griep of ... voor 30 dagen. Ben je nooit ziek, dan heb je een spaarpotje waar je gebruik van kan maken (wat ik persoonlijk goed vind, al ben ik biased omdat ik er met mijn kanker ook gebruik van heb gemaakt)
Daarnaast zal men u bij de overheid ook sneller proberen aangepast werk te geven. Het is een gedoe, maar het gebeurd wel. Al proberen we dit meestal wel tijdelijk te maken om die later terug op zijn oude positie te herintegreren (of zelfs een partieel integratietraject om zijn oude job terug op te nemen (dacht afhankelijk van omstandigheid 6m tot 1y)). Als die echter echt aangeeft dat zijn vorige functie niet kan dan zal er gekeken worden naar een andere functie op zelfde niveau. Tot zelfs terugzetting in graad. Al valt dat laatste bijna nooit voor. Meestal vindt men wel iets anders tegenwoordig. Er zijn meestal toch wel voldoende nog niet ingevulde functies vacant.

Opnieuw, het is gewoon logisch dat je niet opdraait om bij te betalen aan werkloosheid als je er toch nooit gebruik van kan maken.
Dus als we zouden gaan mierenneuken dan valt er perfect een lans te breken waarom de statutairen geen 13.07% betalen. En dit bij contractuelen nu eenmaal wel het geval is. De statutairen hebben nu eenmaal geen tewerkstellingscontract en kunnen zich dan ook niet beroepen op de rechten die samengaan met zo'n tewerkstellingscontract. Maar ook niet aan de plichten.

1) dat kan vroeger het geval geweest zijn. Dat is nu niet meer het geval. Wij hebben er ondertussen 3 buitengekegeld (en die werden niet in dienst gehouden als contractueel...). Ik via mijn chef en de ganse justificatie op 12 jaar 2. Maar we gaan natuurlijk niemand buitenshotten omdat we die zijne kop niet kunnen zien. Het moet effectief iets met zijn werk te maken hebben en bewijsbaar zijn... En de procedure is zwaar.
Welja, ik moet nu ook wel eerlijk bekennen dat ik bij mijn vorige werkgever eerder het gevoel had dat het probleem was dat hun procedures niet afgestemd waren op wat wettelijk nodig is om een statutair aan de kant te schuiven. 't Zal zijn reden hebben dat het mijn vorige werkgever is.
2) Als je ziek bent krijg je uw loon niet doorbetaald. Je valt op de specifieke ziekteverzekering van de overheid. Dewelke betaald wordt door die 3.55% in principe. Het enige wat wel klopt is dat je uw loon krijgt voor het aantal ziektedagen dat je hebt. In de privé is dat ik dacht tot 30 dagen per probleem. Waarbij herhaling binnen x tijd niet geldt om opnieuw die 30 dagen te krijgen. Bij de overheid kun je 20 dagen sparen per jaar. Ben je elk jaar 20 dagen ziek dan heb je geen doover zoals in de private sector. Al gaat dat in de private sector natuurlijk niet geapprecieerd worden als je om de 3 - 4 maanden ziek valt met griep of ... voor 30 dagen.
Daarnaast zal men u bij de overheid ook sneller proberen aangepast werk te geven. Het is een gedoe, maar het gebeurd wel. Al proberen we dit meestal wel tijdelijk te maken om die later terug op zijn oude positie te herintegreren (of zelfs een partieel integratietraject om zijn oude job terug op te nemen (dacht afhankelijk van omstandigheid 6m tot 1y)). Als die echter echt aangeeft dat zijn vorige functie niet kan dan zal er gekeken worden naar een andere functie op zelfde niveau. Tot zelfs terugzetting in graad. Al valt dat laatste bijna nooit voor. Meestal vindt men wel iets anders tegenwoordig. Er zijn meestal toch wel voldoende nog niet ingevulde functies vacant.
Dat hangt eigenlijk enorm af van overheidstak tot overheidstak. In het onderwijs kon je 30 dagen per jaar sparen, waardoor ik bij mijn ontslag net geen 250 (betaalde!!) ziektedagen heb opgegeven. Nu zit ik bij de Vlaamse overheid, waar je gewoon bij statutarisering een saldo van 600 of 666 (ik wil er vanaf zijn) dagen krijgt. Het klopt inderdaad dat voor mensen met korte/tijdelijke contracten de ziekteregeling in de overheid veel minder voordelig is, en voor mensen met chronische ziektes het tout court een te vermijden sector is, maar we moeten nu ook niet zwanzen ... voor de meerderheid van de werknemers is de regeling van de overheid stukken beter. Dan spaar je gewoon elk jaar minstens een paar dagen op tot je op een bepaalde leeftijd eens iets serieus voorhebt en dat gewoon volledig doorbetaald krijgt.

Het probleem van integratie in de oude positie bij de overheid is ook gewoon de kern van het probleem van de benoeming. In de privé is het "we hebben een boekhouder nodig, en dat is Rudy", bij de overheid is het "hier is Rudy, onze boekhouder". Zo lang Rudy er is en zo lang Rudy boekhouder wil zijn, moet de overheid als werkgever doen wat zij kan om Rudy in die functie te houden. Daarom wordt ook gewoon sneller een reïntegratietraject met aangepast werk opgestart.

Opnieuw, het is gewoon logisch dat je niet opdraait om bij te betalen aan werkloosheid als je er toch nooit gebruik van kan maken.
Dus als we eigen zouden gaan mierenneuken dan valt er perfect een lans te breken waarom de statutairen geen 13.07% betalen. En dit bij contractuelen nu eenmaal wel het geval is. De statutairen hebben nu eenmaal geen tewerkstellingscontract en kunnen zich dan ook niet beroepen op de rechten die samengaan met zo'n tewerkstellingscontract. Maar ook niet aan de plichten.
Daar geef ik je 100% gelijk in. Maar evengoed vind ik het dan wat wrang als statutairen klagen over de 11-en-oneffen-% die ze betalen, als dat al lager ligt dan wat in de privé betaald wordt. En dan negeren we nog het feit dat het misschien ook niet logisch is dat iemand volle pot moet betalen voor sociale zekerheid als die nooit ziek of werkloos is. Het principe is heel mooi en sta ik eigenlijk volledig achter, maar als we kijken naar polarisering van de maatschappij mogen we ook niet vergeten dat voor het gros van de werknemers 13% van hun loon vliegt naar "luiaards met burn-out" en "luiaards zonder burn-out".

Dat hangt eigenlijk enorm af van overheidstak tot overheidstak. In het onderwijs kon je 30 dagen per jaar sparen, waardoor ik bij mijn ontslag net geen 250 (betaalde!!) ziektedagen heb opgegeven. Nu zit ik bij de Vlaamse overheid, waar je gewoon bij statutarisering een saldo van 600 of 666 (ik wil er vanaf zijn) dagen krijgt. Het klopt inderdaad dat voor mensen met korte/tijdelijke contracten de ziekteregeling in de overheid veel minder voordelig is, en voor mensen met chronische ziektes het tout court een te vermijden sector is, maar we moeten nu ook niet zwanzen ... voor de meerderheid van de werknemers is de regeling van de overheid stukken beter. Dan spaar je gewoon elk jaar minstens een paar dagen op tot je op een bepaalde leeftijd eens iets serieus voorhebt en dat gewoon volledig doorbetaald krijgt.
Bij mijn weten financiert elke overheidstak zijn eigen. Dus federale de federale. Vlaamse de vlaamse. En onderwijs zit bij die vlaamse.
Daarnaast heeft de vlaamse overheid het federale principe bij de hervorming afgeschaft als onderdeel van de hervorming.

En ja voor de meerderheid van de werknemers is de regeling van de overheid stukken beter. Persoonlijk zou ik er dan ook niets tegen hebben dat we hetgeen bij de overheid van toepassing is gewoon van toepassing maken bij elke werknemer. Ik denk echter wel dat het systeem van de overheid, rekening houdende met de werkzekerheid van de overheid een betere implementatie is. En in dat systeem zit ook ineens een incentive om misbruik tegen te gaan door het principe van dat sparen als wortel te gebruiken.
Vergeet wel niet dat vanaf 60 die dagen gereset worden. Wat gedaan werd om ervoor te zorgen dat mensen niet ineens zogezegd x jaar voor hun effectieve pensioendatum op pensioen te gaan.

Het probleem van integratie in de oude positie bij de overheid is ook gewoon de kern van het probleem van de benoeming. In de privé is het "we hebben een boekhouder nodig, en dat is Rudy", bij de overheid is het "hier is Rudy, onze boekhouder". Zo lang Rudy er is en zo lang Rudy boekhouder wil zijn, moet de overheid als werkgever doen wat zij kan om Rudy in die functie te houden. Daarom wordt ook gewoon sneller een reïntegratietraject met aangepast werk opgestart.
Hoeft niet. De overheid kan ervoor kiezen een ambtenaar in een bepaalde graad een andere invulling te geven. Het feit dat rudy onze boekhouder is wil niet zeggen dat binnen 10 jaar dat hij defacto nog altijd de boekhouder moet zijn.

Al is het wel gewoon logisch om iemand die al 10 jaar boekhouder is en dat goed doet gewoon verder boekhouder te laten zijn. En die niet ineens tegen zijn volle loon op iets anders te zetten waar hij nog alles mag gaan leren.
Opnieuw, een statutaire ambtenaar heeft geen arbeidscontract en kan dan ook ingezet worden in de zaken waar men denkt dat die nodig is. Al zal men dat natuurlijk ook niet zomaar doen. Maar wettelijk gezien heeft een ambtenaar geen poot om op te staan als de overheid zegt awel Rudy nu ga jij niet meer boekhouder niveau C zijn bij FOD Financiën maar zul jij Cipier worden bij FOD Justitie.

Daar geef ik je 100% gelijk in. Maar evengoed vind ik het dan wat wrang als statutairen klagen over de 11-en-oneffen-% die ze betalen, als dat al lager ligt dan wat in de privé betaald wordt. En dan negeren we nog het feit dat het misschien ook niet logisch is dat iemand volle pot moet betalen voor sociale zekerheid als die nooit ziek of werkloos is. Het principe is heel mooi en sta ik eigenlijk volledig achter, maar als we kijken naar polarisering van de maatschappij mogen we ook niet vergeten dat voor het gros van de werknemers 13% van hun loon vliegt naar "luiaards met burn-out" en "luiaards zonder burn-out".
Heb ook gezegd dat ik er begrip voor kan opbrengen. Maar de percentages zijn voorzien omdat die enkel dienen om de pensioenen van de statutairen te dekken. En dat dit via een aparte pot is. Je zou kunnen zeggen waarom collectiveer je dit niet. Maar dan komen we weer terug op het feit dat men de ambtenaar geen arbeidscontract heeft en dan ook niet valt onder de rechten en plichten dat daarbij komen.

Bij de zelfstandigen is het ook niet gewoon 13.07%. Al is het wel meer (maar geplaffoneerd en aftrekbaar in de kosten). Dus het feit dat er een ander systeem is is niet echt ongekend. En net zoals bij de overheid is er in dat geval ook niet noodzakelijk een werknemerscontract.
Al gaat dit mij allemaal wel een beetje mijn hoedje te boven (zeker met de mogelijkheid om uzelf xk uit te betalen en dan zaken in dividend te steken aan een lager percentage... zie ik niet hoe het allemaal uiteindelijk berekend wordt) https://www.liantis.be/nl/zelfstandig-worden/sociale-bijdragen/sociale-bijdragen-hoofdberoep

Het uiteindelijke punt waar je silence dan wel gelijk kan geven. Als het effectief toch een aparte pot is en blijft. Dan is het logisch dat als je de te betalen pensioenen beperkt aan ambtenaren dat die pot dan ook kleiner mag en kan worden op lange termijn. Niet nu maar wel binnen dit en vb 20 jaar wanneer die berekening op basis van 40j de pensioenen van de statutaire ambtenaren met 15 - 20% vermindert.

Laatst bewerkt:
Bij mijn weten financiert elke overheidstak zijn eigen. Dus federale de federale. Vlaamse de vlaamse. En onderwijs zit bij die vlaamse.
Daarnaast heeft de vlaamse overheid het federale principe bij de hervorming afgeschaft als onderdeel van de hervorming.
Ja en nee. Alles dat valt onder "responsabilisering" is eigenlijk de federale overheid die de factuur -terecht- doorschuift naar de deelstaten voor bv. de pensioenen. Voor ziekteregeling is daar naar mijn weten geen "aparte" regeling voor, toch niet in die mate dat dat expliciet betaald wordt. En gezien hoe gedetailleerd wij hier zijn met onze looncodes, durf ik daar redelijk mijn hand voor in het vuur steken.
En ja voor de meerderheid van de werknemers is de regeling van de overheid stukken beter. Persoonlijk zou ik er dan ook niets tegen hebben dat we hetgeen bij de overheid van toepassing is gewoon van toepassing maken bij elke werknemer. Ik denk echter wel dat het systeem van de overheid, rekening houdende met de werkzekerheid van de overheid een betere implementatie is. En in dat systeem zit ook ineens een incentive om misbruik tegen te gaan door het principe van dat sparen als wortel te gebruiken.
Mag van mij ook gerust. Ik vind voordelen van de ambtenarij naar de privé doorschuiven veel logischer dan voordelen van de ambtenarij afpakken tot het gelijkgetrokken is met de privé.
Vergeet wel niet dat vanaf 60 die dagen gereset worden. Wat gedaan werd om ervoor te zorgen dat mensen niet ineens zogezegd x jaar voor hun effectieve pensioendatum op pensioen te gaan.
Ook dat is niet overal het geval. Een zéér goeie maatregel, maar voor sommigen kan ik mij ook wel inbeelden dat het zeer nefast is. Bij ons wordt dat alleszins niet gedaan, en ja, daar is misbruik op. Maar goed, wij kunnen elk jaar 11 verlofdagen overdragen tot een maximum van ik denk 150 dus dat zet ook de deur open voor misbruik.
Hoeft niet. De overheid kan ervoor kiezen een ambtenaar in een bepaalde graad een andere invulling te geven. Het feit dat rudy onze boekhouder is wil niet zeggen dat binnen 10 jaar dat hij defacto nog altijd de boekhouder moet zijn.

Al is het wel gewoon logisch om iemand die al 10 jaar boekhouder is en dat goed doet gewoon verder boekhouder te laten zijn. En die niet ineens tegen zijn volle loon op iets anders te zetten waar hij nog alles mag gaan leren.
Opnieuw, een statutaire ambtenaar heeft geen arbeidscontract en kan dan ook ingezet worden in de zaken waar men denkt dat die nodig is. Al zal men dat natuurlijk ook niet zomaar doen. Maar wettelijk gezien heeft een ambtenaar geen poot om op te staan als de overheid zegt awel Rudy nu ga jij niet meer boekhouder niveau C zijn bij FOD Financiën maar zul jij Cipier worden bij FOD Justitie.
Dat klopt in theorie wel, maar gelukkig zit er tegenwoordig wel genoeg knowhow binnen de overheid om direct de reflex te maken "maar wat hebben we dan nog aan Rudy, uiteindelijk moeten we hem blijven betalen." Maar het klopt wel, in theorie (en de praktijk) is dat vaak de optie die wordt gebruikt voor een ontslag.
Heb ook gezegd dat ik er begrip voor kan opbrengen. Maar de percentages zijn voorzien omdat die enkel dienen om de pensioenen van de statutairen te dekken. En dat dit via een aparte pot is. Je zou kunnen zeggen waarom collectiveer je dit niet. Maar dan komen we weer terug op het feit dat men de ambtenaar geen arbeidscontract heeft en dan ook niet valt onder de rechten en plichten dat daarbij komen.
Maar die percentages dekken de pensioenen niet, daarom zit je met ofwel een pool der parastatalen (52,5%) of een responsabiliseringsbijdrage (5-6%). En die percentages gaan enkel maar stijgen nu er minder en minder statutairen worden aangeworven, want al die kleine 7,5%'jes die je nu wel hebt gaan er in de toekomst niet meer zijn en in die collectieve potten die puur door de overheid betaald worden moeten opgevangen worden.

En ook effe bedankt voor de toffe en respectvolle discussie, trouwens. Een mens zou bijna vergeten dat dat hier ook nog kan.

Ja en nee. Alles dat valt onder "responsabilisering" is eigenlijk de federale overheid die de factuur -terecht- doorschuift naar de deelstaten voor bv. de pensioenen. Voor ziekteregeling is daar naar mijn weten geen "aparte" regeling voor, toch niet in die mate dat dat expliciet betaald wordt. En gezien hoe gedetailleerd wij hier zijn met onze looncodes, durf ik daar redelijk mijn hand voor in het vuur steken.
Dat was de uitleg die men mij heeft gegeven voor de federale ambtenaren.
Volgens mij spreek je over de ambtenaren die tewerk gesteld zijn bij de lokale of regionale overheid. En daar kan ik mij best inbeelden dat de rekening niet meer klopt op basis van die 7.5% met het feit dat ik nog maar weinig plaatsen ken waar men effectief op gemeentelijk vlak statutairen aanwerft.

Mag van mij ook gerust. Ik vind voordelen van de ambtenarij naar de privé doorschuiven veel logischer dan voordelen van de ambtenarij afpakken tot het gelijkgetrokken is met de privé.
Voor mij mogen beiden. Afhankelijk van welke versie logisch is. Als je ervoor wil zorgen dat er een positieve incentive is om om te gaan met ziekte dan lijkt mij hetgeen de overheid doet niet slecht.

Net zoals dat ik een verloning op basis van brutoloon ook logischer vind dan een verloning die geoptimaliseerd is tussen het brutoloon, allerhande extralegale voorzieningen, cafetariaplannen, verlof, salariswagens, bonnen, etc... juist omdat het het allemaal zo moeilijk maakt om het te vergelijken en ervoor te zorgen dat elke persoon zijn juiste bijdrage levert aan de maatschappij. Des te simpeler dat je dat houdt, des te minder overhead heb je en des te makkelijker is het geregel...

Ook dat is niet overal het geval. Een zéér goeie maatregel, maar voor sommigen kan ik mij ook wel inbeelden dat het zeer nefast is. Bij ons wordt dat alleszins niet gedaan, en ja, daar is misbruik op. Maar goed, wij kunnen elk jaar 11 verlofdagen overdragen tot een maximum van ik denk 150 dus dat zet ook de deur open voor misbruik.
Klopt, ik heb het dan ook altijd eerder over hetgeen waar ik iets van ken, zijnde de federale entiteit. En geef voorbeelden hoe dat zit bij onze entiteit. Waarbij er andere entiteiten zijn waar het verschillend is. Al geldt voor zo goed als de volledige federale overheid wel hetzelfde systeem. (allez niet contractuelen of managers) Maar dat zijn dan ook geen statutairen natuurlijk.
En dat vind ik eigenlijk ook wel goed. Heb nooit begrepen waarom vlaanderen, wallonië, de gemeenten dat allemaal anders moeten invullen. Houd het gewoon simpel en 1 systeem. Ipv al die aparte systemen te voorzien...
Maar bon, regionalisatie is efficiënter zeker.

Dat klopt in theorie wel, maar gelukkig zit er tegenwoordig wel genoeg knowhow binnen de overheid om direct de reflex te maken "maar wat hebben we dan nog aan Rudy, uiteindelijk moeten we hem blijven betalen." Maar het klopt wel, in theorie (en de praktijk) is dat vaak de optie die wordt gebruikt voor een ontslag.
Het is vooral een maatregel die dient om wijzigende behoeften in de tijd op te vangen. Juist omdat het principe achter statutaire tewerkstelling is dat je werk uitvoert waardoor dat strikt noodzakelijk is voor het functioneren van de overheid. En die je nu en in de toekomst dan ook gaat nodige hebben en dat het nuttig is en kan zijn om mensen te hebben met ervaring die weten waarmee ze bezig zijn en de klappen van de zweep kennen.

Maar zoals je zegt, het wordt nu eenmaal niet veel toegepast. Al is het een tool om mensen te kunnen negatief beoordelen en daarna te ontslaan. Maar zeer veel wordt dat niet toegepast. Juist omdat, zoals hierboven vermeld, de intentie van statutaire functie juist is dat het een functie is waarvan je niet verwacht in de tijd dat die obsolete wordt.
Al is dat niet evident. Voor hetzelfde geld vervangt men ons binnen dit en 10-20j met AI. In het verleden verwachtte men ook niet van stenografen dat die niet meer nodig waren en zijn een groot aandeel van die personen destijds over de tijd heen omgevormd tot administratief bediende. Of zijn er mensen die chauffeur waren ingezet om andere zaken te doen. Ik ken zo een paar mensen die technische controleur zijn geworden van bouwinstallaties.

Het kan dus perfect. En heb je met talent exchange op federaal niveau al wel een klein beetje dat principe eigenlijk. Om mensen te laten proeven van andere omgevingen en zo hen te mogelijks terug zin te laten krijgen om ergens vol voor te gaan. Dan weg te kwijnen of te eindigen met een burn-out. Of whatever.

Heeft ook te maken met het feit dat in veel, niet alle bedrijven, een werknemer als kost wordt gezien. Terwijl bij de overheid die nog eerder gezien worden als persoon / investering. Familiale bedrijven hadden die visie van de overheid vroeger ook meer (desnoods geen grote of zelfs geen winstmarge nemen op een project omdat het zijn mensen aan de waggel hield en dat hij hierdoor de lonen van zijn personeel kon betalen) dan met de hedendaagse focus op profitabiliteit en winstmaximalisatie.

Maar die percentages dekken de pensioenen niet, daarom zit je met ofwel een pool der parastatalen (52,5%) of een responsabiliseringsbijdrage (5-6%). En die percentages gaan enkel maar stijgen nu er minder en minder statutairen worden aangeworven, want al die kleine 7,5%'jes die je nu wel hebt gaan er in de toekomst niet meer zijn en in die collectieve potten die puur door de overheid betaald worden moeten opgevangen worden.

Maar dat zijn bij mijn weten voorbeelden van de lokale en de vlaamse overheid. Juist omdat men er hervormingen heeft doorgevoerd om het statutaire karakter af te schaffen. Het is dan ook wiedes dat het volledige systeem dat men heeft opgebouwd en dat in het verleden zelfbedruipend was ook als een kaartenhuisje in elkaar stuikt en dat je daar dan ook extra maatregelen voor moet nemen...

Het zou dan echter wel oneerlijk zijn als je het systeem verandert om dan te zeggen tegen de resterende statutairen... awel ipv 7.5% ga je nu 7.5% +6% mogen gaan dokken om dat potje nog voldoende gevuld te hebben. Desondanks dat wij als vlaamse overheid besloten hebben om 70% (arbitrair gekozen) van de statutaire functies niet meer in te vullen met statutairen maar met contractuelen.

Echter sprak ik over het federale stuk. Het statutaire principe wordt daar voorlopig toch nog meer in ere gehouden waardoor dit voorlopig niet onder druk staat. Of zo dacht ik toch verstaan te hebben. Het probleem is echter wel het moment dat men beslist om de statutairen effectief af te schaffen. Bij ons heeft dit een tijdje op de planning gestaan bij het management om dat te bekijken onder input van NVA, MR en VLD in het verleden (toen ik startte in 2010 was men daar al over aan het nadenken bij de politiek en het management onder input van MR en VLD). Het is er enorm kortbij geweest tijdens de vorige MR en NVA regering dat het er was doorgekomen. Net zoals men toen ook sprak om de regels zoals hierboven vermeld rond ziekte af te schaffen op federaal niveau en die eerder gelijk te trekken naar die van de werknemer. Maar dat is toen in het water gevallen door het laten vallen van de regering door NVA (dank u NVA :p). Maar de plannen leken toen wel vergevorderd te zijn.

Ik acht de kans enorm aannemelijk dat dit terug op de planning komt. Een kostbesparing gaat dat echter niet zijn. Het management, benoemd door NVA en MR in het verleden, ging dat toch opnieuw voorleggen aan de huidige onderhandelaars.

De gemiddelde groepsverzekering is in Vlaanderen volgens wat ik terugvind alvast rond de €130k, maar dat zal ongetwijfeld wel vertekend zijn door hogere kaderleden.

Ik vermoed dat die 130K dan het gemiddelde is van wie een groepsverzekering heeft? En hoe zit dat met bvb. de bouwsector - daar is ook een soort van aanvullend pensioen maar wordt dat ook beschouwd als groepsverzekering?

Hoeveel % van de werknemers heeft een groepsverzekering - ook niet vergeten dat groepsverzekeringen bij overheden aan een sterke opmars bezig zijn, ik geloof dat o.a. VDAB er eentje heeft voor alle contractuelen (en dat zijn er best wat) - best een stevige zelfs.

Euh? Uiteraard heb je als statutair ambtenaar geen recht op werkloosheidsvergoeding. Je kan namelijk niet ontslaan worden. :wtf:
Als dat de redenering is waarom statutairen niet moeten bijdragen dan zijn we nog ver van huis.

Ik vermoed dat die 130K dan het gemiddelde is van wie een groepsverzekering heeft? En hoe zit dat met bvb. de bouwsector - daar is ook een soort van aanvullend pensioen maar wordt dat ook beschouwd als groepsverzekering?
Hoeveel % van de werknemers heeft een groepsverzekering - ook niet vergeten dat groepsverzekeringen bij overheden aan een sterke opmars bezig zijn, ik geloof dat o.a. VDAB er eentje heeft voor alle contractuelen (en dat zijn er best wat) - best een stevige zelfs.
Daar had ik hier al op gereageerd nadat andere mensen hier afkwamen met cijfers die in de verte verte niet klopten, maar die zijn dan plots snel stil natuurlijk.

@Michel Drets heeft dan weer vrij goede cijfers gelinkt van de pensioendienst, die inderdaad aangeven dat veel groepsverzekeringen helemaal niet zo rijkelijk zijn, de vraag is echter dan wat voor soort groepsverzekering is representatief? Die van de rijke kaderleden uiteraard niet, maar die van een groepsverzekering van iemand waar een paar euro's per jaar in worden gestort als excuus ook niet denk ik dan.

De Vlaamse regering voorziet voor contractuele ambtenaren inderdaad een vrij mooie groepsverzekering zelfs, en als ik die nauwkeuriger zou uitrekenen voor leerkrachten (3% jaarsalaris erin, 1,75% minimumrendement) dan haal je die € 120k wél, maar dan zit je weer met de discussie van reële versus nominale euro's.

Punt was/is dat ik de logica van leerkrachten en statutaire ambtenaren hun duit in het zakje te laten doen zelfs gerust snap, maar sommigen komen hier dan vervolgens af met absolute bullshit cijfers die er bijna een grootorde naast zitten of hun persoonlijke frustraties over de eigen job projecteren.

De vraag is echter als men dit van leerkrachten/ambtenaren vraagt als heilig huisje om te slopen, laten we dan echt die andere heilige huisjes overeind? Salariswagens in tijden van recordfiles bijvoorbeeld? Daar valt ook gerust minstens een miljard of twee euro te rapen voor de begroting te redden denk ik dan, of een taxshift voor een betere bruto/netto verhouding te financieren.

Euh? Uiteraard heb je als statutair ambtenaar geen recht op werkloosheidsvergoeding. Je kan namelijk niet ontslaan worden. :wtf:
Als dat de redenering is waarom statutairen niet moeten bijdragen dan zijn we nog ver van huis.

Of andere visie: dat is de redenering waarmee de overheid voor zichzelf goedkoper personeel kan aanwerven aan een correctere bruto/netto verhouding want statutairen worden niet werkloos en wanneer ze dat wél worden betaalt de overheid alsnog die achterstallige RSZ.
Die leerkracht/ambtenaar kiest daar niet zelf voor want een tijdelijke (contractuele) leerkracht verdient daardoor op dit moment bijvoorbeeld minder dan een vastbenoemde met dezelfde andere parameters (barema, anciënniteit, personen ten laste).

Van het pensioen van een leerkracht/ambtenaar wordt blijkbaar ook 0,5% ingehouden (nog steeds op zoek naar de factoren waardoor mijn berekening die van de vakbond niet 100% matchte) voor de begrafenisvergoeding te betalen, maar die wordt ook niet ingehouden van andere pensioenen van werknemers/zelfstandigen, omdat die die vergoeding niet kunnen krijgen.

Een snelle berekening leert dat als die leerkracht/ambtenaar 50 maanden langer leeft na zijn of haar pensioen de overheid op die persoon al "winst" boekt, maar toch blijft ze die 0,5% inhouden... kan de reactie van mensen zoals jou al voorspellen als we daarmee zouden stoppen (zelfs iets later om te compenseren voor degenen die overlijden < 50 maanden na pensioen) ...

Mag ik u vragen om alles te lezen aub ?
Ik heb in mijn verschillende posten al duidelijk vermeld dat je WEL kan ontslaan worden. Al moet de reden voor ontslag dan wel zwaarwichtig zijn. Niet de ik kan de kop van René niet meer zien.

De andere reden waarom je iemand ontslaat zijn normaliter geïnspireerd op de marktwerking. Het feit dat er te weinig werk is voor iedereen of dat iemand zijn job niet meer noodzakelijk is wegens aanpassingen in de markt. Of dat er een discrepantie is tussen verloning en nut.
De overheid heeft die eventualiteit opgevangen door :

1) statutair is enkel voor kritische onderdelen van de overheid. Dus tewerkstelling waarvan je verwacht dat ze nu en in de toekomst nodig zijn ongeacht wat er gebeurd. Voor al de rest dient die contractuele arbeidsvorm, zodanig dat op het moment dat het niet meer nuttig is, de tewerkstelling kan beëindigd worden.
2) Een statutaire kan een andere job ingedeeld worden dan dewelke die nu uitvoert. Zonder dat men hier het recht heeft om te zeggen ik doe dit niet. Men kan via de vakbond wel druk zetten, en het spreekt voor zich dat het niet echt ideaal is. Maar het systeem is er om te gebruiken.
3) indien het echt zo erg is, dan is voor het systeem van de statutairen de modaliteit voorzien om hun verloning zonder boe of bah met 99% te doen zakken. En dus er ook voor te zorgen dat iedereen zijn ontslag indient zonder recht op werkloosheidsvergoeding. Gaat dat gebeuren, natuurlijk niet. Want dat zou willen zeggen dat het systeem tot stilstand komt. Echter een beperkte correctiefactor zie ik op termijn nog wel gebeuren.

En de laatste reden achter het principe van een statutaire functie is om door middel van het voorschemeren van werkzekerheid om bepaalde profielen voor een minder hoog loon te kunnen aan zich binden. Ik ken ook bedrijven die iets gelijkaardig doen. Of waar dit meer in de genen zit van het bedrijf. Zolang het niet de spuigaten uitloopt. Ze zullen proberen om al het personeel zo lang mogelijk in dienst te houden ook tijdens economisch mindere momenten, maar tijdens economisch betere momenten zal het loon niet zo competitief zijn. En is het aantrekken van nieuw personeel geen sinecure.

Dit, die eerste 3, zijn een zeer zware aantasting van een arbeidscontract. En om die reden is het dan ook fair dat ontslag niet zo evident is. En omdat een overheid ook moet nadeken over meer dan enkel de korte termijn. En ik ben blij dat het enkel de overheid is die zo'n uitzonderingsregel heeft of kan hebben en dat we blij mogen zijn dat er meer bescherming is in de private sector.

Daar had ik hier al op gereageerd nadat andere mensen hier afkwamen met cijfers die in de verte verte niet klopten, maar die zijn dan plots snel stil natuurlijk.

@Michel Drets heeft dan weer vrij goede cijfers gelinkt van de pensioendienst, die inderdaad aangeven dat veel groepsverzekeringen helemaal niet zo rijkelijk zijn, de vraag is echter dan wat voor soort groepsverzekering is representatief? Die van de rijke kaderleden uiteraard niet, maar die van een groepsverzekering van iemand waar een paar euro's per jaar in worden gestort als excuus ook niet denk ik dan.
Een 1:1 vergelijking lijkt me moeilijk door de hetereogene achtergrond van wie in het onderwijs werkt. Voor iemand met een bachelor onderwijs in vakken die weinig alternatieven bieden buiten het onderwijs zal de vergelijking groepsverzekering/ambtenarenpensioen sterk in het voordeel zijn van dat laatste. Voor iemand met een master in (toegepaste) wetenschappen lijkt me dat al een pak minder het geval, als het niet omgekeerd is.
De Vlaamse regering voorziet voor contractuele ambtenaren inderdaad een vrij mooie groepsverzekering zelfs, en als ik die nauwkeuriger zou uitrekenen voor leerkrachten (3% jaarsalaris erin, 1,75% minimumrendement) dan haal je die € 120k wél, maar dan zit je weer met de discussie van reële versus nominale euro's.

Punt was/is dat ik de logica van leerkrachten en statutaire ambtenaren hun duit in het zakje te laten doen zelfs gerust snap, maar sommigen komen hier dan vervolgens af met absolute bullshit cijfers die er bijna een grootorde naast zitten of hun persoonlijke frustraties over de eigen job projecteren.

De vraag is echter als men dit van leerkrachten/ambtenaren vraagt als heilig huisje om te slopen, laten we dan echt die andere heilige huisjes overeind? Salariswagens in tijden van recordfiles bijvoorbeeld? Daar valt ook gerust minstens een miljard of twee euro te rapen voor de begroting te redden denk ik dan, of een taxshift voor een betere bruto/netto verhouding te financieren.
Er zijn in dit land nog wel een hoop "heilige huisjes", maar het is door de vooroordelen rond ambtenaren en leerkrachten natuurlijk makkelijk nu net dit geval te viseren lijkt me.

Terug
Bovenaan