Begroting in het regeerakkoord: supernota

Maar kinderen gaan maar 6y naar secundair, en dat op een carriere van 40y...

Ik had het dus over mezelf.

Mijn carriere is al 20 jaar onderweg en de jongste is er 9, de oudste zijn 12. Dat is echt geen moment om te verhuizen.
Ik zit dan ook nog met co-ouderschap en niet de mogelijkheid om de school zomaar te veranderen.
Eer de jongste van de secundaire school is zijn we 10 jaar verder en ben ik quasi 55 jaar. Ik ga dan voor het werk ook nietmeer verhuizen hoor.

Voor jonge kinderlozen zal dat allicht minder een rol spelen, dat klopt.

Als we allemaal de luxe hebben van bij verhuisbeslissingen niet naar het financiële te kijken en te laten afhangen van andere overwegingen dan valt het precies nog mee met die betaalbaarheid van de woningen. Als een verhuis je 50.000 extra kost door bvb registratierechten, kan jij dan echt zeggen dat dat niet zou meespelen in je beslissing?

Als ik 50k minder registratierechten moet betalen wil dat in mijn ogen gewoon zeggen dat de verkoper 550k zal gevraagd hebben. Enkel het verhogen van de meeneembaarheid zou die balans niet verstoord hebben. Uiteindelijk betaal je toch de marktprijs voor de woning. Enkel rond het schokmoment van een beleidswijziging gaat dit niet het geval zijn. Waar sommige mensen van genoten hebben. Waarna ze erna ineens verwonderd waren over de significante stijging van de geadverteerde woningprijzen.

Nu betaal je gewoon 9k als je iets van 300k koopt. Verhuis je binnen 2 jaar naar iets van 400k. Dan betaal je weer 12k. Verhuis je dan naar iets van 250k... opnieuw 7.5k. Hoezo is dit beter voor de verhuis of dat specifieke objectief...
Want meeneembaarheid is geleidelijk aan afgeschaft en valt dus niet nog in te roepen hetgeen je wel in het verleden kon doen elke keer maar weer dat je verhuisde : https://www.vlaanderen.be/belasting...ooprecht/meeneembaarheid-van-het-verkooprecht

Als ik 50k minder registratierechten moet betalen wil dat in mijn ogen gewoon zeggen dat de verkoper 550k zal gevraagd hebben. Enkel het verhogen van de meeneembaarheid zou die balans niet verstoord hebben. Uiteindelijk betaal je toch de marktprijs voor de woning. Enkel rond het schokmoment van een beleidswijziging gaat dit niet het geval zijn. Waar sommige mensen van genoten hebben. Waarna ze erna ineens verwonderd waren over de significante stijging van de geadverteerde woningprijzen.

Nu betaal je gewoon 9k als je iets van 300k koopt. Verhuis je binnen 2 jaar naar iets van 400k. Dan betaal je weer 12k. Verhuis je dan naar iets van 250k... opnieuw 7.5k. Hoezo is dit beter voor de verhuis of dat specifieke objectief...
Want meeneembaarheid is geleidelijk aan afgeschaft en valt dus niet nog in te roepen hetgeen je wel in het verleden kon doen elke keer maar weer dat je verhuisde : https://www.vlaanderen.be/belasting...ooprecht/meeneembaarheid-van-het-verkooprecht
Maar als je verhuist ben je zowel koper als verkoper. Dus (los van die vroegere meeneembaarheid) verlies je in zo'n transactie 50K door registratierechten, toch geen bedrag dat de meeste mensen zomaar kunnen negeren in hun beslissing.

Maar als je verhuist ben je zowel koper als verkoper. Dus (los van die vroegere meeneembaarheid) verlies je in zo'n transactie 50K door registratierechten, toch geen bedrag dat de meeste mensen zomaar kunnen negeren.

Als je er nooit recht op had, dan kan je ze niet verliezen. En als je ze niet kan verliezen kan ze ook niet gebruikt worden om de theoretische waarde van woningen verder omhoog te duwen want jij als verkoper hebt dan niet x meer gekregen waarmee je de theoretische marktwaarde van uw aankoop (jij bent die zot) verhoogt waardoor die verkoper de theoretische marktwaarde van die woning die die aankoopt ook niet kan omhoog duwen in vergelijking met degene die hij of zij dan weer wenst uit te geven. Of... Waardoor mensen die geen eigen woning hebben om te verkopen nog eens wat meer achter het net vissen door die transfer naar eigenaren.

Wat boeit mij 50k als ik die toch nooit zie of zou moeten uitgeven om het alternatief te kopen? En zoals cege dan ook nog eens zegt bijdraagt aan de gaten die er in de begroting geslagen worden.

Het feit dat men dit niet zomaar kan negeren wil niet zeggen dat je het daarom maar moet doen.

Da's niet theoretisch. Neem nu dat ik wil verhuizen naar een ander identiek huis. In een situatie met bvb die 10% registratierechten: Ik verkoop mijn woning voor 550.000, ik hou hier 500.000 van over en ik koop een identieke woning voor 550.000, ik verlies dus 50K als ik die verhuis doe. Geld dat ik effectief ga moeten toestoppen. Dat gaat wel degelijk een impact hebben op mijn verhuisbeslissing en op die van de meeste mensen zou ik denken.

Da's niet theoretisch. Neem nu dat ik wil verhuizen naar een ander identiek huis. In een situatie met bvb die 10% registratierechten: Ik verkoop mijn woning voor 550.000, ik hou hier 500.000 van over en ik koop een identieke woning voor 550.000, ik verlies dus 50K als ik die verhuis doe. Geld dat ik effectief ga moeten toestoppen. Dat gaat wel degelijk een impact hebben op mijn verhuisbeslissing en op die van de meeste mensen zou ik denken.

Als ik mijn woning verkoop voor 500k. Dan krijg ik 500k. Maar de koper betaalt 550k. Waarvan 50k gaat naar de belastingen. De marktprijs is 550k.
Met het geld dat ik krijg betaal ik 500k en 50k registratierechten. Als ik meeneembaarheid had dan betaal ik vb maar 20-30k tot zelfs 0 indien meeneembaarheid volledig was en indien in het verleden er 500k betaald was voor de woning. Zoals ik voorstelde als dat de intentie was.

Kortom de waarde van die 550k is dan ook puur theoretisch. Want ik heb tgv die meeneembaarheid 520 - 530k betaald. Als de meeneembaarheid volledig was betaalde ik 500k. Maar draait de koper er uiteindelijk niet voor op. Om die reden heeft men in het verleden er ook een mengeling van gemaakt zodanig dat een beperkte vorm van inwisseling aanvaardbaar was. Al had men een stuk ervan kunnen oplossen door een indexatieindex om de originele intentie te behouden en ervoor te zorgen dat het niet ongelimiteerd is en om die drukkende werking op de marktprijs te behouden.

In het huidige systeem :

Ik verkoop mijn woning voor 533,33k. de koper betaalt 550k. Waarvan 17k gaat naar de belastingen.
De marktprijs is 550k

Met het geld dat ik krijg betaal ik 533.33 en 17k.

Hoezo dit nieuwe systeem is beter ? Het enige dat ik zie is dat de koper opdraait voor het feit dat ik wil verhuizen en dat de overheid minder belastingen binnen krijgt. Goed wetende dat de beschikbaarheid van budget de marktprijzen verhogen.

Terwijl door het feit dat ik zelf 30k moet toestoppen heb je een drukkende werking op de marktprijzen. Want minder geld in omloop.

Maar je had gelijk, het kwam niet helemaal overeen met zoals ik het vermelde.

Is toch geen probleem ? Als uw woning die je verkoopt minder waard is. Dan is de woning die je koopt ook minder waard. Of je moet naar een upgrade gaan van de woning. En dan had je dat evengoed. Wat sowieso de intentie is van die ingreep.

Ik volg uw redenering en deze kan in een vacuüm kloppen.
Maar het jaar is 2024, niet alleen woningen zijn duur natuurlijk. Je moet eens kijken naar auto’s, veel mensen hebben deze nodig om naar hun werk te gaan, de prijzen daarvan zijn ook fameus gestegen.
Ja kan dan woningen in prijs verlagen, maar als in verhouding andere zaken dan weer extreem duur worden dan klopt er ook ergens iets niet.

Het punt is dat veel mensen die kostprijs van een wagen niet voelen omdat ze een bedrijfswagen hebben.
En wat ook gewoon meespeelt is dat tegenwoordig lang lopende leningen niet meer courant zijn. In de tijd van mijn grootouders en ouders leende je bijna standaard op 30 jaar.

En mijn standpunt is ook dat niet iedereen eigenaar moet zijn van een woning. Negens voor nodig.
We spreken over woonstmobiliteit, maar je hebt dat al in de vorm van huren. Er is in de basis niks mis met huren, maar in ons huidig systeem is het vooral in het voordeel van de verhuurder.
Verhuurders zien het als een vorm van veilig beleggen en willen ook hun rendement zo goed als mogelijk optimaliseren, en je mag er iets aan over houden, maar waar leg je de grens? Dat samen met het algemeen gegeven van neerkijken op huren onder de uitspraak “huren is weggegooid geld” helpen ook niet natuurlijk.

Ik betaal 100x liever 50k extra voor het huis, die ik bij verkoop/verhuis kan recupereren. Dan 50k aan registratierechten waarvan ik meer dan de helft sowieso kwijt ben.

Ik had hem al heel hoog zitten, maar als hij deze twee (=notarissen/deurwaarders aanpakken en geld uit vennootschap halen zwaarder belasten) erdoor krijgt en dan nog reële huurinkomsten belast, dan is hij helemaal mijn held :love::love::love:
Verregaande nota in het algemeen vind ik, ik zou het straf vinden als een meerwaardebelasting zo makkelijk verteerbaar is voor Bouchez. Da's al decennialang een twistpunt en nu zou dat door een eerder rechts regering ingevoerd worden.

Ondanks de gemiddeld negatieve impact op de financiën van de gemiddelde Belg (er is een gat dat moet gevuld worden) best een spectaculaire nota, je kan ook niet meteen zeggen dat de logica ver te zoeken is.

Verregaande nota in het algemeen vind ik, ik zou het straf vinden als een meerwaardebelasting zo makkelijk verteerbaar is voor Bouchez. Da's al decennialang een twistpunt en nu zou dat door een eerder rechts regering ingevoerd worden.
Goh ja, Bouchez kan akkoord gaan met de nota en dan 4 jaar lang wat pappen en nathouden om dan uiteindelijk die meerwaardebelasting niet goed te keuren.
Zie Vivaldi met Bouchez en Van Petegem die zijn plannen ook mocht opbergen.

Goh ja, Bouchez kan akkoord gaan met de nota en dan 4 jaar lang wat pappen en nathouden om dan uiteindelijk die meerwaardebelasting niet goed te keuren.
Zie Vivaldi met Bouchez en Van Petegem die zijn plannen ook mocht opbergen.
Maar van Peteghem zijn plan was geen deel van een regeerakkoord, hij heeft dat in het midden van de legislatuur gelanceerd als een min of meer persoonlijke toekomstvisie, dat was geen onderhandeld document. MR heeft daar nooit een akkoord over gegeven om dat uit te voeren.

Maar van Peteghem zijn plan was geen deel van een regeerakkoord, hij heeft dat in het midden van de legislatuur gelanceerd als een min of meer persoonlijke toekomstvisie, dat was geen onderhandeld document. MR heeft daar nooit een akkoord over gegeven om dat uit te voeren.
Inderdaad, toch belangrijke nuance.

Dat zullen de cijferaars moeten aangeven. Ik vrees er wat voor. Zitten pok veel zaken in die veel geld gaan kosten.
Inderdaad, morgen komen de tabellen en zal alles wel duidelijk worden. Puur op buikgevoel lijkt het er alvast wel op dat er voor iedere partij schone prijzen instaan. Bv voor Vooruit, iets als de opheffing van het bankgeheim is echt wel een serieuze win.

We zullen maandag zien. Erg benieuwd.

Kan er iemand uitleggen wat dat zou betekenen? Wat zijn de gevolgen daarvan?
Fraude gemakkelijker opsporen ofzo?
Voor fraude zal het niet veel meer uitmaken, het bankgeheim was al uitgehold op dat vlak, als de fiscus redenen heeft om je bankgeggevens te vragen mag het dat nu al. Maar het formeel bestaan van het bankgeheim zorgde ervoor dat de fiscus niet gewoon in je aangifte kon vragen naar hoeveel intresten je kreeg. Zonder dat bankgeheim kan dat wel. Ook dat is zo belangrijk niet, de intresten werden al correct belast via roerende voorheffing die de banken inhielden maar nu kan de fiscus gewoon in de aangifte naar die bedragen vragen waardoor ze bijvoorbeeld meetellen voor zaken waar voordelen aan lage inkomens gegeven worden. Of misschien kunnen ze banken zelfs fiches laten indienen met je jaarlijkse intresten erop vermeld.

bvb een studiebeurs, als je rentenierde kwam dat inkomen nergens op je aangifte personenbelasting terecht en die aangifte dient om te bepalen of je recht hebt op een studiebeurs. Die konden wettelijk een studiebeurs voor hun kinderen vragen.

15-20 jaar geleden was dit echt straf geweest. Nu is het slechts de officiële begrafenis van een instituut dat eigenlijk al even zo goed als dood was maar waar iedereen de schijn ophield.

Ik denk dat de meerwaarde op aandelen echt wel het meest spectaculaire is. Zelfs al zal de opbrengst in het begin misschien wat tegenvallen, als die belasting geïntroduceerd wordt gaat ie hoe dan ook verhoogd en verruimd worden in de toekomst. Dit is een belasting die niet meer gaat verdwijnen eens ze in het leven geroepen wordt, wat ook de reden was dat het zo lang geduurd heeft tot ze er was (in de veronderstelling dat dit akkoord doorgaat natuurlijk).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan