Is toch geen probleem ? Als uw woning die je verkoopt minder waard is. Dan is de woning die je koopt ook minder waard. Of je moet naar een upgrade gaan van de woning. En dan had je dat evengoed. Wat sowieso de intentie is van die ingreep.
Ik volg uw redenering en deze kan in een vacuüm kloppen.
Maar het jaar is 2024, niet alleen woningen zijn duur natuurlijk. Je moet eens kijken naar auto’s, veel mensen hebben deze nodig om naar hun werk te gaan, de prijzen daarvan zijn ook fameus gestegen.
Ja kan dan woningen in prijs verlagen, maar als in verhouding andere zaken dan weer extreem duur worden dan klopt er ook ergens iets niet.
Het punt is dat veel mensen die kostprijs van een wagen niet voelen omdat ze een bedrijfswagen hebben.
En wat ook gewoon meespeelt is dat tegenwoordig lang lopende leningen niet meer courant zijn. In de tijd van mijn grootouders en ouders leende je bijna standaard op 30 jaar.
En mijn standpunt is ook dat niet iedereen eigenaar moet zijn van een woning. Negens voor nodig.
We spreken over woonstmobiliteit, maar je hebt dat al in de vorm van huren. Er is in de basis niks mis met huren, maar in ons huidig systeem is het vooral in het voordeel van de verhuurder.
Verhuurders zien het als een vorm van veilig beleggen en willen ook hun rendement zo goed als mogelijk optimaliseren, en je mag er iets aan over houden, maar waar leg je de grens? Dat samen met het algemeen gegeven van neerkijken op huren onder de uitspraak “huren is weggegooid geld” helpen ook niet natuurlijk.