Begroting in het regeerakkoord: supernota

De originele discussie ging over flexijobs ;), met een heel discuur dat het niet juist is dat bedrijven een laag brutoloon aan juniors kunnen voorzien (opgekrikt met andere fiscale koterij als bedrijfswagens/nettovergoedingen) en dat die jongeren hun loon opkrikken met flexijobs :). Daarop was mijn reactie.
Je moet het in 1 geheel bekijken. Vandaag is er inderdaad nog speelruimte op de arbeidsmarkt met openstaande vacatures. Maar het tij is gevoelig aan het keren. Als je alles tegelijkertijd laat afbrokkelen (bedrijven die vertrekken en tegelijkertijd makkelijk toegankelijke arbeidsplaatsen zoals horeca die stilaan verdwijnen) komt er een economisch bloedbad met een zekere werkloosheid. Wat wint de politiek daarbij?

Het feit dat die bedrijven niet naar de buurlanden trekken is omdat wij die bedrijven niet veel meer te bieden hebben. Ik werk met mensen in Krakow en Manilla die diploma’s behaald hebben in de UK/Parijs/de VS/Canada etc dat voedt opnieuw hun lokaal onderwijs.

Er gaan weloverwogen beslissingen moeten gemaakt worden om de loonkost te hervormen. Als de koterij eruit gaat moeten de andere lasten drastisch naar beneden. Maar we weten allemaal hoe muurvast dit land zit. Ik zie de huidige ploeg dat niet doorvoeren. En zolang dat niet komt hebben we nood aan die koterij om erger te voorkomen.
"Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze het kunnen/gaan doen" =/= "Wat is het beste systeem". Laat dat in eerste instantie duidelijk zijn.

Ik vind het weinig zinvol om je te mengen in politieke discussies al je uiteindelijk alles wat je wilt behouden gaat counteren met "ja maar dat moet ook (of nog erger, eerst) gebeuren en daar heb ik weinig vertrouwen in". Het lijkt me zinvoller om dan gewoon een thread te starten over het gebrek aan vertrouwen in de politiek. Wat zeker ook een belangrijk gegeven is, maar weinig constructief om dat in eender welke discussie over wat het beste systeem is aan te halen naar mijn mening.

Maar goed, over de inhoud zelf :

Ik vind het triestig dat jij het een positief gegeven lijkt te vinden, dat er een normalisering lijkt te zijn van het onderbetalen van zelfs opgeleide personen. Jij vindt het een positief gegeven dat mensen niet rond kunnen komen met één job, maar dat er een oplossing is door een extra job aan te kunnen nemen? Dat vind jij een positieve evolutie? Is het dan niet eerder een kwestie van dan juist zorgen dat de fiscaliteit zo is dat mensen geen extra job moeten aannemen? Dat die eerst job op de juiste wijze verloond en belast is? Dan blijven er zelfs meer jobs over voor anderen! Je beseft dat door een systeem van flexijobs er nu zelfs hoogopgeleide mensen deze laaggeschoolde rollen gaan vervullen zodat er enkel nog minder mogelijkheden zijn voor laaggeschoolden? Laaggeschoolden die dan wel volledig belast worden omdat ze dit niet als flexijob doen?

Het is een evidentie dat de loonkost naar beneden moet. Dat zorgt niet voor een nood aan koterij die het systeem helemaal naar de kloten helpt en allerlei negatieve consequenties heeft : Zoals het voorbeeld van voldtijds vs flexi, zoals het gevoel van eerlijkheid in de maatschappij. Dit soort systemen zorgt alleen maar voor meer groepen. Steeds meer ik-zij ipv wij in de maatschappij. Steeds meer clientilisme.

"Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze het kunnen/gaan doen" =/= "Wat is het beste systeem". Laat dat in eerste instantie duidelijk zijn.

Ik vind het weinig zinvol om je te mengen in politieke discussies al je uiteindelijk alles wat je wilt behouden gaat counteren met "ja maar dat moet ook (of nog erger, eerst) gebeuren en daar heb ik weinig vertrouwen in". Het lijkt me zinvoller om dan gewoon een thread te starten over het gebrek aan vertrouwen in de politiek. Wat zeker ook een belangrijk gegeven is, maar weinig constructief om dat in eender welke discussie over wat het beste systeem is aan te halen naar mijn mening.

Maar goed, over de inhoud zelf :

Ik vind het triestig dat jij het een positief gegeven lijkt te vinden, dat er een normalisering lijkt te zijn van het onderbetalen van zelfs opgeleide personen. Jij vindt het een positief gegeven dat mensen niet rond kunnen komen met één job, maar dat er een oplossing is door een extra job aan te kunnen nemen? Dat vind jij een positieve evolutie? Is het dan niet eerder een kwestie van dan juist zorgen dat de fiscaliteit zo is dat mensen geen extra job moeten aannemen? Dat die eerst job op de juiste wijze verloond en belast is? Dan blijven er zelfs meer jobs over voor anderen! Je beseft dat door een systeem van flexijobs er nu zelfs hoogopgeleide mensen deze laaggeschoolde rollen gaan vervullen zodat er enkel nog minder mogelijkheden zijn voor laaggeschoolden? Laaggeschoolden die dan wel volledig belast worden omdat ze dit niet als flexijob doen?

Het is een evidentie dat de loonkost naar beneden moet. Dat zorgt niet voor een nood aan koterij die het systeem helemaal naar de kloten helpt en allerlei negatieve consequenties heeft : Zoals het voorbeeld van voldtijds vs flexi, zoals het gevoel van eerlijkheid in de maatschappij. Dit soort systemen zorgt alleen maar voor meer groepen. Steeds meer ik-zij ipv wij in de maatschappij. Steeds meer clientilisme.
Het zijn vooral alleenstaanden die niet kunnen rondkomen, een hogeropgeleid koppel zie ik veel minder hun toevlucht zoeken in flexijobs. De reden is niet de scheefgetrokken fiscaliteit, wel de ongeziene indexaties na de coronacrisis, de vele crisissen in de logistieke keten (al dan niet bewust in de hand gewerkt van enkele logistieke grootmachten) en vooral de ontplofte woningmarkt. Wees gerust, ik vind dat een zeer trieste en vooral beangstigende onzekere situatie. Maar de overheid kan daar niet aan tegemoetkomen, ze hebben tijdens de coronacrisis zelf al genoeg de steunsluizen ongecontroleerd opengezet. Het enige wat de overheid vandaag kan doen is het economisch klimaat versterken en het vertrouwen van de consument en de bedrijven proberen gunstig stemmen. Werkgevers zitten eveneens op hun tandvlees met de hoge loonkost, de indexaties hebben flink in de marges gesneden. Het is niet omdat onze cost of living geëxplodeerd is dat we van werkgevers kunnen verwachten dat ze voor dezelfde inzet plots meer gaan betalen, of dat een hogeropgeleide schoolverlater plots een smak geld op de schoot moet geworpen krijgen :/.

Ik vind het wel normaal dat er systemen zoals flexijobs bestaan waarmee mensen zelf hun inkomen kunnen verruimen en waarmee bepaalde sectoren eveneens wat ademruimte krijgen. De horeca is een sector die al jaren overleeft op zwartwerk, je moet die marges snappen alvorens een standpunt te kunnen innemen over de arbeidsmarkt. De overheid heeft dat zelf ook ingezien, de invoering van de witte kassa kon niet anders dan met een toegeving op het vlak van personeel, net omdat het zo’n belangrijke werkgever vormt, niet iedereen staat daar 100% in het zwart, ze creëerden werkgelegenheid. Ook al druk je de fiscale lasten, dan nog kan je in de horeca niet meerdere mensen voltijds met vaste tewerkstelling gaan inzetten.
Ze breiden het systeem uit naar meerdere sectoren zoals de retail om net die sector meer zuurstof te geven. Ik vind dat een goed iets. Het zijn mensen die werken die toegang krijgen tot het systeem, het biedt een flexibele oplossing voor drukkere periodes, het helpt werkgevers overleven (lees behoudt van vaste jobs) maar het vreet geen gewone tewerkstelling weg want de ruimte voor een extra vaste voltijdse FTE is er in die tewerkstellingen meestal niet.

Toch veel cirkel redeneringen.

Ik zou denken dat een Koppel meestal kinderen heeft. Dn ga je niet even in de avond of weekend nog wat flexi-n.

Toen ik net afgestudeerd was, deed ik ook allerlei side hussles. Junior job (geen hele grote verantwoordelijkheid), geen gezin ==> veel tijd voor side hussles. Was niet voor het geld, dat is nooit een issue geweest.

En "zuurstof geven". Al de bakkers, frietkoten, ... die vroeger met interim werken. Dat is pure winst in de zak met de flexi op de kap van de sociale zekerheid. Ik heb de prijzen hier niet zien zakken na de invoering van flexijobs...

Het zijn vooral alleenstaanden die niet kunnen rondkomen, een hogeropgeleid koppel zie ik veel minder hun toevlucht zoeken in flexijobs. De reden is niet de scheefgetrokken fiscaliteit, wel de ongeziene indexaties na de coronacrisis, de vele crisissen in de logistieke keten (al dan niet bewust in de hand gewerkt van enkele logistieke grootmachten) en vooral de ontplofte woningmarkt. Wees gerust, ik vind dat een zeer trieste en vooral beangstigende onzekere situatie. Maar de overheid kan daar niet aan tegemoetkomen, ze hebben tijdens de coronacrisis zelf al genoeg de steunsluizen ongecontroleerd opengezet. Het enige wat de overheid vandaag kan doen is het economisch klimaat versterken en het vertrouwen van de consument en de bedrijven proberen gunstig stemmen. Werkgevers zitten eveneens op hun tandvlees met de hoge loonkost, de indexaties hebben flink in de marges gesneden. Het is niet omdat onze cost of living geëxplodeerd is dat we van werkgevers kunnen verwachten dat ze voor dezelfde inzet plots meer gaan betalen, of dat een hogeropgeleide schoolverlater plots een smak geld op de schoot moet geworpen krijgen :/.

Ik vind het wel normaal dat er systemen zoals flexijobs bestaan waarmee mensen zelf hun inkomen kunnen verruimen en waarmee bepaalde sectoren eveneens wat ademruimte krijgen. De horeca is een sector die al jaren overleeft op zwartwerk, je moet die marges snappen alvorens een standpunt te kunnen innemen over de arbeidsmarkt. De overheid heeft dat zelf ook ingezien, de invoering van de witte kassa kon niet anders dan met een toegeving op het vlak van personeel, net omdat het zo’n belangrijke werkgever vormt, niet iedereen staat daar 100% in het zwart, ze creëerden werkgelegenheid. Ook al druk je de fiscale lasten, dan nog kan je in de horeca niet meerdere mensen voltijds met vaste tewerkstelling gaan inzetten.
Ze breiden het systeem uit naar meerdere sectoren zoals de retail om net die sector meer zuurstof te geven. Ik vind dat een goed iets. Het zijn mensen die werken die toegang krijgen tot het systeem, het biedt een flexibele oplossing voor drukkere periodes, het helpt werkgevers overleven (lees behoudt van vaste jobs) maar het vreet geen gewone tewerkstelling weg want de ruimte voor een extra vaste voltijdse FTE is er in die tewerkstellingen meestal niet.
Je legt nog altijd niet uit hoe flexijobs hier een oplossing voor zijn tov. een algemene lastenverlaging.
Buiten dat het gewoon faliekant incorrect is dat flexijobs vaste jobs zouden behouden. Het is juist een concurrentie voor vaste jobs en dan zal het juist des te meer worden moest je voorspelde doomscenario van toenemende werkloosheid waarheid worden.

En je spreekt nu plots ook specifiek over voltijdsen. Je onderschat hoeveel mensen (tegen hun wil overigens ook) deeltijds werken. Zeker in dat soort sectoren, gebruikt (misbruikt) men graag een combinatie van deeltijdsen en flexijobs om zelf als bedrijf zo flexibel mogelijk te kunnen zijn, ten koste van hun werknemers. Ten koste van voltijdse jobs.

Je moet het in 1 geheel bekijken. Vandaag is er inderdaad nog speelruimte op de arbeidsmarkt met openstaande vacatures. Maar het tij is gevoelig aan het keren. Als je alles tegelijkertijd laat afbrokkelen (bedrijven die vertrekken en tegelijkertijd makkelijk toegankelijke arbeidsplaatsen zoals horeca die stilaan verdwijnen) komt er een economisch bloedbad met een zekere werkloosheid. Wat wint de politiek daarbij?
Het tij is niet aan het keren. Ja, er is méér werkloosheid maar voor een land als België was de werkloosheid afgelopen jaren heel laag. Iets hogere werkloosheid is zeker geen drama (de werkloosheid die er nu is, is eerder de structurele). Er is vooral een mismatch.

Dus om je ganse conclusie hierop te bouwen is wat voortdravend.

Het zijn vooral alleenstaanden die niet kunnen rondkomen, een hogeropgeleid koppel zie ik veel minder hun toevlucht zoeken in flexijobs. De reden is niet de scheefgetrokken fiscaliteit, wel de ongeziene indexaties na de coronacrisis, de vele crisissen in de logistieke keten (al dan niet bewust in de hand gewerkt van enkele logistieke grootmachten) en vooral de ontplofte woningmarkt.
- ongeziene indexaties: absoluut niet ongezien, in de jaren 80 hadden we veel hogere inflatie (mét index). De inflatie is ondertussen weer perfect ok en lag in de lijn van andere landen.
- vele crissen in de logistieke keten: zoals je zelf zegt mogelijks werk van strategie, geen inherent probleem en ondertussen al opgelost
- ontplofte woningmarkt: onze huizenmarkt is nog altijd véél betaalbaarder dan andere landen.

Welk structureel probleem bedoel je?
iamhollywood] De horeca is een sector die al jaren overleeft op zwartwerk zei:
Tuurlijk vreet het gewone tewerkstelling weg. Deeltijdsen worden vervangen door flexi's. Waarom zou je een persoon als deeltijdse in dienst houden voor enkele uren per week indien je die gewoon als flexi kan inschrijven? Dat heeft niks met extra vaste voltijdse FTE te mken.

Er is geen enkele objectieve reden voor flexijobs. Ofwel pas je de belastingstarieven aan van de lagere groep ofwel moet je ervoor zorgen dat er andere ingrepen zijn die toelaten om een ok leven te hebben zelfs bij lagere lonen.
Een logischere ingreep dan flexijobs te voorzien is de minimumlonen verhogen. Of overheidsingrepen uitvoeren zodanig dat de kosten die een persoon heeft om te leven minder significant zijn dan dat je ervoor een flexijob moet introduceren. Zonder dat je natuurlijk niet, niet rondkomen gelijk stelt met een gat in de hand hebben. Maar wel gewoon bescheiden leven (primaire uitgaven en zeer beperkte luxe). Ruimte voor luxe is dan het gevolg van hard werken, kosten te delen, betere job, niche kennis,... niet omdat je uw 1/5de doet via een flexijob en uw 4/5de met uw gewone job.

De woningmarkt is niet ontploft door ongeziene indexaties. De woningmarkt is ontploft door het feit dat :

1) mensen grotere bedragen konden lenen (al lijkt mij daar ondertussen wel weer een beperkte kentering in te zijn gekomen)
2) mensen hun wensenpatroon anders is. Voor Corona was een studio met 1 slk ok, na Corona en het opgesloten zitten in een appartement was dat al veel minder net zoals een koppel toch wel liever iets meer had dan een woning met 2 slaapkamers. met name een extra ruimte voor een bureau of een terras/tuin was toch wel wenselijk bij het opgesloten ziten. En als iedereen en zijn kat die wensen heeft dan heeft dat een impact op de prijszetting. Want de vraag naar andere woonmogelijkheden daalt, de vraag naar die specifieke woonmogelijkheden stijgen... et voila marktwerking.
3) mensen bereid zijn om die vraagbedragen te leggen.
4) inkomsten uit registratiebelastingen verlaagd werden. Maar de prijs die mensen eraan konden geven wijzigden niet, waardoor de vraagprijs dus perfect omhoog kon. Pure normale marktwerking.
5) mensen grotere bedragen kunnen hebben via schenkingen, besparing tgv Corona die leiden tot grotere spaartegoeden, etc... zeer goede kennis heeft als voorschot op haar erfenis 200k gekregen waarvoor haar ouders een verhuurhuis hebben verkocht (want begon te veel miserie te worden) waardoor anderen mee moeten wedijveren in diezelfde markt.
6) En permutaties hiervan die als ondertussen als ok gezien worden...
7) Corona ook ervaring heeft gegeven in het besparen op bepaalde uitgaven die nu toch als aanvaardbaar werden gezien waardoor er meer geld naar de woning kan vloeien. Terwijl die vroeger naar andere uitgaven gingen. Consuminderen of voorrang geven aan uitgaven zoals een dak boven uw hoofd zetten.

Uiteindelijk heeft de verkoop van een woning maar 1 zot nodig.

Een potentiële oplossing die relatief eenvoudig te implementeren is : Voorzie verhuurbelastingen (40-60%) op de inkomsten uit verhuur. Voorzie vrijstelling van verhuurbelasting indien je verhuurt aan een sociaal tarief (tot een +/-500€) via een sociaal verhuurkantoor (dan voorzie je al geen te zware schok op de lagere verhuurmarkt). Je zet als maatschappij in op sociale verhuur. En op de hogere wordt er hopelijk druk gezet zodanig dat aanbod van interessante woningen voor koopmarkt verhoogd en dat de interesse om wonen als een investering te bekijken een serieuze knauw krijgt. Op die manier grijp je dan al in op de kostenpost van de huur. Voor de rest voorzie je de verplichting bij aankoop om van een woning een totaal renovatie te doen (alles dat niet minstens A is). Plannen voorgelegd en traject binnen de 2 jaar. Uitgevoerd over 15j. Indien plan niet aannemelijk is 21% BTW ipv 6 of die 9% waar men nu over aan het spreken is. Bij aankoop betaal je die 21%, indien plan aannemelijk krijg je het verschil terug (front-up kost om de prijzen van woningen naar onder te duwen). Je zal de prijs van woningen van F tot B eens een vrije val zien nemen. Wat ook hetgeen is dat je eigenlijk moet doen in plaats van die belachelijke F naar D en het is ok jongens. Waardoor de jonge generatie nu en in de toekomst uitgemelkt wordt door de generatie die de panden al heeft. Want nu mag je een bom geld betalen voor de F. Binnen 10 - 20 jaar mag je een bom geld betalen voor de D, C en B...

Dat zijn in mijn ogen ingrepen die een veel hogere kans hebben op een nuttige impact dan flexijobs zonder dat je het sociaal bestel ondergraaft. Met daarnaast het voordeel dat woningen op termijn betaalbaar zijn en blijven en naar de toekomst die A woningen waarschijnlijk geen unicum zijn waarvoor mensen zich blauw moeten betalen en de prijszetting van dat type woningen dan ook genormaliseerd wordt. Zoals het momenteel wel het geval is. Met daarnaast een belasting op persoonlijke gelden.

Want eens dat de woningen qua isolatiewaarde in orde zijn, is de kost voor renovatie eerder zaken die de facto een impact hebben op de waarde (dak vernieuwen want verouderd) of zijn het in veel gevallen esthetische kosten (badkamer, keuken, verflaagje,...). Wat meer in lijn ligt dan met de woningen zoals de prijszetting in het verleden was en waardoor het spreiden van kosten makkelijker haalbaar was en een keuze. Want geen structurele ingrepen. Maar wel ingrepen die je perfect kon uitvoeren zoals het u uitkomt.

Mensen kunnen hun inkomen al verruimen. Ik zie echter niet in waarom iemand die overuren doet bij zijn werkgever de volle pot moet betalen maar als die die uren invult via een flexijob die hiervoor moet beloond worden...

Wat was er mis met de methode van vroeger om die bedrijven zuurstof te geven ? Een vast contract voor werknemers, desnoods met een flexibele invulling van de uren. Maar wel voltijds betaald. En de eigenaren of aandeelhouders die invallen om de pieken te dekken. Dat lijkt mij gewoon meer toepasselijk zijn op het principe van ondernemerschap. Dan te klagen over het feit dat mensen geen zin hebben om voor 2 uur op een dag te komen werken.
Hell of doe het loon voor die 2 uur te komen werken in de piek maal 4... en voila je zal dan toch ook wel volk vinden... niet? Waarom moet dit op een manier dat je de sociale zekerheid ondergraaft. En door die ondergraving dan ook weer nieuwe belastingen moet gaan zoeken om die gaten te vullen. Om daarna weer maar eens pleisters te gebruiken om die gaten te dekken... ad infinium.

Voor de rest vreten flexijobs zowel aan de voltijdse als aan de deeltijdse tewerkstelling. Firma's die ipv 5/5de 4/5de aanbieden om dan die andere 1/5de te laten uitvoeren door een flexijobber. Of gaan we nu echt denken dat optimalisatie niet iets is dat ook gedaan wordt door bedrijven ? Als dat hen goed uitkomt en hun werknemers dat eerder zoeken? Om zo boven hun "stand" te kunnen leven.

dat de interesse om wonen als een investering te bekijken een serieuze knauw krijgt. Op die manier grijp je dan al in op de kostenpost van de huur. Voor de rest voorzie je de verplichting bij aankoop om van een woning een totaal renovatie te doen (alles dat niet minstens A is). Plannen voorgelegd en traject binnen de 2 jaar. Uitgevoerd over 15j. Indien plan niet aannemelijk is 21% BTW ipv 6 of die 9% waar men nu over aan het spreken is. Bij aankoop betaal je die 21%, indien plan aannemelijk krijg je het verschil terug (front-up kost om de prijzen van woningen naar onder te duwen). Je zal de prijs van woningen van F tot B eens een vrije val zien nemen. Wat ook hetgeen is dat je eigenlijk moet doen in plaats van die belachelijke F naar D en het is ok jongens. Waardoor de jonge generatie nu en in de toekomst uitgemelkt wordt door de generatie die de panden al heeft. Want nu mag je een bom geld betalen voor de F. Binnen 10 - 20 jaar mag je een bom geld betalen voor de D, C en B...

Dat zijn in mijn ogen ingrepen die een veel hogere kans hebben op een nuttige impact dan flexijobs zonder dat je het sociaal bestel ondergraaft. Met daarnaast het voordeel dat woningen op termijn betaalbaar zijn en blijven en naar de toekomst die A woningen waarschijnlijk geen unicum zijn waarvoor mensen zich blauw moeten betalen en de prijszetting van dat type woningen dan ook genormaliseerd wordt. Zoals het momenteel wel het geval is. Met daarnaast een belasting op persoonlijke gelden.

Want eens dat de woningen qua isolatiewaarde in orde zijn, is de kost voor renovatie eerder zaken die de facto een impact hebben op de waarde (dak vernieuwen want verouderd) of zijn het in veel gevallen esthetische kosten (badkamer, keuken, verflaagje,...). Wat meer in lijn ligt dan met de woningen zoals de prijszetting in het verleden was en waardoor het spreiden van kosten makkelijker haalbaar was en een keuze. Want geen structurele ingrepen. Maar wel ingrepen die je perfect kon uitvoeren zoals het u uitkomt.

Op papier klinkt je voorstel aannemelijk.
Maar vergeet niet dat nog altijd de verkoper zijn prijs betaald en de kostprijs voor een woning nog altijd is wat de zot ervoor betaald.
Als iedereen die zijn woning verkoopt zijn prijs te hoog zet en er zijn zotten die het betalen dan is dat de prijs. Want dat is ook hetgeen nu gebeurd, mensen plaatsen hun woning gewoon veel te hoog in de markt, hebben geen zin of noodzaak om te zakken en er zijn zotten die het gewoon betalen.
Dat past echt in het straatje van "ik wil het eerst nog wel eens zien".

Het argument van nu is een woning goed geïsoleerd dus is het dat voor het leven is ook wat kort door de bocht. Ik zou zeggen we spreken elkaar nog eens binnen 25 jaar, ik sluit het niet uit dat mensen dan hun gespoten PUR-isolatie moeten vernieuwen.
Ook staat de technologie niet stil, en de eisen die nu gelden zullen zeker nog evolueren.
Dat het louter bij esthetische zaken zal blijven lijkt me heel optimistisch. Dat is nu het argument voor nieuwbouw natuurlijk, bouwen voor het leven. Maar time will tell.

Het argument van nu is een woning goed geïsoleerd dus is het dat voor het leven is ook wat kort door de bocht. Ik zou zeggen we spreken elkaar nog eens binnen 25 jaar, ik sluit het niet uit dat mensen dan hun gespoten PUR-isolatie moeten vernieuwen.
Ook staat de technologie niet stil, en de eisen die nu gelden zullen zeker nog evolueren.
Dat het louter bij esthetische zaken zal blijven lijkt me heel optimistisch. Dat is nu het argument voor nieuwbouw natuurlijk, bouwen voor het leven. Maar time will tell.

Alles wordt beter, maar ik heb een warmtebehoefte (incl SWW) van 6000kWh/jaar (dat is 10% meer dan ik afgelopen jaar verbruikt heb). Met een warmtepomp zal dat 1500 kWh worden voor het deel verwarming. Hoeveel kan je dan nog effectief besparen, 20%? Spreek je over 300kWh, dan mag een kWh nog een euro kosten, je kan daarvoor niet renoveren. Je stookt gewoon wat meer...

Ik zie me om energetische redenen nooit nog renoveren en ik ben vandaag 43 jaar. Misschien nog eens vensters als ze echt versleten zijn, maar dan nog. Als mijn huis 30 jaar oud is ben ik er 70, dan ga je beginnen tellen met een ROI van 15-20 jaar max. Dus dat zal wel ongeveer voor het leven zijn (mijn leven welliswaar).
Andere zaken, zoals het dak eens vernieuwen (maar niet de isolatie) moeten wel natuurlijk, omdat dat kan gaan lekken, net zoals een versleten keuken en de badkamers ofzo. Maar dat is meer uit noodzaak/comfort.

Laatst bewerkt:
Op papier klinkt je voorstel aannemelijk.
Maar vergeet niet dat nog altijd de verkoper zijn prijs betaald en de kostprijs voor een woning nog altijd is wat de zot ervoor betaald.
Als iedereen die zijn woning verkoopt zijn prijs te hoog zet en er zijn zotten die het betalen dan is dat de prijs. Want dat is ook hetgeen nu gebeurd, mensen plaatsen hun woning gewoon veel te hoog in de markt, hebben geen zin of noodzaak om te zakken en er zijn zotten die het gewoon betalen.
Dat past echt in het straatje van "ik wil het eerst nog wel eens zien".

De verkoper zet zijn prijs omdat de overheid niet ingrijpt op de prijszetting. Ik kan niet voorspellen dat dit in de toekomst zo blijft. Nu is er echter een andere manier om in te grijpen op de marktprijzen zonder effectief in te grijpen op de marktprijzen maar door in te grijpen op hetgeen wat je MOET doen.
Je zou naar de toekomst kunnen stellen dat een woning een bepaald maximum mag kosten per m2 bewoonbaar en perceelsoppervlakte. Waarna je alles boven dit maximum maximaal (aan 80- 100%) belast. Met boetes zoals het kwijtspelen van de totale verkoopsprijs en eigen vermogen indien je eronderuit probeert te muizen via vb zwart geld of andere voordelen (zowel koper als verkoper - want je moet nu eenmaal met 2 zijn in een transactie). Inclusief constructies via een bedrijf. Voor residentieel vastgoed of vastgoed met een residentiële functie.
Met dat je een beperkte subsidie kan genieten in functie van gezinsstatus. Waarbij de belasting op die 80 -100% van het jaar ervoor zorgt voor de subsidie die er ter beschikking kan zijn op jaarbasis om uit te delen (met een maximum van xk per persoon) - met een preregistratie om te bevestigen dat je in aanmerking komt.

Maar dat zijn dan al diepgaande ingrepen. Waarvoor ik denk dat dit niet echt nodig gaat zijn.

Omdat ik betwijfel dat de overheid over 20 jaar gaat zeggen van nu moet iedereen renoveren naa AAA++++++ tegen 2070 ipv A tegen 2050. Dat is voor mij vooral de hypothese waarvan ik uitga. Ik zal niet weerstreven dat er geen nieuwe evolutie of vernieuwing kan zijn. Maar het moet al serieus beter zijn om die ingreep te doen. Waarbij ik hoop dat de overheid dan eerder de nadruk legt op ingrepen binnen in de woning voor woongedeelten. Dan voor de totale schil. Om zo de impact en kost te beperken - als men dan toch een ingreep verplicht. Wat echter nu geen haalbare kaart is omdat je met zo'n divers geïsoleerd patrimonium zit of zat. dat die verschillen in te ondernemen ingrepen gewoon veel te groot zijn.

Op het moment dat je de verplichting invoert lijkt het mij persoonlijk gewoon een goed idee te zijn dat je het patrimonium van waarde zo hard mogelijk deprecieert zodanig dat die verplichte kosten mee verrekend zitten. En dat doe je dan het beste door het aanbod zo groot mogelijk te maken en quasi even belangrijk dat je geen dubbele kosten introduceert. Nu genereer je gewoon enerzijds mensen die inzetten op de quick wins. Die verbeteren naar D,C of B waarbij de volgende generatie die moet gaan inzetten naar B... die woningen te duur op de kop mag gaan tikken en al de kosten voor de afbraak mag gaan betalen om te proberen in de richting van B te komen. Waarbij over 15 - 20 jaar mensen die C of B gekocht hebben de hoofdprijs mogen afschieten om aan de A te geraken. Waarbij die vorige generatie altijd zal proberen om zoveel mogelijk winst te genereren uit hun patrimonium. En omdat de regels opgesteld zijn zoals ze zijn.

Het aandeel van mensen die echter structurele ingrepen zal willen in het geval dat alle woningen A of A+ zijn zal dan beperkt zijn. Je gaat in mijn ogen dan weer meer de mindset hebben van we kopen een woning en we passen er zaken in aan volgens onze goesting. Waar het dan puur de zot is die bepaalt waarvoor de woning weggaat. Maar als 99% van uw patrimonium aan A of A+ voldoet dan is de impact van 1 zot die toch die ingrepen wil doen veel beperkter op de prijszetting. Of iedereen moet opzoek zijn naar exact dezelfde configuratie van woningen die maar een niche zijn binnen het aangeboden patrimonium.

Maar ik kan hier mis zijn ja. Ik heb geen glazen bol. Maar het lijkt mij wel realistisch haalbaar en voordelig zowel op lange als op korte termijn. Dit lijkt mij persoonlijk het type van ingrepen te zijn die je als overheid moet nemen. Maar die geen enkele overheid gaat willen nemen want... ze worden afgestraft door mensen die hun inkomsten uit de verkoop van vastgoed zien slinken (of die hun appeltje voor de dorst zien slinken) en waar er evengoed geen animo is om de erfenissen of schenkingskosten te verhogen om zo inkomsten te genereren om die ingrepen te kunnen ondersteunen (wat je als andere piste had kunnen zien). Als ik echter de prijzen van woningen zie evolueren dan moet er gewoon een overheidsingreep gebeuren om die woningen waar al die structurele en kostelijke werken terug binnen bereik te brengen van de volgende generatie. TOCH als we als maatschappij vinden dat A of A+ woning tegen 2050 de norm moet zijn. Als we kiezen om dat NIET te doen. Dan is dat iets helemaal anders. Maar het lijkt mij echter wel een goed idee, ook als dit ten koste gaat van artificiële waarde van bepaalde goederen.

De verkoper zet zijn prijs omdat de overheid niet ingrijpt op de prijszetting. Ik kan niet voorspellen dat dit in de toekomst zo blijft. Nu is er echter een andere manier om in te grijpen op de marktprijzen zonder effectief in te grijpen op de marktprijzen maar door in te grijpen op hetgeen wat je MOET doen.
Je zou naar de toekomst kunnen stellen dat een woning een bepaald maximum mag kosten per m2 bewoonbaar en perceelsoppervlakte. Waarna je alles boven dit maximum maximaal (aan 80- 100%) belast. Met boetes zoals het kwijtspelen van de totale verkoopsprijs en eigen vermogen indien je eronderuit probeert te muizen via vb zwart geld of andere voordelen (zowel koper als verkoper - want je moet nu eenmaal met 2 zijn in een transactie). Inclusief constructies via een bedrijf. Voor residentieel vastgoed of vastgoed met een residentiële functie.
Met dat je een beperkte subsidie kan genieten in functie van gezinsstatus. Waarbij de belasting op die 80 -100% van het jaar ervoor zorgt voor de subsidie die er ter beschikking kan zijn op jaarbasis om uit te delen (met een maximum van xk per persoon) - met een preregistratie om te bevestigen dat je in aanmerking komt.

Maar dat zijn dan al diepgaande ingrepen. Waarvoor ik denk dat dit niet echt nodig gaat zijn.

Omdat ik betwijfel dat de overheid over 20 jaar gaat zeggen van nu moet iedereen renoveren naa AAA++++++ tegen 2070 ipv A tegen 2050. Dat is voor mij vooral de hypothese waarvan ik uitga. Ik zal niet weerstreven dat er geen nieuwe evolutie of vernieuwing kan zijn. Maar het moet al serieus beter zijn om die ingreep te doen. Waarbij ik hoop dat de overheid dan eerder de nadruk legt op ingrepen binnen in de woning voor woongedeelten. Dan voor de totale schil. Om zo de impact en kost te beperken - als men dan toch een ingreep verplicht. Wat echter nu geen haalbare kaart is omdat je met zo'n divers geïsoleerd patrimonium zit of zat. dat die verschillen in te ondernemen ingrepen gewoon veel te groot zijn.

Op het moment dat je de verplichting invoert lijkt het mij persoonlijk gewoon een goed idee te zijn dat je het patrimonium van waarde zo hard mogelijk deprecieert zodanig dat die verplichte kosten mee verrekend zitten. En dat doe je dan het beste door het aanbod zo groot mogelijk te maken en quasi even belangrijk dat je geen dubbele kosten introduceert. Nu genereer je gewoon enerzijds mensen die inzetten op de quick wins. Die verbeteren naar D,C of B waarbij de volgende generatie die moet gaan inzetten naar B... die woningen te duur op de kop mag gaan tikken en al de kosten voor de afbraak mag gaan betalen om te proberen in de richting van B te komen. Waarbij over 15 - 20 jaar mensen die C of B gekocht hebben de hoofdprijs mogen afschieten om aan de A te geraken. Waarbij die vorige generatie altijd zal proberen om zoveel mogelijk winst te genereren uit hun patrimonium. En omdat de regels opgesteld zijn zoals ze zijn.

Het aandeel van mensen die echter structurele ingrepen zal willen in het geval dat alle woningen A of A+ zijn zal dan beperkt zijn. Je gaat in mijn ogen dan weer meer de mindset hebben van we kopen een woning en we passen er zaken in aan volgens onze goesting. Waar het dan puur de zot is die bepaalt waarvoor de woning weggaat. Maar als 99% van uw patrimonium aan A of A+ voldoet dan is de impact van 1 zot die toch die ingrepen wil doen veel beperkter op de prijszetting. Of iedereen moet opzoek zijn naar exact dezelfde configuratie van woningen die maar een niche zijn binnen het aangeboden patrimonium.

Maar ik kan hier mis zijn ja. Ik heb geen glazen bol. Maar het lijkt mij wel realistisch haalbaar en voordelig zowel op lange als op korte termijn. Dit lijkt mij persoonlijk het type van ingrepen te zijn die je als overheid moet nemen. Maar die geen enkele overheid gaat willen nemen want... ze worden afgestraft door mensen die hun inkomsten uit de verkoop van vastgoed zien slinken (of die hun appeltje voor de dorst zien slinken) en waar er evengoed geen animo is om de erfenissen of schenkingskosten te verhogen om zo inkomsten te genereren om die ingrepen te kunnen ondersteunen (wat je als andere piste had kunnen zien). Als ik echter de prijzen van woningen zie evolueren dan moet er gewoon een overheidsingreep gebeuren om die woningen waar al die structurele en kostelijke werken terug binnen bereik te brengen van de volgende generatie. TOCH als we als maatschappij vinden dat A of A+ woning tegen 2050 de norm moet zijn. Als we kiezen om dat NIET te doen. Dan is dat iets helemaal anders. Maar het lijkt mij echter wel een goed idee, ook als dit ten koste gaat van artificiële waarde van bepaalde goederen.
Probleem zal zou vooral worden dat als je zo'n zware verplichting gaat koppelen aan een verkoop, er een enorm verschil in waarde begint te zijn tussen woningen die verkocht worden en woningen die niet verkocht worden. Als het verkopen van de woning een verplichting van pakweg 100K met zich meebrengt die niet rust woningen die niet verkocht worden, dan zullen heel veel woningen niet meer verkocht worden. Dan gaan mensen in woningen blijven wonen die te groot of te klein, te ver liggen van hun werk of hun nieuwe partner of eender wat. Je gaat een veel minder actieve markt krijgen met veel mensen die wel willen kopen of verkopen maar weinig mensen die de 100K extra op tafel willen leggen. Je gaat wel lagere prijzen hebben maar mensen gaan nog steeds geen woning vinden en heel veel mensen gaan in woningen blijven wonen die ze zelf suboptimaal vinden.

Een beetje hetzelfde scenario als wat zou gebeuren als je de registratierechten naar 50% zou brengen. We hebben ze net verlaagd om een meer liquide markt te krijgen waar het financieel niet zo erg is om elke 10 jaar eens te verhuizen.

Probleem zal zou vooral worden dat als je zo'n zware verplichting gaat koppelen aan een verkoop, er een enorm verschil in waarde begint te zijn tussen woningen die verkocht worden en woningen die niet verkocht worden. Als het verkopen van de woning een verplichting van pakweg 100K met zich meebrengt die niet rust woningen die niet verkocht worden, dan zullen heel veel woningen niet meer verkocht worden. Dan gaan mensen in woningen blijven wonen die te groot of te klein, te ver liggen van hun werk of hun nieuwe partner of eender wat. Je gaat veel minder actieve markt krijgen met veel mensen die wel willen kopen of verkopen, maar weinig mensen die 100K extra op tafel willen leggen. Je gaat wel lagere prijzen hebben maar mensen gaan nog steeds geen woning vinden en heel veel mensen gaan in woningen blijven wonen die ze zelf suboptimaal vinden.

Een beetje hetzelfde scenario als wat zou gebeuren als je de registratierechten naar 50% zou brengen. We hebben ze net verlaagd om een meer liquide markt te krijgen waar het financieel niet zo erg is om elke 10 jaar eens te verhuizen.

Is toch geen probleem ? Als uw woning die je verkoopt minder waard is. Dan is de woning die je koopt ook minder waard. Of je moet naar een upgrade gaan van de woning. En dan had je dat evengoed. Wat sowieso de intentie is van die ingreep.

Voor de rest is de redenering van het verlagen van de registratierechten pure nonsens. Dat had nooit gemogen. Ze hadden die gerust mogen houden of zelfs verhogen. Impact zou gewoon geweest zijn dat je de inkomsten van de overheid verhoogde maar de impact op de balans zou niet wijzigen.
Men had gewoon het maximum op het meenemen van de registratierechten dan moeten afschaffen als dat expliciet de doelstelling was.

De verlaging van die registratierechten heeft gewoon gezorgd voor een netto verrijking van de verkoper van woningen. Met een significant voordeel voor eigenaren van het duurdere segment. Uiteindelijk is dat geld dat je als overheid nu ergens anders moet goed maken of niet meer kan inzetten voor subsidies of...

Al heb ik serieus mijn twijfels of mensen echt bereid gaan zijn, zelfs met 3% registratierechten om te gaan verhuizen. Ik ken eigenlijk niet echt iemand die dat doet of waar de kost van de registratierechten de reden is waarom ze dit niet doen of willen doen.
Maar mogelijks interessant als onderdeel van een poll om gewoon op dit forum al eens het algemeen standpunt erover te weten ? Ik persoonlijk zie het mij niet doen.

Is toch geen probleem ? Als uw woning die je verkoopt minder waard is. Dan is de woning die je koopt ook minder waard. Of je moet naar een upgrade gaan van de woning. En dan had je dat evengoed. Wat sowieso de intentie is van die ingreep.

Voor de rest is de redenering van het verlagen van de registratierechten pure nonsens. Dat had nooit gemogen. Ze hadden die gerust mogen houden of zelfs verhogen. Impact zou gewoon geweest zijn dat je de inkomsten van de overheid verhoogde maar de impact op de balans zou niet wijzigen.
Men had gewoon het maximum op het meenemen van de registratierechten dan moeten afschaffen als dat expliciet de doelstelling was.

De verlaging van die registratierechten heeft gewoon gezorgd voor een netto verrijking van de verkoper van woningen. Met een significant voordeel voor eigenaren van het duurdere segment. Uiteindelijk is dat geld dat je als overheid nu ergens anders moet goed maken of niet meer kan inzetten voor subsidies of...

Al heb ik serieus mijn twijfels of mensen echt bereid gaan zijn, zelfs met 3% registratierechten om te gaan verhuizen. Ik ken eigenlijk niet echt iemand die dat doet of waar de kost van de registratierechten de reden is waarom ze dit niet doen of willen doen.
Maar mogelijks interessant als onderdeel van een poll om gewoon op dit forum al eens het algemeen standpunt erover te weten ? Ik persoonlijk zie het mij niet doen.

Je hebt gelijk als iemand een huis verkoopt en dan een gelijkaardig ander huis koopt. Maar vanaf dat niet meer het geval is maakt het wel uit. Als iemand een huis verkoopt om naar een rusthuis te gaan, of om nieuwer huis te kopen dat niet meer gerenoveerd moet worden, of naar het buitenland wil, of iemand die na een scheiding naar een kleiner huis wil, dat zijn allemaal situaties waar het verkopen van het huis tot een serieuze minderwaarde leidt die je kan vermijden door het huis te houden.

Laatst bewerkt:

Vorig jaar de move gedaan:
- Oude regeling (10% registratie) zou 50k gekost hebben en ik kreeg allicht 25 euro registratierecht terug (de helft van de 50 euro die ooit betaald is op de grond, want dat was al met teruggave van mijn eerste appartement).
- Nieuwe regeling (3% registratie) heeft 15k gekost

Het was kiezen tussen mijn huis grondig verbouwen om een slaapkamer achter de keuken en berging bij te bouwen. Het waardeverlies van die verbouwingen heb ik op meer dan 15k geschat, temeer omdat ik ze aan 21% moest doen (7 jaar oude woning).
Dat heeft me doen besluiten naar een veel groter en wat nieuwere woning te verhuizen (7 jaar vs 3 jaar, dus dat is niet zo belangrijk, maar toch). Ik heb nu een huis met 5 slaapkamers en 2 badkamers ipv eentje met 4 slaapkamers waarvan eentje op de beneden verdieping en 1 badkamer. De woonruimte is ook van 45m2 naar 70m2 gegaan, de bergruimte x3 etc.

Dus voor nieuw samengestelde gezinnen zoals dat van ons is die 3% registratie wel mooi meegenomen en kan het verschil maken tussen verbouwen en nieuw aan te kopen.

Je hebt gelijk als iemand een huis verkoopt en dan een gelijkaardig ander huis koopt. Maar vanaf dat niet meer het geval is maakt het wel uit. Als iemand een huis verkoopt om naar een rusthuis te gaan, of om nieuwer huis te kopen dat niet meer gerenoveerd moet worden, of naar het buitenland wil, of iemand die na een scheiding naar een kleiner huis wil, dat zijn allemaal situaties waar het verkopen van het huis tot een serieuze verarming leidt die je kan vermijden door het huis te houden.

Ja het is nu eenmaal een correctie van de waarde via een overheidsingreep. Net zoals er andere overheidsingrepen zijn die een impact kunnen hebben.

Mensen die naar een rusthuis gaan, kunnen hun huis dan ook verhuren. Als ze sociaal verhuren dan maakt het niet echt uit want dan is die woning nog ter beschikking. Is het een gewone verhuur dan heb je tenminste de belastingsinkomsten zodanig dat je sociale huurwoning mee kan bouwen. Verkopen ze die woning dan brengt dat nog altijd genoeg op om naar een rusthuis te gaan. Met 100 - 250k overbrug je nog altijd wel wel wat jaartjes rusthuis ook rekening houdende met het pensioen dat er binnenkomt. Verhuur je het niet, dan hef je er maar leegstandsbelasting op. Waar je bij het geval van een rusthuis nog een uitzondering zou kunnen voorzien dat je vrijgesteld wordt ervan voor vb max 2 - 4 jaar (gemiddelde duur van mensen die in een rusthuis blijven + 2 jaar of zo).

Nieuwer huis te kopen dat niet meer gerenoveerd moet worden. Je gaat er dan wel vanuit dat de oude woning verkopen en een nieuwe woning kopen dat niet meer gerenoveerd moet worden betaalbaar is? Als ik de prijzen hier tegenwoordig zie van 450 - 800k dan zeg ik met 250k bij verkoop van uw oude woning... veel geluk. Dan lijkt dit mij nog altijd beter. Zeker als je met die inkomsten subsidies voorziet voor renovaties (en tegelijkertijd bij een verkoop een meerwaardebelasting invoert).

Buitenland wil : Voor mij een extra voordeel. Als je het hier wil afbollen, dan vind ik het een goed ding dat er zo weinig mogelijk geld meegaat naar het buitenland. Houd je het huis en verhuur je het is het hetzelfde principe als bij het rusthuis - zonder potentiële uitstel (of misschien 1 jaar of zo - dus korte termijn).

Scheiding : ja en neen. Of je het huis houdt of niet, het is defacto de intentie om oude huizen en huisprijzen te devalueren om ze zo betaalbaar te maken voor de nieuwe generatie met al de kosten van een totale renovatie. Dus dat gaat pijn doen. Al zou je voorrang voor 1 of beiden van de partners voor een sociale huurwoning kunnen voorzien waarbij de kostprijs voor de volgende 6-10 jaar niet geïndexeerd wordt of aangepast wordt aan het inkomen. Zodanig dat die voor die personen de pil verzacht wordt.

Vorig jaar de move gedaan:
- Oude regeling (10% registratie) zou 50k gekost hebben en ik kreeg allicht 25 euro registratierecht terug (de helft van de 50 euro die ooit betaald is op de grond, want dat was al met teruggave van mijn eerste appartement).
- Nieuwe regeling (3% registratie) heeft 15k gekost

Het was kiezen tussen mijn huis grondig verbouwen om een slaapkamer achter de keuken en berging bij te bouwen. Het waardeverlies van die verbouwingen heb ik op meer dan 15k geschat, temeer omdat ik ze aan 21% moest doen (7 jaar oude woning).
Dat heeft me doen besluiten naar een veel groter en wat nieuwere woning te verhuizen (7 jaar vs 3 jaar, dus dat is niet zo belangrijk, maar toch). Ik heb nu een huis met 5 slaapkamers en 2 badkamers ipv eentje met 4 slaapkamers waarvan eentje op de beneden verdieping en 1 badkamer. De woonruimte is ook van 45m2 naar 70m2 gegaan, de bergruimte x3 etc.

Dus voor nieuw samengestelde gezinnen zoals dat van ons is die 3% registratie wel mooi meegenomen en kan het verschil maken tussen verbouwen en nieuw aan te kopen.

De vraag is niet of het een voordeel was. De vraag is of je het ervoor zou gelaten hebben? Als je in dezelfde categorie zat zou je vlot de woning kunnen inruilen. Als je voor een "hogere klasse" gaat waarom zou de overheid daar dan niet een stuk op claimen ?

Al zou je nog kunnen stellen dat je de BTW die je betaalt hebt op de woning laat meetellen als betaalde registratierechten. Om het inwisselen te vergemakkelijken.

Maar ik zie niet direct in waarom als je een woning inruilt van 250k naar 500k waarom je daar dan niet gewoon de 25k extra voor zou moeten dokken. Kan je dat niet, dan zoek je maar een woning van 475k hé :p.

De vraag is niet of het een voordeel was. De vraag is of je het ervoor zou gelaten hebben? Als je in dezelfde categorie zat zou je vlot de woning kunnen inruilen. Als je voor een "hogere klasse" gaat waarom zou de overheid daar dan niet een stuk op claimen ?

Al zou je nog kunnen stellen dat je de BTW die je betaalt hebt op de woning laat meetellen als betaalde registratierechten. Om het inwisselen te vergemakkelijken.

Maar ik zie niet direct in waarom als je een woning inruilt van 250k naar 500k waarom je daar dan niet gewoon de 25k extra voor zou moeten dokken. Kan je dat niet, dan zoek je maar een woning van 475k hé :p.

Aangezien er registratie betaald is voor mijn eerste appartement, op de bouwgrond (+21% BTW op de bouw) EN op het nieuwe huis,zie ik het probleem ook niet. Elke upgrade heeft effectief geld gekost aan registratie en/of BTW. Het is niet dat de staat geld toestopt eh (enfin, eigenlijk wel in de vorm van hypotheekaftrek, maar dat kan vandaag niet meer voor nieuwe dossiers).

Aangezien er registratie betaald is voor mijn eerste appartement, op de bouwgrond (+21% BTW op de bouw) EN op het nieuwe huis,zie ik het probleem ook niet. Elke upgrade heeft effectief geld gekost aan registratie en/of BTW. Het is niet dat de staat geld toestopt eh (enfin, eigenlijk wel in de vorm van hypotheekaftrek, maar dat kan vandaag niet meer voor nieuwe dossiers).

Dat boeit niet. De vraag was dat als je moest kiezen tussen :

1) de woning renoveren
2) 25k meenemen en 25k extra betalen.
Had dit uw keuze veranderd ? Zou het feit dat je 25k moeten bijbetalen u tegengehouden hebben ?

En de vraag die er daarnaast was. Als je nu in totaliteit 50k had gelegd. En je zou verhuizen zou de kost van 10k (want je gaat naar een 600k€ woning) u tegenhouden om die aanpassing te doen ?
Indien je een andere woning van 500k ging kopen ergens anders. Zou het u sneller doen besluiten om te veranderen van woonplaats omdat je die 10k niet moet leggen ?

Er lijken mij gewoon zoveel meer redenen te zijn die mobiliteit van woonplaats beïnvloeden dan het feit dat je wat meer registratierechten moet betalen. Zeker als we 10j later zijn.
Kortom ik ken niet veel mensen die als reden waarom ze niet verhuizen voor het werk (vb) claimen dat dit is wegens de registratierechten.

Mij lijkt dat gewoon een reden die gebruikt werd als valse uitvlucht om de registratierechten te verlagen.

Dat boeit niet. De vraag was dat als je moest kiezen tussen :

1) de woning renoveren
2) 25k meenemen en 25k extra betalen.
Had dit uw keuze veranderd ? Zou het feit dat je 25k moeten bijbetalen u tegengehouden hebben ?

En de vraag die er daarnaast was. Als je nu in totaliteit 50k had gelegd. En je zou verhuizen zou de kost van 10k (want je gaat naar een 600k€ woning) u tegenhouden om die aanpassing te doen ?
Indien je een andere woning van 500k ging kopen ergens anders. Zou het u sneller doen besluiten om te veranderen van woonplaats omdat je die 10k niet moet leggen ?

Er lijken mij gewoon zoveel meer redenen te zijn die mobiliteit van woonplaats beïnvloeden dan het feit dat je wat meer registratierechten moet betalen. Zeker als we 10j later zijn.
Kortom ik ken niet veel mensen die als reden waarom ze niet verhuizen voor het werk (vb) claimen dat dit is wegens de registratierechten.

Mij lijkt dat gewoon een reden die gebruikt werd als valse uitvlucht om de registratierechten te verlagen.

25k meenemen en 25k extra betalen is wel iets anders dan 50k vs 15k natuurlijk. Maar of ik nu 15k of 25k had moeten betalen had wss mijn keuze niet beïnvloed. Voor 10k doe je in een verbouwing evengoed niets...

Ik zou wel NOOIT verhuizen voor werk zolang de kinderen naar secundair onderwijs gaan. Dat is veel te moeilijk om te regelen. En tegen dat die het huis uit zijn ook nietmeer, want dan is het nog maar voor 8-10 jaar max.

Ik zou wel NOOIT verhuizen voor werk zolang de kinderen naar secundair onderwijs gaan. Dat is veel te moeilijk om te regelen. En tegen dat die het huis uit zijn ook nietmeer, want dan is het nog maar voor 8-10 jaar max.

->

De intentie voor die wijziging was dan ook om het financieel niet zo erg te maken om elke 10 jaar te verhuizen. Maar ik ken weinig mensen die naar het financiële kijken en die zeggen awel verhuizen nu. Neen jong dat kan ik niet betalen. Anders onmiddellijk.

De meeste mensen die ik ken doen ze dat niet wegens de kinderen, het feit dat ze er zelf opgegroeid zijn, de partner die dat niet ziet zitten, etc... dus als dat de drijvende reden was voor de verlaging van de registratierechten. Dan is dat gewoon een grote fail.
En had je dit evengoed anders kunnen aanpakken als je het verhuizen wil versimpelen of die barrière wil beperken. Door middel van enerzijds de BTW te laten meetellen en anderzijds registratierechten die je kan meenemen niet af te toppen en dit over verschillende aankopen heen. Dat had evengoed het objectief gehaald.
En mij lijkt het dan ook gewoon een flut reden of valse reden om dat aan te halen.

Ik zie het eerder als cadeautjes aan een bepaald kiespubliek.

25k meenemen en 25k extra betalen is wel iets anders dan 50k vs 15k natuurlijk. Maar of ik nu 15k of 25k had moeten betalen had wss mijn keuze niet beïnvloed. Voor 10k doe je in een verbouwing evengoed niets...

Maar kinderen gaan maar 6y naar secundair, en dat op een carriere van 40y...

Je bent 25, koopt huis. 5y nog geen kinderen. Je droomjob is 100km verder. Financiele idiotie om te verhuizen.

Zolang je kinderen <8-10 zijn, dan hebben die zelfs niet door als je verhuist. Wij zijn verhuisd als ze 2-3 waren. Als we voorbij het oude huis passeren, does not ring a bell at all.

De meeste verhuizen inderdaad nooit omdat ze de kerktoren willen blijven zien. Ik ben zelf al 3-4x verhuisd. 2x voor het werk, 1x voor de madam. Ik kan je zeggen, veel pijn doet het niet. Je vindt wel een andere kerktoren om naar te kijken. Ik heb met opzet gehuurd tot mijn 30e omdat ik flexibel wou zijn ivm verhuis. Dat kan toch niet volledig de bedoeling zijn. Ik heb nog gekocht aan 10% tarief. En 1y later was ik verhuisd naar de madam. Je maakt snel de rekensom. De oplossing was verhuren ipv verkopen. Bij de volgende aankoop heb ik volle pot mogen dokken, gelukkig tegen dan al maar 6% meer. Firma dankt u.

Verder ga ik ook akkoord dat een eenzijdige aanpassing registratie rechten een netto verrijking is van de reeds bestaande eigenaren, op kap van de begroting. Ik heb 2 eigendommen, firma dankt u. Maar het is objectief een idioot iets. Dan is een meeneembaarheid inderdaad veel verstandiger of een ander scenario om het niet in de zak van de eigenaar te duwen. Ik versta ook de race to the bottom niet met registratierechten. Dat slaat echt putten in een al kapotte begroting en het brengt heel weinig op.

Ze gaan dat nu weer willen compenseren door de registratierechten boven 300 of 400k wel te laten tellen en 2e woning op 12% of zo te zetten. Wat bereik je daar dan weer mee ? 'Koop maar een crappy EPC F woning, geen registratierechten' en de huurmarkt kapot duwen in een markt waar er al een tekort is.... Het gaat in tegen de objectieven die andere beleiden trachten te voeren.

Idem met heel de EPC discussie. Dat is ook een netto transfer van crappy huiseigenaren die al minder hebben naar de deftigere huizen waar ze het zowiezo al beter hebben.

Het is altijd hetzelfde met de politiek. a) ze willen uit electorale redenen dat iedereen een huis heeft en b) ze willen niet zeggen 'een deftig huis kost geld, always and everywhere'. Er is geen magic bullet om iedereen een 200m2 woonoppervlakte BEN woning te geven. Stop trying.

Laatst bewerkt:
De intentie voor die wijziging was dan ook om het financieel niet zo erg te maken om elke 10 jaar te verhuizen. Maar ik ken weinig mensen die naar het financiële kijken en die zeggen awel verhuizen nu. Neen jong dat kan ik niet betalen. Anders onmiddellijk.

De meeste mensen die ik ken doen ze dat niet wegens de kinderen, het feit dat ze er zelf opgegroeid zijn, de partner die dat niet ziet zitten, etc... dus als dat de drijvende reden was voor de verlaging van de registratierechten. Dan is dat gewoon een grote fail.
En had je dit evengoed anders kunnen aanpakken als je het verhuizen wil versimpelen of die barrière wil beperken. Door middel van enerzijds de BTW te laten meetellen en anderzijds registratierechten die je kan meenemen niet af te toppen en dit over verschillende aankopen heen. Dat had evengoed het objectief gehaald.
En mij lijkt het dan ook gewoon een flut reden of valse reden om dat aan te halen.

Ik zie het eerder als cadeautjes aan een bepaald kiespubliek.
Als we allemaal de luxe hebben van bij verhuisbeslissingen niet naar het financiële te kijken en te laten afhangen van andere overwegingen dan valt het precies nog mee met die betaalbaarheid van de woningen. Als een verhuis je 50.000 extra kost door bvb registratierechten, kan jij dan echt zeggen dat dat niet zou meespelen in je beslissing?

Terug
Bovenaan