Klopt, mijns inziens zal cohousen dan meer de norm worden als huurprijzen nog verhogen.
Dit zie je nu al in centrumsteden waar de huurprijzen hoger liggen.
Centrumsteden zitten dan ook met veel studenten die blijven hangen. Die komen van studio's en van het samenwonen met anderen. Daar zie ik zoiets dan nog wel aanslaan. Maar buiten de centrumsteden zie ik dat niet direct. Al weet ik nu ook niet direct hoeveel verhuurders dat risico graag nemen. Uiteindelijk is cohousen als verhuurder een risico op het niet krijgen van uw huur.
Al heeft die hogere prijs vooral te maken in mijn ogen met de concurrentie naar de woning en zijn prijsduwende werking. Er is maar 1 zot nodig uiteindelijk. Maar ook daar zitten limieten aan.
Als verhuurder zie ik het alvast niet meer zitten om nog een pand aan te kopen en te verhuren.
Veel teveel onzekerheid, veel teveel opvolging en veel teveel risico voor wat het mogelijks maar zal opbrengen.
Hier ook al vermeld:
https://www.beyondgaming.be/threads/investeren-in-vastgoed.5188/page-32#post-1346673
Ik heb gezien bij het opgroeien hoeveel brol er komt kijken bij de verhuur. Al wordt de meerwaarde in mijn ogen vooral gehaald door de stijging van de vastgoedwaarde en is de huur vooral een manier om met geleend geld de kosten van de aankoop terug te betalen en zo dus makkelijker maar met serieus wat inzet kapitaal op te bouwen. Maar als je 2 linkerhanden hebt of niet graag klust doe dat niet.
Dan liever voetjes omhoog en laten renderen via een ETF of de hoogste spaarrekening.
Bij een ETF heb je historisch gezien +-8% rendement. Met 10% belasting hierop, zit je aan 7,2% netto.
Niet slecht voor een minimum aan moeite...
Je haalt geen 7.2% jaarlijks met vastgoed. Misschien met de stijging van de verkoopwaarde, maar meeste mensen zijn verslaafd aan dat maandelijks dividend

.
Welke zot ga je nog vinden om iets te verhuren als huurinkomsten nog zwaarder belast worden?
Zwaarder, want nu zijn er ook al 12% instapkosten + notaris en jaarlijks grondlasten + KI aangeven in personenbelasting.
Ik zou zeggen KMO's, grotere bedrijven die gebruik kunnen maken van schaalvergroting om enerzijds de investeringen te doen (via leningen vanuit de gelden die door ons op spaarrekeningen of dergelijke gezet worden), samenwerkingsverbanden te organiseren of werkgelegenheid te verschaffen voor het onderhoud en in stand houden van dat patrimonium. Waarbij al deze uitgaven kosten zijn waarvoor een aftrek mogelijk is. Hetgeen dat in mijn ogen op dit moment het grote probleem is voor de particuliere investeerder. Als uw investering 1150€ per maand kost om het pand te kopen en je krijgt maar 850€ huur dan heb je niet veel zin om 100 - 200k te investeren in het oplappen en structureel energetisch aanpassen van die aankopen.
En de panden zijn nu ook niet echt goedkoop. Wat mee bijdraagt aan dat sentiment. Juist doordat de prijs van deze woningen mee opgedreven zijn.
Wij zijn geen huisjesmelkers, vragen absoluut niet het maximum qua huur, woningen staan in orde en worden in orde gehouden.
Beide woningen die we verhuren zijn daardoor al jarenlang aan dezelfde personen verhuurd.
Persoonlijk vind ik het spijtig dat er geen gezin extra een huurwoning heeft aan een schappelijke huurprijs...
Eens er een contract is, kan je het niet maximaliseren. Al is de reden vooral dat men zo min mogelijk miserie en gedoe wenst. 50€ extra per maand is mooi maar de meerderheid heeft liever 50€ minder en huurders die hen niet lastig vallen. Die gemoedsrust is voor de meeste particulieren veel meer waard. Allez zo zou het voor mij toch zijn dan dat ik om de vier botten gestoord wordt door de huurder voor het 1 of het ander.
De maatschappij zal dit dan wel voorzien en bekostigen zeker via een sociale woning?
Als de woningen niet meer interessant zijn voor de verhuurder. Dan komen ze op de markt. En worden ze gekocht en is een huurder omgezet in een eigenaar - al is de kans dan wel klein dat het dezelfde persoon is. Ofwel zakt de waarde van de woning waardoor ofwel een eigenaar of een andere investeerder, desnoods een bedrijf ipv particulier, ze opkoopt en opnieuw aanbiedt aan gelijkaardige marktprijzen. Of de huidige eigenaar slikt de lagere opbrengst.
Mijn gedacht:
Laat particulieren tot een 5tal woningen grotendeels gerust en belast mensen waarbij het hun beroepsactiviteit is of die wel het maximum vragen qua huur.
Ben ik het totaal mee oneens. 5 woningen aan 1350€ per maand onbelast is een enorm bedrag... 1 à 2 woningen zou ik nog een lans voor kunnen breken INDIEN het aan een sociale huurprijs verhuurd wordt.
Als je de private huurmarkt kapot maakt dan ga je als overheid zelf zwaar moeten investeren in sociale woningbouw.
Met een aantal extra regels/meer zekerheid kan de huurmarkt gezonder gemaakt worden. Dit lijkt me voor alle partijen opportuun en minder kostelijk voor de samenleving.
Je maakt de private huurmarkt niet kapot indien je een belasting moet betalen. Al ga je wel een stuk een schok krijgen die een invloed gaat hebben op de waarde van de woningen. Of het gaat georganiseerd worden via bedrijven. Waar je met wetgeving dan ook weer meer kan sturen in kwaliteit.
Ook wordt het argument aangehaald dat aandelen kopen met uw spaargeld beter zou zijn omdat je dan de economie stimuleert.
Als je het beurstopic wat volgt dan zijn het toch vooral buitenlandse aandelen die gekocht worden. Wat de Belgische economie daarbij wint, weet ik toch niet.
Geld op spaarrekeningen, kasbons,... kunnen gebruikt worden door investeerders om via bedrijven hieraan te voldoen. Maar de prijs van het vastgoed moet dan wel een correcte businesscase zijn. Wat bij particulieren minder het geval is of lijkt. Daar zit nog redelijk wat emotie achter.
Ik ken mensen die kopen een investeringsoptie aan 320k€ all in om dan een huurprijs via makelaar te voorzien van 900€/maand waar ze dan nog 100€ per maand aan verliezen, enerzijds 50€ voor syndicus etc en 50€ voor onkosten ontzorging makelaar. Dat is een terugverdientermijn van 33.33 jaar...
En het antwoord is, ja we hebben het geld liggen. Het bracht toch niets op op een spaarrekening en woningen gaan enkel omhoog in prijs alsook huurprijs indexeert met daarnaast het mentale aspect van dat is 900€ elke maand "onbelast" er extra bij (behalve de forfaitaire belasting). Dat is 3% brutomarge (al heb ik de kost voor ontzorging makelaar en syndicus al geteld).
En die 320k is gewoon de marktprijs voor zo'n investering (280k *1.12 en nog wat aankoopkosten).
De huurprijzen liggen in het buitenland nog hoger. Er is dus zeker nog rek op. Misschien niet in elke regio, maar in de grootsteden kunnen ze vragen wat ze willen.
Als dat het geval is, dan kunnen ze nu ook al 3000 - 4000€ vragen als er toch rek op zit en ze kunnen vragen wat ze willen.
Mijn vorige buren was een huurhuis (echt in het hol van pluto), heeft jarenlang een alleenstaande vrouw aan 700€ gehuurd, na haar vertrek was de vraagprijs 1000€, is gegaan via kijkdag waar 13 kandidaten op 3 uur tijd langsgekomen zijn. Is gegaan naar een parlementslid van de CD&V en haar zelfstandige partner. Die huren praktisch een nieuwbouw met 3 slaapkamers aan 1000€ per maand, daarvoor koop je niets in die rangorde.
Collega zocht iets in gegeerde rand van Brussel. In mei gepromoveerd, greep overal naast het huuraanbod, vertrekt nu eind deze maand naar een andere werkgever waar die bovenop zijn recente promotie nog eens in loon stijgt: vergroot zijn zoekkansen. En de arme sukkelaars die blijven roepen naar een goedkope huuroplossing. Er zijn altijd sterkere schouders.
En wat moet dit bewijzen ? Dat de prijzen gestegen zijn omdat het netto loon gestegen is ?
Maar da's ook wel op de korte termijn natuurlijk. Verhuurders kunnen inderdaad niet zomaar weg en ze kunnen niet veel meer vragen maar mensen die nog moeten investeren hebben wel de keuze of ze in de huurmarkt stappen of niet en die zullen snel kunnen uitrekenen dat het niet meer rendabel is als ze die extra belastingen niet voldoende kunnen doorrekenen. Je gaat vanaf dan een een steeds afnemend aanbod hebben op de private verhuurmarkt dat zal moeten opgevangen worden met meer sociale woningen.
Ik denk eerder dat de particulier, als investeerder, sowieso gaat afhaken met de verplichtingen die er op ons afkomen. Ik denk dat het eerder gaat moeten komen van KMO's en dergelijke.
Ik zie eerder opportuniteiten komen voor ontwikkelaars en dergelijke in de toekomst. Alsook voor mensen die een pand erven en ze voor een beperkte tijd verhuren omdat op erfenissen geen verplichting tot renovatie staat op dit moment. Waardoor ze voorlopig nog "uitgemelkt" kunnen worden.