Begroting in het regeerakkoord: supernota

Maar dan is de reële huur belasten eigenlijk niet nodig want KMO's en anderen die verhuren als beroepsactiviteit worden nu al gewoon belast op de reële huurinkomsten. Da's waarschijnlijk de grote reden waarom in België de verhuurmarkt nog niet door grote vastgoed conglomeraten overgepakt is: Elke beroepsverhuurder moet nu concurreren tegen een massa kleine particuliere verhuurders die minder belastingen moeten betalen.

Maar dat is het juist. Als we arbeid zo zwaar belasten, waarom zouden we dan kleine particuliere verhuurders ontzien om gewoon correcte belastingen te betalen terwijl de kans beperkt is dat ze de budgettaire slagkracht hebben, of de wens ervoor, om al die panden energetische te gaan renoveren? Naast het feit dat het ook al gewoon valse concurrentie is.
En dat je nu er een stuk van kan afromen om het gat in de begroting te dekken. Het is nu niet alsof die groep de sukkelaars van dienst zijn. Die 27 miljard gaat ergens van moeten komen...

Voor de rest gewoon de reële huur belasten in plaats van u baseren op een KI dat sinds mensenheugenis niet meer geactualiseerd is en waar in onze huidige structuur er geen enkele objectieve reden is waarom we dit zouden aanmoedigen.
Toch als je een fervente fan bent van privatiseren en van de vrije markt. Awel dan is een gelijk speelveld gewoon logisch ipv een overheidsinterventie te doen om mensen met geld wat te laten bijschnabbelen op basis van een primaire levensbehoefte.

En als we dan TOCH die stap niet durven zetten noch een heroriëntering van het KI voorzien. Actualiseer die KI nu eens eindelijk. En heractiveer die herberekening om de 10 jaar zoals de wetgever het voorzien heeft. Dat is het minste dat er kan gebeuren.

Maar dat is het juist. Als we arbeid zo zwaar belasten, waarom zouden we dan kleine particuliere verhuurders ontzien om gewoon correcte belastingen te betalen terwijl de kans beperkt is dat ze de budgettaire slagkracht hebben, of de wens ervoor, om al die panden energetische te gaan renoveren? Naast het feit dat het ook al gewoon valse concurrentie is.
En dat je nu er een stuk van kan afromen om het gat in de begroting te dekken. Het is nu niet alsof die groep de sukkelaars van dienst zijn. Die 27 miljard gaat ergens van moeten komen...

Voor de rest gewoon de reële huur belasten in plaats van u baseren op een KI dat sinds mensenheugenis niet meer geactualiseerd is en waar in onze huidige structuur er geen enkele objectieve reden is waarom we dit zouden aanmoedigen.
Toch als je een fervente fan bent van privatiseren en van de vrije markt. Awel dan is een gelijk speelveld gewoon logisch ipv een overheidsinterventie te doen om mensen met geld wat te laten bijschnabbelen op basis van een primaire levensbehoefte.

En als we dan TOCH die stap niet durven zetten noch een heroriëntering van het KI voorzien. Actualiseer die KI nu eens eindelijk. En heractiveer die herberekening om de 10 jaar zoals de wetgever het voorzien heeft. Dat is het minste dat er kan gebeuren.
Da's waar maar aan de andere kant doen we dat ook wel vaker en vinden we het daar ook opportuun. Er zijn tal van fiscale regels die KMO's bevoordelen tegenover grote ondernemingen bvb.

Je hebt ook gelijk dat het rechtvaardiger is om dit inkomen net zo hoog te belasten (alhoewel ik dat eerder zou toevoegen aan het meer algemeen idee dat inkomen van kapitaal gelijk moet worden behandeld als inkomen uit arbeid, er is niet echt een reden om pakweg specifiek huurinkomsten zwaarder te belasten dan dividenden of intresten) maar in dit geval vraag ik me af of we hier geen kleine rechtvaardigheidswin nastreven die potentieel een systeemshock effect kan hebben op de huurmarkt die in België in vergelijking met onze buurlanden best ok loopt, we hebben een groot aanbod en beperkte prijzen (relatief gezien natuurlijk).

Ik vermoed dat als we dit doorvoeren, we binnen de kortste keren iets als een huursubsidie gaan willen geven aan huurders. Komt op hetzelfde neer, dat geld gaat naar de verhuurders, maar het klinkt dan misschien wat rechtvaardiger want het is eerst langs de handen van de huurders gepasseerd.

Het is ook gewoon een gekende truuk van de foor:
  • We kunnen geen 'rijkentaks' invoeren zonder de middenklasse te treffen! Resultaat: de échte middenklasse betaalt via arbeid alsnog het grootste deel van de belastingen.
  • We kunnen geen belasting op reële huurinkomsten invoeren, dat is een vrije markt en de huurders hebben het nu al zo moeilijk!
    Resultaat: mensen die vaak zeer goedkoop huurwoningen hebben verkregen, al dan niet met een berg zwart geld, boeken tegenwoordig prachtige winsten, en ik en het andere plebs geven 35 à 55% van ons loon af naargelang hoe je ernaar kijkt.
  • Erfbelastingen? Dat is toch zo oneerlijk hé, daar is al een keer belastingen over betaald... resultaat van de huidige wetgeving: het gewone plebs dat een huis van z'n ouders of broer/zus erft: kapot belast. Rijken: via een vennootschap of stichting betaalt u slechts een paar percent of zelfs niets.
De huurmarkt moet geen vrije markt zijn hé: men zou perfect een aantal beperkingen kunnen handhaven zoals max huurtarieven naargelang het EPC en bewoonbare oppervlakte en ligging.
Gaan er dan op korte termijn minder panden op de huurmarkt zijn? Dat kan, maar die worden dan weer verkocht waardoor andere huurder de huurmarkt kunnen verlaten... Het is heus niet altijd dat die logica in het voordeel van de verhuurders en het nadeel van de huurders moet uitdraaien.

Het gat in de begroting moet allereerst dicht, moet van Europa, moet ook als je enigzins een deftig beleid wilt kunnen blijven voeren. Je kan een deel snoeien in sociale uitgaven (uitkeringen, pensioenen, langdurig zieken) maar we zitten hier in België wel degelijk met een groep mensen die er qua belastingen met luxetarieven vanaf komen...

Da's waar maar aan de andere kant doen we dat ook wel vaker en vinden we het daar ook opportuun. Er zijn tal van fiscale regels die KMO's bevoordelen tegenover grote ondernemingen bvb.

Je hebt ook gelijk dat het rechtvaardiger is om dit inkomen net zo hoog te belasten (alhoewel ik dat eerder zou toevoegen aan het meer algemeen idee dat inkomen van kapitaal gelijk moet worden behandeld als inkomen uit arbeid, er is niet echt een reden om pakweg specifiek huurinkomsten zwaarder te belasten dan dividenden of intresten) maar in dit geval vraag ik me af of we hier geen kleine rechtvaardigheidswin nastreven die potentieel een systeemshock effect kan hebben op de huurmarkt die in België in vergelijking met onze buurlanden best ok loopt, we hebben een groot aanbod en beperkte prijzen (relatief gezien natuurlijk).

Ik vermoed dat als we dit doorvoeren, we binnen de kortste keren iets als een huursubsidie gaan willen geven aan huurders. Komt op hetzelfde neer, dat geld gaat naar de verhuurders, maar het klinkt dan misschien wat rechtvaardiger want het is eerst langs de handen van de huurders gepasseerd.

In tegenstelling tot die buurlanden waar je mee vergelijkt heeft België natuurlijk wél een groot gat in de begroting.
Je hoort over België wel eens: arm land met rijke inwoners... wel dan zou ik denken dat de rijkere inwoners bij wie je zeker iets meer kunt gaan halen de mensen met meerdere huurpanden zijn.

Heb je gelijk in. Maar dat is nog altijd bij gratie van de maatschappij. Of ten bate van de maatschappij.
Als mensen het enkel zien als een manier om geld te verdienen kan je de vraag stellen of het nog gerechtvaardigd is om die uitzondering te geven wanneer je al de negatieve externaliteiten (zoals onder andere ook opdrijven van de prijs voor kopers die er hun leven willen opbouwen doordat o.a. investeerders meeconcureren, geen investeringen voor upgrade patrimonium,...) er tegenover stelt.
Het moment dat de verhuurders het zien als een sociale huur kan je er nog een lans voor breken. Maar in mijn ogen enkel indien het op kleine schaal blijft. Wat ook de reden was waarom ik de vermelding had gegeven in betrekking tot de sociale huurprijs. Aangezien de maatschappij dan ook iets heeft aan de vermogensopbouw die men met die uitzonderingen ondersteunt, goed wetende dat via erfenisbelastingen bij particulieren (waar dit het geval is) er nog altijd een extra bijdrage op gevorderd en ingehouden wordt, naast de inkomsten uit de verwerving en de normale belastingen.

Indien we niet stonden voor de uitdaging van de upgrade van ons patrimonium. Zou ik hebben durven zeggen van meh frack it. Laat ons gewoon de erfenisbelasting verzwaren (inclusief de maatregelen voor schenkingsrechten en dergelijke - met terugwerkende kracht indien mogelijk :p) samen met het updaten van de KI bepaling. En dan zou ik het herevalueren binnen 10j.

Persoonlijk liever een huursubsidie als er toch een voordeel moet gegeven worden. Aangezien die gericht kan gegeven worden. En niet omdat die eerst langs de handen van de huurders moet passeren.
Al blijf ik nog altijd een enorme tegenstander van het voorzien van allerhande subsidies en die subsidies te koppelen aan harde binaire limieten. Aangezien dat allemaal personeel, investeringen,... noodzaakt wat tegenstrijdig is als je 27 miljard moet zoeken. Uw systeem versimpelen, uitzonderingen beperken, vereenvoudiging doorvoeren, automatiseren lijkt mij dan logischer.

Persoonlijk liever een huursubsidie als er toch een voordeel moet gegeven worden. Aangezien die gericht kan gegeven worden. En niet omdat die eerst langs de handen van de huurders moet passeren.
Al blijf ik nog altijd een enorme tegenstander van het voorzien van allerhande subsidies en die subsidies te koppelen aan harde binaire limieten. Aangezien dat allemaal personeel, investeringen,... noodzaakt.
De reden is natuurlijk dat als de verhuurders beginnen af te haken, we ofwel massaal meer sociale woningen gaan moeten bouwen en daar geld voor zoeken, ofwel proberen met een subsidie een kleinere som geld weer in het systeem te investeren in de hoop dat alles weer op gang trekt, niet omdat we graag zo'n subsidie zouden geven of denken dat het een inherent goed of rechtvaardig systeem is.

Een beetje gelijkaardig aan dienstenchecques: De private markt voor kuisen en strijken is onmogelijk geworden in België door de hoge belasting en de zware sociale bescherming, hoewel er zowel vraag als aanbod beschikbaar was. De overheid is daar tussengekomen om geld in het systeem te pompen om al die belastingen en regels op die manier te compenseren zodat er toch weer een markt ontstaat. Het alternatief was, of da's het idee toch, dat een groot deel van die mensen anders volledig door de staat ondersteund gingen moeten worden.

Ik denk dat het risico is dat de private huurmarkt een beetje daar terechtkomt, waar er door regulering en belasting gewoon geen haalbaar prijspunt meer is waar verhuren en huren nog steek houden en die markt gewoon wegkrimpt waardoor de volledige verantwoordelijkheid financieel op de overheid rust.

Dat wil daarom niet zeggen dat verhuurders sociaal bezig zijn en daarvoor beloond moeten worden, die zijn met hun eigen geld bezig en die moeten geen euro extra krijgen die niet ten voordele van de maatschappij is , maar ik denk dat het voor de maatschappij wel een troef is dat de typische Belg met wat geld op overschot investeert in vastgoed om te verhuren en niet, ik zeg maar iets, belegt in goud, aandelen of crypto. Ik denk dat de reden dat huurprijzen hier nog meevallen en de huurmarkt zo ruim is voor een deel komt door die sterke culturele voorkeur is om daarin te investeren, soms tegen beter weten in.

Ik denk dat we alleszins moeten opletten om andere investeringen niet lichter te belasten dan verhuren. Andere inkomsten uit kapitaal worden nu belast aan 30%, en nu wordt er gesproken dat naar 25% te doen zakken. Het voorzien van huurhuizen heeft een duidelijk maatschappelijk nut dus dat moet alleszins niet fiscaal ontmoedigt worden tegenover andere investeringen.

Laatst bewerkt:
Dat wil daarom niet zeggen dat verhuurders sociaal bezig zijn en daarvoor beloond moeten worden, die zijn met hun eigen geld bezig en die moeten geen euro extra krijgen die niet ten voordele van de maatschappij is , maar ik denk dat het voor de maatschappij wel een troef is dat de typische Belg met wat geld op overschot investeert in vastgoed om te verhuren en niet, ik zeg maar iets, belegt in goud, aandelen of crypto. Ik denk dat de reden dat huurprijzen hier nog meevallen en de huurmarkt zo ruim is voor een deel komt door die sterke culturele voorkeur is om daarin te investeren, soms tegen beter weten in.

Ik denk dat we alleszins moeten opletten om andere investeringen niet lichter te belasten dan verhuren. Andere inkomsten uit kapitaal worden nu belast aan 30%, en nu wordt er gesproken dat naar 25% te doen zakken. Het voorzien van huurhuizen heeft een duidelijk maatschappelijk nut dus dat moet alleszins niet fiscaal ontmoedigt worden tegenover andere investeringen.
Je zou kunnen het belastbaar bedrag afhankelijk te maken van de huurprijs. Het lijkt me niet vreemd om de eerste 5000 euro die iemand uit huurinkomsten van woningen waar iemand in gedomicilieerd is krijgt laag te belasten, in de plaats van echt met huursubsidies te werken (die ik een beetje ambetant vindt). Ideaal zou je zelfs enkel de huur van eenvoudige woningen lager moeten belasten (in plaats van villa's/alleenstaande woningen), maar dat is met de huidige KI's moeilijk.

Je zou kunnen het belastbaar bedrag afhankelijk te maken van de huurprijs. Het lijkt me niet vreemd om de eerste 5000 euro die iemand uit huurinkomsten van woningen waar iemand in gedomicilieerd is krijgt laag te belasten, in de plaats van echt met huursubsidies te werken (die ik een beetje ambetant vindt). Ideaal zou je zelfs enkel de huur van eenvoudige woningen lager moeten belasten (in plaats van villa's/alleenstaande woningen), maar dat is met de huidige KI's moeilijk.
Je zou er inderdaad een bedrag op kunnen plakken, da's nu al half en half zo omdat vanaf een bepaald punt de fiscus zal zeggen dat het om een beroepsactiviteit gaat maar die grens zal wel hoger liggen en ook niet duidelijk afgebakend zijn.

Frans systeem leek mij interressant.

Indien je over een bepaald bedrag zit (ik herinner mij 25k.), betaal je sociale bijdragen op huurinkomsten. Nu wel lang geleden dat ik dat ooit gelezen heb dus dat kan al een tijdje veranderd zijn in Frankrijk.

Dat bevrijdt de mensen die hun "starterswoning" verhuren (de 1 eigen woning + 1 niet-woning) maar dat belast de mensen die 3/4/5/... woningen verhuren naast hun eigen woning.

Frans systeem leek mij interressant.

Indien je over een bepaald bedrag zit (ik herinner mij 25k.), betaal je sociale bijdragen op huurinkomsten. Nu wel lang geleden dat ik dat ooit gelezen heb dus dat kan al een tijdje veranderd zijn in Frankrijk.

Dat bevrijdt de mensen die hun "starterswoning" verhuren (de 1 eigen woning + 1 niet-woning) maar dat belast de mensen die 3/4/5/... woningen verhuren naast hun eigen woning.
En als je dan stout bent dan ga je naar een systeem van een deel van de huur in het zwart te laten betalen.
Trouwens iets wat nu ook al op kleine schaal gebeurt. Je zou soms schrikken hoe inventief sommige mensen zijn.

Starterswoning niet belasten overigens geen goed idee. Gewoon geen uitzonderingen, ben jij verhuurder dan betaal je.
Dat is het eerlijkste.

Ik vind het moeilijk om uitzonderingen in te bouwen. Waar trek je de grens. Een verouderd vrijstaand huis op de boerenbuiten zal misschien aan 800€ verhuurd worden, daar waar een verouderd appartement van 100m2 hier in de groene rand vlot voor 1300€ in een mum van tijd verhuurd is. Wat met de grootsteden waar 1 slaapkamerappartementen aan woekerprijzen verhuurd worden?
Diegene met een imperium aan vastgoed zullen vooral starterswoningen/startersappartementen en studio’s in bezit hebben. Grotere huizen zijn vaker mensen die omwille van verschillende redenen al dan niet hun enig eigendom verhuren (om de factuur van woonzorgcentra te betalen, tijdelijk job in het buitenland overbruggen, tijdelijke oplossing nieuwe relatie waarin wordt afgetoetst of samenwonen kan werken, tijdelijke gunstregeling toegekend door de kopers aan de verkopers om nog een periode te blijven wonen etc).

Als je gaat werken met grenzen op de verkregen huurinkomsten, dan gaan de huurprijzen in en rond de grootsteden opnieuw getroffen worden.

Men wil net vervennootschapping tegengaan, dus mensen dwingen om vastgoedvennootschappen op te richten is opnieuw geen optie. Sowieso dat in de vennootschap er amper belastbare winst overblijft. Je moet die panden aan marktwaarde in de vennootschap gaan inbrengen. Je mag al uw kosten in mindering brengen, alleen de afschrijving op de marktwaarde tikt al aan. Ik zie zelden bij cliënteel met een verhuuropbrengst in de vennootschap (naast de eigenlijke beroepsactiviteit) dat het onroerend goed effectief bijdraagt tot de belastbare winst, meestal is er een deficit door de aftrekbare kosten. Het is pas op het eind van de rit, wanneer een onroerend goed uit de vennootschap gehaald wordt, dat er fiscaal wat te rapen valt.

En als je dan stout bent dan ga je naar een systeem van een deel van de huur in het zwart te laten betalen.
Trouwens iets wat nu ook al op kleine schaal gebeurt. Je zou soms schrikken hoe inventief sommige mensen zijn.

Starterswoning niet belasten overigens geen goed idee. Gewoon geen uitzonderingen, ben jij verhuurder dan betaal je.
Dat is het eerlijkste.

Alsof er geen wezenlijk verschil is tussen 1 woning al dan niet tijdelijk te verhuren en er 5 à 10 verhuren.
Bovendien worden dan weeral de babyboomers die meerdere appartementen hebben verworven toen dat veel goedkoper kon, beloond.
Daar mag/moet ook gerust enige progressie in zitten.

Eén woning verhuren mag ook gerust belast worden, maar lijkt mij logisch dat als je er 10 verhuurt dat je verhoudingsgewijs, net als bij arbeid meer betaalt.

Ik vind het moeilijk om uitzonderingen in te bouwen. Waar trek je de grens. Een verouderd vrijstaand huis op de boerenbuiten zal misschien aan 800€ verhuurd worden, daar waar een verouderd appartement van 100m2 hier in de groene rand vlot voor 1300€ in een mum van tijd verhuurd is. Wat met de grootsteden waar 1 slaapkamerappartementen aan woekerprijzen verhuurd worden?
Diegene met een imperium aan vastgoed zullen vooral starterswoningen/startersappartementen en studio’s in bezit hebben. Grotere huizen zijn vaker mensen die omwille van verschillende redenen al dan niet hun enig eigendom verhuren (om de factuur van woonzorgcentra te betalen, tijdelijk job in het buitenland overbruggen, tijdelijke oplossing nieuwe relatie waarin wordt afgetoetst of samenwonen kan werken, tijdelijke gunstregeling toegekend door de kopers aan de verkopers om nog een periode te blijven wonen etc).

Als je gaat werken met grenzen op de verkregen huurinkomsten, dan gaan de huurprijzen in en rond de grootsteden opnieuw getroffen worden.

Men wil net vervennootschapping tegengaan, dus mensen dwingen om vastgoedvennootschappen op te richten is opnieuw geen optie. Sowieso dat in de vennootschap er amper belastbare winst overblijft. Je moet die panden aan marktwaarde in de vennootschap gaan inbrengen. Je mag al uw kosten in mindering brengen, alleen de afschrijving op de marktwaarde tikt al aan. Ik zie zelden bij cliënteel met een verhuuropbrengst in de vennootschap (naast de eigenlijke beroepsactiviteit) dat het onroerend goed effectief bijdraagt tot de belastbare winst, meestal is er een deficit door de aftrekbare kosten. Het is pas op het eind van de rit, wanneer een onroerend goed uit de vennootschap gehaald wordt, dat er fiscaal wat te rapen valt.

Je kan een uitzondering inbouwen op basis van het aantal woningen én daar een max bedrag aan vrijstelling aan koppelen, één dat je nog mag overschrijden als je een (oudere) hypotheek op de eigendom hebt. Problem solved.
Again geen rocket science.

Als persoon X een hoger pensioen heeft arbeid wordt die ook belast, terwijl persoon Y (en zo zijn er in dit land genoeg) in de loop van z'n leven een paar appartementen heeft gekocht met zwart geld uit z'n activiteiten als zelfstandige, nu klaagt over z'n laag pensioen maar dat wel aanvult met huurinkomsten... die belasten we niet, want tja, dat is te "moeilijk" of zou ongewenste neveneffecten kunnen hebben...

Opslag krijgen op je werk? 55% afgeven graag. Verhuurder verhoogt zijn huur? Ah, maar dat is al forfaitair belast... topsysteem!

De reden is natuurlijk dat als de verhuurders beginnen af te haken, we ofwel massaal meer sociale woningen gaan moeten bouwen en daar geld voor zoeken, ofwel proberen met een subsidie een kleinere som geld weer in het systeem te investeren in de hoop dat alles weer op gang trekt, niet omdat we graag zo'n subsidie zouden geven of denken dat het een inherent goed of rechtvaardig systeem is.

Waarom moeten we meer sociale woningen bouwen ? Als verhuurders afhaken, dan komen die woningen vrij. Ofwel voor kopers ofwel voor andere verhuurders die wel het risico nog willen aangaan.

Persoonlijk lijkt het mij eerder een reactie uit schrik dan realiteit. Een huis niet verhuren kost ook geld. Desnoods verhoog je die kost ook nog eens wat sneller en hoger.

Een beetje gelijkaardig aan dienstenchecques: De private markt voor kuisen en strijken is onmogelijk geworden in België door de hoge belasting en de zware sociale bescherming, hoewel er zowel vraag als aanbod beschikbaar was. De overheid is daar tussengekomen om geld in het systeem te pompen om al die belastingen en regels op die manier te compenseren zodat er toch weer een markt ontstaat. Het alternatief was, of da's het idee toch, dat een groot deel van die mensen anders volledig door de staat ondersteund gingen moeten worden.

Het alternatief was dat deze personen anders in het zwart circuit zouden werken bovenop het ontvangen van een werkloosheidsuitkering (in veel gevallen). Waardoor er ook geen overheidsinkomsten waren noch deftige bescherming noch pensioenopbouw voor deze personen en dat de overheid dan ook nog eens de uitgave torsten van de werkloosheidsvergoedingen. Of anders gezegd dat mensen enkel vanuit een korte termijnobjectief ernaar keken.
Dat is in mijn ogen de oorzaak voor de grote overheidsinterventie. Ik zie niet echt veel overeenkomst met verhuren.

Ik denk dat het risico is dat de private huurmarkt een beetje daar terechtkomt, waar er door regulering en belasting gewoon geen haalbaar prijspunt meer is waar verhuren en huren nog steek houden en die markt gewoon wegkrimpt waardoor de volledige verantwoordelijkheid financieel op de overheid rust.

Op het moment dat er regels zijn, en je die kan opvolgen en controleren. Is het makkelijk om met de regulering en de belasting te spelen om op die manier de juiste incentive te geven of te zorgen. Als dat echter zit bij particulieren is dat allemaal niet zo eenvoudig - want die nemen niet altijd rationele beslissingen. Een bedrijf gaat namelijk gestuurd worden door financieel resultaat. En financieel resultaat is makkelijk te doen door vb belastingen op opbrengsten uit investeringen in residentiële lokale immomaatschappijen aan 15% te belasten dan aan 30 of 25% op voorwaarde van x of y of z.

Al heb ik het niet zo voor dit soort systemen. Maar anders wordt er gezegd stilstaan is achteruitgaan. Maar in dit geval is het how maar niets veranderen... ook al draait het nu ook al in de soep.

Maar daarvoor moet je die investering niet voorzien in het zelf hebben van bakstenen.

Ik zou alle particuliere inkomsten dan ook belasten aan de marginale belastingsvoet. Dus zodra je geld vanuit de vennootschap naar het particuliere vermogen brengt. Waarbij je op bedrijfsniveau dan een beperkte heffing voorziet. Alsook beperkingen op alle types van aftrekken voor eigen gebruik en dergelijke.

Ik raad u dat niet aan om te doen. Dat klinkt allemaal mooi tot de rechtzaak start van de huurder die het stuk in het zwart niet betaald of die het een paar keer heeft betaald. Daar beelden en gesprekken van heeft voorzien...

Om nog maar te zwijgen over het feit dat dit enorm simpel op te lossen is deze fenomenen. Boete clausule, voorzien van wettelijke grond voor een autowin voor alles wat de huurder vraagt, etc... en de huurdersbond die de huurder hierin dan ondersteunt.
Dat overleeft niet lang.

Dat is het eerlijkste.
Kan ik mij ook wel in vinden om eerlijk te zijn. Dan liever een vrijstelling op de inkomsten uit sociale verhuur via VSK of zo.

Je moet dan ook niet werken met grenzen. Je kan altijd werken met dat de eerste x verkregen huurinkomsten vrijgesteld is. Al de rest daarboven gewoon standaard provisie.

Men wil net vervennootschapping tegengaan, dus mensen dwingen om vastgoedvennootschappen op te richten is opnieuw geen optie.
Wie wil dat ? Mij lijkt het juist goed dat er ververnootschapping is. Dan ga je tenminste investeringen zien gebeuren. Als particulier is er 0.0 incentive om investeringen te doen in panden. Investeringen worden daar enkel gezien als een verlies. Als een beknotting van de inkomsten. En om die reden gaan zeer veel eigenaars dan ook liefst zo weinig mogelijk doen daaraan. Inclusief op onderhoud, etc...

Sowieso dat in de vennootschap er amper belastbare winst overblijft. Je moet die panden aan marktwaarde in de vennootschap gaan inbrengen. Je mag al uw kosten in mindering brengen, alleen de afschrijving op de marktwaarde tikt al aan. Ik zie zelden bij cliënteel met een verhuuropbrengst in de vennootschap (naast de eigenlijke beroepsactiviteit) dat het onroerend goed effectief bijdraagt tot de belastbare winst, meestal is er een deficit door de aftrekbare kosten. Het is pas op het eind van de rit, wanneer een onroerend goed uit de vennootschap gehaald wordt, dat er fiscaal wat te rapen valt.

En wat is daar problematisch aan? Er is incentive om investeringen te doen. Als er meerwaarden zijn op het einde dan worden die belast. En het is nu ook niet echt dat 2000€ betalen op jaarbasis zoveel beter is dan de xxk meerwaardebelasting na 20j. Om nog maar ze zwijgen over het feit dat als we dan ook nog zouden zorgen voor het feit dat geld dat naar het private vermogen wordt geschoven belast wordt aan het marginale belastingstarief dat die belasting van 2k of whatever het is per woning zeer snel gerecupereerd wordt. Zolang het in de vennootschap blijft is dat geld een buffer voor schokken of een investeringstool voor verdere uitbreidingen, vernieuwingen etc... effectief hetgeen het moet doen. En op het moment dat je er uzelf of andere persoonlijk mee wil verrijken dan geldt het evengoed als inkomen en betaal je er belastingen mee.

Alsof er geen wezenlijk verschil is tussen 1 woning al dan niet tijdelijk te verhuren en er 5 à 10 verhuren.
Bovendien worden dan weeral de babyboomers die meerdere appartementen hebben verworven toen dat veel goedkoper kon, beloond.
Daar mag/moet ook gerust enige progressie in zitten.

Eén woning verhuren mag ook gerust belast worden, maar lijkt mij logisch dat als je er 10 verhuurt dat je verhoudingsgewijs, net als bij arbeid meer betaalt.

Het verschil tussen 1 woning verhuren en 10 is inderdaad immens.
Maar dat is geen argument waarom 1 woning verhuren ineens een vrijstelling of voordeeltarief zou moeten genieten.
Maak het gewoon gelijk voor iedereen en maak het desnoods een beetje progressief.

Maar sta me ook toe om personen die 10 woningen verhuren bij het absolute minimum te rekenen. 3 woningen lijkt me al een fameuze imperium te zijn.

Ik raad u dat niet aan om te doen. Dat klinkt allemaal mooi tot de rechtzaak start van de huurder die het stuk in het zwart niet betaald of die het een paar keer heeft betaald. Daar beelden en gesprekken van heeft voorzien...

Om nog maar te zwijgen over het feit dat dit enorm simpel op te lossen is deze fenomenen. Boete clausule, voorzien van wettelijke grond voor een autowin voor alles wat de huurder vraagt, etc... en de huurdersbond die de huurder hierin dan ondersteunt.
Dat overleeft niet lang.

Het gebeurt op de dag van vandaag al. Ik heb zo jarenlang voor mijn parkeerplek en berging in het zwart betaald.
Pas op ik keur dit niet goed, ik zeg en besef gewoon dat dit de realiteit is.

Ik geef u gelijk dat het altijd een risico is. Maar het is altijd een berekend risico, en een berekend risico dat velen al nemen of gerust bereid zijn om te nemen.
En ja de huurder heeft macht, behoorlijk wat. Maar de verhuurder met een mooi pand heeft dat ook, en dat weten ze ook.

Was te denken dat MR ging steigeren. Blijkbaar is de lagere roerende voorheffing gesneuveld wat betekent dat de netto lasten op kapitaal enkel maar stijgen door de meerwaardebelasting op aandelen zonder compensatie. Ik schat een kleine crisis in komende dagen om dan elkaar te vinden in een ultiem compromisvoorstel. :cool:

K vraag me af welke toegevingen de wever heeft gedaan. Hopelijk vergeet hij niet dat zijn kiezers, het links beleid van de voorbije jaren afkeurde. Al heb ik toch wel wat schrik . Jammer dat we met een systeem werken waardoor de kleine partijen het voor het zeggen hebben.

Als de MR steigert dan geldt dat op socio economisch gebied ook voor (een deel van) de nva achterban. In die zin fungeert GLB als een parkiet in de koolmijn voor de wever om.niet te ver te gaan. Wel praktisch.

Als de MR steigert dan geldt dat op socio economisch gebied ook voor (een deel van) de nva achterban. In die zin fungeert GLB als een parkiet in de koolmijn voor de wever om.niet te ver te gaan. Wel praktisch.

Het was dan ook belachelijk om te verwachten dat de socialisten zich hun nek gaan laten omdraaien om aan de knoppen te staan zonder dat er boter bij de vis zit om hun achterban te plezieren.
En dan gaan er zaken moeten sneuvelen die moeilijk liggen voor de rechtse as. Had NVA OVLD en CDV niet "kapot" gemaakt, dan hadden ze dat nog kunnen doen. Om samen met hen en MR en engagé een regering te vormen. Al moeten we eerlijk zijn dat de engagé echt niet zo rechts zijn als men hen doet overkomen. Waar zowel CDV en/of engagé hun karretje aan Vooruit hangen of vice versa waar hen dit goed uitkomt om zo dat gewicht van de MR en NVA as te counteren.

Sowieso is de kans enorm groot dat als NVA aan de knoppen zit dat ze een optater gaan krijgen bij de volgende verkiezingen omdat ons Bartje een beetje dan de dweil moet spelen van deze regering om het pappen en nathouden te doen pakken.
Zo werkt ons systeem nu eenmaal als je VB eruit zwiert. En zelfs met VB erbij is het nog altijd een systeem van pappen en nathouden. Want had er geen veto op hen gestaan en waren ze realistisch in hun eisen dan had je hen eventueel nog kunnen uitspelen in de onderhandeling. Nu is er gewoon geen andere keuze op korte termijn. Want zonder VLD, socialisten of VB is er bij mijn weten geen meerderheid. En ik zie MR en NVA nog een grotere kater krijgen van de tegemoetkomingen voor PVDA en groen... die ze dan zouden moeten voorzien.

Dus het enige wat ze kunnen doen is ofwel knikken en de druk opdrijven naar alle kanten. Ofwel zeggen het lukt niet, nieuwe verkiezingen of laat iemand anders het maar proberen. Maar ik betwijfel of dat dit dan echt in de kaarten gaat spelen van de NVA.

Was te denken dat MR ging steigeren. Blijkbaar is de lagere roerende voorheffing gesneuveld wat betekent dat de netto lasten op kapitaal enkel maar stijgen door de meerwaardebelasting op aandelen zonder compensatie. Ik schat een kleine crisis in komende dagen om dan elkaar te vinden in een ultiem compromisvoorstel. :cool:
Een regeringsvorming is toch altijd gelijk een soap zoals Dallas waarbij Bobby Ewing plots terug tot leven komt alsof er niks gebeurd was. (Voor diegenen die dat nog herinneren).

Ik denk ook wel dat het goed komt. Alle partijen willen gewoon het maximale eruit halen voor hun eigen achterban. Zo werkt dat nu éénmaal.

Terug
Bovenaan