Bedrog in je relaties?

Hoe zit het met bedrog in jouw relaties?

• Ik ben al bedrogen geweest door een partner.

• Ik heb een partner al bedrogen.

• Ik ben al bedrogen + heb al bedrogen.

• Geen van bovenstaande.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Om het direct te stellen: wat geeft @Hellsdinner het recht om te beslissen dat het opbiechten van de scheve schaats moreel superieur is aan de relatie verder een kans te geven, ipv die beslissing aan zijn vriend over te laten?
Ik vind het van de pot gerukt dat het hier zelfs over een recht gaat, alsof ik tegen een soort wettelijk kader zondig?

Ten eerste mag het het moreel superieur deel al volledig weg want wat al dan niet moreel superieur is kan ik gewoon weg niet beslissen voor de andere persoon.
Ik kan enkel voor mezelf beslissen, zowel over wat ik doe als over wat ik moreel correct vind (niet superieur).

Laatst bewerkt:
Ten eerste mag het het moreel superieur deel al volledig weg want wat al dan niet moreel superieur is kan ik gewoon weg niet beslissen voor de andere persoon.
Ik kan enkel voor mezelf beslissen, zowel over wat ik doe als over wat ik moreel correct vind (niet superieur).
Ik vind het allesbehalve moreel correct dat je je vriend dwingt. Het is niet jouw relatie, dus als je je moreel kompas wilt volgen dan neem je enkel acties die jou en je vriend aangaan. Je moeit je niet in diens relatie, al zeker niet op de manier die jij beschrijft. Wat jij doet getuigt van een morele superioriteit want je plaatst jouw oordeel boven dat van iemand en (belangrijk) hangt daar dwingende consequenties aan die verder gaan als de relatie tussen jou en je vriend.

Jij mag gerust oordelen over het gedrag van je vriend en hem erop afstraffen door zelf afstand te nemen.

Zeker de periode die je oplegt getuigt, imo, van een superioriteitsgevoel. Jij beslist dat hij een week krijgt om het op te biechten. Hoe bepaal jij die periode? Waarom een week? Komaan zeg.

Ja, hier zeg je gewoon hetzelfde, het zijn hun zaken, enkel is "hun" in dit geval die vriend want zijn partner weet van niets en wordt dus niet betrokken bij eender welke beslissing.
En het is verkeerd dat die persoon in het ongewisse blijft. Dan nog is het niet aan iemand die buiten de relatie staat om dat te sturen. Uiteraard kan je afhankelijk van de situatie op een bepaald moment suggereren dat je het gaat vertellen aan de betrokkene maar niet vanuit een éénzijdig opgelegde deadline. Jij hebt als vriend de agenda niet te bepalen he.

Genre: hey ik heb je zien zoenen, je krijgt een week om het thuis uit te leggen anders ga ik het aan je partner vertellen. Zoiets is gewoon chantage, ook al is de bedrieger moreel over de schreef gegaan.

Big whoop, verschillende mensen reageren verschillend op dezelfde situatie en verschillende mensen hebben een verschillende invulling van wat zij ethisch correct vinden.
Hebben jullie echt niets beters te doen dan op dezelfde nagel te blijven kloppen?

Ik vind het allesbehalve moreel correct dat je je vriend dwingt. Het is niet jouw relatie, dus als je je moreel kompas wilt volgen dan neem je enkel acties die jou en je vriend aangaan. Je moeit je niet in diens relatie, al zeker niet op de manier die jij beschrijft. Wat jij doet getuigt van een morele superioriteit want je plaatst jouw oordeel boven dat van iemand en (belangrijk) hangt daar dwingende consequenties aan die verder gaan als de relatie tussen jou en je vriend.
Maar ik dwing hem toch niet? Hij heeft nog steeds volledig de keuze? Hij moet het van mij niet vertellen he?
Jij mag gerust oordelen over het gedrag van je vriend en hem erop afstraffen door zelf afstand te nemen.
Maar waarom dit wel en het andere niet, de vriendin mag mits de volledige informatie te hebben toch ook beslissen om afstand te nemen of niet?
Zeker de periode die je oplegt getuigt, imo, van een superioriteitsgevoel. Jij beslist dat hij een week krijgt om het op te biechten. Hoe bepaal jij die periode? Waarom een week? Komaan zeg.
Vreemde reactie want ik spreek toch nergens over een periode ?
En ook: uw objectieve ethische principes die je keihard wil afdwingen, waar stopt dat?

Enkel relaties met personen? Of ook zwartwerk, nl. stelen van de maatschappij? Etc.?

Evolueert dat in de tijd?
Goede vrienden waar je op alle vlakken mee overeenkomt sinds uw studentenjaren gooi je gewoon weg wanneer ze een scheve schaats rijden 10 jaar later als ze doen niet wat je hen beveelt?

Of je vindt 'duurzaamheid' zeer belangrijk 5 jaar later en verbiedt uw vriend om nog naar de Primark te gaan?
Ik snap dat je met uw vrienden gemeenschappelijke waarden deelt, maar dat overlapt toch niet 100%, of evolueert ook in bepaalde aspecten?

Misschien is dat rondpoepen een persoonlijk trauma voor u waardoor je dit als onbreekbare sine qua non vindt voor een vriendenrelatie, maar om nu te stellen dat dit de standaard is of zo verwonderd te zijn dat anderen dit standpunt niet delen, vind ik evenzeer nogal extreem 🙂

Verder even dit quoteren en (voor de 5e keer ofzo) herhalen:

Er is gigantisch veel nuance in deze situaties. Ik kan enkel mijn beeld geven op de specifieke situatie waar ik me reeds in heb bevonden en over hoe ik in een hypothetische situatie me zou willen gedragen. Nee het is niet zo simpel als: vriend bedriegt = gij vertelt het of ik.

Alles is persoonlijk, andere situaties zoals @JanusDR hier aanhaalt heel snel: zwartwerk -> kan me worst wezen, evolueert dat in de tijd -> geen idee, duurzaamheid -> voor mezelf ja, voor een ander don't care, geen persoonlijk trauma, nergens gesteld dat dit een algemene standaard is enkel dat het dat voor mij en mijn kring zo is en dit de eerste keer is dat ik er een andere mening op hoor.

Het zal altijd een gesprek zijn met mijn kameraad erover, maar wel met de kern gedachte van: ik vind dit niet door de beugel kunnen, vertel het alstublieft aan uw partner want ik vind het zo oneerlijk tegenover hem/haar. Als jij het niet doet ga ik het wel doen want ik kan niet met mezelf door de deur als ik het gevoel heb dat je op die manier iemand zo pijn doet. Wie weet kan mijn kameraad me wel gewoon overtuigen om het niet te vertellen, wie weet komt in het gesprek uit dat het een kink van de partner is, of dat de relatie gigantisch stroef loopt en er veel meer speelt. Ik weet het niet. Maar de kern gedachte blijft voor mij hetzelfde.

Ik hoop dat jullie nu dan ook genoeg info hebben want we blijven gewoon in kringetjes gaan he.

Dit zegt eigenlijke dat je het niet doet om iemand anders te helpen he maar puur voor je eigen gevoel.

Het leed van bedrog is toch niet afhankelijk van de graad van vriendschap die jij met die persoon hebt.
Voor mij wel.

Belangrijkheid in het leven:
Mijn gezin
Mijn familie
Ik/mijn naaste vrienden
Vrienden
Kennissen
Vreemden

Jij had toch letterlijk gezegd: 'ik geef je een week om het te vertellen anders doe ik het'. Da's toch een periode.
Waar? Voor zover ik kan zien heb ik dat nergens gezegd ,indien wel mijn excuses maar dan ben ik er los over aan het lezen/ het fout aan het herinneren want dat heb ik nooit gedaan en zou ik ook niet doen.

Jij had toch letterlijk gezegd: 'ik geef je een week om het te vertellen anders doe ik het'. Da's toch een periode.

Dat was Eland die dat zei, @Hellsdinner heeft nooit die tijdspanne gehanteerd in zijn argumentatie. Enkel een "ofwel zeg jij het, ofwel zeg ik het".

Maar, brengt ons bij de vraag: wat is voor jou de deadline die je geeft aan je kompaan die een scheve schaats gereden heeft? 1 week? 2 dagen? 6 maanden? En waarom juist die periode? :)

Je suggesteert '15 jaar liegen' om het objectiever onaanvaardbaar te laten klinken 🙂
Het gaat over af en toe een avond bij andere vrouwen zitten uit kortstondige lust. Daarna werd daar 15 jaar niet over gesproken en was het irrelevant voor de verdere relatie.
Ik vind het nogal sterk en paternalistisch om even te gaan besluiten dat het toch maar irrelevant was hoor, zou iemand in die relatie, bv. de bedrogen partner dat niet moeten inschatten? Ah nee, die kon dat niet want niemand heeft het haar verteld.

Dat is eigenlijk dan ook het hele probleem hier: jij doet alsof er ergens een natuurwet wordt geschonden of een groot verraad doordat iemand niet zomaar zijn kop in het zand steekt bij bedrog door een vriend, en poneert dan zaken zoals bovenstaande.
Allicht, die partner is het voorwerp van de beslissing, dus kan moeilijk mee beslissen. Schrödinger.
En nogmaals, het is de vriend zijn relatie. Waarom zou hij niet zelf mogen beslissen over zijn relatie tenzij jij u een moreel superieur recht toeeigent om dat te doen?

Ik heb het voor alle duidelijkheid niet over een situatie waar zijn partner een goede vriendin is. En ja, daar komen grijze zones bij natuurlijk.
Kan je eens zeggen wat Schrödinger daarbij komt doen, buiten fancy klinken?
Moraliteit lijkt me redelijk subjectief eerlijk gezegd, ook al zeg jij hier nu even dat deze absoluut is tenzij die partner ook een goede vriend is.

Kortom, ik vind dat je je eigen mening nogal superieur aan het voorstellen bent en er allerhande zaken bijsleurt, terwijl het gewoon dat is: een random mening door iemand gevormd in een maatschappij waar die individualistische insteek dominant is.

Als @Eland of @Hellsdinner vinden dat die partner dat moet weten lijkt me dat evengoed een valide mening. Een die de respectievelijke vrienden misschien al zullen kennen want het zijn vrienden. En uiteindelijk, zijn we er niet allemaal voorstander van dat mensen die met de gevolgen van hun daden geconfronteerd worden?

Laatst bewerkt:
Maar, brengt ons bij de vraag: wat is voor jou de deadline die je geeft aan je kompaan die een scheve schaats gereden heeft? 1 week? 2 dagen? 6 maanden? En waarom juist die periode? :)
General por favor laat me dit topic vergeten, ik ben hier niet meer graag 😭.

Haha nee, ik zou het vreemd vinden om daar een periode op te plakken hoor, zou wel duidelijk zijn in het gesprek met die kameraad of hij het verteld of niet. Als hij zegt dat hij het gaat vertellen en ze blijven samen dan vertrouw ik hem dat hij het heeft verteld maar dat ze besloten samen te blijven / het hebben uitgepraat.

Ik vind het nogal sterk en paternalistisch om even te gaan besluiten dat het toch maar irrelevant was hoor, zou iemand in die relatie, bv. de bedrogen partner dat niet moeten inschatten? Ah nee, die kon dat niet want niemand heeft het haar verteld.

Het is evenzeer paternalistisch om te besluiten u te moeien in een ander zijn relatie.
Je mag dat gerust afkeuren. Je mag die afkeuring duidelijk maken aan uw maat. U actief moeien in de situatie (ik vertel het als jij het niet vertelt) is wel een serieuze stap verder.

Ik vermoed ook dat een eventuele vriendschap geen lang leven meer beschoren is na zo'n actie.

Het is evenzeer paternalistisch om te besluiten u te moeien in een ander zijn relatie.
Je mag dat gerust afkeuren. Je mag die afkeuring duidelijk maken aan uw maat. U actief moeien in de situatie (ik vertel het als jij het niet vertelt) is wel een serieuze stap verder.

Ik vermoed ook dat een eventuele vriendschap geen lang leven meer beschoren is na zo'n actie.
Dat spreek ik niet tegen, ik stel gewoon vast dat het geen moreel slechtere optie is zo bekeken. We mogen ons niet moeien in een ander zijn relatie want paternalisme, maar besluiten dat het beter is dat 1 van de 2 partners nooit de waarheid hoort is dan toch ook niet ok? Ik vind gewoon fundamenteel dat zo de gevoelens/het comfort/de voorkeuren van één partner worden voorgetrokken, en hierdoor de andere wordt benadeeld.
Het betrekken van de partner bij de beslissing, neemt de facto de beslissing reeds. Leek mij gelijkaardig aan de kat.
Gezien uw achtergrond vond ik dat niet per se fancy.
De partner moet inspraak krijgen in de beslissing om de relatie verder te zetten of niet, dat was mijn punt. Dan kan ze nog beslissen het te negeren uiteraard en iedereen kan geïnformeerd verder gelukkig zijn. Of niet hé.

Logisch inderdaad dat de partner niet moet gevraagd worden of ze wil gevraagd worden. Lijkt me nog altijd weinig te maken met superpositie uit de kwantummechanica, of andere zaken waar Schrödinger zijn naam aan gegeven heeft.
Maar die daden hebben soms beter geen gevolgen.
Zie mijn voorbeeld van 15 jaar geluk.
En misschien waren beiden nog veel gelukkiger moesten ze uit elkaar gegaan zijn of even gelukkig nadat zijn misstap vakkundig genegeerd werd door de partner. Ik vind dit geen argument.

Om af te sluiten: ik redeneer gewoon vanuit het perspectief van de partner die wordt bedrogen. Dan zou ik het liever meteen weten. Niet 15 jaar later na 2 kinderen bv., want ja welke keuze heb je dan uiteindelijk nog?

Laatst bewerkt:
Misschien is de filosofische vraag "Is een moord een moord als niemand het weet ?"
Een moord is nog een andere gradatie. Indien je uw vriend bij moord niet aangeeft dan ben jijzelf ook strafbaar (als jij op de hoogte waart).
Maar hier gaat het over overspel. Dat is wettelijk voor zover mij bekend nog niet verboden.

Een moord is nog een andere gradatie. Indien je uw vriend bij moord niet aangeeft dan ben jijzelf ook strafbaar (als jij op de hoogte bent).
Maar hier gaat het over overspel. Dat is wettelijk voor zover mij bekend nog niet verboden.

Ja, ik zei 'filosofisch'.

Vinden we overspel dat niemand weet overspel ? Of wordt het pas een fundamenteel probleem als het uitkomt. Of vinden we het ook een probleem als het niet kan uitkomen.

Ik vind een zuiver geweten >>> vriend die pissig is. Is dat egoistisch, misschien. Zou 1 van mijn vrienden mij dumpen omdat ik het aan zijn madam zou zeggen. Hoogstwaarschijnlijk niet.

Ik begrijp je niet... Zeg je nu dat je als buitenstaander geen zaken hebt met een open relatie en impliceer je daarbij dat dit met een gesloten relatie wel het geval zou zijn? Imo heb je geen zaken met iemands anders relatie tout court, hoe die ook wordt gedefinieerd en hoe goed je ook bevriend bent met die mensen. Gebeuren er zaken die niet stroken met jouw waarden dan kan je dat afkeuren door de persoon erop aan te spreken. Je kan hem ook vragen om alles op te biechten omdat het anders jullie vriendschap in de weg staat.

Natuurlijk is een open relatie of bedrog in een gesloten relatie anders. Er is niets mis met een open relatie want dat is de keuze van beide partners. Vele buitenstaanders zullen open relaties vreemd of zelfs verkeerd vinden maar dat zijn hun zaken niet. Diegenen waar het er wel toe doet, i.e. de 2 partners weten ervan en hebben in gezamenlijk gesprek besloten die stap te nemen.
Bedrog in een gesloten relatie is en blijft bedrog. 1 partner hangt de egoïst uit en zoekt plezier buitenshuis, terwijl de andere in een valse wereld leeft met een tikkende tijdbom. Wel hoe langer het bedrog blijft duren, hoe zwaarder de explosie van die tijdbom.

Wat jij niet kan doen is je verder moeien door de rechter te gaan uithangen. En al zeker geen deadline opleggen. Wat denk je wel van jezelf als jij kan bepalen binnen welke periode iemand iets moet opbiechten... Je kan dat hoogstens voor je eigen relatie met die vriend doen: 'als je dit niet snel vertelt dan kan ik je niet langer zien'.

En uiteraard zal het moeilijker zijn naargelang je relatie met degene die is bedrogen maar dan nog moet je toch wel 's even nadenken en de volledige context in kaart brengen vooraleer je je moeit in een andere relatie omdat jouw principes zijn gekwetst.

Dit zegt eigenlijke dat je het niet doet om iemand anders te helpen he maar puur voor je eigen gevoel.

Het leed van bedrog is toch niet afhankelijk van de graad van vriendschap die jij met die persoon hebt.

1) Het zijn niet enkel 'mijn' principes die gekwetst worden hé. Het zijn principies die in het overgrote deel van de maatschappij gelden: als je in een relatie bent, is dit de facto een gesloten relatie tenzij anders besproken. Dat is zó normaal dat dit hierover doorgaans niet eens gesproken wordt: ben je in een relatie, dan heb je enkel seks met jou partner, punt. Wanneer hiertegen gezondigd wordt zorgt dit voor énorm leed en doorgaans het stopzetten van de relatie waardoor mensen jaren tijd verliezen in hun leven, jaren aan herinnering die nu een wrange smaak krijgen.

Zoals ik eerder al aanhaalde: wat als de vrouw zwanger wordt? Dat is toch waar relaties doorgaans naartoe evolueren dus de kans is groot dat dit gebeurd. Een kind verdient het niet om in zulke situaties verwikkeld te worden.

Dat hier een voorbeeld aangehaald wordt waarbij alles al 15 jaar alles goed verloopt kan zijn, maar laat ons niet doen alsof dat de standaard is.

2) ik neem actie omdat de pijn die de bedrogen partner ondervind doorgaans enorm groot is. Ik kan niet gewoon aan de zijlijn blijven toekijken wanneer iemand een ander persoon zo veel pijn en verloren tijd bezorgd. En ja op zich manifesteert die pijn zich pas op het moment dat ik de waarheid aan het licht breng, maar ik ga er dan ook wel vanuit dat de waarheid vroeg of laat altijd wel bovenkomt. Dus beter vroeg dan laat.

Misschien dat daar het verschil in onze mening vandaan komt? Ik ga er vanuit dat de waarheid altijd wel bovenkomt en jullie niet? Waardoor jullie vinden dat ik als buitenstaander de relatie verpest terwijl die voor hetzelfde geld altijd stand zou houden?

Verder komt er inderdaad het ongemakkelijke gevoel van mezelf bij waar ik zo snel mogelijk vanaf wil. Waarom zou ik daarmee opgezadeld moeten blijven zitten omdat die vriend zijn broek niet kon aanhouden?

En ook: uw subjectieve ethische principes die je keihard wil afdwingen, waar stopt dat?
Enkel relaties met personen? Of ook zwartwerk, nl. stelen van de maatschappij? Etc.?
Wel zelfde vraag voor jou: waar begint jou ethische grens? Fysiek geweld in een relatie? Waarom, dat zijn toch uw zaken niet? Als de vrouw niet graag in elkaar getimmerd wordt zal ze de relatie wel beëindigen toch ...? :crazy:

Laat me afsluiten met te zeggen dat het een beetje ironisch is hoe hard jullie afsteken op iemand die bedrog in een relatie zou gaan 'verklikken', alsof DAT de grote schande is. Over het bedrog zelf gaan jullie dan wel zeeer losjes over imo, want 'dat zijn mijn zaken niet'. Is het dan wel jullie zaak dat Hellsdinner of ik anders zouden handelen in die situatie? Dat is ons leven toch, moei u niet ...? :smile:

En wie zegt dat de partner het wil weten als ze voor de rest gelukkig is?
Ik ken er die het liever niet zouden weten als het eenmalig (of korte tijd, maakt nu niet uit voor het punt) gebeurd zou zijn.

Nogmaals, jij neemt hier de beslissing voor de vriend én de partner, terwijl je
1. Niet weet of het beter zou zijn voor het toekomstige leven van de partner of de relatie zelf.
2. Niet weet of die partner dat zelfs uberhaupt wil.
Het punt is beide partijen met gelijke informatie verder te laten gaan zoals zij willen, niet één partij, de persoon die een misstap pleegt dan nog, compleet tegemoet te komen.

Als je moet beginnen met veronderstellingen zoals "misschien weet ze het liever niet" en "misschien is dit wel beter (wat dat ook moge betekenen) voor hun toekomstig leven" zijn we IMO weer volledig in de fantasiesfeer terecht gekomen. Ongetwijfeld ook het soort zaken die je vriend tegen zichzelf herhaalt op slapeloze nachten.
Schödinger's cat! Niet zijn kwantumdetails.
Die kat was een manier om superpositie uit te drukken, enfin, om een interpretatie ervan in het belachelijke te trekken. Daarom dat ik er ook op reageerde, omdat het op niet veel sloeg.
Het argument is net dat je dat dus niet kan weten.
Dus hoe weet jij dat je de moreel juiste beslissing neemt en de situatie netto beter maakt door de partner in te lichten?
Ja ik begreep het, DAAROM lijkt het me ook een nutteloos argument pro of contra, en dus niet enkel een argument tegen één kant. Zoals ik al zei. Misschien ontploft het verzwijgen ervan ook in je gezicht. Weinig beslissingen in het leven lijken me gemaakt in de 100% zekerheid dat de situatie netto beter wordt, zeker wanneer het over relaties gaat.

Moraliteit is voornamelijk subjectief, al denk ik persoonlijk dat bedrog nog altijd breed wordt afgekeurd. Meer dan mensen inlichten over bedrog zou ik denken.

Enfin, echt nuttig is dit in rondjes draaien en verkeerd interpreteren niet echt hé.

Ik heb die vriendelijk edoch met niet voor interpretatie vatbare ondertoon verplicht om een reden te vinden om 4 weken geen seks te hebben met zijn vriendin om dan full std test te doen.
Oei, volgende keer toch beter 12 weken aan te raden!
Zou hij ook zo lang hoofdpijn kunnen geveinsd hebben 😉?

Terug
Bovenaan