Bedrog in je relaties?

Hoe zit het met bedrog in jouw relaties?

• Ik ben al bedrogen geweest door een partner.

• Ik heb een partner al bedrogen.

• Ik ben al bedrogen + heb al bedrogen.

• Geen van bovenstaande.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Dat uw vriendin seks heeft met uwe beste kameraad lijkt me nu ook wel redelijk nefast.

Ik zeg het: ik heb het omgekeerd ook meegemaakt. Mijn ex bedroog me en kameraden op de fitness wisten dat en hebben dat niet gezegd. Ik neem ze het niet kwalijk, echt niet.
Ze kenden ons allebei, idem voor haar collega's en ik snap dat ze zich gewoon niet moeien om ook niet in een moeilijk parket tov haar te komen.
Heb daar nooit een punt van gemaakt.
Ik meen mij anders wel ter herinneren dat ge daar in eerste instantie toch wel over gedegouteerd waart. Kan mis zitten hoor. Zal toch wel wat moeite gekost hebben om dat allemaal op die manier te relativeren lijkt mij.

Ik ben zo ook ooit op een congres verzeild in Rusland met een vriend/collega. Die zat (en zit nog) in een langdurige relatie met zijn vriendin, woonden samen, gingen samen een huis kopen, enz. Daar liep een mooie, jonge, Russische studente rond van de organisatie die mijn collega duidelijk zag zitten. Na het groot diner, waar de flessen vodka op tafel stonden, zaten we met een kleiner groepje in zo'n zit hoek vlak bij onze kamers na te praten, goed aangeschoten. Die twee zaten toen naast elkaar en net niet op elkaar, ik heb die toen ook wel even gevraagd hoe het met zijn vriendin ging, zodat die daar met zijn zatte botten niets ging doen waar hij spijt van kreeg. Moest hij dat wel hebben gedaan had ik waarschijnlijk zijn vriendin dat niet gaan vertellen, ik kende die ook amper.
Dat is wat vrienden doen. Iemand voor een stommigheid behoeden. En als ik zoiets zie gebeuren dan doe ik dat ook. Op werchter ook eens een zatte maat van een misstap gered.
Maar moest die stap gezet zijn zou ik zeggen.. Allez kerel ge hebt thuis een creme van een persoon zitten, waarom doet ge zoiets.
Niet van. Ik weet het, je hebt een week de tijd om op te biechten en als je het niet zegt dan zeg ik het wel. Dat is in mijn ogen geen vriend.

Context is toch gewoon alles in zo'n situaties? Ik zou bijlange niet in elke situatie gaan "klikken" maar als een hele vriendengroep weet dat een partner scheefpoept, dan nog met iemand binnen die vriendengroep, zou ik toch mijn mond opentrekken. Dat is gewoon vernederend voor die mens die bedrogen wordt mocht dat niet gezegd worden en die mens jarenlang in het ongewisse leeft. Een maat die met zijn zatte botten éénmalig met een ander kust is dan weer de andere kant van het spectrum, no way dat ik die onder druk ga zetten om dat op te biechten. Maar swat, iedereen zijn grens ligt elders en het is heel contextafhankelijk.

Ik meen mij anders wel ter herinneren dat ge daar in eerste instantie toch wel over gedegouteerd waart. Kan mis zitten hoor. Zal toch wel wat moeite gekost hebben om dat allemaal op die manier te relativeren lijkt mij.

Goh, het kan misschien in de heat of the moment toen se dat herinner ik me niet meer exact. Alleszins heb ik er echt wel vrede mee.

Context is toch gewoon alles in zo'n situaties?
Dit dus.

Ik heb begrip voor het moto: 'Een vriend(in) verraad je niet en je stelt geen dreigementen.'
Maar wat als de vrouw of man van je vriend(in) ook een vriend(in) is? Wie kies je dan?

Iedereen maakt fouten in z'n leven maar het moet geen free ticket to a highway to hell worden bij wijze van spreken.

Laatst bewerkt:
Context is toch gewoon alles in zo'n situaties? Ik zou bijlange niet in elke situatie gaan "klikken" maar als een hele vriendengroep weet dat een partner scheefpoept, dan nog met iemand binnen die vriendengroep, zou ik toch mijn mond opentrekken. Dat is gewoon vernederend voor die mens die bedrogen wordt mocht dat niet gezegd worden en die mens jarenlang in het ongewisse leeft. Een maat die met zijn zatte botten éénmalig met een ander kust is dan weer de andere kant van het spectrum, no way dat ik die onder druk ga zetten om dat op te biechten. Maar swat, iedereen zijn grens ligt elders en het is heel contextafhankelijk.
Er is zijn hier veel gradaties natuurlijk van "biecht het op of ik doe het voor u" tot doen alsof je niks gezien hebt.

En ook persoonlijke context, je ziet hier o.a met iemand die in het swinger milieu zit/zat en iemand die zijn vrouw al meerdere keren bedrogen heeft. Die gaan hier een ander perspectief op hebben dan iemand die bedrogen is of iemand die dat nooit zou doen. ( noot: swingen en bedriegen hebben niks met elkaar te maken, maar het is wel een niche perspectief op relaties)

edit: oh ja en als iemand die bedrogen geweest is op een locatie waar mensen die ik als vrienden beschouwde aanwezig waren en die me niks gezegd hebben. Ik heb en ga daar geen drama van maken, maar die mensen zijn mijn vrienden niet meer

Laatst bewerkt:
En ook dat kent weer nuances hé.

Iedereen weet hier dat ik een zeer open kijk heb op relaties en ook swingen en parenclubs doe etc. Maar ik moet écht niet weten dat je je lief bedriegt met x of y, ik ben niet verantwoordelijk voor uw leugens en bedriegerijen. Da's echt een last op mijn schouders leggen waar ik niet om gevraagd heb.

En ook dat kent weer nuances hé.

Iedereen weet hier dat ik een zeer open kijk heb op relaties en ook swingen en parenclubs doe etc. Maar ik moet écht niet weten dat je je lief bedriegt met x of y, ik ben niet verantwoordelijk voor uw leugens en bedriegerijen. Da's echt een last op mijn schouders leggen waar ik niet om gevraagd heb.
mijn maten mogen dan weer alles tegen mij vertellen. Ik heb nu wel echt geen charels in de vriendenkring die echt stoten uithalen. Als ik hoor dat er ene zijn lief bedriegt zal ik vermoedelijk wel echt afkeurend reageren en aansporen om eerlijk te zijn met zijn lief, en ik zou het denk ik bijna onmogelijk vinden om gewoon nog tijd te spenderen met zijn/haar lief en doen alsof ik van niks weet. Is gelukkig nog niet voorgevallen, maar dat zijn uiteindelijk ook mensen die ik al jaren ken.

Moest ik op stap gaan met een maat en die bedriegt zijn lief waar ik bij ben zou het kot ook sowieso te klein zijn.

Jij kan vinden dat zoiets jullie vriendschap ondermijnt en daarvoor die vriendschap verbreken. Wat je imo, niet kan doen is het zelf gaan vertellen omdat het jouw oordeel is dat je vriend een misstap heeft begaan. Dan moei jij je in iets waar je eigenlijk geen zaken mee hebt. Je mag een mening hebben en het gedrag afkeuren maar je hoeft niet in zijn plaats iets uit te voeren (of dreigen met) op basis van jouw oordeel.
Het feit dat iets geheim moet blijven is bewijs genoeg dat het fout is. Het gaat hier niet over een verschil in opinie of levensstijl hé, het gaat hier bijvoorbeeld niet over een open relatie waar jij als buitenstaander inderdaad geen zaken mee hebt. Neen, het is bedrog, duidelijk en simpel. Alle partijen weten dat dit niet oké is. Enkel trekken de daders het zich niet aan, het slachtoffer weet het niet, en de omstaanders willen zich niet moeien.

Verder, jij hebt er als vriend geen zaken mee? Niet akkoord, aangezien jij op de hoogte bent van de situatie en dingen geheim moet houden voor de vriendin ben je er wel bij betrokken. Zeker in het geval van Kay-gell waarbij hij al meerdere keren mee in de drama gezogen werd.

Als je zelf geen enkel contact hebt met die vriendin die bedrogen werd tot daar aan toe. Maar als dat een goede kennis is en je zelfs er mee op reis bent gegaan dan zou ik zeker niet kunnen zwijgen. Wel zoals Hellsdiner zei eerst de vriend een weekje de kans geven om het zelf op te biechten maar als die dat niet doet ...
Nope het gaat erover of jij hier de rechter moet spelen.
Als je de waarheid openbaar maakt speel je geen rechter. Het is aan die vriend + zijn vriendin om te beslissen hoe ze verder gaan en daarin heb jij inderdaad geen zeggenschap. Maar beide partijen in die relatie verdienen het wel om de waarheid te kennen.

Iedereen weet dat bedrog niet oké is en in pakweg 90% van de gevallen resulteert in scheiding wanneer het uitkomt. Dat betekend dat mensen de dikwijls jaren aan tijd die ze in hun relatie gestoken hadden verliezen. Dat mensen elkaar opzadelen met die pijn en dat verlies aan tijd is al erg genoeg, ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om dit zomaar onder mijn ogen verder te laten gebeuren.

Wat als de vriendin straks zwanger wordt? Dan zit er een kind mee verwikkeld in deze put miserie met grote kans dat dat kinds opgroeit zonder vader of met ouders in een vechtscheiding. Geen enkel kind verdient dat.

Er kunnen zoveel zaken zijn bij een vriend die je onrechtvaardig vindt.

Iets dat hij verzwijgt voor een werkgever, iets dat hij verbergt voor zijn familie/ouders.

Het is dan toch niet aan jou om dit dan allemaal te gaan openbaar maken?
We spreken hier over iets dat toch een gradatie hoger ligt dan iemand die pennen steelt op zijn werk ofzo hé.
Je hoeft inderdaad niet elke kleine scheet aan de grote klok te hangen maar vanaf iemand zaken doet die over een bepaalde grens gaan doe je dat toch? Als jou vriend bijvoorbeeld zijn vriendin elke avond in elkaar timmert ga je toch hopelijk ergens actie ondernemen om dit te stoppen, of niet? Wat als hij kinderen misbruikt?
Dit laatste is even een extreem voorbeeld om duidelijk te maken dat iedereen wel een grens heeft (hopelijk...)
Ik kan begrijpen dat bedrog voor jou nog onder die grens ligt maar begrijp dan ook dat dat voor anderen boven die grens ligt.
Iemand zei hier dat de grens ligt bij fysiek geweld. Ik zie echt niet in waarom dat de grens zou moeten zijn.
Ik krijg liever een paar motten op m'n gezicht dan te horen dat mijn vrouw vreemd gaat hoor.

Het hangt af van mijn relatie met de partner van die vriend.

Indien ik deze niet ken, ga ik er amper iets van zeggen tegen de vriend.
Ken ik ze wel, zal ik hem zeggen eerlijk te zijn maar zelf niets ondernemen.
Is het een gezamelijke vriendin, dan geef ik hem een kans het zelf te zeggen en anders zal ik het wel vertellen.

Ik ga geen vriendschap op het spel zetten voor vreemden.

Dit inderdaad.
Als het beiden echt vrienden zijn, is de situatie natuurlijk anders.

@Hellsdinner Is uw reactie dezelfde in alle 3 gevallen?
Zoals reeds gezegd is het voor mij echt geen handelen uit een universeel moreel kader, maar puur egoïstisch volgens mijn eigen waarden (=wat mij het beste doet voelen, daarvoor ben ik niet echt geïnteresseerd in wat die vriend die overspel pleegt daarvan denkt). Zo zag ik je aanhalen "with friends like these, who needs enemies", wel voor mij is het simpel, een kameraad die overspel van een bepaalde graad speelt is geen kameraad van mij, dus who cares what hij denkt?

Kan ik met zekerheid zeggen wat mijn reactie zou zijn in deze gevallen? Neen, ik kan enkel getuigen over hoe ik heb gereageerd in het verleden in die specifieke situatie met die vriend met wie ik die specifieke vriendschapsband heb (zie reactie op Wilcao). En hoe ik zou willen dat ik reageer.

Er zijn in het verleden al gevallen geweest zijn waar kennissen een beetje stoeferig over hun overspel praten. Dat heb ik niet tegen hun partner verteld want: het is een kennis, ik ken de persoon niet zo goed en al zeker de partner niet, ik reageer er neerbuigend op en heb hen sindsdien gewoon amper nog gezien. -> daar voel ik mij het beste bij.

Voor de rest ken ik al mijn vrienden hun vriendinnen, en dan hoeft hun vriendin zelfs geen goede vriendin te zijn, dan zal ik reageren door te zeggen: ofwel vertel jij het ofwel ik. Want ik vind dit een moreel falen van mijn vrienden indien ze het niet zouden vertellen en zou dan ook geen vrienden meer willen blijven indien ze het niet vertellen en als we geen vrienden zijn kan het me geen bal schelen wat ze er van vinden als ik het aan hun vriendin vertel.

Uiteraard, ook weer hier, hangt het dan nog af van de specifieke situatie. Wat is het overspel exact dat gebeurd is. Zat iemand binnen gedraaid die hij nooit meer ziet? Zat met iemand in bed gedoken? Affaire op het werk? Langdurig overspel? Zal allemaal ook een impact hebben in hoe heftig mijn reactie is maar zal altijd wel ongeveer in de trend liggen van "gast gij se fucking snul, denk toch na man, dikke idioot".
De reactie: jij vertelt of ik, was in het verleden bij een kameraad die doelbewust zijn vriendin had bedrogen. Ik denk niet dat ik meteen op die manier zou reageren bij het zat iemand binnen draaien, maar dat zou wel een kink in onze vriendschap zijn ja.

Ale boys ik weet nie hoeveel duidelijker ik het kan maken. Dit is hoe ik zou reageren en heb gereageerd bij mijn vrienden, als dat bij jullie anders is dan kan mij dat ook geen bal schelen he. Ik probeerde origineel gewoon te begrijpen hoe @kay-gell daar tegenover stond na zijn verhaal te lezen en heb daarna ook gewoon gezegd dat ik het fascinerend vond dat hij dat zo kon relativeren. Ik probeer hier echt niet te zeggen dat mijn manier de enige correcte manier is om te handelen.

Ale boys ik weet nie hoeveel duidelijker ik het kan maken. Dit is hoe ik zou reageren en heb gereageerd bij mijn vrienden, als dat bij jullie anders is dan kan mij dat ook geen bal schelen he. Ik probeerde origineel gewoon te begrijpen hoe @kay-gell daar tegenover stond na zijn verhaal te lezen en heb daarna ook gewoon gezegd dat ik het fascinerend vond dat hij dat zo kon relativeren. Ik probeer hier echt niet te zeggen dat mijn manier de enige correcte manier is om te handelen.
Maar ben je dan verontwaardigd dat rest zich niet kan vinden in je manier van omgaan?
Ik hou mensen die cheaten ook wat van me weg maar om nu die relatie op te blazen..ik heb daar nul benefit bij, hoe ik mij voel over die dude zijn relatie boeit niet.

Maar ben je dan verontwaardigd dat rest zich niet kan vinden in je manier van omgaan?
Hmm niet verontwaardigd dat de rest zich er niet in kan vinden maar misschien geschrokken van hoe sterk de tegenreactie is?
Ik hou mensen die cheaten ook wat van me weg maar om nu die relatie op te blazen..ik heb daar nul benefit bij, hoe ik mij voel over die dude zijn relatie boeit niet.
Ja, ik kan dat dus heel moeilijk van mij af zetten, dus voor mij is er wel benefit.

Het feit dat iets geheim moet blijven is bewijs genoeg dat het fout is. Het gaat hier niet over een verschil in opinie of levensstijl hé, het gaat hier bijvoorbeeld niet over een open relatie waar jij als buitenstaander inderdaad geen zaken mee hebt. Neen, het is bedrog, duidelijk en simpel. Alle partijen weten dat dit niet oké is. Enkel trekken de daders het zich niet aan, het slachtoffer weet het niet, en de omstaanders willen zich niet moeien.

Verder, jij hebt er als vriend geen zaken mee? Niet akkoord, aangezien jij op de hoogte bent van de situatie en dingen geheim moet houden voor de vriendin ben je er wel bij betrokken. Zeker in het geval van Kay-gell waarbij hij al meerdere keren mee in de drama gezogen werd.

Als je zelf geen enkel contact hebt met die vriendin die bedrogen werd tot daar aan toe. Maar als dat een goede kennis is en je zelfs er mee op reis bent gegaan dan zou ik zeker niet kunnen zwijgen. Wel zoals Hellsdiner zei eerst de vriend een weekje de kans geven om het zelf op te biechten maar als die dat niet doet ...
Ik begrijp je niet... Zeg je nu dat je als buitenstaander geen zaken hebt met een open relatie en impliceer je daarbij dat dit met een gesloten relatie wel het geval zou zijn? Imo heb je geen zaken met iemands anders relatie tout court, hoe die ook wordt gedefinieerd en hoe goed je ook bevriend bent met die mensen. Gebeuren er zaken die niet stroken met jouw waarden dan kan je dat afkeuren door de persoon erop aan te spreken. Je kan hem ook vragen om alles op te biechten omdat het anders jullie vriendschap in de weg staat.

Wat jij niet kan doen is je verder moeien door de rechter te gaan uithangen. En al zeker geen deadline opleggen. Wat denk je wel van jezelf als jij kan bepalen binnen welke periode iemand iets moet opbiechten... Je kan dat hoogstens voor je eigen relatie met die vriend doen: 'als je dit niet snel vertelt dan kan ik je niet langer zien'.

En uiteraard zal het moeilijker zijn naargelang je relatie met degene die is bedrogen maar dan nog moet je toch wel 's even nadenken en de volledige context in kaart brengen vooraleer je je moeit in een andere relatie omdat jouw principes zijn gekwetst.
Indien ik deze niet ken, ga ik er amper iets van zeggen tegen de vriend.
Ken ik ze wel, zal ik hem zeggen eerlijk te zijn maar zelf niets ondernemen.
Is het een gezamelijke vriendin, dan geef ik hem een kans het zelf te zeggen en anders zal ik het wel vertellen.
Dit zegt eigenlijke dat je het niet doet om iemand anders te helpen he maar puur voor je eigen gevoel.

Het leed van bedrog is toch niet afhankelijk van de graad van vriendschap die jij met die persoon hebt.

Laatst bewerkt:
Vanuit het standpunt van de partner die bedrogen wordt kan je die uitspraak ook doen als alles met de mantel der liefde wordt bedekt natuurlijk.
Dat klopt en ook dat is niet ok. Je hoeft echt niet te doen alsof je neus bloedt.

Maar een vriend onder druk zet om het op te biechten met een sanctie als de opgelegde deadline niet wordt gehaald blijft, imo, fout.

Je hoeft niet van kromme haas te gebaren maar evengoed hoef je niet de rechter te spelen over iemand anders zijn relatie.

Er is meer mogelijk als beide extremen he.

Dat klopt en ook dat is niet ok. Je hoeft echt niet te doen alsof je neus bloedt.

Maar een vriend onder druk zet om het op te biechten met een sanctie als de opgelegde deadline niet wordt gehaald blijft, imo, fout.

Je hoeft niet van kromme haas te gebaren maar evengoed hoef je niet de rechter te spelen over iemand anders zijn relatie.

Er is meer mogelijk als beide extremen he.
Ja maar wat hier toch als "oplossing" werd gegeven, door jou toch ook dacht ik, is "afstand nemen". Dat komt voor mij neer op van krommenaas gebaren hoor, maar soit.

Uiteraard is het niet zwartwit, dat heb ik ook al gezegd. Maar ik denk dat de algemene consensus van je niet te moeien ook wel wordt ingegeven door de eerder individualistische cultuur die hier heerst.

In mijn directe omgeving nog maar 1 keer meegemaakt en toevallig van mijn beste maat. Papte aan met een grietje op Graspop toen zijn vriendin thuis zat, maar die is wel vrij snel overgegaan tot een breuk. Drama, uiteraard. En na een maand dan toch teruggegaan, ermee getrouwd, een huis gekocht en nog een jaar later was zij dan gaan lopen met een andere. Kerel had wel geluk dat hij heel goed bevriend is gebleven met zijn ex-schoonvader, want die heeft hen een hoop geld geleend om dat huis te kunnen kopen en renoveren. Die woont er nu nog altijd met zijn nieuwe partner met wie hij vorig jaar getrouwd is en drie kinderen heeft. Die lening kan hij mondjesmaat afbetalen en zijn ex-schoonvader was mee aanwezig op de trouw.

Ik werd toen ook wel betrokken in gesprekken met hem, zijn ex en zijn nieuwe vlam (die snel uitdoofde). Gelukkig niet in de positie beland waar ik moest worstelen met mijn geweten. Want vriendelijk doen tegen een iemand waarvan ik weet dat de man scheefpoept is een vorm van theater waar ik niet aan wil deelnemen.

Maar het ging expliciet over het geval waarbij de 'bedrogen' partner geen vriend of zelfs kameraad was.
Zelfs dan zou @Hellsdinner zijn vriend voor het blok zetten.
Vandaar mijn reactie 🙂
Op zich is zijn principieel "eender wie het is moreel fout" wel recht door zee natuurlijk.
Nu, ik heb uiteraard een concreet voorbeeld uit mijn omgeving, vandaar mijn mening.

Laat ons zeggen iemand die in het uitgangsleven af en toe 'de bloemetjes buiten zette' hoewel al samen met vriendin sinds 23, maar vanaf zijn 30 eigenlijk een brave huisvader is.
Ik ben de enige die het weet.

Fast forward 15 jaar: fantastisch gezin, 2 kinderen, gelukkige vrouw.
De info van 15 jaar geleden zal gewoon in het graf meegenomen worden, iedereen gelukkig.

Om het direct te stellen: wat geeft @Hellsdinner het recht om te beslissen dat het opbiechten van de scheve schaats moreel superieur is aan de relatie verder een kans te geven, ipv die beslissing aan zijn vriend over te laten?
Om het direct te stellen: wat geeft jouw vriend het recht om te beslissen dat het niet opbiechten van de scheve schaats en zijn partner 15 jaar voorliegen superieur is aan aan alle kaarten op tafel leggen? Allez, ik ben mezelf aan het herhalen natuurlijk maar als je vraagt naar wat moreel superieur is tussen iedereen al de informatie geven zodat ze geïnformeerd kunnen beslissen wat te doen en meedoen aan het verzwijgen van dingen tegenover een van de partners lijkt me dat niet zo'n dilemma.

Het is ook een beetje vijgen na pasen natuurlijk, ja 15 jaar later iedereen gelukkig omdat het nooit is uitgekomen. Voor hetzelfde geld zet die vriend de trend voort, bedriegt hij zijn vrouw nog een paar keer, komt het uit, en heb je twee kinderen uit een gebroken gezin.

Omdat het zijn relatie is, niet de jouwe?
En uw uitdrukking '15 jaar voorliegen' is zwaar suggestief. Alsof die regelmatig aan elkaar vragen 'en, trouw geweest afgelopen jaren?'.
Ik vind dat nog altijd een speciaal, "kop in de grond"-standpunt hoor. Het is zijn relatie dus hij moet maar zien of hij het tegen zijn vrouw zegt en dus de gevolgen draagt van zijn daden, of misschien verkiest haar niets te zeggen en het blijven te doen.

Ik denk nu ook niet wanneer die vraag er niet komt het niet uitmaakt.
Klopt, je weet dus niet hoe dat uitdraait want je kan de toekomst niet voorspellen. Voor hetzelfde geld is haar nieuwe man trouw, maar krijgt ze er slagen van.
Ik zou de beslissing dus aan mijn vriend laten, aangezien ik de toekomst niet kan voorspellen.
Ja, hier zeg je gewoon hetzelfde, het zijn hun zaken, enkel is "hun" in dit geval die vriend want zijn partner weet van niets en wordt dus niet betrokken bij eender welke beslissing.

Terug
Bovenaan