Jij kan vinden dat zoiets jullie vriendschap ondermijnt en daarvoor die vriendschap verbreken. Wat je imo, niet kan doen is het zelf gaan vertellen omdat het jouw oordeel is dat je vriend een misstap heeft begaan. Dan moei jij je in iets waar je eigenlijk geen zaken mee hebt. Je mag een mening hebben en het gedrag afkeuren maar je hoeft niet in zijn plaats iets uit te voeren (of dreigen met) op basis van jouw oordeel.
Het feit dat iets geheim moet blijven is bewijs genoeg dat het fout is. Het gaat hier niet over een verschil in opinie of levensstijl hé, het gaat hier bijvoorbeeld niet over een open relatie waar jij als buitenstaander inderdaad geen zaken mee hebt. Neen, het is bedrog, duidelijk en simpel. Alle partijen weten dat dit niet oké is. Enkel trekken de daders het zich niet aan, het slachtoffer weet het niet, en de omstaanders willen zich niet moeien.
Verder, jij hebt er als vriend geen zaken mee? Niet akkoord, aangezien jij op de hoogte bent van de situatie en dingen geheim moet houden voor de vriendin ben je er wel bij betrokken. Zeker in het geval van Kay-gell waarbij hij al meerdere keren mee in de drama gezogen werd.
Als je zelf geen enkel contact hebt met die vriendin die bedrogen werd tot daar aan toe. Maar als dat een goede kennis is en je zelfs er mee op reis bent gegaan dan zou ik zeker niet kunnen zwijgen. Wel zoals Hellsdiner zei eerst de vriend een weekje de kans geven om het zelf op te biechten maar als die dat niet doet ...
Nope het gaat erover of jij hier de rechter moet spelen.
Als je de waarheid openbaar maakt speel je geen rechter. Het is aan die vriend + zijn vriendin om te beslissen hoe ze verder gaan en daarin heb jij inderdaad geen zeggenschap. Maar beide partijen in die relatie verdienen het wel om de waarheid te kennen.
Iedereen weet dat bedrog niet oké is en in pakweg 90% van de gevallen resulteert in scheiding wanneer het uitkomt. Dat betekend dat mensen de dikwijls jaren aan tijd die ze in hun relatie gestoken hadden verliezen. Dat mensen elkaar opzadelen met die pijn en dat verlies aan tijd is al erg genoeg, ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om dit zomaar onder mijn ogen verder te laten gebeuren.
Wat als de vriendin straks zwanger wordt? Dan zit er een kind mee verwikkeld in deze put miserie met grote kans dat dat kinds opgroeit zonder vader of met ouders in een vechtscheiding. Geen enkel kind verdient dat.
Er kunnen zoveel zaken zijn bij een vriend die je onrechtvaardig vindt.
Iets dat hij verzwijgt voor een werkgever, iets dat hij verbergt voor zijn familie/ouders.
Het is dan toch niet aan jou om dit dan allemaal te gaan openbaar maken?
We spreken hier over iets dat toch een gradatie hoger ligt dan iemand die pennen steelt op zijn werk ofzo hé.
Je hoeft inderdaad niet elke kleine scheet aan de grote klok te hangen maar vanaf iemand zaken doet die over een bepaalde grens gaan doe je dat toch? Als jou vriend bijvoorbeeld zijn vriendin elke avond in elkaar timmert ga je toch hopelijk ergens actie ondernemen om dit te stoppen, of niet? Wat als hij kinderen misbruikt?
Dit laatste is even een extreem voorbeeld om duidelijk te maken dat iedereen wel een grens heeft (hopelijk...)
Ik kan begrijpen dat bedrog voor jou nog onder die grens ligt maar begrijp dan ook dat dat voor anderen boven die grens ligt.
Iemand zei hier dat de grens ligt bij fysiek geweld. Ik zie echt niet in waarom dat de grens zou moeten zijn.
Ik krijg liever een paar motten op m'n gezicht dan te horen dat mijn vrouw vreemd gaat hoor.