Battle Royale: the 1990's - Round 1

Blink is niet mijn ding. Altijd het gevoel dat het doelpubliek een bende 14-jarigen is. Nirvana vind ik op sommige momenten echt een zagestem hebben, zoals hier aan het begin, maar eenmaal hij wat poeier zet, is hij best te pruimen.
Blink-182 - Adam's Song 4
Nirvana - Lounge Act 14

Blink is niet mijn ding. Altijd het gevoel dat het doelpubliek een bende 14-jarigen is. Nirvana vind ik op sommige momenten echt een zagestem hebben, zoals hier aan het begin, maar eenmaal hij wat poeier zet, is hij best te pruimen.
Nirvana - Lounge Act 14
Blink leren kennen toen ik een veertienjarige was, haha. Ik denk zelfs dat First Date van Blink mijn eerste rocksingle was dat ik kocht, nauw gevolgd door Party Hard van Andrew W.K. Het heeft echt wel een stevige impact gehad op mijn puberteit, anders had ik een extra stem aan Nirvan gegeven.

Nirvana - Lounge Act 16

Stay Together For The Kids is het enige goede Blink nummer imo.

Blink-182 - Adam's Song 5
Nirvana - Lounge Act 17

De schreeuwerige Cobain trok me over de tweede lijn. Het drummen was de eerste.
Mocht ik niets kennen van Blink-182, zou ik afgehaakt zijn na dit nummer.

Blink-182 - Adam's Song 5
Nirvana - Lounge Act 18

Vond het deze keer toch wel wat lastiger. Geen van beide nummers deed het voor mij. Blink-182 kwam aanvankelijk net iets beter binnen, maar werd al snel heel saai. Denk dat ik meestal ergens in het midden al uitgetuned was. Nirvana is dan weer het tegenovergestelde. Het boeide me aanvankelijk niet, maar het nummer wordt naar het einde toe interessanter om naar te luisteren.

Laatst bewerkt:
Zo saai vind ik dat nummer van Blink toch niet, het is een melancholisch nummer met mooie herhaaldelijke opbouw naar de chorus toe die toch wel binnenkomt. Bij mij toch. Het nummer van Nirvana is wel straf en de band straalt ook wel een pak meer nineties uit dan Blink en geen probleem om daarvan te verliezen.

Nvdr: ik zou m.i. volgende er ook nog durven bijsleuren:
Alive, Creep, You Oughta Know, Suds & Soda, Nobody's Wife, Don't Speak, Firestarter, Rhythm Is a Dancer, God Is a DJ, Red Right Hand, Not an Addict, Mia, Still Got the Blues (For You), Delia's Gone - Redemption (American Recordings), One Love, Blue Lines, Unfinished Sympathy, Losing My Religion, Shiny Happy People, To Bring You My Love, Down by the Water.

Laatst bewerkt:
Zo saai vind ik dat nummer van Blink toch niet, het is een melancholisch nummer met mooie herhaaldelijke opbouw naar de chorus toe die toch wel binnenkomt. Bij mij toch. Het nummer van Nirvana is wel straf en de band straalt ook wel een pak meer nineties uit dan Blink en geen probleem om daarvan te verliezen.

Heb Adam’s Song meermaals beluisterd en verloor telkens mijn aandacht halverwege. Traag tempo en herhaling storen mij normaal niet, dus daar ligt het niet aan. Het voelt meer aan alsof het nummer weinig opbouw kent en in de eerste seconden al alles geeft. Die energie blijft wel aanwezig tot het einde, maar komt na een tijdje bij mij niet meer binnen.

Nvdr: ik zou m.i. volgende er ook nog durven bijsleuren:
Alive, Creep, You Oughta Know, Suds & Soda, Nobody's Wife, Don't Speak, Firestarter, Rhythm Is a Dancer, God Is a DJ, Red Right Hand, Not an Addict, Mia, Still Got the Blues (For You), Delia's Gone - Redemption (American Recordings), One Love, Blue Lines, Unfinished Sympathy, Losing My Religion, Shiny Happy People, To Bring You My Love, Down by the Water.

Zitten leuke nummers tussen, maar de nominaties zijn reeds afgelopen.

Spice Girls - Love Thing 0
The God Machine - The Hunter 1

The God Machine. Geniale band. Weinig muziek die zo hard kan scheuren met zo'n rauwe emotie.

The Hunter is zeker niet hun stevigste werk, maar heeft een heerlijke spanningsboog en combineert verschillende muzikale elementen die de diversiteit van The God Machine kenmerken, met als hoogtepunt die toevoeging van de strijkers net voor de epiloog van het nummer.

Ik heb bewust gekozen voor een nummer met prominente bas ter ere van Jimmy Fernandez, de plots aan een hersentumor overleden basgitarist. Diens dood luidde ook direct het einde van de band in.

De eindbalans: twee heerlijk wilde ritten van albums met een cultstatus. Zelf raakt hun tweede album mij net dat tikkeltje meer, mogelijks door het tragische verhaal erachter.
De combo In Bad Dreams - Painless is ook echt genieten (en had ik sowieso genomineerd hebben, moest dat toegelaten zijn). Het laatste nummer kan wel geskipt worden.

Sophia, de groep die zanger-gitarist Robin Proper-Sheppard oprichtte na The God Machine, is natuurlijk ook fantastisch en kende ik eigenlijk eerst. Maar The God Machine staat sinds ik ze ontdekte -wel dankzij Sophia- toch nog een trapje hoger.

Spice Girls - Love Thing 1
The God Machine - The Hunter 1

The Spice Girls. Geweldige girl group. Weinig popmuziek die zo aanstekelijk kan zijn met zo'n rauwe girl power.

Arrakis heeft the spice. De aarde heeft The Spice Girls.

Spice Girls - Love Thing 1
The God Machine - The Hunter 4

Twee gehypete bands, Spice zogezegd het beste pop album van de 90s, maar dit vind ik het zwakste nummer van de CD, God Machine blijft na al die jaren ook niet 100% recht, productie is een beetje dunnetjes, vlak na hen kwamen er postrockbands die veel beter waren, het werd een overgewaardeerd, mythisch album.

Terug
Bovenaan