Battle Royale: the 1990's - Round 1

Buena Vista Social Club - Candela - 5
Outkast - Aquemini - 3

Waarschijnlijk omdat ik er bitter weinig van ken maar Cubaanse muziek klinkt allemaal zo gelijkaardig waarschijnlijk omdat het covers zijn en door Jan-en-alleman gecoverd is geweest?

Outkast heeft er een vreemde carrière op zitten de meeste mensen gaan ze kennen van de vreselijke oorwurm Hey Ya of Roses maar ze hadden lang daarvoor al een imposante reeks aan hiphop classics uitgebracht. Aquemini staat steevast in iedere 'best hiphop ever'-lijst.

Buena Vista Social Club - Candela - 5
Outkast - Aquemini - 5

Buena Vista Social Club klikt hier moeilijk. Ik heb enerzijds een vooroordeel omdat het vroeger op elk familiefeest werd opgelegd met de boodschap dat dit veel beter is dan die slechte pop- en rock van de jaren 90 en begin 2000. Anderzijds heb ik ondertussen zodanig veel Latijns-Amerikaanse muziek beluisterd dat ik durf zeggen dat dit vrij average is.

Aquemini daarentegen... Zoals Shift zegt heeft Outkast voor Ms. Jackson enkele dijken ( :unsure: ) van hiphopalbums gemaakt. Afhankelijk van de dag ligt mijn piek bij ATLiens of Aquemini, beide topalbums en Aquemini is een topschijf.

Vandaag geen enkele die een punt krijgt: Outkast klinkt gewoon als doorsnee rap. Niet mijn ding dus. Vorige ronde had ik het wel meer voor de muziek die me aan de game Tropico deed denken, maar van dit nummer van Buena Vista word ik zenuwachtig, dus ga er niet voor stemmen alhoewel het nog steeds beter is dan Outkast

Afhankelijk van de dag ligt mijn piek bij ATLiens of Aquemini, beide topalbums en Aquemini is een topschijf.
Eeeuwige battle waar ik met mijn neef recht tegenover elkander staan. ATL vs AQ. Wat in essentie neerkomt op Big Boi vs Dre.. maar ik luister ze beide nog steeds van begin tot eind. Had ik een nummer gekozen van ATL was het Mainstream.

Hun latere albums vind ik overigens nog altijd wel dikke classics. Al overstijgen ze Hip Hop daar. Samen met The Wu en The Roots mijn favoriete groep in Hip Hop.

Buena Vista Social Club - Candela - 7
Outkast - Aquemini - 6

Buena Vista Social Club - Candela - 9
Outkast - Aquemini - 6

De noemer "wereldmuziek" is een jammerlijke term, want ik heb de moeilijk te weerstane neiging het te klasseren als generische derdewereldmuziek, goed voor festivals als Sfinks en voor PVDA-stemmers. Zakske wiet bij, sandalen aan, toet delen met de bro's en schudden met uw gat. Maar ik onderdruk die neiging omdat ik zelf ben opgegroeid met het Boechoutse wereldmuziekfestival. Niet dat ik in die periode een grote fan ben geworden van het genre, maar ik heb wel de tact om het genre niet zo negatief te benaderen. Er zitten verdomd goede muzikanten in die muziek met een ferme voet in de "lokale cultuur" van over de ganse wereld. Als jonge nationalist zag ik ook daar een mooie vorm nationalisme in: mensen die zonder gêne fier zijn op hun cultuur en dat complexloos uitdragen (én daarin aangemoedigd worden door linkse sjarels). Buena Vista Social Club is daar een mooie instap voor. Met dit zwoel weer en een paar caïpirinha's in mijn kas en een kwart zonneslag met een knalrood verbrand hoofd en zou ik zowaar ritmisch mijn gat beginnen schudden.

Laatst bewerkt:
Wereldmuziek is ook geen genre. Dat is een term die er eigenlijk gewoon uit moet. Dat is alsof je gaat praten over Metallica, Spice Girls, The Beatles, Tiësto en Clouseau als het genre 'Westerse muziek'.

Wereldmuziek is ook geen genre. Dat is een term die er eigenlijk gewoon uit moet. Dat is alsof je gaat praten over Metallica, Spice Girls, The Beatles, Tiësto en Clouseau als het genre 'Westerse muziek'.
Wel, je zou wereldmuziek als "niet-Westerse muziek" kunnen bestempelen. Zeer algemeen en dus nietszeggend. En dan heb je snel door hoe problematisch dat is. Het helpt niet dat die festivals zichzelf als een wereldmuziekfestival promoten.

Idd, Buena Vista is Son Cubano met Bolero invloeden.

@Avondland Sfinx verkoopt zich als global pop muziekfestival. Per band zetten de organisatie het genre erbij dat ze spelen (highlife, cumbia, MPB,...).

Terug
Bovenaan