Battle Royale: the 1990's - Round 1

Spice Girls - Love Thing 1
The God Machine - The Hunter - 7

Ik kan geen platgeproducete pop meer verdragen. Het heerlijke aan de 90s lijkt me - dat besef komt door deze Battle Royale - dat er ruimte was voor overgeproducete popmuziek en bands die populair werden omwille van hun rauwe, onafhankelijke karakter.

Dat laatste juich ik veel meer toe dan het eerste en ik hoop dat er voor ruige, ongepolijste parels nog plaats zal zijn in de nabije toekomst.

The God Machine - The Hunter - 8

10-jarige ik had het wel voor de Spice Girls maar dat is ook weer weggeëbd. Ik had precies ook wel een ander nummer gekozen.
The God Machine was mij totaal onbekend maar vind ik nu al een zeer aangename verassing.

The God Machine - The Hunter - 9

De Spice Girls hebben zonder twijfel de 90's mee kleur gegeven en maken deel uit van het collectieve geheugen. Hun impact op de popcultuur valt moeilijk te ontkennen, dus in dat opzicht mogen ze op zich wel wat hoger scoren. Maar persoonlijk heb ik niet zoveel met die hypercommerciële bovenlaag van de jaren 90. Daarnaast ben ik ook een sucker voor meer atmosferische, donkerdere en emotionelere muziek. Mijn keuze was dan ook vrij gemakkelijk deze keer.

The God Machine - The Hunter - 10

The Hunter na een luisterbeurt wel goedgekeurd. Kijk er naar uit om dit te herbeluisteren in deze topic.

Ivm Spice Girls, wtf is Love Thing? Wannabe was misschien een te obvious keuze ofzo, maar grote kans dat ik daar wel voor had gestemd. Megaschijf.

Spice Girls - Love Thing 2
The God Machine - The Hunter - 11

Nogal evidente keuze hier, al waren de Spice Girls in hun tijd echt wel een ding. Een ander nummer had hier misschien wel getriomfeerd.

Kende het nummer van de spicekes niet, zitten wel toffe harmonieën maar het klinkt wel enorm gedateerd, vooraleer die herhaling van de strings tijdens het refrein en het geforceerde 'rap' gedeelte haalt het niveau naar beneden. Bon ja, het is gewoon ultra formulaiïsche 13 in een dozijn bubblegum pop waarvan ge op elk moment kunt voorspellen waar het naartoe gaat. Ben benieuwd naar de beweegredenen voor de nominatie?

Dan vond ik dat nummer van The God Machine een toffe ontdekking. Ik ben begonnen met muziek te luisteren door mijn (9 jaar oudere) broer zijn cd-collectie 1 voor 1 te plunderen, hij had wel platen van Sophia maar die zijn ook nooit blijven hangen. Nu ik wat ouder ben kan ik het wel een stuk meer appreciëren op muzikaal vlak. Qua tekst vind ik wel maar pover, als ge van die zwaarwichtige introspectieve muziek gaat maken mag het voor mij allemaal wel diepgaander zijn dan dit.

Spice Girls - Love Thing 3
The God Machine - The Hunter - 12

The God Machine - The Hunter - 13

Spice Girls is natuurlijk pure nostalgie, maar het was niet dit nummer dat die nostalgie triggert.
En ja, eigenlijk was hun succes vooral te danken aan het feit dat het een meidengroep was, want het was gewoon generieke pop.

The God Machine is dan toch de betere van de twee, alhoewel ik het toch ook een beetje te repetitief vind. Ergens heb ik het gevoel dat er meer uit dat nummer te halen was. (zie de niet muzikant die een gitaar heeft maar nog geen vijf noten achter elkaar kan spelen eens commentaar geven op echte muzikanten)

Laatst bewerkt:
The God Machine - The Hunter - 12

Spice Girls is natuurlijk pure nostalgie, maar het was niet dit nummer dat die nostalgie triggert.
En ja, eigenlijk was hun succes vooral te danken aan het feit dat het een meidengroep was, want het was gewoon generieke pop.

The God Machine is dan toch de betere van de twee, alhoewel ik het toch ook een beetje te repetitief vind. Ergens heb ik het gevoel dat er meer uit dat nummer te halen was. (zie de niet muzikant die een gitaar heeft maar nog geen vijf noten achter elkaar kan spelen eens commentaar geven op echte muzikanten)
Niet dat het veel uitmaakt voor het eindresultaat, maar je hebt niet gestemd

Buena Vista Social Club - Candela - 1
Outkast - Aquemini - 0

Moeilijkste battle totnogtoe voor me.

Outkast ken ik vnl. van naam, maar de productie is zoals de faam deed vermoeden erg goed.

Maar ik ga toch voor Buena Vista Social Club gaan. Was een herkenbare motivatie van @Sir.Killalot in zijn nominatie. Ik heb deze plaat ook al heel lang in mijn kast, en bij dit soort zwoele weer is dit vaste kost. Het heeft er ook voor gezorgd dat het label World Circuit een waar huis van vertrouwen is geworden hier.

Buena Vista Social Club - Candela - 4
Outkast - Aquemini - 1

Gemiste kans, SpottieOttieDopalicious is de superieure track op het Outkast album, ik raad iedereen aan om het te beluisteren. Titeltrack is dan wel uitzonderlijk voor southern hiphop introspectief en psychedelisch maar beetje gedateerd. Groot tegenargument om BVSC te laten doorgaan is dat het allemaal covers van oude muziek zijn, maar soit.

Buena Vista Social Club - Candela - 4
Outkast - Aquemini - 2

Hoe doe je mij voor hiphop stemmen? Door het tegen wereldmuziek te zetten. (Of Hanson als we al vooruitkijken naar de volgende ronde)

Hoe doe je mij voor hiphop stemmen? Door het tegen wereldmuziek te zetten.
giphy.gif

Buena Vista Social Club - Candela - 5
Outkast - Aquemini - 2

Easy peasy Cubaneezy

Terug
Bovenaan