Bart De Pauw

Hoe bedoel je precies?
Wel het ging er in dit geval toch om of het al-dan-niet reeds bewezen was? Dus uiteindelijk bleek BDP wel al die dingen gedaan te hebben. Maar hadden ze hem er niet uitgezet toen het nog om geruchten ging of gewoon wat claims zonder enige bewijslast ?

Maar hadden ze hem er niet uitgezet toen het nog om geruchten ging of gewoon wat claims zonder enige bewijslast ?
Feit is zeker dat VRT hem buiten gezet heeft nog voordat ze alle stukken in handen hadden, wat misschien een gok was. Maar de verklaringen van de slachtoffers wogen genoeg door blijkbaar.

Maar nu begrijp ik wel wat je bedoelt.
Stel dat deze burgerlijke zaak vóór de strafzaak had plaatsgevonden, dan was de uitspraak zeer zeker anders geweest.

Maar terug opnieuw: wat is de juiste keuze voor een werkgever om een (voornaam) werknemer die grensoverschrijdende gedrag vertoont, op de vingers te tikken?
Zoals ik al eerder vermelddde is niet iedereen Bart De Pauw en blijven vele ettertjes gewoon in hun functie werkzaam, omdat een werkgever meestal niet durft in grijpen.

Feit is zeker dat VRT hem buiten gezet heeft nog voordat ze alle stukken in handen hadden, wat misschien een gok was. Maar de verklaringen van de slachtoffers wogen genoeg door blijkbaar.

Maar nu begrijp ik wel wat je bedoelt.
Stel dat deze burgerlijke zaak vóór de strafzaak had plaatsgevonden, dan was de uitspraak zeer zeker anders geweest.
Ik zou niet weten waarom. Los daarvan: Meer dan waarschijnlijk zou dan toch de zaak stilgelegd worden om eerst de strafzaak te laten behandelen

Ik zou niet weten waarom

Ik heb de conclusies van de rechter niet kunnen lezen (stonden allemaal achter paywalls op onze nieuwssites), maar ik vermoed dat zijn buitensporig gedrag en de veroordeling daaromtrent, toch wel een rol zal gespeeld hebben.

Mocht daar nog niks over bekend zijn of sterker, mocht hij daar volledig voor zijn vrijgesproken, dan had hij hoogstwaarschijnlijk zijn schadevergoeding kunnen binnenhalen.

Ik heb de conclusies van de rechter niet kunnen lezen (stonden allemaal achter paywalls op onze nieuwssites), maar ik vermoed dat zijn buitensporig gedrag en de veroordeling daaromtrent, toch wel een rol zal gespeeld hebben.

Mocht daar nog niks over bekend zijn of sterker, mocht hij daar volledig voor zijn vrijgesproken, dan had hij hoogstwaarschijnlijk zijn schadevergoeding kunnen binnenhalen.
Dat zijn twee zaken die apart, onafhankelijk van elkaar, behandeld worden.
Ze hebben geen invloed op elkaar, laat staan dat ze zelfs maar vernoemd worden.

Ik zet het maar even hier, omdat ik er nu geen apart topic wil voor openen...

De Nederlandse televisiepresentator Matthijs van Nieuwkerk verbreekt de banden met de omroep BNNVara. Uit een artikel van de Volkskrant was vrijdag gebleken dat van Nieuwkerk jarenlang (mede)verantwoordelijk was voor een angstcultuur op de redactie van de talkshow De wereld draait door.

De omroep wilde daarom overleg plegen met Van Nieuwkerk, maar zover komt het niet: de presentator kondigde maandagmiddag aan dat hij er zelf de brui aan geeft. “Het feit dat mijn werkgever openlijk twijfelt aan mijn oprechtheid, maakt een verdere samenwerking onmogelijk”, klinkt het.

Nog iemand die blijkbaar niet weet wat het verschil is tussen dader en slachtoffer.
Door zelf op te stappen met dusdanige argumenten creëer je onvermijdelijk de perceptie dat hij zelf slachtoffer zou zijn, terwijl hij jarenlang zelf een volledige redactie de stuipen op het lijf heeft gejaagd...

Triest.

Zonder direct de verkeerde conclusies te trekken, maar dat is toch normaal man? Die zijn leven is om zeep hé. Van de meest populaire man op tv naar niet meer naar de supermarkt kunnen gaan zonder scheef bekeken te worden. Ik zou in zijn geval al lang vertrokken zijn naar een ander land en onder de radar een gewone job uitoefenen want die kan hier in België niet veel meer meer doen.

da's ook weer zo dubbel. je wenst niemand een depressie toe, je wilt niemand tot zelfmoord brengen.
maar moet je je laten doen, omdat de dader mogelijk zo ver zou komen als het uit komt?

Zonder de discussie opnieuw te willen oprakelen, De Pauw is buitenproportioneel gestraft, en dan heb ik het niet over het juridische luik.

da's ook weer zo dubbel. je wenst niemand een depressie toe, je wilt niemand tot zelfmoord brengen.
maar moet je je laten doen, omdat de dader mogelijk zo ver zou komen als het uit komt?
Uiteraard moet je je niet laten doen. Het is erg voor Bart en zeker zijn familie, maar dit is niet de schuld van de slachtoffers.

Nee, natuurlijk niet. Ik vind dat helemaal niet dubbel. Ik wens het bijna niemand toe (figuren als Dutroux enzovoorts hoeven van mij niet op deze aardkloot rond te lopen) maar daar kan en mag je niet naar kijken. Moest de dader niet aan de illegale praktijken begonnen zijn dan was er ook niks om uit te komen, dus ja. Aan wie ligt het dan? Zulke zaken kan en mag je niet bij de slachtoffers leggen.

Over de rol van de media en dergelijke kan je nog wel in discussie gaan, maar ook daar kan je wel argumenteren dat hij die aandacht (deels) zelf heeft gezocht door dat zo publiekelijk te gaan uitvechten terwijl dat, voor zover ik me kan herinneren, helemaal niet de wens van de slachtoffers was.

Nu goed, hopelijk stelt hij het al bij al goed en kan hij, indien het om depressie/zelfmoord gaat, uit die put klimmen.

Naar de slachtoffers gaat (hopelijk) niemand wijzen. Maar er gaat wellicht wel opnieuw een discussie op gang komen omtrent de rol van de media, cancelcultuur etc.

Hoop dat hij de kracht vindt om uit deze diepe put te kruipen en met de juiste behandeling terug inziet dat het leven niet over is, al is het maar voor zijn vrouw en kinderen, dat moet reden nummer één om te willen blijven leven en om te blijven vechten tegen de demonen die hem kwellen.

Laatst bewerkt:
Zoals @RidderBauknecht aan haalt: hij heeft er zelf voor gekozen om daar mee naar buiten te krijgen. Om één of andere dacht dat hij dat de beste strategie was om er goed uit komen.

Je kan toch niet ernstig stellen dat hetzelfde mediacircus niet op gang zou zijn gekomen moest BDP die ene video niet gelanceerd hebben. Misschien was de tijdslijn dan wat anders geweest maar dat zal dan wel alles zijn denk ik.

Ik snap niet waarom het onmiddellijk over de slachtoffers moet gaan. Laat ons liever naar de rol van de media kijken (gevoed door onze eigen drang naar sappig nieuws en drama).

Media-aandacht werk altijd versterkend - ongeacht positief of negatief, bijkomend moet je, als Bart De Pauw zijnde, niet verrast zijn dat zoiets een gigantische mentale uitdaging zal worden, iemand zo actief betrokken bij media weet maar al te goed hoe gretig men is.

Inschatten of je zelf bereid bent zo ver te gaan, of je voldoende voorbereid bent ... -> zo goed als onmogelijk, en dan praten we nog niet over je naasten -die het eveneens zeer zwaar krijgen.

Achteraf is het altijd makkelijk praten uiteraard.

Laatst bewerkt:
waarom zou het niet over de slachtoffers mogen gaan? ik denk dat er toch ook een paar met dezelfde vragen zullen zitten, nu. "wat als ik niets gezegd had?"

ik leg de schuld toch ook duidelijk niet bij hen he?

het is een heel lelijk proces geweest, en dat heeft zeker zijn sporen na gelaten.

Terug
Bovenaan