Bart De Pauw

Ook net de reeks gezien, welke wat mij betreft echt wel een must see is.

Ter zijde; Blijkbaar werden de gesprekken tussen Bart en zijn vrouw afgetapt, waar bij ze bespraken hoe ze hun verdediging gingen aanpakken.

En die gesprekken werden vervolgens gebruikt door de aanklagers.

En die gesprekken werden ook nog eens getoond op TV.

Ik heb daar toch een wrange nasmaak bij. Ik hoop dat ik niet de enige ben.

Ook net de reeks gezien, welke wat mij betreft echt wel een must see is.

Ter zijde; Blijkbaar werden de gesprekken tussen Bart en zijn vrouw afgetapt, waar bij ze bespraken hoe ze hun verdediging gingen aanpakken.

En die gesprekken werden vervolgens gebruikt door de aanklagers.

En die gesprekken werden ook nog eens getoond op TV.

Ik heb daar toch een wrange nasmaak bij. Ik hoop dat ik niet de enige ben.

Is dat serieus?

Heeft de VRT een “bewuste karaktermoord” op Bart De Pauw (54) gepleegd? Ja, houdt de gewezen koning van de zondagavond vol. Hij eist maar liefst 12 miljoen euro van de openbare omroep, voor wat hij “het vernietigen van het merk Bart De Pauw” noemt. Hij viseert vier ‘kwelgeesten’.

Maandag start proces De Pauw vs. VRT.

Naar mijn gevoel hangt er ook veel af hoe welke clausules bepaald waren in de overeenkomsten tussen VRT en Koeken Troef!.
De Pauw was geen werknemer van de VRT, maar leverde zijn diensten/producten af aan de VRT.
Er moet toch ergens gestipuleerd staan wat de VRT al dan niet mag doen met deze producten? Vroegtijdig stopzetten bijvoorbeeld, terwijl een reeks in de running is, zou bijvoorbeeld één van de voorwaarden kunnen zijn die sowieso geschonden is.
Los van het feit dat er een karaktermoord werd gepleegd, nog voor het proces van de aanklachten was gevoerd...

Laatst bewerkt:
ge moet het maar durven, veroordeeld worden, en een schadevergoeding eisen van 12 miljoen.
vrouwen lastig vallen (welk graad ook) = lotto winnen?

ge moet het maar durven, veroordeeld worden, en een schadevergoeding eisen van 12 miljoen.
De schadeclaim was er al voor de veroordeling.

Maar er zijn helaas heel veel gevallen waarbij de beklaagde uiteindelijk
een bepaald incident naar zijn hand kan zetten en/of de slachtoffers in de kou blijven staan.
Ik heb het dan niet zozeer over grote processen als De Pauw of The Voice NL, maar over "kleinschaliger" grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.
Hoeveel leidinggevenden maken geen misbruik van hun machtspositie (al dan niet seksueel), maar blijven desondanks aan de macht en maken zelfs verder nog promotie?
Maar ook al is het kleinschaliger (waarmee ik dan bedoel dat het dossiers zijn die niet in de media komen), dat betekent niet dat het lijden van de slachtoffers minder is, laat staan dat het verantwoord is dat zulke "monsters" hun postje kunnen blijven behouden.

Tja, moreel is dag allesbehalve maar als ge denkt contractueel in uw recht te staan en er hangen wat miljoenen van af dan trekt ge u daar weinig van aan.

Langs de andere kant, zou dat anders wel een vrijgeleide worden om iedereen die iets uitspookt onrecht te gaan aandoen. Ook Bart DP mag hopelijk rekenen op bescherming door de rechtstaat, ook al heeft hij zich eerder schuldig gemaakt aan ontoelaatbare feiten.

Ik vind dit zeer kort door de bocht.

Het gedrag valt niet goed te keuren en het proces daarover is gevoerd.

In deze klacht gaat het erover of de VRT de overeenkomst met de vennootschap van De Pauw al dan niet onrechtmatig heeft verbroken.

Het is aan juristen om dat te beoordelen.

Langs de andere kant, zou dat anders wel een vrijgeleide worden om iedereen die iets uitspookt onrecht te gaan aandoen. Ook Bart DP mag hopelijk rekenen op bescherming door de rechtstaat, ook al heeft hij zich eerder schuldig gemaakt aan ontoelaatbare feiten.

Ik vind dit zeer kort door de bocht.

Het gedrag valt niet goed te keuren en het proces daarover is gevoerd.

In deze klacht gaat het erover of de VRT de overeenkomst met de vennootschap van De Pauw al dan niet onrechtmatig heeft verbroken.

Het is aan juristen om dat te beoordelen.

De vraag is vooral hoe ver een bedrijf kan gaan om een (externe) werknemer die grensoverschrijdend gedrag vertoont, te sanctioneren?

Zie ook mijn post van zaterdag hierboven.
In de meeste gevallen (bij dossiers die niet in de media komen) worden personen met een bepaalde machtspositie vrij goed beschermd, ook al vertonen ze ontoelaatbaar gedrag. Heeft meestal te maken door hun staat van dienst, dossierkennis, ervaring, ...

Maar wat doe je dan als bedrijf om de slachtoffers toch een signaal te geven dat hun klachten aanhoord werden?
De persoon in kwestie toch zijn ontslag geven? Overplaatsen naar een andere dienst of locatie? Gewoon een negatieve evaluatie?

VRT, zoals verwacht kon worden, volledig gelijk gekregen in de zaak Bart De Pauw

VRT, zoals verwacht kon worden, volledig gelijk gekregen in de zaak Bart De Pauw

Rechter stelt zelf dat De Pauw de VRT schade heeft berokkend.
Daar valt inderdaad ook wat voor te zeggen eigenlijk: gemiste samenwerkingen, imagoschade,...

Op zich een positief signaal.
Zoals ik hierboven aanhaalde: als een werkgever een persoon die grensoverschrijdend gedrag vertoont niet langs de kant kan zetten uit schrik voor represailles van die persoon, dan zou dat bijzonder zorgwekkend zijn.

Wel opmerkelijk dat ze de beide zaken aan elkaar gekoppeld hebben, maar op zich dus positief voor de uitspraak.

Op zich een positief signaal.
Zoals ik hierboven aanhaalde: als een werkgever een persoon die grensoverschrijdend gedrag vertoont niet langs de kant kan zetten uit schrik voor represailles van die persoon, dan zou dat bijzonder zorgwekkend zijn.

Wel opmerkelijk dat ze de beide zaken aan elkaar gekoppeld hebben, maar op zich dus positief voor de uitspraak.
hangt af van de timeline maar bon in dit geval kunnen we inderdaad er niet kwaad om zijn

Terug
Bovenaan