Bart De Pauw

Ik deel dat gevoel niet. Ja, hij is gestraft en mag uiteraard verder met zijn leven. Maar dat wil niet zeggen dat de mensen ook verplicht zijn om hem weer leuk te vinden of naar hem te gaan kijken, en bij mij zal dat in ieder geval nog niet het geval zijn. Dat hij gekraakt is door de berichtgeving kan (hoewel dat nog relatief is, in vergelijking met hoe zijn slachtoffers gekraakt zijn, die hij nog altijd niet echt erkent), maar elk plezier om naar de man te kijken of te luisteren is voor mij wel even weg.

Maar niemand verplicht je te gaan kijken, dus dat is geen issue. Mag hopen dat degene die ervoor betalen hem wel willen zien.

Hij heeft iets verkeerd gedaan, is daar voor gestraft, publiekelijk aan de schandpaal belandt, zijn job kwijt etc

Tegen dat hij op de planken staat is het 8 jaar geleden, wanneer is iemand volgens jou wel genoeg gestraft dan?

Hij heeft vrouwen lastig gevallen, gestalkt wat niet ok is. Hij is echter nog geen moordenaar of verkrachter.
Door deze zaak zal er meer bewustwording gekomen zijn omtrent grensoverschrijdend gedrag en zal het hopelijk sneller gemeld worden.
Mensen moeten zelf maar bepalen of ze naar zijn voorstellingen willen gaan of niet. Ik zie geen nood om hem te blijven weren uit theater of wat dan ook zolang hij opnieuw geen vrouwen lastig valt natuurlijk.

Hij heeft vrouwen lastig gevallen, gestalkt wat niet ok is. Hij is echter nog geen moordenaar of verkrachter.
Door deze zaak zal er meer bewustwording gekomen zijn omtrent grensoverschrijdend gedrag en zal het hopelijk sneller gemeld worden.
Mensen moeten zelf maar bepalen of ze naar zijn voorstellingen willen gaan of niet. Ik zie geen nood om hem te blijven weren uit theater of wat dan ook zolang hij opnieuw geen vrouwen lastig valt natuurlijk.
Als ik dit topic zo wat vergelijk met het sven pichal topic zijn er daar stemmen die toch wel hameren op rehabilitatie terwijl hier een terug opnemen van het leven van bart de pauw minder door de beugel kan?

Ikzelf ga niet kijken en ik vermoed wel dat veel mensen nog steeds denken dat hij te zwaar gestraft is en hem zo willen steunen. Lastig voor de actrices waarschijnlijk maar 8 jaar is een hele tijd en het gerechterlijke luik heeft zijn werk ook gedaan.

Laatst bewerkt:
Maar niemand verplicht je te gaan kijken, dus dat is geen issue. Mag hopen dat degene die ervoor betalen hem wel willen zien.

Hij heeft iets verkeerd gedaan, is daar voor gestraft, publiekelijk aan de schandpaal belandt, zijn job kwijt etc

Tegen dat hij op de planken staat is het 8 jaar geleden, wanneer is iemand volgens jou wel genoeg gestraft dan?
Het gaat mij helemaal niet over de straf of de rehabilitatie, ik zeg niet dat hij onvoldoende gestraft is. Ik vind zelfs niet dat ik iets te zeggen hoef te hebben over hoeveel hij gestraft moet worden of wanneer hij genoeg gestraft is.

Wat ik zeg, is dat ik niet ga kijken naar zijn entertainment, omdat ik het niet entertainend ga vinden. Niet door zijn straf, maar door zijn constante gebrek aan fatsoen en inzicht in elk publiek optreden dat ik al van hem gezien heb. Weet ik veel hoe de man echt is en of hij echt spijt heeft, maar wat ik van hem gezien heb, maakt dat ik de vieze smaak niet ga kwijt zijn als ik naar zijn show ga kijken. Dus zoals je zegt: niemand is verplicht te gaan kijken.

Als ik dit topic zo wat vergelijk met het sven pichal topic zijn er daar stemmen die toch wel hameren op rehabilitatie terwijl hier een terug opnemen van het leven van bart de pauw minder door de beugel kan?

Ikzelf ga niet kijken en ik vermoed wel dat veel mensen nog steeds denken dat hij te zwaar gestraft is en hem zo willen steunen. Lastig voor de actrices waarschijnlijk maar 8 jaar is een hele tijd en het gerechterlijke luik heeft zijn werk ook gedaan.
Als je de vergelijking fatsoenlijk maakt, is het nochtans exact hetzelfde: Voor Sven Pichal vind ik dat hij gerechtelijk gestraft moet worden, zie ik het liefst een straf die met therapie gecombineerd is om zo veel mogelijk een gedragsverandering teweeg te brengen. Daar ging het over dat Pichal nooit meer werk zou vinden, want wie wil hem nu aannemen.

Ik zou nergens ervoor pleiten dat een bedrijf BDP niet meer màg aannemen, ik zou het zelfs niet oké vinden als een bedrijf hem niét aanneemt enkel omdat hij veroordeeld is. Ik zou het ook niet oké vinden als BDP nu geen theater meer mocht maken, want het gerecht heeft zijn werk gedaan. Maar ik ga niet kijken, gezien de slechte smaak zijn ongelofelijke gebrek aan excuses en schuldinzicht.

Dat is toch niet raar? Genoeg voorbeelden zo. Ik kijk naar de NFL, daar speelt een quarterback die seksueel grensoverschrijdend gedrag heeft gepleegd naar iets van een 60 vrouwen. Uiteindelijk settelt hij met 20 van hen. Hij houdt tot op vandaag vol dat hij onschuldig is en nooit iets fout heeft gedaan. Daar kan ik onmogelijk voor supporteren, ook al heeft het gerecht daar z'n gang gegaan.

Mja dat zie ik toch ook niet, eerlijk gezegd?
Niemand die zegt dat BDP zijn werk niet meer mag doen?

Ik zou alleszins van beiden op dit moment geen entertainment meer gaan zien/horen omdat ik er een onbehaaglijk gevoel van krijg.

Aan de andere kant denk ik dan ook dat ik me misschien maar niet zo moet aanstellen soms.
Want dit zijn nu zaken die uitkomen, maar ik vermoed dat ik bij een heel resem aan mensen in de entertainment sector ook grote ogen zou trekken.

En laat ons eerlijk zijn, we vergeten dat ook vaak bij andere artiesten, ikzelf ben ook niet vies van wat hypocrisie op dat vlak.
Want ik zou ook niet naar BDP gaan kijken maar zat wel nog een tijdje terug Mike Tyson aan te juichen, terwijl die ook voor veel zaken veroordeeld is waaronder verkrachting.

En ik ben er zeker van dat als iedereen eens naar zijn eigen artiesten keuzes kijkt dat daar ook wat discutabele zaken tussenzitten.

Zou hij nog durven samenwerken met vrouwen in die nieuwe theaterproductie? Of gaan we nadien pas de klachten krijgen dat Bart discrimineert omdat hij enkel nog mannen rond zich heen wil?

Er is niets mis mee dat hij opnieuw begint. Hij heeft zijn straf gehad, hij verdient een tweede kans uiteraard. Wat niet altijd wil zeggen dat een tweede kans in het leven wil zeggen dat hij/zij zijn/haar leven op dezelfde manier moet verderzetten natuurlijk (een leerkracht die voor zedenfeiten is veroordeeld, moet bij een tweede kans ook niet opnieuw voor de klas gaan staan, laat het uit).

Het publiek zal wel bepalen wat zijn tweede kans zal inhouden. Zal wel goedkomen voor hem. Dit hele proces heeft het land meer verdeelt dan federale verkiezingen. Genoeg volk dat 'aan de kant van' De Pauw bleef staan, dus genoeg mensen die wel een ticket zullen kopen.

Zoals al vaak gezegd had hij veel van deze miserie kunnen voorkomen door gewoon sneller tot schuldinzicht te komen, dat is niet gebeurd en daarom zijn we nu ook zoveel jaren later.

Daar heb ik nog het meest problemen mee, ik betwijfel of dat schuldbesef er eigenlijk ooit gekomen is. Ik hoop dat de nodige therapie toch geholpen heeft. Deze man heeft/had toch serieus wat issues.

Zou hij nog durven samenwerken met vrouwen in die nieuwe theaterproductie? Of gaan we nadien pas de klachten krijgen dat Bart discrimineert omdat hij enkel nog mannen rond zich heen wil?

Misschien is de vraag eerder: zijn er nog vrouwen die met hém willen samenwerken?

Ge bedoelt dat BDP zijn eigen nog steeds niet genoeg vertrouwt om professioneel te kunnen omgaan met vrouwen? Dan is het ook nog veel te vroeg om theateproducties op poten te zetten voor hem.

Ge beseft toch dat ge hier insinueert dat het probleem bij de vrouwen lag en niet bij hem he? Dat getuigt op zijn minst van slechte humor.

Ge bedoelt dat BDP zijn eigen nog steeds niet genoeg vertrouwt om professioneel te kunnen omgaan met vrouwen? Dan is het ook nog veel te vroeg om theateproducties op poten te zetten voor hem.

Ge beseft toch dat ge hier insinueert dat het probleem bij de vrouwen lag en niet bij hem he? Dat getuigt op zijn minst van slechte humor.

Ofwel besefte BDP ten tijde van de feiten dat hij ongepast handelde, ofwel niet. Geen idee wat correct is.
Maar indien hij het echt niet besefte moet hij eerst een redelijke zware mentaliteitswijziging ondergaan voordat hij terug met vrouwen kan samenwerken. Ik hoop dat hij zich effectief door deze mentaliteitswijziging geworsteld heeft dmv de nodige therapiëen, maar dan kan ik me best voorstellen dat die man nu zeer zenuwachtig is om effectief terug onder het publiek te komen en zijn mentaliteitswijziging in de echte wereld te beproeven.

Stel je even voor wat voor een schok het is als je jarenlang geliefd bent in België en dan plots van het hele land bakken kritiek krijgt over iets waarvan je niet besefte dat het verkeerd was. Je kan wel leren waar je verkeerd in was en hoe je je wel moet gedragen, maar ik zou me voor de rest van mijn leven blijven afvragen welke andere dingen ik misschien verkeerd doe zonder het te beseffen.

Het zal effectief eenvoudiger en veiliger zijn voor hem om met mannen samen te werken lijkt mij. Geen risico dat hij terug iets verkeerds doet of zegt.

In dat opzicht ben ik wel benieuwd in hoeverre BDP gaat samenwerken met vrouwen. In hoeverre vertrouwd hij zichzelf? Gaat hij vrouwen mijden? Gaat hij een 'HR' persoon bij zich houden telkens hij met vrouwen praat? ...

Ik veronderstel dat jij de vraag of BDP zou durven samenwerken met vrouwen interpreteerde als 'vrouwen = kans op valse beschuldigingen, zou hij durven?', maar dat lijkt mij dan vooral een foute (hoop ik) interpretatie van jou.

En welke therapieën zouden dat zijn? Alsof je iemands mentaliteit t.a.v. vrouwen kan veranderen met wat therapiesessies. De indicaties (redenen) om (psycho)therapie te volgen die effectief wetenschappelijk onderbouwd zijn, zijn eigenlijk zeer beperkt hoor. Alsof dat zo een wondermiddel is dat elk mentaal probleem kan oplossen.
Geen idee. Ik ben geen psycholoog. Maarja wat is het alternatief?
Ofwel laat je hem therapie volgen of eender wat dat mogelijks kan helpen om hem te doen beseffen waar hij fout zat, en laat je hem x tijd later terug toe in de maatschappij en de werkvloer in de hoop dat hij zijn les geleerd heeft.
Ofwel ... wat, levelslange gevangenisstraf? Verbod om met vrouwen om te gaan?

'Moedig' zou ik nu toch ook niet durven zeggen. Ik denk vooral dat de centen meer dan welkom zijn want Koeken Troef BV draait al jaren verlies en dus kan hij ook niets doorsluizen naar zijn privé BV. Uiteraard wel veel reserves van in de gouden tijden dus honger zal hij wel niet lijden maar als er altijd maar wegvloeit en niets bijkomt gaat het op de duur ook rap achteruit...

Hij weet maar al te goed dat een deel van zijn fans het hele MeToo verhaal maar niets vonden (en vinden) want "goed ja het was allemaal maar om te lachen en niet slecht bedoeld", toch? En dat hij dus aan al die groep veel tickets zal verkopen.
Zo dacht ik er in het begin trouwens ook over. Maar toevallig is mijn ma haar beste vriendin de mama van één van de slachtoffers en met één en ander te horen ben ik daar toch in gedraaid. De media werd vaak beschuldigd van anti-BDP te zijn maar er is altijd maar heel selectief berichten gelekt die lang niet de volledige impact laten zien. Als twintiger maandenlang gestalkt worden op allerlei manieren door iemand vanuit een gezagsrelatie die professioneel (en dus financieel) uw lot in handen heeft mag niet onderschat worden en de gevolgen waren zwaar. Ik ken dat meisje zelf ook een beetje en die is jaren na de feiten er nog altijd niet over, van heel open naar super wantrouwig. Mocht iemand zoiets met mijn dochter doen, dan kom ik gegarandeerd zelf in het nieuws...

Omdat ik het ene (zijn grensoverschrijdende daden) niet van het andere (zijn professionele kwaliteiten) kan loskoppelen, ga ik dus niet kijken. Echter totaal geen waarde-oordeel over wie dit wel doet.

Slechte reclame is natuurlijk ook reclame.
Al kan ik niet begrijpen dat er zoveel mensen een kaartje kopen voor een theatervoorstelling, dat geen comedy show wordt, van een televisiemaker wiens laatste relevante wapenfeit 10 jaar geleden was. Met 0,0 kennis over de inhoud, het onderwerp of de vorm. Puur en alleen afgaand op de naam.

Maar hey! Iedereen doet wat ‘ie wil hé :unsure: .

Slechte reclame is natuurlijk ook reclame.
Al kan ik niet begrijpen dat er zoveel mensen een kaartje kopen voor een theatervoorstelling, dat geen comedy show wordt, van een televisiemaker wiens laatste relevante wapenfeit 10 jaar geleden was. Met 0,0 kennis over de inhoud, het onderwerp of de vorm. Puur en alleen afgaand op de naam.

Maar hey! Iedereen doet wat ‘ie wil hé :unsure: .
Nostalgie zeker. 10 jaar geleden was ie best wel goed.

Terug
Bovenaan