Bandentopic

Ben ook naar het uitkijken om stilletjes aan een nieuw setje te steken.
Momenteel Michelin Pilot Sport 4s erop, 255/35 & 295/30 -R20.
Aanraders met goeie prijs/kwaliteit altijd welkom, hoewel ik wel tevreden ben over deze. Graag iets met goeie grip, ook als het iets natter ligt. Is voor rwd.
De PS4S is zowat de beste band in het droog en de regen. Ik zou gewoon hetzelfde pakken.

De mijne is geleverd op Pzero 4 en ik ga er PS4S opleggen als deze op zijn.

Hier ook niks anders dan ps4s.

Tenzij die pilot sport s5 eens op normale en betaalbare maten uitkomen

Klein vraagje hier, je hebt blijkbaar 2 soorten bandendruk systemen.

Eentje met sensoren in de band, waarbij je de banden moet markeren en na eraf te halen dezelfde band op dezelfde plaats moet opzetten. En de andere soort is die met ABS detectie. Deze registreert al rijdend dat er drukverlies is.

Ik heb op mijne LBX vermoedelijk het eerste en duurdere systeem met sensoren.

Maar kan ik aldus een setje winterbanden kopen, zonder sensoren, en daarmee rondrijden? Ik vermoed dat ik dan het sensoren systeem moet uitschakelen en dat het ABS systeem ook meldingen zal geven? Ik moet namelijk nog is contact opnemen met de garage, want denk dat ze mijn mailtje uit het oog zijn verloren...

Klein vraagje hier, je hebt blijkbaar 2 soorten bandendruk systemen.

Eentje met sensoren in de band, waarbij je de banden moet markeren en na eraf te halen dezelfde band op dezelfde plaats moet opzetten. En de andere soort is die met ABS detectie. Deze registreert al rijdend dat er drukverlies is.

Ik heb op mijne LBX vermoedelijk het eerste en duurdere systeem met sensoren.

Maar kan ik aldus een setje winterbanden kopen, zonder sensoren, en daarmee rondrijden? Ik vermoed dat ik dan het sensoren systeem moet uitschakelen en dat het ABS systeem ook meldingen zal geven? Ik moet namelijk nog is contact opnemen met de garage, want denk dat ze mijn mailtje uit het oog zijn verloren...
Ik denk dat de correcte methode is om een setje winterwielen te kopen met sensoren, en deze sensoren bij de bandenmarchant (of garage) te laten koppelen met de auto. Heel duur zou dat niet mogen zijn.

Melding op dashboard van een probleem met een band. Komt blijkbaar maar bandendruk 3 van de 4 banden door.
TPMS sensoren hebben blijkbaar een geïntegreerde batterij die na een 8 a 9 jaar leeg is. En bij plaatsen van nieuwe banden worden die blijkbaar niet overal standaard mee vervangen want bijkomende kost. :sop:

Melding op dashboard van een probleem met een band. Komt blijkbaar maar bandendruk 3 van de 4 banden door.
TPMS sensoren hebben blijkbaar een geïntegreerde batterij die na een 8 a 9 jaar leeg is. En bij plaatsen van nieuwe banden worden die blijkbaar niet overal standaard mee vervangen want bijkomende kost. :sop:
Ale, weer iets bijgeleerd, dit wist ik ook nog niet.
Ik dacht eigenlijk dat die dingen zelf stroom opwekken bij het draaien van het wiel, blijkbaar niet dus.

Begin dit jaar, toen ik een klapband heb gehad hebben ze die sensoren wel vervangen aan de voorwielen (stond op de factuur van de Midas garage).
Ik dacht toen ik dat zag "Waarom zouden ze die vervangen hebben?", dit zal dus de reden zijn.

Ik hoop dat die achteraan nog even meegaan, want die banden zijn nog (lang) niet versleten.

Waar kopen jullie banden? Had in de buurt eens gevraagd bij bandencentrale maar dat kwam meer dan 100 euro duurder uit dan online + montagepartner.

Ik zou gaan voor Continental Allseason 2 voor Skoda Octavia (geen RS).

Waar kopen jullie banden? Had in de buurt eens gevraagd bij bandencentrale maar dat kwam meer dan 100 euro duurder uit dan online + montagepartner.

Ik zou gaan voor Continental Allseason 2 voor Skoda Octavia (geen RS).
Laatste 2x keer gekocht op Oponeo en laten plaatsen door een montagepartner die ik toevallig ook al kende en betrouwbaar is. Die vroeg dan 1 euro per inch per wiel, dus nog steeds een heel stuk goedkoper dan de bandencentrales.

Gisteren eens mijn schuifmaat tussen mijn PZ4's gestoken na 3800km. Ik meet nog 6.07mm profiel achteraan en 6.15mm vooraan. Ik heb ze niet gemeten als ze nieuw waren, maar volgens de spec sheet zou het 7mm moeten zijn. Ik hoop dat ik er toch meer dan 20k km kan uithalen gezien ik vrij veel snelweg rij.

Een voorband is van de één op andere dag van 3 bar naar 2 gegaan. Opgeblazen naar 3 en de dag erna stond ie weer op 2.5 helaas.
Enkele vraagjes:
  • Betekent dat direct een nieuwe band, of kunnen ze zoiets nog herstellen (en indien wel, is dat eigenlijk veilig of aan te raden?)?
  • Kan ik daarvoor bij een simpele Auto5/andere keten, of toch beter een bandenbedrijf? (iemand tips in Gent?)
  • Mag ik zelf banden kopen en dan bij een autobedrijf laten opleggen, of gaan ze daar niet mee lachen? :unsure:

Een voorband is van de één op andere dag van 3 bar naar 2 gegaan. Opgeblazen naar 3 en de dag erna stond ie weer op 2.5 helaas.
Enkele vraagjes:
  • Betekent dat direct een nieuwe band, of kunnen ze zoiets nog herstellen (en indien wel, is dat eigenlijk veilig of aan te raden?)?
  • Kan ik daarvoor bij een simpele Auto5/andere keten, of toch beter een bandenbedrijf? (iemand tips in Gent?)
  • Mag ik zelf banden kopen en dan bij een autobedrijf laten opleggen, of gaan ze daar niet mee lachen? :unsure:
Een lek in de band kan normaal gezien gemakkelijk hersteld worden, tenzij dit zich te dicht bij de wang van de band bevindt. Bij Auto5 zouden ze dit inderdaad ook moeten kunnen.

Enkele vraagjes:
Kan een lek aan de band of aan het ventiel zijn, dat laatste heb ik ook eens gehad.

Auto5, Midas,... kunnen dat allemaal.

Ik ga een winterset velg+banden aankopen. Welke websites raden jullie aan?

Uit het topic hier: Oponeo, BandenExpert, zie bv. de posts van @Remake
Bij Oponeo vond ik het ook wel handig dat je op je auto type kan zoeken in plaats van enkel op bandenmaat.

Ik vond tyrereviews een zeer handige om beter zicht te krijgen op welke winterbanden goed zijn en onder welke omstandigheden - geen idee meer wie die had aangeraden in deze thread maar merci!

Recent zelf mijn huiswerk gedaan aan de hand van die sites, dan bij een lokale bandencentrale nog eens gedubbelcheckt (van velgen weet ik niet veel) offerte gevraagd en daar besteld; banden en sensoren waren daar iets duurder dan online bestellen, velgen dezelfde prijs; dan betaal ik met plezier iets meer voor goede lokale service.

PS Goodyear heeft nog altijd een cashback actie op winterbanden, loopt tot 15/12.

Terug
Bovenaan