Bandentopic

Gisteren eens mijn schuifmaat tussen mijn PZ4's gestoken na 3800km. Ik meet nog 6.07mm profiel achteraan en 6.15mm vooraan. Ik heb ze niet gemeten als ze nieuw waren, maar volgens de spec sheet zou het 7mm moeten zijn. Ik hoop dat ik er toch meer dan 20k km kan uithalen gezien ik vrij veel snelweg rij.
Welke banden heb je nu op uw M3P liggen voor de winter?

Welke banden heb je nu op uw M3P liggen voor de winter?
Mijn zomerbanden liggen nog op. Ik was aant wachten op mijn set 19" winter velgen. Die zijn net binnen gekomen.
Eigenlijk ging het wel prima met mijn PZero4 afgelopen dagen toen het zo koud was met lichte sneeuw. Ik twijfel om er nog deze winter te leggen. We zijn nu al december en vanaf maart is het weer tijd om de winterbanden af te halen.

Dit was mijn shortlist moest ik nu banden kopen:
- Michelin Alpin 5 (echte winterband)
- Michelin Cross Climate 2 (all-season maar met M+S en 3PMSF rating die het eigenlijk beter doet dan een Alpin 5 in ons klimaat. Pas bij sneeuw is een Alpin 5 beter)
- Hankook i*cept evo 3 (goeie winterband en via een actie van Tesla Owner Club Belgium krijg je de montage kosten tot 180euro terug betaald: https://www.teslaclub.be/hankook)

Ik twijfel ook om er nog op te leggen, omwisselen op de velg zie ik niet echt zitten. Als ik ze omwissel wil ik all season leggen. Heb op de model 3 nu ook CC2 liggen als winterband. Maar nu voor de MY zou ik een nieuwe set velgen kopen, dan is het misschien toch interessanter om voor een echte winterband te gaan. Ik had gisteren ook zitten kijken en uw top 2 was ook mijn top 2. De actie van Hannover is wel mooi maar gaat enkel om de montagekosten, scheelt dan een €60-€80.

Mijn zomerbanden liggen nog op. Ik was aant wachten op mijn set 19" winter velgen. Die zijn net binnen gekomen.
Eigenlijk ging het wel prima met mijn PZero4 afgelopen dagen toen het zo koud was met lichte sneeuw. Ik twijfel om er nog deze winter te leggen. We zijn nu al december en vanaf maart is het weer tijd om de winterbanden af te halen.
...

FWIW: ik ga mijn winterbanden toch nog laten leggen, tijdens de sneeuw van vorige week heb ik die toch af en toe gemist op kleine binnenbaantjes - ook met PZero's, ik vermoed PZero 4. Maar dat is misschien omdat het jaren geleden is dat ik nog op sneeuw gereden heb met zomerbanden, je moet toch rekenening houden met een stuk minder grip.
En recent bij een glad wegdek door regen had ik het gevoel dat ik minder grip had bij het remmen dan normaal met een winterband; bij zware regen vind ik een winterband toch altijd een voordeel.

FWIW: ik ga mijn winterbanden toch nog laten leggen, tijdens de sneeuw van vorige week heb ik die toch af en toe gemist op kleine binnenbaantjes - ook met PZero's, ik vermoed PZero 4. Maar dat is misschien omdat het jaren geleden is dat ik nog op sneeuw gereden heb met zomerbanden, je moet toch rekenening houden met een stuk minder grip.
En recent bij een glad wegdek door regen had ik het gevoel dat ik minder grip had bij het remmen dan normaal met een winterband; bij zware regen vind ik een winterband toch altijd een voordeel.
Ik moet er nog bestellen, dus tegen dat die binnen zijn is het wellicht januari. Ik wou eerst m'n velgen hebben voordat ik banden bestel.
Ik heb wel het geluk dat ik de baan niet altijd op moet. Wanneer het te slecht ligt, blijf ik thuis. In de regen gaat het allemaal nog goed op mijn zomerbanden, maar ze zijn wel nieuw van september.

Misschien laat ik het dit jaar nog doen en anders sowieso volgende winter.

Dat vind ik net niet! Naar mijn gevoel vind ik mijn PS4S'en beter presteren in de regen dan mijn Bridgestone Blizzak's.
Zomer is wel 235/35/19 en winter 235/45/17, rolomtrek zit niet veel verschil in en breedte is ook hetzelfde al is de wang op de 19" natuurlijk wel wat strakker.

Dat vind ik net niet! Naar mijn gevoel vind ik mijn PS4S'en beter presteren in de regen dan mijn Bridgestone Blizzak's.
Zomer is wel 235/35/19 en winter 235/45/17, rolomtrek zit niet veel verschil in en breedte is ook hetzelfde al is de wang op de 19" natuurlijk wel wat strakker.

Verrassend, want de Blizzak (LM 005 toch) komt als 1 van de beste winterbanden uit testen in natte condities.
Nu ja, je hebt regen en regen plus het verschil tussen 17" en 19" zal inderdaad wel groot zijn naar strakke wegligging en bochten toe.

Verrassend, want de Blizzak (LM 005 toch) komt als 1 van de beste winterbanden uit testen in natte condities.
Nu ja, je hebt regen en regen plus het verschil tussen 17" en 19" zal inderdaad wel groot zijn naar strakke wegligging en bochten toe.
Als onderlinge vergelijking tussen winterbanden.
Zijn er vergelijkende testen van zomerbanden en winterbanden ivm natte condities?
Ook rechtuit vind ik dat de grip beter is bij de zomerbanden tov de winterbanden.

Als onderlinge vergelijking tussen winterbanden.
Zijn er vergelijkende testen van zomerbanden en winterbanden ivm natte condities?
Ook rechtuit vind ik dat de grip beter is bij de zomerbanden tov de winterbanden.

Geen idee, ik heb er nog gene gezien maar het zou wel interessant zijn!

Mijn niet zeer wetenschappelijke ervaring is wel dat je met winterbanden minder last hebt van aquaplaning als er water op de baan staat, ik heb zo een aantal maanden een identiek traject gedaan waar ik goed kon vergelijken.

Online bronnen spreken elkaar precies ook tegen, bv. Pirelli:

Features of winter tyres:

• deeper grooves to expel snow and water.

Features of summer tyres:

• grooves designed to expel water and reduce the risk of aquaplaning

Enige reden waarom ik nog winterbanden is die paar dagen sneeuw per jaar. Ik vind het verschil dag en nacht dan tussen zomer en winter. En met die GTI geraak je anders gewoon nergens.

En met de BMW kan je met x drive en goeie winterbanden de sneeuw precies gewoon negeren :unsure:

Inderdaad, het enigste waar de winterbanden echt in uitblinken tov zomerbanden is rijden in de sneeuw, daar zijn zomerbanden waardeloos.
Zelfs met temperaturen van 3°C vind ik mijn PS4's nog beter rijden dan mijn winterbanden.

Dit vind ik trouwens een héél interessant filmpje (gaat wel niet over winter vs zomerbanden).

Zo zie je maar hoeveel verschil banden kunnen geven!

Dilemma: mijn Mazda CX60 staat nu op zijn 20 inch originele velgen met zomerband.
We rijden er regelmatig met een paardentrailer mee, ook in de koudere maanden. Deze paardentrailer heeft 'gewone' banden. Volgens mij zomerbanden maar met iets meer groef voor waterafstroom.

Ik wil een tweede set velg+band kopen om te wisselen in de koudere maanden. Ik kan thuis zelf de velgen wisselen (vandaar een aparte velgenset - moet ik niet telkens naar de bandencentrale). Ik ga 18 inch nemen om de kosten te drukken + net iets beter rijcomfort (is een hard geveerde wagen).

Neem ik een pure winterset (winterbanden) of ga ik toch nog voor tussenoplossing van all seasons.
Voordeel van all seasons: presteren meestal nog wat beter in de minder extreme dagen.
Voordeel winterbanden: bij echte vriestemperaturen en sneeuw: beter prestatie.

Wij gaan niet op skireis, hooguit eens op tripje naar de ardennen of Duitsland.

Wat zouden jullie doen?

Help me out :D

Een goeie all-seaon band lijkt het voor ons Belgen landje beter te doen dan echte dedicated winterband. Pas wanneer een sneeuw ligt, doet een winterband het beter. Maar wanneer het gewoon koud en nat is, komt een all-season er meestal net iets beter uit.

Dilemma: mijn Mazda CX60 staat nu op zijn 20 inch originele velgen met zomerband.
We rijden er regelmatig met een paardentrailer mee, ook in de koudere maanden. Deze paardentrailer heeft 'gewone' banden. Volgens mij zomerbanden maar met iets meer groef voor waterafstroom.

Ik wil een tweede set velg+band kopen om te wisselen in de koudere maanden. Ik kan thuis zelf de velgen wisselen (vandaar een aparte velgenset - moet ik niet telkens naar de bandencentrale). Ik ga 18 inch nemen om de kosten te drukken + net iets beter rijcomfort (is een hard geveerde wagen).

Neem ik een pure winterset (winterbanden) of ga ik toch nog voor tussenoplossing van all seasons.
Voordeel van all seasons: presteren meestal nog wat beter in de minder extreme dagen.
Voordeel winterbanden: bij echte vriestemperaturen en sneeuw: beter prestatie.

Wij gaan niet op skireis, hooguit eens op tripje naar de ardennen of Duitsland.

Wat zouden jullie doen?

Help me out :D
Een goeie all-seaon band lijkt het voor ons Belgen landje beter te doen dan echte dedicated winterband. Pas wanneer een sneeuw ligt, doet een winterband het beter. Maar wanneer het gewoon koud en nat is, komt een all-season er meestal net iets beter uit.
All-seasons lijken mij in België inderdaad de gulden middenweg. Helaas wordt zo goed als elke nieuwe auto bij de dealer afgeleverd met zomerbanden, dus ofwel neemt ge serieus wat verlies door uw nieuwe zomerbanden direct om te wisselen voor all-seasons, ofwel koopt ge er een winterset bij en switcht ge naar all-seasons zodra de eerste zet zomer- en winterbanden versleten is. Als ge dan een extra set velgen gekocht hebt voor de winterbanden, zit ge natuurlijk ook met dat verlies.

Het beste zou zijn om de auto op all-seasons te laten afleveren bij de dealer, maar ik denk niet dat dat überhaupt mogelijk is zonder significante extra kosten.

All-seasons lijken mij in België inderdaad de gulden middenweg. Helaas wordt zo goed als elke nieuwe auto bij de dealer afgeleverd met zomerbanden, dus ofwel neemt ge serieus wat verlies door uw nieuwe zomerbanden direct om te wisselen voor all-seasons, ofwel koopt ge er een winterset bij en switcht ge naar all-seasons zodra de eerste zet zomer- en winterbanden versleten is. Als ge dan een extra set velgen gekocht hebt voor de winterbanden, zit ge natuurlijk ook met dat verlies.

Het beste zou zijn om de auto op all-seasons te laten afleveren bij de dealer, maar ik denk niet dat dat überhaupt mogelijk is zonder significante extra kosten.
Er wordt hier gesproken over "all seasons" als "winterband" ergo tweede set banden.

Ik ga hier overigens ook mee akkoord. Naargelang kilometers per jaar.
  • Als je weinig kilometers maakt op jaarbasis en thuis kunt blijven als het sneeuwt : Rij gerust op één set zomerbanden, of kies all seasons. Your pick.
  • Als je weinig kilometers maakt op jaarbasis maar wel altijd moet kunnen rijden : één set : All seasons. Het is niet de moeite om twee sets banden te heben liggen.
  • Als je wat meer kilometers maakt op jaarbasis en all-round de best performance wilt : Twee sets : Zomerbanden & allseaons. De zomerbanden zijn nog altijd beter vanaf de (late) lente tot (vroege) herfst tov. allseasons. Voor de late herst/winter/vroege lente, hebben we te vaak goed/warm weer, uitschieters naar boven toe, waar winterbanden significant sneller slijten en niet denderend presteren, en we hebben te weinig sneeuw/ijs dagen, wat de enige dagen zijn waarop de winterband beter presteren dan de allseasons. Er zijn veel meer dagen in deze periode waar de allseason de winterband overtreft dan andersom.
Je moet al systematisch veel naar de bergen trekken om winterbanden te verantwoorden tov. allseasons voor het relatief kleine verschil in de sneeuw. Naar mijn mening.

Ik denk dat ik voor een extra velgenset met all seasons ga gaan. Eens kijken naar wat tests over all seasons. Bedankt

Vorige week met de '19 Model 3 AWD in Wit-Rusland op buitenbaantjes (aardeweg naar de dacha) eens goed gereden op het +/- 10cm laagje sneeuw met de Hankook winterbanden, heerlijk die acceleratie en goeie grip 😍
In de bossen wel wat kalmer, want ja, die bomen... Ge weet maar nooit 😬

Goh ja, common sense zou dat idd denken. Maar toch blijf ik er ook bij zoals @ikbenben dat een écht goeie zomerband in het nat beter is dan een all season die vrij matig is in alles.

Maar dat gezegd zijnde zijn mijn pilot sport 4S helemaal NIKS waard ik de sneeuw en is dat de enige reden waarom er braafjes ieder jaar de winterset ondergelegd wordt.

Terug
Bovenaan