Bandentopic

Je moet al systematisch veel naar de bergen trekken om winterbanden te verantwoorden tov. allseasons voor het relatief kleine verschil in de sneeuw. Naar mijn mening.

Daarom is het jammer dat de leasemaatschappij je geen keuze laat. Ik heb de eerste 2 jaar op zomerbanden gereden, als het sneeuwt blijf ik thuis. Toevallig waren de zomerbanden op in de winter en ik MOEST winterbanden leggen. Die hebben er dan 4 maand opgelegen en dan moest ik nieuwe zomerbanden.
Heb de winterbanden maar terug laten leggen nu, maar er is 0 nut voor mij om die te hebben.

Daarom is het jammer dat de leasemaatschappij je geen keuze laat. Ik heb de eerste 2 jaar op zomerbanden gereden, als het sneeuwt blijf ik thuis. Toevallig waren de zomerbanden op in de winter en ik MOEST winterbanden leggen. Die hebben er dan 4 maand opgelegen en dan moest ik nieuwe zomerbanden.
Heb de winterbanden maar terug laten leggen nu, maar er is 0 nut voor mij om die te hebben.
Grotendeels akkoord, kleine caveat die het niet "nul" maakt : Bij ijzelvorming zullen winterbanden ook wel hun nut hebben tov. zomerbanden.

Grotendeels akkoord, kleine caveat die het niet "nul" maakt : Bij ijzelvorming zullen winterbanden ook wel hun nut hebben tov. zomerbanden.

Ik moet nooit perse weg eh, er is niemand die mij gaat dwingen buiten te komen. Zelfs met winterbanden blijf ik bij voorziene sneeuw thuis, ik doe nietmeer mee aan 1000+km file. Met zomerbanden was er weinig keus, ik geraakte de oprit zelfs niet af door de veel te diepe goot tussen oprit en wegdek.

Ik moet nooit perse weg eh, er is niemand die mij gaat dwingen buiten te komen. Zelfs met winterbanden blijf ik bij voorziene sneeuw thuis, ik doe nietmeer mee aan 1000+km file. Met zomerbanden was er weinig keus, ik geraakte de oprit zelfs niet af door de veel te diepe goot tussen oprit en wegdek.
Dat maakt het quasi-nul inderdaad (op wat kleine effecten na), wat ik bedoelde was dat ijzelvorming vaak los staat van sneeuw en niet altijd persé aangekondigd is. :wink:

Dat maakt het quasi-nul inderdaad (op wat kleine effecten na), wat ik bedoelde was dat ijzelvorming vaak los staat van sneeuw en niet altijd persé aangekondigd is. :wink:

Klopt, risico is nooit 0, maar ik acht mij na 25 jaar en ruim 1 miljoen schadevrije kilometers wel in staat dat in te kunnen schatten.

Hier ook niks anders dan ps4s.

Tenzij die pilot sport s5 eens op normale en betaalbare maten uitkomen
Wat is er mis met een gewone pilot sport 5? Heb die op mijn 911 liggen en qua rijgedrag en grip is dat toch een van de beste banden die ik al op een auto heb gehad. Ik verschoot bij het paar achteraan wel redelijk van de slijtage toen ik recentelijk mijn winterset monteerde. Ik gok een goeie 10k km gereden te hebben met die op de achteras en ze zijn al half op.... :oink:

Hoeveel kost dat om een setje winterbanden te voorzien, buiten dan de aankoop van de banden zelf? Ik bedoel dus banden laten opzetten bij seizoenswisseling, maar dus met dat sensoren systeem? Ik hoor hier dat dat toch redelijk duur is, omdat ze de banden moeten laten uitlezen, zodat het systeem zou werken om de bandendruk te laten weergeven??

Hoeveel kost dat om een setje winterbanden te voorzien, buiten dan de aankoop van de banden zelf? Ik bedoel dus banden laten opzetten bij seizoenswisseling, maar dus met dat sensoren systeem? Ik hoor hier dat dat toch redelijk duur is, omdat ze de banden moeten laten uitlezen, zodat het systeem zou werken om de bandendruk te laten weergeven??
Geen idee hoe dat bij jouw auto zit, maar op mijn wagen moet elke velg een TPMS sensor hebben. Die kosten 60euro stuk en daarna gaat alles vanzelf. Gewoon de andere set velgen monteren en de auto vind zelf de sensoren en lees die uit.

Als je een banden wissel doet, moet je zelfs geen 2e set sensoren hebben. Gewoon andere banden er op en klaar.

Geen idee hoe dat bij jouw auto zit, maar op mijn wagen moet elke velg een TPMS sensor hebben. Die kosten 60euro stuk en daarna gaat alles vanzelf. Gewoon de andere set velgen monteren en de auto vind zelf de sensoren en lees die uit.

Als je een banden wissel doet, moet je zelfs geen 2e set sensoren hebben. Gewoon andere banden er op en klaar.
Ik vind je post niet 100% duidelijk.

Kan je situatie nog eens schetsen aub? Nu heb ik setje met zomerbanden van bij de aankoop. Je zegt dat de sensor in de velg zit. Behoud je dan deze velg en monteer je er telkens andere banden op, of heb je effectief een andere set, met al winterbanden erop, en eenmaal daar een sensor bij inzit kan je beide sets swappen zoveel je wilt ?

Volgens de info die ik heb gehoord (algemeen dan, want ik moet mijn garage hierover nog bellen) kost het rond de 200 euro voor de bandenwissel, inclusief uitlezen, markeren + whatever er bij komt kijken. Indien je banden zonder TPMS systeem zou monteren zou je waarschuwingslichtje continu branden, en zou je zelf kunnen worden afgekeurd worden bij de autokeuring. Ik vind dat dus allemaal leuk die systemen, maar kost wel veel op een jaar 400 euro op en af

Ik vind je post niet 100% duidelijk.

Kan je situatie nog eens schetsen aub? Nu heb ik setje met zomerbanden van bij de aankoop. Je zegt dat de sensor in de velg zit. Behoud je dan deze velg en monteer je er telkens andere banden op, of heb je effectief een andere set, met al winterbanden erop, en eenmaal daar een sensor bij inzit kan je beide sets swappen zoveel je wilt ?

Volgens de info die ik heb gehoord (algemeen dan, want ik moet mijn garage hierover nog bellen) kost het rond de 200 euro voor de bandenwissel, inclusief uitlezen, markeren + whatever er bij komt kijken. Indien je banden zonder TPMS systeem zou monteren zou je waarschuwingslichtje continu branden, en zou je zelf kunnen worden afgekeurd worden bij de autokeuring. Ik vind dat dus allemaal leuk die systemen, maar kost wel veel op een jaar 400 euro op en af
Jouw beide veronderstellingen zijn juist.

Ikzelf heb een 2e set velgen gekocht en een 2e set sensoren. Als de wielen gewisseld worden, herkent de auto automatisch de sensoren op de juiste locatie. Ik moet er niks voor calibreren of iets gaan koppelen in het menu.

Als je de banden van de velg haalt en er andere oplegt, gaat de auto ook de sensoren herkennen. Die meet gewoon druk in de band. Die moet niet weten welk soort band er op ligt.

De sensor hangt eigenlijk gewoon aan het ventiel. Zolang je uw ventiel niet losmaakt van de velg, blijft de sensor zitten.
Rijden zonder sensor geeft inderdaad een foutmelding. Ik vind die sensoren ook handig want zo kun je snel de bandenspanning checken en er lucht bij blazen in de winter bv. Vroeger deed ik dat nooit. Nu zie ik duidelijk wat mijn bandenspanning zakt door de kou en ik ben 3 weken geleden ze gaan opblazen. Dat komt de levensduur van mijn banden ten goede en mogelijks ook de veiligheid.

Welke bandentests waren zo wat de standaard qua betrouwbaarheid? Wil een goede middenweg allseason zoeken.

Wat bedoel je specifiek met middenweg?
Ik heb pas voor de schoonouders de Pirelli's besteld.

Wat bedoel je specifiek met middenweg?
Ik heb pas voor de schoonouders de Pirelli's besteld.
Die Pirelli SF3 heb ik hier ook gekocht na lezen van vele tests. Nog geen seconde spijt van, houden tot nu toe in elk weertype (enkel nog geen sneeuw gedaan er mee) zeer goed baan met veel gevoel. Enige wat nog kan tegenvallen is de levensduur, maar bij Pirelli ga ik er sowieso al van uit dat die wat lager ligt.

Toekomstige wagen komt blijkbaar standaard met zomerbanden michelin pilot sports EV
Weeral iets nieuw voor mij pff

Iemand rijervaring met deze???

Hopelijk liggen ze wat in lijn met pilot sport 4 en 5 waar ik bekend mee ben.
Nouja zolang de civic niet verkocht is kunnen we die nog in het slechtste geval nemen als het moest sneeuwen met de crossclimates 2 onder

Nieuwe auto’s komen altijd met zomerbanden

Anders moet je de aflevering uitstellen tot de zomer :unsure:

Toekomstige wagen komt blijkbaar standaard met zomerbanden michelin pilot sports EV
Weeral iets nieuw voor mij pff

Iemand rijervaring met deze???

Hopelijk liggen ze wat in lijn met pilot sport 4 en 5 waar ik bekend mee ben.
Nouja zolang de civic niet verkocht is kunnen we die nog in het slechtste geval nemen als het moest sneeuwen met de crossclimates 2 onder
Ik vermoed de concurrent van de Pirelli P Zero ElecT. Die Pirelli's marcheren gewoon goed nu het winter is. Overal lees je dat ze geen grip meer hebben onder de 7°C, maar ik vind dat reuze meevallen. Ik heb meer grip dan op de doorsnee lease wagen met B merk banden die ik vroeger had.

In de sneeuw verwacht ik geen goeie prestaties, maar dan laat ik de auto wel staan.

Bij all seasons moet je wel oppassen dat ze 3PMSF gemarkeerd zijn. Enkel M+S is niet voldoende en kan je een boete opleveren in sommige landen. Voor wie in België blijft geen issue natuurlijk.

Bij all seasons moet je wel oppassen dat ze 3PMSF gemarkeerd zijn. Enkel M+S is niet voldoende en kan je een boete opleveren in sommige landen. Voor wie in België blijft geen issue natuurlijk.
Dat oppassen valt toch best mee?

Ik geloof niet dat er nog banden geproduceerd worden met enkel M+S. En al zeker niet door de merken die hier aangeraden worden.

Als het toch nog bestaat dan word ik graag gecorrigeerd met wat voorbeelden.

Dat oppassen valt toch best mee?

Ik geloof niet dat er nog banden geproduceerd worden met enkel M+S. En al zeker niet door de merken die hier aangeraden worden.

Als het toch nog bestaat dan word ik graag gecorrigeerd met wat voorbeelden.
Als je op sites als bandenleader of autobandenmarkt op all-seasons zoekt, dan glippen er nog best veel M+S non-3PMSF mee.
M+S is geen officiële markering, elke bandenboer kan dat er in theorie op zetten, 3PMSF moet je band effectief op specifieke testen geslaagd zijn voor certificatie.
Bijvoorbeeld de Pirelli Scorpion Verde All Season hadden jarenlang enkel een M+S en geen 3PMSF (afhankelijk van de maat). Als dat veranderd moest zijn, dan pas heel recent. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat dit een slechte band is, maar je bent er 's winters niet in orde mee in bvb. de Alpenlanden.

Terug
Bovenaan