Bandentopic

Op de zomervelgjes heb(test) ik nu de michelin pilot sport 5.

Heb sinds september 2023 dus een andere wagen.

Kwamen met tracmax ice-plus s210 winterbanden op de wagen.

Ik dacht OK eerste keer in mijn leven RWD ik zal er wat moeten aan wennen.
Bij regenweer had ik toch niet echt het volle vertrouwen.

Michelin dus .... totaal andere wagen !!! Zelf bij 8 graden deze week en ondanks dat de banden nagelnieuw waren en de baan nat was had ik ineens wel veel meer vertrouwen.
Natuurlijk zijn ze ook stiller maar een winter en zomerband vergelijken op geluid is natuurlijk niet echt dat.

Online testen v d tracmax banden zeggen ook genoeg😅 het is dus niet RWD dat het probleem is maar toch vooral de banden.

Die tracmax banden gaan zeker vervangen worden door crossclimates volgende herfst, no way dat deze er nog onder komen.

Komen er ook pilot sport 5S?

Over een paar maanden beide wagens nieuwe banden steken.. 8 pilot sport 4S of 5, indien 5S niet bestaat?

Ik zou nieuwe (4-seizoensbanden) op mijn Volvo XC40 willen laten leggen, maar weet zelf niet of er bepaalde banden beter zijn of langer meegaan?

Zou kunnen kiezen tussen deze banden:

• Hankook H750 A Kinergy 4S2 103W
  • Vredestein quatrac pro + SUV 103W
  • Pirelli cinturato AS SF2 S-I 103W
  • Goodyear vector 4 seasons G3 103W
  • Michelin cross climate 2 SUV VOL 103V
Van de Michelin gelezen/gehoord dat deze snel zouden verslijten (ik rij +- 20.000 km per jaar)?
Of maakt het niet echt uit (zijn er geen grote verschillen) en kies ik er gewoon eentje?

Ik zit ondertussen aan mijn derde set Crossclimate's. Eerst de eerste versie op mijn vorige auto, dan de Crossclimate + direct laten plaatsen op mijn huidige wagen, die hebben er een kleine 65.000 km op gezeten en nu heb ik de Crossclimate 2, zit bijna aan 90.000 km en ben er heel tevreden van.

Ik zou nieuwe (4-seizoensbanden) op mijn Volvo XC40 willen laten leggen, maar weet zelf niet of er bepaalde banden beter zijn of langer meegaan?

Zou kunnen kiezen tussen deze banden:

• Hankook H750 A Kinergy 4S2 103W
  • Vredestein quatrac pro + SUV 103W
  • Pirelli cinturato AS SF2 S-I 103W
  • Goodyear vector 4 seasons G3 103W
  • Michelin cross climate 2 SUV VOL 103V
Van de Michelin gelezen/gehoord dat deze snel zouden verslijten (ik rij +- 20.000 km per jaar)?
Of maakt het niet echt uit (zijn er geen grote verschillen) en kies ik er gewoon eentje?

Tevreden hier van die Quatrac op een A6.

Ik heb die Quatrac's ook nog gehad op m'n Toyota Carina. Beste banden die daar ooit op gelegen hebben.

Heb het topic doorgelezen en niet meteen deze vraag gevonden, dus ik stel ze toch maar.

Ik heb momenteel vooraan zomerbanden liggen (vrij recent), en achteraan heb ik nieuwe banden nodig.
Ik twijfel tussen ook gewoon zomerbanden of all seasons.

Kun je dit maken? Vooraan zomerbanden en achteraan all seasons? Of leg ik gewoon beter goeie zomerbanden achteraan?

Winterbanden zijn geen optie

Het is toegelaten maar ik persoonlijk zou het toch niet doen doordat beide banden verschillende eigenschappen hebben.

Ik heb zomerbanden vooraan en Crossclimates achteraan, in afwachting dat de voorste ook aan vervanging toe zijn. Ik ben nu in al die tijd nog geen enkele situatie tegengekomen waaraan je dat merkt eigenlijk.

Heb het topic doorgelezen en niet meteen deze vraag gevonden, dus ik stel ze toch maar.

Ik heb momenteel vooraan zomerbanden liggen (vrij recent), en achteraan heb ik nieuwe banden nodig.
Ik twijfel tussen ook gewoon zomerbanden of all seasons.

Kun je dit maken? Vooraan zomerbanden en achteraan all seasons? Of leg ik gewoon beter goeie zomerbanden achteraan?

Winterbanden zijn geen optie

Ik kwam hier net dezelfde vraag stellen (maar dan omgekeerd).
Er liggen nog de originele Michelin EnergySaver Plus (205/65 R15 94H) op van bij aankoop (september 2017), afgewisseld met een set winterbanden op velg. Samen ongeveer 85.000km.

Onze auto moet begin september naar de keuring, de banden achteraan zijn nog ok, maar die vooraan zijn aan vervanging toe, want die gaan er nooit doorgeraken vrees ik:

1000017940.jpg

Maar ik wil 4 seizoensbanden erop laten leggen en twijfel om nu enkel de voorste al te vervangen, en volgend jaar of zo de achterste. Of om ze nu ineens alle 4 te laten vervangen.
Enerzijds om de kosten wat te spreiden en de "zonde" om 2 banden die nog even mee zouden kunnen al te vervangen.
Anderzijds het gemak om maar 1x naar de bandencentrale te moeten rijden en direct 4 nieuwe deftige (dezelfde) banden te hebben.

Die winterbanden (GoodYear UltraGrip 9 205/65 R15 94T - op stalen velg) ga ik dan proberen verkopen, of hopen dat de bandencentrale ze mss wil overkopen. Alhoewel ik net gezien heb dat beide voorbanden aan de zijkant al wat afgesleten zijn, en precies aan het afschilveren zijn.

1000017944.jpg

Eén van dees dagen eens de bandencentrale binnen springen voor hun mening.

Ik kwam hier net dezelfde vraag stellen (maar dan omgekeerd).
Er liggen nog de originele Michelin EnergySaver Plus (205/65 R15 94H) op van bij aankoop (september 2017), afgewisseld met een set winterbanden op velg. Samen ongeveer 85.000km.

Onze auto moet begin september naar de keuring, de banden achteraan zijn nog ok, maar die vooraan zijn aan vervanging toe, want die gaan er nooit doorgeraken vrees ik:

Bekijk bijlage 31701

Maar ik wil 4 seizoensbanden erop laten leggen en twijfel om nu enkel de voorste al te vervangen, en volgend jaar of zo de achterste. Of om ze nu ineens alle 4 te laten vervangen.
Enerzijds om de kosten wat te spreiden en de "zonde" om 2 banden die nog even mee zouden kunnen al te vervangen.
Anderzijds het gemak om maar 1x naar de bandencentrale te moeten rijden en direct 4 nieuwe deftige (dezelfde) banden te hebben.

Die winterbanden (GoodYear UltraGrip 9 205/65 R15 94T - op stalen velg) ga ik dan proberen verkopen, of hopen dat de bandencentrale ze mss wil overkopen. Alhoewel ik net gezien heb dat beide voorbanden aan de zijkant al wat afgesleten zijn, en precies aan het afschilveren zijn.

Bekijk bijlage 31702

Eén van dees dagen eens de bandencentrale binnen springen voor hun mening.
vrij zeker dat ze dit niet gaan afkeuren, ik ben al met erger gekeurd geraakt.
je moet min 1,6mm profieldiepte hebben.

uiteraard kan je altijd wel ene hebben die persé iets zoekt om op af te keuren en die gaat moeilijk doen.

@Waelvis, die afschilfering van die winterbanden is op zich niet erg, dat is van te manoeuvreren en op slechte banen of steentjes te rijden. Maar dat profiel lijkt me wel niet winterbandwaardig meer.

Terug
Bovenaan