Autovriendelijke en auto onvriendelijke steden!!

Geef mij maar

  • Auto vriendelijke stad

  • Auto onvriendelijke stad


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Algemeen zie je dit probleem nu bij Brussel komen. Ze doen er daar alles aan om de pendelaars te pesten, en plots verschieten ze dat bedrijven voor andere locaties beginnen te kiezen. Ik heb geen enkel probleem met autoluwe stadscentra, maar die bekom je door grote parkings buiten het centrum en goedkoop/snel OV om dan in het centrum te geraken. Nu zie je bijna elke keer dat ze het centrum autoluw maken, maar dan geen enkel alternatief aanbieden. Tja, dan moet je niet verschieten dat iedereen vertrekt he.

Hier in Heist-op-den-Berg zijn er een aantal gratis parkings met parkeerkaart in het centrum. Hoe dichter bij de winkelstraat, hoe korter je er mag staan (0.5u naast de baan, 2u op de grote parkings). Dat is voldoende om te shoppen, en het zorgt ervoor dat de parkings ook niet worden volzet door de buurtbewoners/werknemers (wat vroeger wel zo was).
Winkelstraat heeft dan ook vrij weinig leegstand. Echter is er ook een grote steenweg met de typische grote ketens, en daar gaan ze nu geen nieuwe winkels meer toelaten. Ik vind dat een rare redenering, imo mikken die op een compleet ander doelpubliek en die grote ketens wil je net absoluut niet in uw centrum. Pakweg een mediamarkt wil je toch niet in de winkelstraat van een "kleine" gemeente, die winkel heeft gewoon een parking voor zichzelf nodig...
 
Zoals ik eerder al zei: typisch voorbeeld van Belgisch wanbeleid van hoe beleid op het ene niveau het andere tegenwerkt: steden pesten mensen uit hun centra weg met autovrije zones, tolzones, je blauw betalen aan parkeren, ... terwijl ze reeds extra subsidies krijgen voor hun "centrumfunctie". Als dan de winkels verdwijnen? Ah, dan moeten we winkelpanden buiten het centrum meer belasten, en die binnen het centrum belastingkorting geven. Wat? Serieus?

Wat daarbij natuurlijk ook een rol speelt is de algemene stadsverloedering in delen van Brussel die aan andere zaken dan mobiliteit gelinkt is, dat debat wil je hier natuurlijk ook niet voeren in een mobiliteitsforum.

Wat wél relevant is: niet elke vorm van openbaar vervoer is hetzelfde:Ik ben in april nog één keer met de auto in Brussel geweest voor m'n werk. Het was een f*cking hell. Ik verkies oprecht de trein, maar als ik kan kiezen voor de rest van het traject? Liefst te voet of met een huurfiets (al is dat in Brussel ook al niet evident met hun gruwelijke infrastructuur en gebrek aan respect voor verkeersregels), eventueel nog bepaalde metrotrajecten... maar de bus? Absoluut niet, toch helemaal niet in Brussel.

Een mooi parkeerbeleid is wat mij betreft een deftige (gratis) randparking en een toegewijde pendelbus enkel voor mensen die daar parkeren (die dus ook niet tig andere haltes aandoet).
 
Maar goed ook dat Brussel de auto's weert. Soms heb ik de indruk dat Brussel meer weg heeft van één grote parking en dan in het bijzonder Schaerbeek en Molenbeek. De wetstraat met en Leopold II-straat zijn ook zo'n gedrochten - een halve meter fietsstrook maar wel 4-6 rijbanen voor auto's doorheen het stadscentrum. Het openbaar vervoer is meer dan adequaat en is zoveel keer beter Delijn.
Nog wat mentaliteitsverandering want er is nogal een anti-fiets sentiment, zeker vanuit de MR-bobos in Sint-Lambrechts-Woluwe en Ukkel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Ja, inderdaad, de fameus kelderende huizenprijzen in Gent?

Ik heb het over een langere periode, binnen pakweg 10 jaar, niet over de huidige prijzen. Ik zeg net dat die vandaag heel hoog (lees: veel te duur) zijn. Maar hey, wel leuke gevatte opmerking, top. :unsure:

Maar is daar iets van aan vraag ik mij af? Want die mensen die daar wonen hebben toch lokale winkels nodig? Dat bv. een meubelwinkel uit het centrum verhuist kan ik goed geloven, maar is er eigenlijk enige indicatie dat de economische impact zo groot is? Want dalende woningsprijzen in een centrumstand in Vlaanderen, ik weet niet hoor.

Er is op dit moment al een trend ingezet, en dat is dat heel wat winkels, niet alleen grote ketens maar evengoed de traditionele familiezaken die al sinds jaar en dag in het centrum zitten, hun veel te dure huur niet meer kunnen of willen betalen. Idem voor veel horecazaken.

Gevolg is dat veel van die panden nu leegstaan. Leegstand = verloedering. Verloedering = waarde vermindering.

Of die panden blijven leegstaan, of die worden ver onder hun waarde verhuurd aan winkels met minder uitstraling. In beide gevallen betekent dit een sterke waardevermindering van die panden, waardoor eigenaars minder investeren in onderhoud, renovatie,...

Wanneer die trend zich in eerste instantie inzet en doorzet in de commerciële buurten, is het een kwestie van tijd dat dit overslaat op de meer residentiële buurten.

De winkels die kunnen overleven op enkel de locals zijn net de winkels die al in de goedkopere buurten liggen. Dat zijn echt niet de winkels die in de Brabantdam, de Kouter of de Veldstraat liggen. En laat net daar nu die leegstand zich het felst opmerken.

Ik hoop echt dat het niet zo ver komt hé, want voor mij is Gent de mooiste stad van België en zelfs één van de mooiste van Europa, en ja, de Gentenaar klaagt en zaagt altijd op het stadsbestuur, dat zit blijkbaar in de genen, maar ik ken toch heel wat horeca- en winkeluitbaters uit Gent, en die zien het stuk voor stuk ook maar somber in.
 
Algemeen zie je dit probleem nu bij Brussel komen. Ze doen er daar alles aan om de pendelaars te pesten, en plots verschieten ze dat bedrijven voor andere locaties beginnen te kiezen. Ik heb geen enkel probleem met autoluwe stadscentra, maar die bekom je door grote parkings buiten het centrum en goedkoop/snel OV om dan in het centrum te geraken. Nu zie je bijna elke keer dat ze het centrum autoluw maken, maar dan geen enkel alternatief aanbieden. Tja, dan moet je niet verschieten dat iedereen vertrekt he.

Maar goed ook dat Brussel de auto's weert. Soms heb ik de indruk dat Brussel meer weg heeft van één grote parking en dan in het bijzonder Schaerbeek en Molenbeek. De wetstraat met en Leopold II-straat zijn ook zo'n gedrochten - een halve meter fietsstrook maar wel 4-6 rijbanen voor auto's doorheen het stadscentrum. Het openbaar vervoer is meer dan adequaat en is zoveel keer beter Delijn.
Nog wat mentaliteitsverandering want er is nogal een anti-fiets sentiment, zeker vanuit de MR-bobos in Sint-Lambrechts-Woluwe en Ukkel.
Ik ben daarin wat gematigder. Ja, Brussel heeft een hoop verkeer en de infrastructuur is daar op ingericht (geweest). Ik ga akkoord dat het soms wat overkomt als een snelweg (waar je dan contradictorisch maar max 50 km/u mag rijden wat eerder 70 is omdat ze niet zo nauw kijken). Maar ik vind ook dat er wel enig verkeer mag verwacht worden voor een hoofdstad die werkgelegenheid voorziet voor hopen pendelaars in zijn centrum. En als je dan de wagen wil weren moeten er wel alternatieven zijn. Vooral daar ben ik dus (zie ook eerdere posts) niet zo positief over. Het komt vaak wel over als de pendelaar buitenjagen, want die wonen in een ander landsdeel dat niet in Brussel stemt, en ergens een pendelparking voorzien aan een metrohalte doen ze dan niet (of ze maken de situatie zelfs erger). Ondertussen doet ook elk van de 19 gemeenten zijn zin min of meer. Op de ene plek is parkeren duur, worden parkeerplaatsen weggehaald, en op de andere plek is het nog vrijheid, blijheid en mag je overal gratis parkeren.

Het openbaar vervoer vind ik ook goed binnen Brussel, maar daar heb je dan ook het grote probleem (van België): vanaf je wil vertrekken met het openbaar vervoer buiten Brussel heb je verschillende bedrijven, die wel of niet op elkaar zijn afgestemd, en wat je verbinding nodeloos compliceert. Daar opnieuw: pendelparkings aan de metrohaltes zouden veel oplossen.

Ik stoor mij eigenlijk geweldig aan het hokjesdenken in dit land, want Vlaanderen is niet Brussel en we mogen niet te hard samenwerken. Dit zie je ook vaak aan de stiefmoederlijke behandeling van pendelaars trouwens, terwijl Brussel volgens mij niet tevreden zou zijn moesten die elders werken.
Zoals ik eerder al zei: typisch voorbeeld van Belgisch wanbeleid van hoe beleid op het ene niveau het andere tegenwerkt: steden pesten mensen uit hun centra weg met autovrije zones, tolzones, je blauw betalen aan parkeren, ... terwijl ze reeds extra subsidies krijgen voor hun "centrumfunctie". Als dan de winkels verdwijnen? Ah, dan moeten we winkelpanden buiten het centrum meer belasten, en die binnen het centrum belastingkorting geven. Wat? Serieus?

Wat daarbij natuurlijk ook een rol speelt is de algemene stadsverloedering in delen van Brussel die aan andere zaken dan mobiliteit gelinkt is, dat debat wil je hier natuurlijk ook niet voeren in een mobiliteitsforum.

Wat wél relevant is: niet elke vorm van openbaar vervoer is hetzelfde:Ik ben in april nog één keer met de auto in Brussel geweest voor m'n werk. Het was een f*cking hell. Ik verkies oprecht de trein, maar als ik kan kiezen voor de rest van het traject? Liefst te voet of met een huurfiets (al is dat in Brussel ook al niet evident met hun gruwelijke infrastructuur en gebrek aan respect voor verkeersregels), eventueel nog bepaalde metrotrajecten... maar de bus? Absoluut niet, toch helemaal niet in Brussel.

Een mooi parkeerbeleid is wat mij betreft een deftige (gratis) randparking en een toegewijde pendelbus enkel voor mensen die daar parkeren (die dus ook niet tig andere haltes aandoet).
Ik ga met veel zaken hierin akkoord maar het is ook wat overdreven bij momenten. Binnen Brussel rijden valt vaak goed mee, als je het wat gewoon bent en je niet opjaagt elke keer je ergens vaststaat.

Ook vind ik dat je grootstedelijke (nuja, stedelijke) problemen nu eenmaal kan verwachten.
 
Terug
Bovenaan