Autovriendelijke en auto onvriendelijke steden!!

Geef mij maar

  • Auto vriendelijke stad

  • Auto onvriendelijke stad


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

R@ndom

Active member
Ik kom nog uit een tijd dat de auto tot in het centrum kon rijden en op de markt mocht/kon parkeren, het was toen een sport om niets in de parkeermeter te steken want er was zelden controle, tegen dat er een boete onder je wissers zat deed je al jaren winst door de meter niet te voederen.
Op vrijdagavond was het shopping avond tot 21.00 uur , in veel steden bestaat dit al jaren niet meer, en zag de binnenstad zwart van't volk, in't weekend kwam iedereen naar de stad want er waren toen winkels,cafés, danscafés, disco's, resto's in de stad en je liep zelden alleen over de straat.
Als je ziet hoe weinig daar van is overgebleven ....

Nu is het na 18.00 uur zo dood als een pier en zelfs die dooie pier wil zo snel mogelijk weg, de stad is auto onvriendelijk geworden, ik kom er niet meer, ik kom niet meer in auto onvriendelijke steden zoals Brussel, Mechelen, Gent, Kortrijk etc...

Autovriendelijke steden zoals Knokke, Dusseldorf, Keulen des te meer ....
 
Laatst bewerkt:
Ik moet hem wel bijtreden.

Dat het stadscentrum verkeersvrij wordt gemaakt vind ik een goede zaak. Maar als het ook nog een opgave wordt om dat centrum te bereiken en je blauw betaalt aan parkeertarieven, dan haak ik ook sneller af.

Hoe lastiger te bereiken, hoe meer redenen er moeten zijn om naar het centrum te vertrekken. Voor 1 winkel pas ik.
 
Troll ofwa? 't is toch net positief dat ze auto's uit een stadscentrum weren, hebben daar niks te zoeken.
Ik denk dat hij refereert naar de goede oude tijd dat je jezelf kon bezatten en zonder zorgen naar huis kon rijden. De collaterale damage van verkeersdoden is voor hem waarschijnlijk geen probleem, want hij amuseerde zich.
De laatste keer dat ik inde auto-onvriendelijke stad Mechelen was viel mij vooral de zee aan volk en de grote hoeveelheid restaurants op die er 30 jaar geleden ( toen ik uitging in Mechelen) in zijn goede oude tijd niet waren.
 
Ik denk dat hij refereert naar de goede oude tijd dat je jezelf kon bezatten en zonder zorgen naar huis kon rijden. De collaterale damage van verkeersdoden is voor hem waarschijnlijk geen probleem, want hij amuseerde zich.
De laatste keer dat ik inde auto-onvriendelijke stad Mechelen was viel mij vooral de zee aan volk en de grote hoeveelheid restaurants op die er 30 jaar geleden ( toen ik uitging in Mechelen) in zijn goede oude tijd niet waren.
Moet dat echt die beledigingen? Wij dronken een pintje en gingen te voet naar huis ... zelfs toen ik een rijbewijs had heb ik NOOIT gedronken en gereden, het is nog altijd trouwens, rijden en niet drinken of drinken en niet rijden.
Enne Mechelen als je spreekt van 30 jaar geleden zullen we niet zoveel verschillen en hebben we hetzelfde Mechelen gekend.
 
Troll ofwa? 't is toch net positief dat ze auto's uit een stadscentrum weren, hebben daar niks te zoeken.
Na de eerste lockdown hebben verschillende gemeenten/steden uit onze streek hun parkeerbeleid, al dan niet tijdelijk, herzien om mensen terug naar de winkels in het centrum te lokken.
Mocht dit geen effect hebben, vind ik dat toch raar om te doen.

Zelfde met steden die een circulatieplan of auto-onvriendelijker werden: na een onafgebroken stijging van huurprijzen voor winkels, komt er nagenoeg altijd net op dat moment een stagnering of daling. Wilt niet noodzakelijk zeggen dat het één het gevolg is van het andere, maar als alle andere variabelen hetzelfde blijven is het toch een grote kanshebber.

Ik denk dat hij refereert naar de goede oude tijd dat je jezelf kon bezatten en zonder zorgen naar huis kon rijden. De collaterale damage van verkeersdoden is voor hem waarschijnlijk geen probleem, want hij amuseerde zich.
Dat zegt OP toch helemaal niet?
Redelijk flauw om woorden in de mond te leggen...
 
Het betoog van de OP doet me wat denken aan die kettingberichten op FB van "vroeger was alles beter want we speelden meer buiten in plaats van op de computer te zitten". Er ontbreekt heel veel nuance aan die stellingen. Dat historische centra meer en meer bevrijd worden van auto's is een goede zaak voor de leefbaarheid van een stad. Ik woonde een tijd lang op de Kleine Markt in Antwerpen-centrum en op zaterdagen zag ik altijd een hele file van dagjestoeristen die bleven rondrijden tot ze ergens een parkeerplaats konden induiken. Op de Oudaan was het effectief aan beide kanten alles blokkeren tot een plaatsje vrijkwam in de ondergrondse parking. Geen wonder dat de luchtkwaliteit barslecht is in de steden.

Het helpt helaas niet dat 1. de Belg verknocht is aan zijn auto en 2. het openbaar vervoer zeer vaak onbetrouwbaar is.
 
Hoewel inderdaad nogal wat ongenuanceerd verwoord snap ik zijn punt wel.
Ik neem nu Hasselt als voorbeeld. Daar zou ik nooit nog een winkel in het centrum willen openen eerlijk gezegd.

De stad loopt zo al leeg en nu maken ze nog eens zone 30 van alles binnen de grote ring (buiten invalswegen).
Parkeren is hier best duur (behalve aan Quartier blue, maar dan je 15 minuten aan het wandelen als je aan de andere kant van stad iets moet hebben).

Voor een shopping namiddag is dat allemaal de moeite om hier aan 30 per uur rond te tsjokken en een heel stuk te wandelen maar als je snel iets in het stad wil gaan halen is dat een ander verhaal.
Dus ja dan bestellen mensen dat soort zaken nog meer online en gaat de middenstand nog meer kapot.

En dat allemaal onder het mom van leefbaarheid en veiligheid. Terwijl ze hier dan een fietspad aanleggen aan de binnenkant van de kleine ring dat je moet delen met voetgangers en daarom alleen al gevaarlijk is.
Verder hebben ze ervoor gezorgd dat de fietser/voetganger daar altijd voorrang heeft maar er wel een heel deel gevaarlijke kruispunten bij gemaakt zijn. Wat heb je dan aan die voorrang?

Zelf doe ik 80-90% van mijn verplaatsingen hier met de fiets of step en ik vind het beleid hier toch op weinig trekken.

Van mij moet die auto niet weg, maar er zijn wel andere zaken die verkeersveiligheid creëren dan de zwakke weggebruiker altijd voorrang te geven om achteraf makkelijker naar de wagen te wijzen. En zeker als ge uw infrastructuur zo in elkaar steekt dat er sowieso ongevallen van komen.
 
Kunt ge niet meer aan de Sint truiderssteenweg parkeren? Da's toch goedkoop daar en vlakbij winkelstraat. Dat mensen meer online kopen ligt niet aan verkeersbeleid maar online is gemakkelijk en vaak betere service (bv Coolblue - Mediamarkt).

Heb 4 jaar in Hasselt gewoond en vond het aangenaam wonen, enkel die drukte op de invalswegen niet.
 
Ik denk dat de meeste mensen nu ook gewoon niet graag verandering hebben, als je vroeger met de wagen van deur tot deur kon en nu mag dit niet meer, vinden mensen dit lastig. Logisch. Maar de vraag is dan vooral of dat dit geen grotere positieve (of negatieve) effecten heeft. Ik kan mij inbeelden dat voor de mensen die in de stadskern zelf wonen het bijvoorbeeld wel een sterke verbetering is. Voor winkels zal het denk ik eerder afhangen van het type winkel.

Het hangt ook wel af van hoe de stad het aanpakt. Ik ken Mechelen niet super goed, maar zover ik weet kan je daar in het weekend gratis parkeren op enkele parkings in de rand van de stadskern? Aangezien Mechelen nu ook niet groot is wandel je dan toch op 10 minuten naar het centrum, wat ik een mooie oplossing vond. Beter zelfs dan een hoop straten afgaan die je niet kent om een parkeerplaats te zoeken.

Brussel is dan meer een mixed bag lijkt me, wat waarschijnlijk ook komt omdat het een bestuurlijke chaos is. Daar is men de automobilist aan het ontmoedigen/wegpesten, afhankelijk van je persoonlijke insteek, terwijl er maar weinig wordt gedaan om dan parkeren aan de rand van de stad mogelijk te maken. Je kan er ook gewoon in sommige gemeenten nog op vele plaatsen gratis parkeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me niet goed uitspreken over een stad als Gent. Ik kan wel zeggen dat ik er niet meer kom omdat het echt wel kak wordt om zoals vroeger inkopen te gaan doen. Ik zeg niet dat je met de wagen tot voor een winkel moet kunnen rijden, maar het hele concept van ergens in de buitenrand de wagen kwijt te kunnen op een P+R werkt voor mij gewoon niet. Met een gezin van 4 vandaar de tram pakken lukt nog wel, maar na een hele hoop inkopen loop je te zeulen met zakken, kan je die niet direct kwijt (want de wagen staat ipv in een relatief nabije parkeergarage, echt heel veel verder) en dan geef ik het maar op.

Ik kan wel oordelen over bvb. Oudenaarde, waar ze een aantal maatregelen hebben genomen om minder wagens in het centrum te krijgen. De markt is daar "geknipt" waardoor circulatie veel omslachtiger is, ze hebben van die markt ook ipv parking nu een grotendeels autovrij plein gemaakt waardoor je verder moet parkeren. Voor mij geen obstakel, het is maar een vijftal minuten stappen, maar sinds de veranderingen is daar enorm veel leegstand ontstaan. De lokale handelaars trekken niet meer genoeg klanten en geven er de brui aan. Heel jammer want daar was vroeger echt wel leven, maar dat zie ik er nu niet meer.

Hier in Gavere zijn ze er ook aan bezig. De markt hier zal ook volledig herdaan worden, circulatie drastisch aangepakt en parkeermogelijkheden (ook deze markt is nu een parking) zullen met 90% verminderd worden.
Gevolg:
- ook hier zijn de handelaars bang dat het niet goed komt, want de oplossingen om te parkeren staan de dag van vandaag vaak al vol en/of zijn relatief veraf
- in de omliggende straten houdt men nu het hart al vast voor bijkomende last van wagens die in het centrum moeten zijn en overal plekjes zullen zoeken om te staan

Het is absoluut een zeer moeilijk gegeven om dit allemaal in goede banen te leiden. Ik zeg ook niet dat ik de antwoorden heb. Maar in Oudenaarde vraag ik me bvb. af waarom er onder de nu heel mooie markt geen ondergrondse parkeergarage is gemaakt. Met de huidige circulatie zou men aan 1 kant kunnen inrijden en aan een andere kant eruit, dit past in de huidige circulatie en kan perfect zonder de last te verhogen waar men ze liever niet heeft.
 
Wat ik ook wil toevoegen, aangezien ik het eerst enkel voor de steden aan het bekijken was, is dat geen enkele oplossing iedereen blij maakt. In mijn gemeente staat het centrum al jaren vast op de drukke tijdstippen. Dit omdat historisch dorpskernen langs grotere wegen lagen, en in dit geval loop de Nxx secundaire weg die hopen mensen gebruiken om van de autostrade naar achterliggende gemeenten te rijden dus pal door het centrum.

Het gemeentebestuur heeft nu het plan om het verkeer om te leiden langs grotere wegen en zo het centrum te ontlasten. Velen schreeuwen nu moord en brand: winkels die minder klanten verwachten en mensen nu hun straten drukker zien worden en misschien de waarde van woningen zien dalen.

De "echte" oplossing zou effectief een grote ringweg zijn rond het centrum, i.p.v. de bestaande residentiële wegen te gebruiken. Maar dat kan gewoon niet zonder een hoop onteigeningen en waarschijnlijk onrealistische kosten.
 
Kunt ge niet meer aan de Sint truiderssteenweg parkeren? Da's toch goedkoop daar en vlakbij winkelstraat. Dat mensen meer online kopen ligt niet aan verkeersbeleid maar online is gemakkelijk en vaak betere service (bv Coolblue - Mediamarkt).

Heb 4 jaar in Hasselt gewoond en vond het aangenaam wonen, enkel die drukte op de invalswegen niet.

Daar woon ik aan en dat staat altijd en overal bomvol. :p
Die parking onder de brug ook.
 
Ik denk dat de meeste mensen nu ook gewoon niet graag verandering hebben, als je vroeger met de wagen van deur tot deur kon en nu mag dit niet meer, vinden mensen dit lastig.

Ik denk dat de kosten tov de baten meer de doorslag geven dan de verandering.

Als je na een nachtje doorzakken elke keer ziek bent, ga je op de duur minder snel opnieuw willen doorzakken omdat de kost van de avond plezier te hoog is. Zeker bij herhaald gedrag.

Dat is hier ongeveer hetzelfde. Ik wil elke week een parkeergarage inrijden en op 5 min naar het centrum wandelen om een terrasje te doen, maar niet elke week een p&r nemen, openbaar vervoer nemen, veel langer onderweg zijn of blauw betalen voor een parkeerplaats dat net groot genoeg is voor een aixam voor datzelfde terrasje.

Op naar de volgende gemeente.
 
Ik denk dat de kosten tov de baten meer de doorslag geven dan de verandering.

Als je na een nachtje doorzakken elke keer ziek bent, ga je op de duur minder snel opnieuw willen doorzakken omdat de kost van de avond plezier te hoog is. Zeker bij herhaald gedrag.

Dat is hier ongeveer hetzelfde. Ik wil elke week een parkeergarage inrijden en op 5 min naar het centrum wandelen om een terrasje te doen, maar niet elke week een p&r nemen, openbaar vervoer nemen, veel langer onderweg zijn of blauw betalen voor een parkeerplaats dat net groot genoeg is voor een aixam voor datzelfde terrasje.

Op naar de volgende gemeente.
Als je wat wil doorzakken (kan ook alcoholvrij) heb je ook nog het probleem dat trams en bussen niet meer rijden na een bepaald uur. Vroeger had je wel nachtbussen in Antwerpen, maar die hebben ze helaas afgeschaft. Enkel nog een nachtbus naar Turnhout, dacht ik. Ik weet niet hoe dat in andere steden zit.
 
Als je wat wil doorzakken (kan ook alcoholvrij) heb je ook nog het probleem dat trams en bussen niet meer rijden na een bepaald uur. Vroeger had je wel nachtbussen in Antwerpen, maar die hebben ze helaas afgeschaft. Enkel nog een nachtbus naar Turnhout, dacht ik. Ik weet niet hoe dat in andere steden zit.
Dit aspect wordt echt bijna nooit meegenomen in zo'n discussies. OV is gewoon dood 's nachts. Daar sta je dan met de mobiliteit van het OV die de overheid zo wilt promoten.
 
Dit aspect wordt echt bijna nooit meegenomen in zo'n discussies. OV is gewoon dood 's nachts. Daar sta je dan met de mobiliteit van het OV die de overheid zo wilt promoten.
Die nachtbussen vanuit Antwerpen naar omliggende gemeenten zaten soms bomvol en soms zat er amper een kat op. Ik denk dat die te weinig rendabel waren en sowieso heb je altijd zatlappen die alles gaan onderkotsen op die bussen. Ik heb me altijd mooi ingehouden tot ik uitstapte. :unsure:
 
Die nachtbussen vanuit Antwerpen naar omliggende gemeenten zaten soms bomvol en soms zat er amper een kat op. Ik denk dat die te weinig rendabel waren en sowieso heb je altijd zatlappen die alles gaan onderkotsen op die bussen. Ik heb me altijd mooi ingehouden tot ik uitstapte. :unsure:
Idd, hoe je zoiets rendabel krijgt weet ik niet. Maar het is imo wel een aspect die meegenomen moet worden in het promoten van OV.
 
Ik denk dat de kosten tov de baten meer de doorslag geven dan de verandering.

Als je na een nachtje doorzakken elke keer ziek bent, ga je op de duur minder snel opnieuw willen doorzakken omdat de kost van de avond plezier te hoog is. Zeker bij herhaald gedrag.

Dat is hier ongeveer hetzelfde. Ik wil elke week een parkeergarage inrijden en op 5 min naar het centrum wandelen om een terrasje te doen, maar niet elke week een p&r nemen, openbaar vervoer nemen, veel langer onderweg zijn of blauw betalen voor een parkeerplaats dat net groot genoeg is voor een aixam voor datzelfde terrasje.

Op naar de volgende gemeente.
Ja, dat begrijp ik, enkel stel ik mij soms wel de vraag of iedereen een oplossing zoekt of gewoon "openbaar vervoer" leest en het afschiet, want zo'n mensen heb je ook.

Het klopt dat 's nachts het openbaar vervoer slecht tot onbestaande is. In een stad valt dat op te lossen met een Uber of met een langere wandeling als het een kleinere stad is.

Maar wat je aangeeft is mijn probleem wat met Brussel ook hoor, de alternatieven voor de auto zijn meestal nogal stiefmoederlijk behandeld voor wie er niet woont (want die stemt er ook niet).
 
Terug
Bovenaan