Autovriendelijke en auto onvriendelijke steden!!

Geef mij maar

  • Auto vriendelijke stad

  • Auto onvriendelijke stad


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Verwoord 100% mijn reden waarom ik het topic ben gestart, de balans staat in sommige steden niet meer in het midden. En niet alleen in Leuven of Gent , Mechelen is minstens even erg ...
Uit angst voor de Groenen? Om stemmen te scoren met een groen thema? Of gewoon automobilist pesten?

Mechelen moet zowat 1 van de meest autovriendelijke steden zijn die er nog bestaat hier in Belgie. Geen LEZ, hebben ze weggestemt. Gratis parkeren buiten de ring van Mechelen, met een hoop mooie parkings waar ge auto kwijt bent, en op 10mins wandelen los in het centrum staat.

Als ge dan toch te tam om te wandelen bent kunt ge nog op 1 van 10+ zowel bovengrondse als ondergrondse parkings in het centrum parkeren waar altijd plaats is, en indien niet het goed staat aangegeven.
Ja, dan betaald ge u blauw, maar kijk, dat is een keuze dat ge zelf maakt.

Mechelen is ook letterlijk 5 straten groot in vergelijking met andere steden. Als trots stadsbewoner ben ik zeer blij dat ze die auto's uit de binnenstad verbannen hebben. Er zijn echt letterlijk genoeg alternatieven.
 
Verwoord 100% mijn reden waarom ik het topic ben gestart, de balans staat in sommige steden niet meer in het midden. En niet alleen in Leuven of Gent , Mechelen is minstens even erg ...
Uit angst voor de Groenen? Om stemmen te scoren met een groen thema? Of gewoon automobilist pesten?
Omdat bewoners (lees: stemmers die bij regionale verkiezingen gepaaid moeten worden) overlast ondervinden van autoverkeer en bijhorende file's, slechte luchtkwaliteit, ... . Zeker omdat de hoeveelheid auto's de laatste decennia geëxplodeerd is. Dus proberen lokale besturen de "toerist" zoveel mogelijk te ontmoedigen om met de auto te komen.

Da's de achterliggende reden waar je naar vraagt. De invulling ervan, namelijk uw "balans" kan je inderdaad over discussiëren. Lokale handelaars zullen er zeker niet gediend mee zijn maar vergeet niet dat ook de komst van e-commerce vele kleine lokale handelaars al kopje onder heeft geduwd. Ik vind het wat simplistisch om dat één op één gelijk te stellen met een mobiliteitsbeleid.
 
Mechelen moet zowat 1 van de meest autovriendelijke steden zijn die er nog bestaat hier in Belgie. Geen LEZ, hebben ze weggestemt. Gratis parkeren buiten de ring van Mechelen, met een hoop mooie parkings waar ge auto kwijt bent, en op 10mins wandelen los in het centrum staat.

Als ge dan toch te tam om te wandelen bent kunt ge nog op 1 van 10+ zowel bovengrondse als ondergrondse parkings in het centrum parkeren waar altijd plaats is, en indien niet het goed staat aangegeven.
Ja, dan betaald ge u blauw, maar kijk, dat is een keuze dat ge zelf maakt.

Mechelen is ook letterlijk 5 straten groot in vergelijking met andere steden. Als trots stadsbewoner ben ik zeer blij dat ze die auto's uit de binnenstad verbannen hebben. Er zijn echt letterlijk genoeg alternatieven.

de meest autovriendelijke stad van Belgie waar de binnenstad de auto is verbannen .... duidelijk, daarmee dat de middenstand massaal weg is uit de binnenstad. Ik heb er geen last van want ik kom er niet meer, ik rij wel naar een autovriendelijke stad...
 
De weinige keren dat ik nog eens in een stadcentrum beland vind ik het autoloze wel fijn.
Echter vroeger gingen we shoppen in de stad, makkelijk alle zakken na de winkel direct naar de wagen brengen, een wafel eten, volgende winkel en erna terrasje.
Nu winkel ik in maasmechelen Village en Wilrijk shoppingcenter.
Gratis parking aan de deur ipv 20 euro/halve dag.
Geen half uur rondrijden eer je parking hebt gevonden,...
 
de meest autovriendelijke stad van Belgie waar de binnenstad de auto is verbannen .... duidelijk, daarmee dat de middenstand massaal weg is uit de binnenstad. Ik heb er geen last van want ik kom er niet meer, ik rij wel naar een autovriendelijke stad...
Huh???

Het autovrije gedeelte is begot een paar 100 meter in het vierkant met als langere uitschieter de Bruul.
Waar moet ge dan zijn met de wagen in Mechelen? Ik volg echt niet hoor...
 
Huh???

Het autovrije gedeelte is begot een paar 100 meter in het vierkant met als langere uitschieter de Bruul.
Waar moet ge dan zijn met de wagen in Mechelen? Ik volg echt niet hoor...

Ja, ik ben letterlijk ook ni mee eigenlijk. Ge geraakt met uw auto letterlijk tot op 2m van de grote markt, en dan rijdt ge eronder waar ge hem kunt parkeren. Of als ge van de Ijzerenleen komt, kunde nog die ondergrondse parking aan de Match ingaan. Ik snap ook niet zo goed wat hij wilt hebben.

Waarschijnlijk zijn auto op het midden van de grote markt zetten dan of? :wtf:
 
Ik denk dat veel bewoners van de stad zelf, dus de mensen die voor het stadsbestuur stemmen, wel te vinden zijn voor een stad waar minder wagens rondrijden terwijl zij vooral te voet gaan of de fiets gebruiken.

De vraag is een beetje wat effectief balans is, want ik denk dat de historische situatie nu wel hard in het voordeel van de wagen was.
Uiteraard, maar dat is nu net een beetje het probleem. Men doet een ik dacht 2jaarlijkse mobiliteitsenquête bij de bewoners van de stad, waarna het stadsbestuur zich op de borst klopt dat ze prachtig bezig zijn, want de resultaten van die enquête zijn ronduit fantastisch positief.

Maar de vragen in die enquête zijn genre:
Het verkeer in mijn straat is de laatste jaren sterk verminderd.
Mijn straat is de laatste jaren veiliger geworden.
Geluidsoverlast is het laatste jaar in mijn straat sterk verminderd.
...

Uiteraard zijn de antwoorden daarop positief wanneer je de auto's weert uit de stad. Maar dat zegt helemaal niks over de economische impact. Ik wil al die blije bewoners nog wel eens horen binnen 10 jaar, wanneer hun veel te duur betaalde burgerwoning gedaald is in waarde ipv gestegen zoals in de rest van het land.
 
Zoals veel andere zaken in dit land zou men dan wél de consequenties van het beleid op het ene niveau moeten doortrekken op het andere niveau.

Zorgen auto's voor overlast in stadscentra? Prima, voorzie dan deftig openbaar vervoer, randparkings, etc.
Maar je kan niet paradoxaal én hoge parkeertarieven hanteren van € 2/uur of meer én dan ook nog eens subsidies gaan geven om leegstand in je stadscentrum weg te werken.

Of erger nog: dan zijn het diezelfde stedelijke politici of zelfstandigenverenigingen die vinden dat men geen nieuwe shopping centra buiten het stadscentrum of baanwinkels meer mag vergunnen, want die zijn wél goed bereikbaar natuurlijk en dat is "oneerlijke" concurrentie met hun slecht bereikbare en/of de winkels met de dure parkeerplaatsen in het stadscentrum.

Of extra subsidies krijgen als grootstad vanwege je "centrumfunctie" terwijl je mensen actief uit je centrum weert.
 
De weinige keren dat ik nog eens in een stadcentrum beland vind ik het autoloze wel fijn.
Echter vroeger gingen we shoppen in de stad, makkelijk alle zakken na de winkel direct naar de wagen brengen, een wafel eten, volgende winkel en erna terrasje.
Nu winkel ik in maasmechelen Village en Wilrijk shoppingcenter.
Gratis parking aan de deur ipv 20 euro/halve dag.
Geen half uur rondrijden eer je parking hebt gevonden,...

Wilrijk of Wijnegem vermoed ik dan?
 
Uiteraard, maar dat is nu net een beetje het probleem. Men doet een ik dacht 2jaarlijkse mobiliteitsenquête bij de bewoners van de stad, waarna het stadsbestuur zich op de borst klopt dat ze prachtig bezig zijn, want de resultaten van die enquête zijn ronduit fantastisch positief.

Maar de vragen in die enquête zijn genre:
Het verkeer in mijn straat is de laatste jaren sterk verminderd.
Mijn straat is de laatste jaren veiliger geworden.
Geluidsoverlast is het laatste jaar in mijn straat sterk verminderd.
...

Uiteraard zijn de antwoorden daarop positief wanneer je de auto's weert uit de stad. Maar dat zegt helemaal niks over de economische impact. Ik wil al die blije bewoners nog wel eens horen binnen 10 jaar, wanneer hun veel te duur betaalde burgerwoning gedaald is in waarde ipv gestegen zoals in de rest van het land.
Maar is daar iets van aan vraag ik mij af? Want die mensen die daar wonen hebben toch lokale winkels nodig? Dat bv. een meubelwinkel uit het centrum verhuist kan ik goed geloven, maar is er eigenlijk enige indicatie dat de economische impact zo groot is? Want dalende woningsprijzen in een centrumstand in Vlaanderen, ik weet niet hoor.
 
Ik denk dat hij refereert naar de goede oude tijd dat je jezelf kon bezatten en zonder zorgen naar huis kon rijden. De collaterale damage van verkeersdoden is voor hem waarschijnlijk geen probleem, want hij amuseerde zich.
De laatste keer dat ik inde auto-onvriendelijke stad Mechelen was viel mij vooral de zee aan volk en de grote hoeveelheid restaurants op die er 30 jaar geleden ( toen ik uitging in Mechelen) in zijn goede oude tijd niet waren.
Ik vind Mechelen net een goed voorbeeld van een auto-vriendelijke stad: chauffeurs worden door goede signalisatie vriendelijk begeleid naar één van de uitstekende (goed verlichte en ruime) ondergrondse parkings die zich pal in het centrum bevinden. Vandaar is het een ideale uitvalsbasis om door het autovrije centrum te kuieren. Perfect!

Brussel daarentegen: we zetten een paar betonnen kubussen op de Anspachlaan en dan kunnen daar alvast geen wagens meer rijden. Voor de rest maken we het automobilisten, fietsers en wandelaars zo moeilijk nodig door een onlogische verkeersinfrastructuur. Maar ons centrum is autovrij, goe bezig wij! :rolleyes:
 
Brussel is nu ook wel een slecht voorbeeld vanwege dat het 19 gemeenten zijn die "gewoon doen waar we goesting in hebben", zonder ook maar 1 overkoepelend plan... en waar verkeersregels niet gelden.
 
Brussel is nu ook wel een slecht voorbeeld vanwege dat het 19 gemeenten zijn die "gewoon doen waar we goesting in hebben", zonder ook maar 1 overkoepelend plan... en waar verkeersregels niet gelden.
Dit, inderdaad. Ik herinner me nog altijd hoe er 10 jaar terug ofzo van heel de zone rond Heizel/Koning Boudewijn een betaalzone werd gemaakt terwijl ongeveer elke pendelaar van de Noordrand die niet met de auto het centrum inreed daar parkeerde. Dat was voor "de bewoners" zogezegd, terwijl het dus ging over de straten aan het Atomium en stadion, en de parking van het stadion zelf.

Toen heeft men hopen mensen de auto ingejaagd, die men nu terug uit de auto wil krijgen door de infrastructuur aan te passen. Een pendelparking zou veel logischer zijn, maar men mag natuurlijk niet vergeten dat Vlaanderen en het Brussels gewest elkaar traditiegetrouw de duvel aandoen.
 
Maar is daar iets van aan vraag ik mij af? Want die mensen die daar wonen hebben toch lokale winkels nodig? Dat bv. een meubelwinkel uit het centrum verhuist kan ik goed geloven, maar is er eigenlijk enige indicatie dat de economische impact zo groot is?
Maar het gaat dan niet over essentiële winkels natuurlijk, wel over de winkelstraten zoals Veldstraat in Gent, Nieuwstraat in Brussel, Meir in Antwerpen, ...
Die rekenen weldegelijk op mensen van buiten de stad, anders is het financiëel niet verantwoord om de hogere huurprijs op die locaties te betalen.

En de afgelopen jaren is dat, om tal van redenen maar bereikbaarheid zal zeker meespelen, zich aan het verplaatsen van stadscentrum naar goedkopere locaties erbuiten (die ook makkelijker bereikbaar zijn met de wagen).

Ik zie ons eerlijk gezegd eerder gaan naar het systeem dat in vele andere landen al is: complexen buiten het stadscentrum. Zoals Wijnegem Shopping Center. Of mogelijks naar een afbouw van fysieke winkels daar er ook al een shift is naar online shoppen (al zullen er altijd fysieke winkels blijven bestaan).
 
Maar het gaat dan niet over essentiële winkels natuurlijk, wel over de winkelstraten zoals Veldstraat in Gent, Nieuwstraat in Brussel, Meir in Antwerpen, ...
Die rekenen weldegelijk op mensen van buiten de stad, anders is het financiëel niet verantwoord om de hogere huurprijs op die locaties te betalen.

En de afgelopen jaren is dat, om tal van redenen maar bereikbaarheid zal zeker meespelen, zich aan het verplaatsen van stadscentrum naar goedkopere locaties erbuiten (die ook makkelijker bereikbaar zijn met de wagen).

Ik zie ons eerlijk gezegd eerder gaan naar het systeem dat in vele andere landen al is: complexen buiten het stadscentrum. Zoals Wijnegem Shopping Center. Of mogelijks naar een afbouw van fysieke winkels daar er ook al een shift is naar online shoppen (al zullen er altijd fysieke winkels blijven bestaan).
Akkoord, maar @stungunner veronderstelde al dalende woningprijzen, dat moet ik toch eerst zien hoor. Op zich weet ik niet of ik het nu erg moet vinden dat de typische "Nieuwstraatwinkels" uit het centrum trekken. Ik heb bij dat alles toch wel het idee dat het comfort van de eigen bewoners ook telt (niet dat het de enige voorwaarde is natuurlijk). Ook is een goede aanpak daarvan volgens mij niet noodzakelijk de doodsteek voor zo'n winkels, ik denk dat mensen die voor het shoppen als "ervaring" gaan zo'n ouderwetse winkelstraat zijn charme wel blijft behouden.
 
Ik heb er geen probleem mee dat er geen auto's mogen in centrum centrum maar dan moet je alternatieven voorzien. En hier in Belgie is het huilen met de pet op.
Mechelen valt dan nog mee met die parkings aan de rand.
In gent heb je wel LEZ maar kan je wel nog naar parkings int centrum of je moet al naar een tramhalte gaan en daar parking zoeken.
In londen heb je op elke tram eindstation deftige parkings, en dan zo de tram en het stad in.
In bxl al een paar jaar niet meer geweest, maar al veel verandert van horen zeggen voor de auto.
 
Maar het gaat dan niet over essentiële winkels natuurlijk, wel over de winkelstraten zoals Veldstraat in Gent, Nieuwstraat in Brussel, Meir in Antwerpen, ...
Die rekenen weldegelijk op mensen van buiten de stad, anders is het financiëel niet verantwoord om de hogere huurprijs op die locaties te betalen.
Ik ken nochtans persoonlijk een bakker die zijn omzet heeft zien halveren sinds het circulatieplan in Gent.
En hij zegt dat hij hetzelfde hoort van anderen.
Zeker als je een reputatie hebt, waardoor klanten die verderop wonen toch de moeite doen om naar die ene winkel te gaan.
 
Het grote probleem is, en ik trap een open deur in, mensen zijn verwend en lui.
Ze willen werkelijk tot voor de deur van de winkel rijden. Uw openbaar vervoer mag dan nog zo goed zijn, dat zal altijd aanzien worden als ordinair beestenvervoer.
Maar mensen lijken niet te begrijpen dat minder of zelfs geen auto’s in een stad net veel voordelen heeft. Ik zeg zo maar iets maar de leefbaarheid misschien?

Ja je zal met uw shoppingwaar wat moeten zeulen. Maar wat is er daar mis mee? Daarbij is om nu als voorbeeld te nemen Gent toch echt geen ramp? Je neemt werkelijk op de wisselaar E17 - E40 de afrit centrum en je rijdt de parking binnen. Sta je op 5 minuten wandelen aan de Sint-baafs, wat je nog meer zou willen snap ik niet.
 
Natuurlijk heeft minder of zelfs geen auto's in een stad veel voordelen, voor de mensen van de stad zelf. Niet voor de mensen erbuiten. En daar gaat de discussie toch net over de laatste pagina's. Is ook al meerdere malen aangehaald.

En de voorbeelden die hier al gegeven zijn, is dat dit natuurlijk een sneeuwbaleffect/vicieuze cirkel kan (of zal, afhankelijk van wie het zegt :) ) veroorzaken. En dan hebben we het niet enkel over de grotere steden (Gent/Brussel/Antwerpen/...) maar zeker de kleinere.

Zie bijvoorbeeld hier de tegenstelling.
“We vragen dat mensen in het centrum komen wonen. Een aantal mensen doet dat ook, bijvoorbeeld omdat ze (op hogere leeftijd) minder mobiel worden”, zegt Katrien Partyka, burgemeester van de suikerstad in 'De Wereld Vandaag'.

“Tegelijkertijd stellen we vast dat er in het centrum vrijwel geen enkele handelszaak meer is die voeding aanbiedt. Er zijn geen lokale slagers meer, bakkers krijgen het moeilijk en supermarkten trekken weg uit de stad. Dat is echt een gebrekkige dienstverlening, terwijl mensen net naar de stad komen om die dienstverlening te hebben.”
Als de dingen die de stad aantrekkelijk maken er wegtrekken, gaan de inwoners ook wegtrekken (of minder nieuwe aantrekken; wat hetzelfde effect heeft). Dan bestaat de kans dat de handelspanden terug goedkoper worden en belandt men dus in de vicieuze cirkel.
Verder is er natuurlijk ook de economische impact. Minder werkgelegenheid zal ook weer een effect hebben en men zal ook minder nieuwe winkels aantrekken.

En dit probeert men ook al aan te pakken op Vlaams niveau:
(Is een Nieuwsblad+ artikel maar die mens zet het gewoon op zijn site, dus ik vermoed dat die link wel mag; indien niet, verwijder maar mods)
 
Terug
Bovenaan