Autovriendelijke en auto onvriendelijke steden!!

Geef mij maar

• Auto vriendelijke stad

• Auto onvriendelijke stad

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Het probleem dat er geen consequent beleid is. Je kan niet én auto's weren uit het centrum met dure parkeertarieven én geen degelijke (gratis) randparkings voorzien. Vroeger had je in Hasselt nog een aantal deftige randparkings, maar bv. de Astridparking is van €2/dag naar €2/uur (!) gegaan.

Trein? Nog erger: waar wil je dat mensen de trein nemen als steden/gemeenten parkings aan stations ook allemaal aan het wegwerken zijn? Zie Hasselt en zijn jeugdherberg + drugsparkje achter het station waar vroeger een grote parking was achter het station aan de Vredestraat, "knappe realisatie" ... of ze vervangen door dure betaalparkings? Opnieuw zie Hasselt z'n dure NMBS-parking en andere parkings. Dan durft men nog reclame maken met "vlot met de trein" naar Hasselt, 10 minuten wandelen van Hasselt station naar het centrum, dat is waar... maar de rest van het traject is het probleem dan.

Aansluitingen tussen trein/bus en late uurregelingen zijn al helemaal een ramp. 's Nachts met de trein of bus terug naar huis? Haha, zelfs na de film van 20h00 die dus rond 22h00 eindigt ga je het al moeilijk hebben om in de late avond nog thuis geraken, 's nachts kan je het al helemaal vergeten.

Maatregelen die uiteraard allemaal ingevoerd worden door politici met dienstwagens en privéparkeerplaatsen in het centrum of die hun parkeerbonnetjes als "onkosten" binnenbrengen.

Mij geen probleem natuurlijk, dan ga ik elders shoppen of online, maar dan moet men daar achteraf niet over klagen.

Idd, hoe je zoiets rendabel krijgt weet ik niet. Maar het is imo wel een aspect die meegenomen moet worden in het promoten van OV.
Anderzijds: de metro in New York, Parijs en Londen rijdt toch ook niet 's nachts? Die steden kan je natuurlijk niet vergelijken met Antwerpen en Brussel, laat staan kleinere Vlaamse steden zoals Gent, Brugge, Mechelen of Hasselt.

In London rijdt overigens in niet covid19 tijden wél een nachtmetro.

Maar 's nachts moet je hier natuurlijk niet onmiddellijk interpreteren als kwart na drie 's nachts hé. Feit is dat als je met het openbaar vervoer naar een etentje, culturele voorstelling, concert of zelfs maar de cinema wilt, dat je dan in Vlaanderen met het openbaar vervoer niet meer thuisgeraakt.

Gelukkig liggen de bioscopen in Hasselt, Genk of Lanaken niet domweg in het centrum van de stad zoals in Leuven.

Maar pakweg Pukkelpop of Graspop doen en met het OV willen thuisgeraken omdat je gedronken hebt? Lukt nooit.

Anderzijds: de metro in New York, Parijs en Londen rijdt toch ook niet 's nachts? Die steden kan je natuurlijk niet vergelijken met Antwerpen en Brussel, laat staan kleinere Vlaamse steden zoals Gent, Brugge, Mechelen of Hasselt.
Ik herinner mij nog goed de metro in Moskou waar om stipt 1u alles dicht ging, daarna was het ook taxi. Die taxi's zijn in België natuurlijk wel een pak duurder dan op veel plaatsen in het buitenland. Uber is een alternatief maar kost natuurlijk ook nog iets.
In London rijdt overigens in niet covid19 tijden wél een nachtmetro.

Maar 's nachts moet je hier natuurlijk niet onmiddellijk interpreteren als kwart na drie 's nachts hé. Feit is dat als je met het openbaar vervoer naar een etentje, culturele voorstelling, concert of zelfs maar de cinema wilt, dat je dan in Vlaanderen met het openbaar vervoer niet meer thuisgeraakt.

Gelukkig liggen de bioscopen in Hasselt, Genk of Lanaken niet domweg in het centrum van de stad zoals in Leuven.

Maar pakweg Pukkelpop of Graspop doen en met het OV willen thuisgeraken omdat je gedronken hebt? Lukt nooit.
In Brussel reed destijds een nachtbus tot 3u ofzo (Noctis), en had je dan de metro tot 1u ongeveer. Na 3u moest je al voor de eerste trein/tram/bus gaan. Ik denk dat dit systeem nog altijd bestaat. Edit: https://www.stib-mivb.be/article.html?l=nl&_guid=c0eb4836-1383-3410-439b-c10dad1f40fc

Natuurlijk, buiten de steden wordt door onze ruimtelijke ordening het openbaar vervoer al vaak een ramp op vlak van kosten en dekking, en 's nacht helemaal. Dan blijft de wagen vaak de enige optie als je wat verder moet, iets dat men ook gewoon moet erkennen en voor mijn part goedkope/gratis parkings in de rand voor voorzien.

Mechelen specifiek vind ik nog héél goed meevallen.

Veel parking, eentje pal onder de grote markt, nog eentje 100 meter ervoor (aan de St. Romboutskathedraal).
Zijn ook de duurste, maar blijkbaar betalen velen graag de prijs daar deze vrij snel opvullen.

In het centrum heb je ook nog de Indigo "veemarkt" ondergrondse parking, 3 minuten wandelafstand tot de grote markt.

Dan heb je net buiten het centrum (maar comfortabele wandelafstand) parking Zandvoortvest, enkel betalend op weekdagen tussen 08:00 en 18:00, daarbuiten volledig gratis.

Aan het verlengde van het uiteinde van de Bruul heb je de nieuwe ondergrondse Q-park Bruul...

De parking aan en onder de brug aan het nmbs station is ook heel het weekend gratis...

Voor zij die aan de kanten van de Vismarkt iets willen gaan eten/drinken heb je Q-park Lamot, letterlijk een één minuut wandeling.

Als het voor te shoppen is heb je nog eens gratis parking wat verder af maar met gratis shuttle service (enkel winkel uren).

Hoe je Mechelen een moeilijke stad voor autorijders kan vinden ontgaat me volledig.

Het betoog van de OP doet me wat denken aan die kettingberichten op FB van "vroeger was alles beter want we speelden meer buiten in plaats van op de computer te zitten". Er ontbreekt heel veel nuance aan die stellingen. Dat historische centra meer en meer bevrijd worden van auto's is een goede zaak voor de leefbaarheid van een stad. Ik woonde een tijd lang op de Kleine Markt in Antwerpen-centrum en op zaterdagen zag ik altijd een hele file van dagjestoeristen die bleven rondrijden tot ze ergens een parkeerplaats konden induiken. Op de Oudaan was het effectief aan beide kanten alles blokkeren tot een plaatsje vrijkwam in de ondergrondse parking. Geen wonder dat de luchtkwaliteit barslecht is in de steden.

Het helpt helaas niet dat 1. de Belg verknocht is aan zijn auto en 2. het openbaar vervoer zeer vaak onbetrouwbaar is.
Vergelijk de Kammenstraat vroeger eens met nu.
En het is niet enkel de Kammenstraat, zelfs de Meir lijdt eronder (specifiek een pre-covid artikel gekozen ;) ):

Ik wil ook niet zeggen dat het de enige reden is, maar het speelt toch wel mee denk ik. Tuurlijk gaan er tal van andere factoren meespelen, maar ik hoor toch van genoeg mensen dat mobiliteit meespeelt (zie bv @eniac zijn post).

En een deftig OV netwerk, voor overdag of 's nachts gaat geen wonderen doen.
Als we bijvoorbeeld londen pakken. Standaard metro rijdt tussen 5u en middernacht, maar je hebt nog nachtbussen. En daar zal de verplichte sluiting van bars/nachtclubs ook wel zorgen dat er meer nood aan is. Er zijn inderdaad clubs en bars die een 24u license hebben, maar dat zijn er bitter weinig.
En dan zit je daar overdag wel met goeie bereikbaarheid, maar dat is in steden dat je niet kunt vergelijken met België.

Hoe je Mechelen een moeilijke stad voor autorijders kan vinden ontgaat me volledig.
Ik merk bij veel mensen, daarom niet de TS, gewoon dat de "default" is om tot de eindbestemming te rijden en parkeerplaats te zoeken. Alternatieven worden vaak zonder uit te zoeken hoe ze net werken en ze te proberen afgeschoten want het is een extra complicatie. Soms vallen die dan echt heel goed mee, soms ook niet natuurlijk. Wat mij vaak stoort is het opzoekwerk. Grotere events hebben meestal wel ergens een uitleg staan, maar als je gewoon kleinschalig iets wil bezoeken begint vaak de google maps zoektocht naar een parking of openbaar vervoer, waarna je via die sites vaak weer moet beginnen zoeken naar opties. Terwijl iemand die er woont vaak een betere optie kan aanreiken uit ervaring.

Brussels Airport doe ik bv. praktisch altijd met de trein. Dan hoor ik van velen altijd argumenten over die extra taks en hoe moeilijk dat is, maar eerlijk gezegd vind ik die paar € extra geen argument en daar meteen onder de luchthaven staan zeer handig.

Ik kan me niet goed uitspreken over een stad als Gent. Ik kan wel zeggen dat ik er niet meer kom omdat het echt wel kak wordt om zoals vroeger inkopen te gaan doen. Ik zeg niet dat je met de wagen tot voor een winkel moet kunnen rijden, maar het hele concept van ergens in de buitenrand de wagen kwijt te kunnen op een P+R werkt voor mij gewoon niet. Met een gezin van 4 vandaar de tram pakken lukt nog wel, maar na een hele hoop inkopen loop je te zeulen met zakken, kan je die niet direct kwijt (want de wagen staat ipv in een relatief nabije parkeergarage, echt heel veel verder) en dan geef ik het maar op.
voor mensen die buiten Gent wonen is het idd misschien ambetant, maar dan nog. je kan perfect onder de Vrijdagmarkt of aan het Zuid gaan parkeren, en dan zit je al in het centrum (de vrijdagmarkt is letterlijk een halve minuut wandelen van de Primark, Parking Zuid ligt onder Shopping Center Zuid), dus da's echt wel te doen.
In Antwerpen kan je ook vlakbij de Meir parkeren (al is het daar wel een pak duurder)
Ik kom ook uit de tijd van OP, waar je bvb op een marktplein kon parkeren, maar OP vergeet er ook wel bij te zeggen dat er toen véél minder auto's waren. Ik woonde toen in Halle, en wij gingen met de trein naar Brussel om te shoppen in de Nieuwstraat. elke keer die straat 3 keer op en af, met telkens meer en meer zakken mee te sleuren. en dan nog de trein op, en te voet van het station in Halle heel die stad door, omdat we aan de andere kant woonden (voor de mensen die Halle kennen: Windmoleken wijk). Wij hàdden geen auto.

en voor mij persoonlijk, die van de boerenbuiten naar het centrum van Gent gaan wonen ben: het is een verademing hoor. je kan echt alles te voet doen, en je moet nauwelijks naar iets kijken van auto's. als je dat vergelijkt met wandelen op de buiten, waar je zelfs auto's tegenkomt op wandelroutes, en ze op de gewone weg (waar voetpaden vaak slecht en smal zijn) quasi standaard te snel rijden...

dan woon ik liever in een auto-arme stad. Sinds ik hier woon rij ik ook gewoon véél minder, en daardoor vind ik het als ik dan toch moet rijden, nog veel ergerlijker dan ervoor.

voor mensen die buiten Gent wonen is het idd misschien ambetant, maar dan nog. je kan perfect onder de Vrijdagmarkt of aan het Zuid gaan parkeren, en dan zit je al in het centrum (de vrijdagmarkt is letterlijk een halve minuut wandelen van de Primark, Parking Zuid ligt onder Shopping Center Zuid), dus da's echt wel te doen.
In Antwerpen kan je ook vlakbij de Meir parkeren (al is het daar wel een pak duurder)

Ja, er zijn wel nog mogelijkheden. Ik zet me liefst in Sint-Michiels, probleem is dat die heel vaak vol staat. Zuid vind ik al relatief ver voor de traditionele shopping in de Veldstraat (tram heen en weer pakken is al wel een gedoe om eens wat zakken weg te gaan steken).

Ik besef dat het een stuk gemak is ook hoor. En ik moet mezelf wat tegenspreken want eens naar Gent gaan om gewoon te wandelen gebeurt heus wel nog. Maar echt niet zo vaak meer.

Nu, ik denk dat ze dan ook slagen in hun doel he. Ik denk niet dat ze dan mensen met ons profiel per sé nog naar de stad willen laten komen. In dat opzicht lukt het dus en ik vind dat ook niet erg, en ik begrijp ook dat de inwoners zelf zich er goed in kunnen vinden. Vandaar ook dat ik over Gent me ook niet echt wou uitspreken, ik zie er te weinig van om te kunnen zeggen of het nu goede of minder goede evoluties zijn. :)

Daar woon ik aan en dat staat altijd en overal bomvol. :p
Die parking onder de brug ook.
Grappig, ge woont dan echt niet ver van mij.
Hasselt is inderdaad de auto aan't weren. Eerst was er zelfs sprake van een LEZ binnen de grote ring. Daar is dan van afgestapt, maar nu gaan ze wel auto's weren door allerlei andere inspanningen.

Zo werd de blauwe parkeerzone duurder en beperkt voor niet-bewoners. En nu zijn er plannen om Runkst groener en verkeersveiliger te maken. Ben benieuwd. Ik hoop wel dat ze er niet van die ambetante bloembakken gaan zetten.

Grappig, ge woont dan echt niet ver van mij.
Hasselt is inderdaad de auto aan't weren. Eerst was er zelfs sprake van een LEZ binnen de grote ring. Daar is dan van afgestapt, maar nu gaan ze wel auto's weren door allerlei andere inspanningen.

Zo werd de blauwe parkeerzone duurder en beperkt voor niet-bewoners. En nu zijn er plannen om Runkst groener en verkeersveiliger te maken. Ben benieuwd. Ik hoop wel dat ze er niet van die ambetante bloembakken gaan zetten.

Kleine wereld dan :p

Ja, ik zeg het ik rijd hier toch meestal als zwakke weggebruiker rond maar vind al die maatregelen er los over.
Ook die belachelijk lelijke rode fietsstraten hier aan de andere kant in Runkst, ik ga daar schoon aan de kant voor de auto's se. Die parkeerzone is inderdaad nog zoiets.
Iedereen die zijn schijf hier aan het kerkhof niet legt heeft prijs, maar al dat volk dat te mottig is om 20 meter verder te wandelen en maar op de stoep parkeert dat krijgt hier amper een boete :lol:

Als er een goed OV en deftige gratis randparkings zijn dan zie ik eigenlijk geen probleem om de auto te weren uit het stadcentrum.

Heb jaren in Gent gewoond en was wel aangenaam. Was nog altijd veel volk te vinden in de stad. In kleinre steden is dat mss wel lastiger gezien ge sowieso al een kleinere pool van mensen hebt die in de buurt wonen.

Wat iedereen vergeet is dat is dat in de eerste plaats dient om mensen comfortabel te laten wonen. En niet dient als attractie voor mensen die ergens een verkaveling gewone buiten het centrum van de stad, en dan in de stad komen winkelen of gaan eten of feesten... En ja het is niet omdat je je auto op je oprit kan zetten in de verkaveling dat je je auto ook moet kunnen parkeren voor dat restaurant of die winkel. Zou best kunnen dat je wat moet stappen.
Een auto is een zeer plaats in efficiënt voertuig, als je dat ook nog eens overal laten parkeren is er gewoon te weinig plek in de stad.

In vele steden rijden gasten maar doelloos en roekeloos rond , tijd dat men dat eens aanpakt. Wat moet je overigens in steden doen? Overvallen worden, lastiggevallen worden, je niet meer thuis voelen tussen de nieuwe Belgen? Schade aan je wagen riskeren door vandalisme en vluchtmisdrijf?

Auto helemaal weren hoeft voor mij ook niet, bewoners moeten hun eigen auto kunnen parkeren in hun buurt.

Gent is eigenlijk wel een goed voorbeeld. Ik herinner mij ook nog de tijd dat we met de auto tot op de korenmarkt mochten rijden.

Het is gewoon een feit dat de stad een pak aangenamer is geworden door het (historische) centrum autovrij te maken. Maar daar zou het eigenlijk min of meer bij moeten gebleven zijn.

Een stad, en dan vnl het commerciële in die stad, kan enkel overleven wanneer ook volk van buiten die stad daar geraakt. En men gaat in Gent telkens een stapje verder om net dat te bemoeilijken voor mensen die met de auto wensen te komen. De natte droom van het groene bestuur is dat alles binnen de kleine ring zowat hermetisch wordt afgesloten en men daar enkel doorkomt met fiets, tram, elektrische step, bakfiets of de goeie ouwe Birkenstock sandalen. Maar dat is de doodsteek voor de winkels en horeca in de stad. Wat overblijft is een puur woongebied waar de prijzen zullen kelderen en de leegstand van panden hard merkbaar zal zijn, zoals nu al het geval is.

Gent was vooruitstrevend door de kern, de binnenstad, autovrij te maken, maar men had daar moeten stoppen.

Je kan en moet mensen stimuleren om op andere manieren naar de stad te komen, absoluut. Maar dat moet wel nog steeds een vrije keuze kunnen zijn, het zo verplichten en opdringen is de doodsteek van de stad.

In vele steden rijden gasten maar doelloos en roekeloos rond , tijd dat men dat eens aanpakt. Wat moet je overigens in steden doen? Overvallen worden, lastiggevallen worden, je niet meer thuis voelen tussen de nieuwe Belgen? Schade aan je wagen riskeren door vandalisme en vluchtmisdrijf?
Ja, het verkeer komt er door "gasten die doelloos rondrijden", want die doen dat nu eenmaal graag 's morgens vroeg en 's avonds, verklaart de spits.

De rest is een beetje alsof ik een of ander bejaarde nonkel bezighoor die al 20 jaar niet meer in Brussel geweest is en van het VTM-nieuws weet dat het daar levensgevaarlijk is.

Auto's zijn ook gewoon groter geworden, dus die krijg je echt niet meer comfortabel weggestouwd in een stadscentrum. In de jaren '60 & '70 ging dat perfect, want het overgrote deel van de wagens waren een VW Kever, Mini Cooper, Renault R4 of Citroen 2CV. Allemaal auto's van een postzegel groot.

Auto's zijn gewoon niet te verenigen met historische stadscentra met kronkelstraatjes. In een planmatige stad (zoals de gemiddelde Amerikaanse blokkendoos, of Berlijn na "the great Allied city development campaign of 1940-1945" kan het wel.

Wat ook een punt is, is dat de alternatieven (OV, fiets,...) gewoon niet genoeg ontwikkeld zijn om een valabel en flexibel genoeg alternatief te zijn.

Het is punt om een balans te kunnen vinden tussen auto en andere transportmodi. En ik geef grif toe dat men in Gent en Leuven zwaar doogeslagen is richting de verkeerde kant, "en passant" de middenstand nog eens doodknijpend ook.

Het is punt om een balans te kunnen vinden tussen auto en andere transportmodi. En ik geef grif toe dat men in Gent en Leuven zwaar doogeslagen is richting de verkeerde kant, "en passant" de middenstand nog eens doodknijpend ook.
Verwoord 100% mijn reden waarom ik het topic ben gestart, de balans staat in sommige steden niet meer in het midden. En niet alleen in Leuven of Gent , Mechelen is minstens even erg ...
Uit angst voor de Groenen? Om stemmen te scoren met een groen thema? Of gewoon automobilist pesten?( terwijl de auto nog steeds de schatkist overvloedig van inkomsten voorziet) Als we morgen allemaal zonder uitzondering met de fiets gaan rijden heeft de NV Belgie een groot probleem.

Laatst bewerkt:
Verwoord 100% mijn reden waarom ik het topic ben gestart, de balans staat in sommige steden niet meer in het midden. En niet alleen in Leuven of Gent , Mechelen is minstens even erg ...
Uit angst voor de Groenen? Om stemmen te scoren met een groen thema? Of gewoon automobilist pesten?
Ik denk dat veel bewoners van de stad zelf, dus de mensen die voor het stadsbestuur stemmen, wel te vinden zijn voor een stad waar minder wagens rondrijden terwijl zij vooral te voet gaan of de fiets gebruiken.

De vraag is een beetje wat effectief balans is, want ik denk dat de historische situatie nu wel hard in het voordeel van de wagen was.

Terug
Bovenaan