Auto Autonieuws

Zeg ik ook niet, gewoon een interessant artikel ;)
Ik ben persoonlijk grote fan van die 3-cilinders. Mooi geluid, zuinig, performant genoeg, leuk karakter.
En als ge dan ziet wat Koenigsegg eruit kan halen door een vrij simpel principe (freevalve) toe te passen...
 
Ik ben persoonlijk grote fan van die 3-cilinders. Mooi geluid, zuinig, performant genoeg, leuk karakter.
En als ge dan ziet wat Koenigsegg eruit kan halen door een vrij simpel principe (freevalve) toe te passen...
Wat de gemera daaruit haalt lijkt me wel niet echt haalbaar voor een “normale” wagen natuurlijk die kilometers moet draaien.
Maar de i8 haalt ook gewoon vlot 231pk uit de B38. Met tune zou die zelfs gewoon over de 250pk gaan. En dat is in feite gewoon de standaard B38 die je ook in een 318i zou vinden met een andere turbo en nog wat andere componenten.

Een 3 cilinder is ook gewoon beter in tandem met een turbo in vergelijking met een 4 cilinder.
 
Wat de gemera daaruit haalt lijkt me wel niet echt haalbaar voor een “normale” wagen natuurlijk die kilometers moet draaien.
Maar de i8 haalt ook gewoon vlot 231pk uit de B38. Met tune zou die zelfs gewoon over de 250pk gaan. En dat is in feite gewoon de standaard B38 die je ook in een 318i zou vinden met een andere turbo en nog wat andere componenten.

Een 3 cilinder is ook gewoon beter in tandem met een turbo in vergelijking met een 4 cilinder.
Die 600PK niet, maar die Freevalve techniek is eigenlijk niet zo speciaal maar zorgt voor een enorme performancewinst. Natuurlijk als je diezelfde techniek op een grotere motor toepast, krijg je nog meer PK, maar zoals je zegt halen ze nu al vrij makkelijk en stabiel +200PK uit een 3-cilinder, ik kan me moeilijk inbeelden waarom fabrikanten dan 4-cilinders zouden blijven maken.

Ook in het kleine segment he, er kwam initieel veel kritiek op die 1.0 motoren van Ford, maar die blijken eigenlijk heel betrouwbaar te zijn...
 
Die 600PK niet, maar die Freevalve techniek is eigenlijk niet zo speciaal maar zorgt voor een enorme performancewinst. Natuurlijk als je diezelfde techniek op een grotere motor toepast, krijg je nog meer PK, maar zoals je zegt halen ze nu al vrij makkelijk en stabiel +200PK uit een 3-cilinder, ik kan me moeilijk inbeelden waarom fabrikanten dan 4-cilinders zouden blijven maken.

Ook in het kleine segment he, er kwam initieel veel kritiek op die 1.0 motoren van Ford, maar die blijken eigenlijk heel betrouwbaar te zijn...
Ik denk dat ge de freevalve techniek in Gemera serieus onderschat hoor, is vrij speciaal. :p
 
Is uiteindelijk toch gewoon uw kleppen die aangestuurd worden door elektronica ipv door een nokkenas?
Komt wel heel wat meer bij kijken he. Feit dat Koenigsegg (alleja Freevalve) dat nu werkend heeft gekregen is een serieuze prestatie. Want het bestaat al lang in bv grote scheepsmotoren.. maar die gaan niet over de 100rpm.

Uit dit artikel bv:

While camless technology represents a major advance in internal combustion engine design, it is several years away from being market-ready, and formidable engineering challenges remain to be solved. For instance, ensuring that valve oscillations are damped out as efficiently at first start-up in sub-zero temperatures as they are when the engine is hot may yet turn out to be the most difficult engineering problem to solve before this engine will be accepted by the buying public.
 
Komt wel heel wat meer bij kijken he. Feit dat Koenigsegg (alleja Freevalve) dat nu werkend heeft gekregen is een serieuze prestatie. Want het bestaat al lang in bv grote scheepsmotoren.. maar die gaan niet over de 100rpm.

Uit dit artikel bv:

While camless technology represents a major advance in internal combustion engine design, it is several years away from being market-ready, and formidable engineering challenges remain to be solved. For instance, ensuring that valve oscillations are damped out as efficiently at first start-up in sub-zero temperatures as they are when the engine is hot may yet turn out to be the most difficult engineering problem to solve before this engine will be accepted by the buying public.
Het zal zeker niet evident zijn, anders hadden ze het waarschijnlijk al wel langer gebruikt. En dat is net waar Koenigsegg heel goed in is, out-of-the-box denken om auto's nog sneller te maken (zie naar de fixed-gear bij de Regera bvb). Dat is 1 van de enige merken die nog echt nieuwe dingen probeert om performantiewinst te halen.

Maar nu ze het werkend hebben, en dus aangetoond hebben dat het kan, denk ik wel dat de grotere merken ofwel een patent gaan over kopen, ofwel toch ook eens verder gaan zoeken hoe ze het kunnen toepassen.
 
Het zal zeker niet evident zijn, anders hadden ze het waarschijnlijk al wel langer gebruikt. En dat is net waar Koenigsegg heel goed in is, out-of-the-box denken om auto's nog sneller te maken (zie naar de fixed-gear bij de Regera bvb). Dat is 1 van de enige merken die nog echt nieuwe dingen probeert om performantiewinst te halen.

Maar nu ze het werkend hebben, en dus aangetoond hebben dat het kan, denk ik wel dat de grotere merken ofwel een patent gaan over kopen, ofwel toch ook eens verder gaan zoeken hoe ze het kunnen toepassen.
Goh ja, vraag me af hoe lang de grote merken nog gaan investeren in het doorontwikkelen van ICE's..
 
Goh ja, vraag me af hoe lang de grote merken nog gaan investeren in het doorontwikkelen van ICE's..
Dat is wel een goei punt inderdaad... Want de uitstoot moet naar 0 uit ideologische standpunten, ook al zou een efficiëntere ICE waarschijnlijk meer effect hebben dan nu enkel de Westerse landen op EV's te laten over schakelen...
 
Goh ja, vraag me af hoe lang de grote merken nog gaan investeren in het doorontwikkelen van ICE's..
Porsche is bezig met een e-fuel (synthetische brandstof) te ontwikkelen waarvan de CO2 uitstoot met 85% lager zou liggen.
Als dit lukt hoop ik toch dat de ICE niet volledig afgeschreven zullen worden.
 
Porsche is bezig met een e-fuel (synthetische brandstof) te ontwikkelen waarvan de CO2 uitstoot met 85% lager zou liggen.
Als dit lukt hoop ik toch dat de ICE niet volledig afgeschreven zullen worden.
Waarom hoop je dat? Omdat je zo verknocht ben aan ICE’s? :p
Want je voelt zo al dat die wagen niet goedkoper is dan een EV. En prijs is voor mij momenteel het enige wat mij stoort bij een EV.
 
Waarom hoop je dat? Omdat je zo verknocht ben aan ICE’s? :p
Want je voelt zo al dat die wagen niet goedkoper is dan een EV. En prijs is voor mij momenteel het enige wat mij stoort bij een EV.
Nu ik zelf een EV heb, merk ik wel enorm dat er no way back is. Ik zeg zeker niet dat batterijen de definitieve oplossing wordt, maar elektromotoren daar ben ik wél vrij zeker van.
 
Waarom hoop je dat? Omdat je zo verknocht ben aan ICE’s? :p
Want je voelt zo al dat die wagen niet goedkoper is dan een EV. En prijs is voor mij momenteel het enige wat mij stoort bij een EV.
Voor wagens als Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg,....zou dit gewoon zonde zijn. Spreekt voor zich dat ik er geen tekening moet bijmaken waarom.
Voor een normale daily maakt mij dit niet uit, niks tegen een EV. Kan goed zijn dat mijn volgende ook 1 wordt, wie weet.
 
Voor wagens als Ferrari, Lamborghini, Koenigsegg,....zou dit gewoon zonde zijn. Spreekt voor zich dat ik er geen tekening moet bijmaken waarom.
Voor een normale daily maakt mij dit niet uit, niks tegen een EV. Kan goed zijn dat mijn volgende ook 1 wordt, wie weet.

Gohja daar speelt emotie natuurlijk wel een grote rol.
Maar als je ziet tot wat een EV allemaal in staat is, voor de performance moet je het alvast niet doen.
Zo een i4 m50 is gewoon bloedsnel en dat is voor vele gewoon de leasekar. Daily driver die 0-200 doet in 13s. Dat is vrij geschift, dan kan je al eens een stoplicht sprint doen of eens op het circuit mee met de grote jongens.
 
Gohja daar speelt emotie natuurlijk wel een grote rol.
Maar als je ziet tot wat een EV allemaal in staat is, voor de performance moet je het alvast niet doen.
Zo een i4 m50 is gewoon bloedsnel en dat is voor vele gewoon de leasekar. Daily driver die 0-200 doet in 13s. Dat is vrij geschift, dan kan je al eens een stoplicht sprint doen of eens op het circuit mee met de grote jongens.
Gij spreekt enkel puur over performance, een exotic is natuurlijk meer dan dat. Het geluid is bij zo'n wagen ook een groot deel van de beleving. Gewicht is bij zo'n wagens ook van groot belang en daar moeten de EV's nog voor onderdoen, de batterijen wegen enorm veel. Door ze onderin te plaatsen verlaag je wel het zwaartepunt maar een zware wagen blijft een zware wagen.
 
Gij spreekt enkel puur over performance, een exotic is natuurlijk meer dan dat. Het geluid is bij zo'n wagen ook een groot deel van de beleving. Gewicht is bij zo'n wagens ook van groot belang en daar moeten de EV's nog voor onderdoen, de batterijen wegen enorm veel. Door ze onderin te plaatsen verlaag je wel het zwaartepunt maar een zware wagen blijft een zware wagen.

Geluid dat moet ik u geven. Maar gewicht lijkt me van ondergeschikt belang. Een 488 weegt 1410kg, een Lotus evija 1680kg. Gooi daar dan nog een grotere batterij in en je zit nog altijd op “maar 1800kg”.
En uiteindeljk als dat even snel of sneller naar de 100 gaat, even goed of beter door een bocht gaat en even snel of sneller kan remmen dan zie ik ook niet in waarom extra gewicht een nadeel zou zijn.

Het grote voordeel aan elektromotoren is dat deze verdomd makkelijk te regelen zijn in heel hun gebied. Een verbrandingsmotor berust op ontploffing en bijhorende versnelling, een elektromotor zijn koppel en snelheid kan los van elkaar geregeld worden.
 
Gij spreekt enkel puur over performance, een exotic is natuurlijk meer dan dat. Het geluid is bij zo'n wagen ook een groot deel van de beleving. Gewicht is bij zo'n wagens ook van groot belang en daar moeten de EV's nog voor onderdoen, de batterijen wegen enorm veel. Door ze onderin te plaatsen verlaag je wel het zwaartepunt maar een zware wagen blijft een zware wagen.
Goh, een Regerra maakt (imo) een verschrikkelijk geluid met die one-gear. Daar maken uiteindelijk weinig mensen zich druk in he, ik denk niet dat er veel neen zouden zeggen moesten ze er 1 onder hun kont krijgen.
 
Terug
Bovenaan