Automatische boîte

R@ndom

Active member
Verleden jaar nergens met de wagen naar toe geweest door de Corona toestanden, verleden jaar ook een nieuwe wagen gekocht.
Wagen was enkel met automatische versnellingsbak te krijgen.
Ben van plan een paar bergpassen in Zwitserland te doen en vroeger bij het afdalen , met de handgeschakelde bak, bestond er zoiets als remmen op de motor, dit om de remmen te sparen en oververhitting (a.k.a. fading) te voorkomen.

Is het met de automaat als volgt? In D (drive) zetten en niet naar omkijken en naar beneden rijden? Ik vermoed dat dat voor de remmen feest gaat zijn want de automaat zal (te) snel opschakelen en je zal continu moeten remmen om niet te hard te gaan, is een afdaling van 17 km , of bak in manueel zetten en met de paddels aan het stuur zelf manueel schakelen om zo een soort van remmen op de motor te bekomen? Iemand ervaring mee?
 
Het is het laatste. Nu, als het niet te warm is en niet véél te veel remmen na elkaar is, valt het nog wel mee. Maar op vakantie zijn wij toch ooit beneden aan een berg aangekomen waar de auto van onze voorligger gigantisch verbrand stonk. Die stapte uit en zei: Ik denk dat je remmen verbrand zijn! :D

Sommige automaten hebben een bergstand of een trekkerstand. Bij die laatste schakelt hij ook veel trager pas op en af. Dat kan al genoeg zijn als het niet te steil is. Soms kun je een bepaalde versnelling "vastzetten", dat hij daar niet uit gaat tot je die functie uitschakelt. Maar als je ook manueel kunt schakelen, ofwel met paddles aan het stuur ofwel door de knuppel naar plus of min te duwen, kun je gewoon op de motor naar beneden zonder aan je remmen te komen.
 
Kan je niet met uw peddels terugschakelen terwijl em in D staat? De mijnen blijft dan in die versnelling tot ik terug begin gas te geven en dan gaat em terug naar gewone automatische stand.
Indien dit niet werkt zou ik hem zeker in manueel zetten.
 
Verleden jaar nergens met de wagen naar toe geweest door de Corona toestanden, verleden jaar ook een nieuwe wagen gekocht.
Wagen was enkel met automatische versnellingsbak te krijgen.
Ben van plan een paar bergpassen in Zwitserland te doen en vroeger bij het afdalen , met de handgeschakelde bak, bestond er zoiets als remmen op de motor, dit om de remmen te sparen en oververhitting (a.k.a. fading) te voorkomen.

Is het met de automaat als volgt? In D (drive) zetten en niet naar omkijken en naar beneden rijden? Ik vermoed dat dat voor de remmen feest gaat zijn want de automaat zal (te) snel opschakelen en je zal continu moeten remmen om niet te hard te gaan, is een afdaling van 17 km , of bak in manueel zetten en met de paddels aan het stuur zelf manueel schakelen om zo een soort van remmen op de motor te bekomen? Iemand ervaring mee?
Als ge uw gaspedaal lost zal die normaal zelf remmen op de motor tot op het punt dat de motorelectronica beslist dat die teveel afremt en dan pas zal die een versnelling hoger schakelen. Als ge dan gewoon wat meehelpt remmen (beter kleine tijden goed doorremmen dan lang slepend remmen) kan je het toch wel goed onder controle houden hoor. Je moet bij een automaat het gaspedaal niet aanzien als iets dat uw motor bedient maar iets dat uw snelheid regelt. Induwen om sneller te gaan, op positie houden om snelheid te handhaven en loslaten om te vertragen.
 
Als ge uw gaspedaal lost zal die normaal zelf remmen op de motor tot op het punt dat de motorelectronica beslist dat die teveel afremt en dan pas zal die een versnelling hoger schakelen. Als ge dan gewoon wat meehelpt remmen (beter kleine tijden goed doorremmen dan lang slepend remmen) kan je het toch wel goed onder controle houden hoor. Je moet bij een automaat het gaspedaal niet aanzien als iets dat uw motor bedient maar iets dat uw snelheid regelt. Induwen om sneller te gaan, op positie houden om snelheid te handhaven en loslaten om te vertragen.
Neen, veel automaten gaan enorm uitbollen en zeker niet remmen op de motor.
 
Kan je niet met uw peddels terugschakelen terwijl em in D staat? De mijnen blijft dan in die versnelling tot ik terug begin gas te geven en dan gaat em terug naar gewone automatische stand.
Indien dit niet werkt zou ik hem zeker in manueel zetten.
Ik kan in D rijden en eender wanneer een versnelling naar beneden of omhoog met de peddels.
dus ga ik op die manier naar beneden te rijden, in D en de peddels om de versnelling te gebruiken die afremt op de motor, en zoals bij de manuele bak vroeger als je de motor gebruikt als rem blijf je van de gaspedaal af ...
 
Laatst bewerkt:
Link? Uit mijn ervaring met wat verschillende merken automaten gaan die bijna niet remmen op de motor zelfs op plat, laat staan in een afdaling.
Dat is mij verteld geweest bij een training over automatische transmissies. De reden volgens hun is omdat automatische transmissies meestal minder robuust zijn dan handbakken en wegens het gebrek aan koppeling mensen te gemakkelijk de bak naar stressituaties brengen met mechanische schade tot gevolg. Daarom geven fabrikanten dit advies, ook wel deels om hun eigen te beschermen. Nu is de ene auto wel de andere niet, zo zal je bij een dsg wel kunnen te ver kunnen terugschakelen maar gezien de software dit zal tegenhouden kan je geen schade veroorzaken. Terwijl je bij bvb een automaat in een sprinter wel serieus kan terugschakelen waardoor je je prise as zodanig kan belasten waardoor hij torst en je schade krijgt aan je motorlager. (Ik heb hier trouwens 2 zo'n motoren liggen voor onderdelen). Daarom ben ik toch wat voorzichtiger om mensen aan te raden om zelf te gaan terugschakelen. Imo vergeten veel mensen andere basiszaken bij het afdalen die veel meer effect hebben dan de motorrem. Zo zegt men ook dat je best afdaalt aan dezelfde snelheid waarmee je naar boven gekomen bent, ook uw startsnelheid is van belang, beter aan 50 per uur starten met de afdaling dan aan 120 per uur en tijdig starten met vertragen ipv aan de limiet te moeten beginnen remmen alsook afstand genoeg houden van tegenliggers zodat je zelf je tempo kan bepalen. En bepaalde hulpsystemen ook deactiveren; zaken zoals eco roll modus, met andere woorden alles dat u laat uitbollen
 
Bij mijn Volvo remt hij zeker wel op de motor, tenzij je de auto in Eco Mode zit, dan bolt 'm verder
Ja de meeste automaten remmen op de motor, tenzij er coasting mogelijk is. Maar wel in de hoogst mogelijke versnelling waardoor die amper afremt.
Bij de XC60 laatste generatie nog recent kunnen testen, als je die laat gaan op een helling, ga je gewoon steeds meer versnellen. Ik moest effectief omlaag schakelen om genoeg weerstand te creëeren.
In de eco-stand begint die te coasten, dus dat was al helemaal geen optie :p
 
BMW doet dat ook, moet zeggen dat de automaat van BMW de beste is die ik al heb mogen testen.
Even terug naar de ardennen gereden met de automaat, die regelt alles zelf gewoon uw snelheid aanhouden.
 
Wat ook kan helpen is effectief met cruise control de helling afkomen (welliswaar met uw ingestelde snelheid laag genoeg), ik heb de indruk dat sommige automaten dan precies wat meer weerstand geven tegen dat opschakelen. (alhoewel dat ook gewoon een illusie kan zijn)
 
Wat ook kan helpen is effectief met cruise control de helling afkomen (welliswaar met uw ingestelde snelheid laag genoeg), ik heb de indruk dat sommige automaten dan precies wat meer weerstand geven tegen dat opschakelen. (alhoewel dat ook gewoon een illusie kan zijn)
Die gaan normaal gewoon remmen.
Het is een BMW, dus in Drive zetten en comfort stand of Sport? als het maar niet de Eco stand is ...
Ik zou sowieso sportstand doen als je naar beneden rijdt, dan blijft die al langer in dezelfde versnelling.
 
Bij mijn Volvo remt hij zeker wel op de motor, tenzij je de auto in Eco Mode zit, dan bolt 'm verder
Bij mijn vroegere eerste generatie V60 (bj 2014) was dit alleszins niet zo, die bleef gewoon opschakelen, ik zou al snel aan 120km/u naar beneden vliegen. Daar schakelde ik dus zelf.

Bij mijn huidige (VW DSG) nog niet kunnen testen, maar ik vermoed dat dat niet anders zal zijn.
 
Terug
Bovenaan