Automatische boîte

Bah, ik vind dat echt niet aangenaam om normaal mee te rijden, veel te nerveus.
Ik vind dat wel nog tof, maar dat de schakelbak dan in hogere toeren blijft vind ik wel minder praktisch.
Want dat zorgt enkel maar voor meer lawaai en meer verbruik.
 
Het is een BMW, dus in Drive zetten en comfort stand of Sport? als het maar niet de Eco stand is ...
In sport stand zetten, en naar beneden bollen met de cruise control, je wagen zal dan wat hoger in toeren blijven, en de cruise control zal zelf remmen waar/wanneer nodig om de ingestelde snelheid te behouden. Je moet zelf niet eens aan de remmen komen.

Heb met mijne F31 redelijk wat in de bergen in Oostenrijk gereden, en zero problemen.

Zolang je niet extreem zwaar geladen bent of een caravan achter je hebt hangen is dit op een moderne wagen niet echt een probleem meer.

Heel vroeger, zoals op mijn eerste wagen waar het achteraan nog trommels waren, was dit een veel groter probleem, tegenwoordig met de schijfremmen, vooraan dikwijls nog geventileerd, is dit veel minder problematisch.
 
Dit ging ik ook al zeggen. Geen D, maar S. En als je dan merkt dat hij alsnog teveel gaat bollen, dan manueel gaan.
Bij VW is het wel zo dat als je in M zit en je doet even niks hij automatisch toch terug naar S/D gaat, best vervelend.
 
Bij VW is het wel zo dat als je in M zit en je doet even niks hij automatisch toch terug naar S/D gaat, best vervelend.
Moet je bij VW die pook niet fysiek daarvoor opzij duwen?
Bij Mercedes is dit trouwens ook zo, na een tijdje gaat die terug naar automatisch schakelen als je niet hele tijd actief manueel schakelt.
Maar je kan dat tegengaan door dit in te stellen in een custom rijmodus.
 
Moet je bij VW die pook niet fysiek daarvoor opzij duwen?
Bij Mercedes is dit trouwens ook zo, na een tijdje gaat die terug naar automatisch schakelen als je niet hele tijd actief manueel schakelt.
Maar je kan dat tegengaan door dit in te stellen in een custom rijmodus.
Ahja juist. 't is dat hij nog automatisch zal opschakelen als het toerental té hoog gaat, maar da's niet echt een probleem.
 
Moet je bij VW die pook niet fysiek daarvoor opzij duwen?
Bij Mercedes is dit trouwens ook zo, na een tijdje gaat die terug naar automatisch schakelen als je niet hele tijd actief manueel schakelt.
Maar je kan dat tegengaan door dit in te stellen in een custom rijmodus.
Je kan bij VW ook de peddels aan het stuur gebruiken, dan gaat ie even in manuele modus om een tiental of twintigtal seconden daarna weer automatisch te gaan.
 
Moet je bij VW die pook niet fysiek daarvoor opzij duwen?
Bij Mercedes is dit trouwens ook zo, na een tijdje gaat die terug naar automatisch schakelen als je niet hele tijd actief manueel schakelt.
Maar je kan dat tegengaan door dit in te stellen in een custom rijmodus.
Yes bij I-mode (Individual) kan je instellen dat uw uw transmissie manual of automatic gebeurt.
 
Je kan bij VW ook de peddels aan het stuur gebruiken, dan gaat ie even in manuele modus om een tiental of twintigtal seconden daarna weer automatisch te gaan.
Klopt, je hoef de pook niet fysiek opzij te duwen, als je peddels hebt aan het stuur en je gebruikt die, dan ga je uiteraard in M modus maar na een tijdje gaat die terug automatisch naar D als je op gelijke snelheid blijft rijden
 
De Simplon pas op en af gereden met de vinger in de neus, BMW heeft dat goed afgesteld, versnellingsbak stond in “D” remmen op de motor gebeurd automatisch en volgens mij was de hellingshoek de parameter, als het steil was in de afdaling werd er niet geschakeld en bleef het toerental rond de 3200-3300 rpm hangen om zodoende te remmen op de motor, je kan met de peddels altijd manueel bijschakelen naar een versnelling hoger of lager, na een tijdje gaat hij dan terug op D, plakje cake :)
 
Yes bij I-mode (Individual) kan je instellen dat uw uw transmissie manual of automatic gebeurt.
Als ik mijn mercedes in manueel zet blijft die in manueel. Schakelt ook niet automatisch op als je te hoog in toeren gaat. Heeft dan eerder een automatische drop in toerental van zeker 1000toeren. Vind ik best wel ambetant,had liever gehad dat deze dan automatisch opschakelt. Ook de versnellingsverhousingen die de bak aanpast naargelang je rijstijl vind ook ook maar dwaas. Dat mijn vrouw meeatal als een seut rijd en daardoor zit je aan 80km/h reeds in versnelling 7/8.
 
De Simplon pas op en af gereden met de vinger in de neus, BMW heeft dat goed afgesteld, versnellingsbak stond in “D” remmen op de motor gebeurd automatisch en volgens mij was de hellingshoek de parameter, als het steil was in de afdaling werd er niet geschakeld en bleef het toerental rond de 3200-3300 rpm hangen om zodoende te remmen op de motor, je kan met de peddels altijd manueel bijschakelen naar een versnelling hoger of lager, na een tijdje gaat hij dan terug op D, plakje cake :)
Ofwel via ingebouwde gps kaarten. Ik weet dat bij mercedes trucks zo'n systeem bestaat (predictive powertrain control) die weet of je gaat afdalen, moet klimmen om dan al op voorhand hiervoor te gaan anticiperen om op of lager te schakelen.
 
Als ik mijn mercedes in manueel zet blijft die in manueel. Schakelt ook niet automatisch op als je te hoog in toeren gaat. Heeft dan eerder een automatische drop in toerental van zeker 1000toeren. Vind ik best wel ambetant,had liever gehad dat deze dan automatisch opschakelt. Ook de versnellingsverhousingen die de bak aanpast naargelang je rijstijl vind ook ook maar dwaas. Dat mijn vrouw meeatal als een seut rijd en daardoor zit je aan 80km/h reeds in versnelling 7/8.
Heeft de C43 een continu variabele transmissie? :eek2:
 
Als ik mijn mercedes in manueel zet blijft die in manueel. Schakelt ook niet automatisch op als je te hoog in toeren gaat. Heeft dan eerder een automatische drop in toerental van zeker 1000toeren. Vind ik best wel ambetant,had liever gehad dat deze dan automatisch opschakelt. Ook de versnellingsverhousingen die de bak aanpast naargelang je rijstijl vind ook ook maar dwaas. Dat mijn vrouw meeatal als een seut rijd en daardoor zit je aan 80km/h reeds in versnelling 7/8.
Bij mij blijft hij manueel in I-mode bij andere modes als ik schakel via de schakelpeds gaat hij in Manual mode maar na een minuut schakelt hij terug over in Automaat-modus.
In de I mode kan je dat dus aanpassen dat hij bij manual blijft en dat je zelf via de schakelpeds schakelt.
 
Met een PHEV zou'k zeggen ofwel in CC naar beneden, of gewoonweg rustig op de rem staan. Normaal gezien zou onder een bepaalde remkracht alle afremming moeten komen van de regeneratie van de batterij dmv de electro motoren. Deze remkracht is niet te onderschatten, alsook wrijvingsvrij, dus zonder risico voor sleet en/of fading.
Natuurlijk werkt dit niet met volle batterij, maar ik betwijfel dat'ie vol zou zijn bij normaal gebruik in een bergrit :)
 
Er zit een speedshift 9g TCT (torque clutch transmission) in.
Dat klopt dan toch niet echt met jouw verhaal?
Je zegt dat de schakelverhoudingen veranderen naargelang je rijstijl, dat kan maar als het CVT is.
En een drop van 1000 toeren idem. Want normaal is dat verschillend over de versnellingen heen.
 
Ik ben geen garagist he :cool:
Als je een tcu reset kunt uitvoeren,impliceert dit toch dat hij zich aanpast aan jouw rijstijl?
 
Ik ben geen garagist he :cool:
Als je een tcu reset kunt uitvoeren,impliceert dit toch dat hij zich aanpast aan jouw rijstijl?
Dat is de computer die zich aanpast aan jouw rijstijl.
Dus door gasrespons aan te passen en het schakelgedrag aan te passen.
De schakelverhoudingen veranderen daardoor niet, dat is onmogelijk met de schakelbak die jij hebt.

Maar ik ben eigenlijk wel nog altijd benieuwd hoe jij die auto in manueel kan zetten zonder van de i-modus gebruik te maken zoals Gentei beschrijft.
Heb jij dan een manuele stand op je automaat pook?
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
Terug
Bovenaan