Atletiek

Ze zal er sowieso wel dicht tegen zitten
150 000 euro aan gouden medailles premies, en dan haar volledige werking betalen (over een ganse carrière, zal dat idd richting miljoen gaan)

Maar je kan jammer genoeg niet aantonen wat Nafi opbrengt, dat is er zeker maar eerder onrechtstreeks
Meervoud. Miljoenen.

Wil je weten hoeveel miljoenen al de aflossingsploegen ons al gekost hebben? En hoeveel olympische medailles ons die al opgeleverd hebben?

Wil je weten hoeveel miljoenen al de aflossingsploegen ons al gekost hebben? En hoeveel olympische medailles ons die al opgeleverd hebben?

Medailles leveren geen geld op e ;)

Topsport sponsoren levert iets op voor de staat maar dat is eerder indirect en niet met concrete cijfers aan te tonen.
  • Topsport in het algemeen zet zelf aan tot sporten daar ligt de allergrootste winst (gezondere mensen , minder ziekteverzuim,...)
    Vooral bij de jeugd is dat denk ik het geval (je bent toch geïnspireerd door iemand). Wat zorgt voor sociale binding iets anders dan school, structuur, wat voor enkele gevallen zelf kan zorgen dat jongeren niet in criminaliteit vallen (door dingen die ze leren in een sportclub in plaats van school (regels , discipline, teamwork, positieve rolmodellen, eens andere mensen dan de personen op school ,...)

• Als je bvb. in Nafi's geval dan zelf atletiek wil doen heb je loopschoenen nodig , waar je dan BTW moet op betalen
    Tickets van sportwedstrijden, sporttoerisme ,... (dit is nihil, maar het is wel inkomsten).

• Ze brengen een positief imago voor België naar de buitenwereld (sportwashing :p ) en zorgen soms ook voor sporttoerisme.
  • Topsport brengt mensen samen , wat zorgt voor Cohesie en samenhorigheid van het Belgische volk (denk maar aan voetbal).
-----------------------

Somedude heeft wel gelijk dat iedereen gelijk zou zijn voor de wet, maar de wet is mijn ogen niet in orde en nog niet gemaakt.

IMO moet er een verschil zijn tussen iemand die nipt gelukt is om deel te nemen aan een WK/OS en iemand die oprecht medaillekansen heeft.
Alsook maar dit is wat moeilijker te beoordelen zou iemand die een mondiale wereldsport top 12 behaalt toch iets meer middelen moeten krijgen dan iemand die in een nichesport (bvb. Moderne vijfkamp) top 12 kan halen. Maar dat is eerder aan sportvlaanderen om dit te bepalen.

Daar zou een algemene en duidelijke regelgeving moeten komen.

Daar verschillen we dus van mening. Iedereen gelijk voor de wet telt niet in topsport. Het zou echt compleet bizar zijn om dezelfde middelen te steken in een atleet die net de minimumdoelstellingen haalt en de beste olympische atleet die we ooit hebben gehad. Dat zie je echt overal terug.

Daar verschillen we dus van mening. Iedereen gelijk voor de wet telt niet in topsport. Het zou echt compleet bizar zijn om dezelfde middelen te steken in een atleet die net de minimumdoelstellingen haalt en de beste olympische atleet die we ooit hebben gehad. Dat zie je echt overal terug.

Daar geef ik je gelijk in, maar er moet dan wel een lijn inzitten die op papier staat. anders wordt het vriendjes politiek en dat is er momenteel niet.
Doom / Milanov hebben na een wk medaille niet meer (extra) middelen gekregen.
Ze zouden natuurlijk nog altijd een stuk onder Thiam staan qua middelen , maar ondanks dat ze ferm gepresteerd hebben, hebben ze niet echt een voorkeursbehandeling gehad en kregen ze toen waarschijnlijk (buiten de premie) evenveel als een atleet die er maar net geraakt.

Medailles leveren geen geld op e ;)

Topsport sponsoren levert iets op voor de staat maar dat is eerder indirect en niet met concrete cijfers aan te tonen.
  • Topsport in het algemeen zet zelf aan tot sporten daar ligt de allergrootste winst (gezondere mensen , minder ziekteverzuim,...)
    Vooral bij de jeugd is dat denk ik het geval (je bent toch geïnspireerd door iemand). Wat zorgt voor sociale binding iets anders dan school, structuur, wat voor enkele gevallen zelf kan zorgen dat jongeren niet in criminaliteit vallen (door dingen die ze leren in een sportclub in plaats van school (regels , discipline, teamwork, positieve rolmodellen, eens andere mensen dan de personen op school ,...)

• Als je bvb. in Nafi's geval dan zelf atletiek wil doen heb je loopschoenen nodig , waar je dan BTW moet op betalen
    Tickets van sportwedstrijden, sporttoerisme ,... (dit is nihil, maar het is wel inkomsten).

• Ze brengen een positief imago voor België naar de buitenwereld (sportwashing :p ) en zorgen soms ook voor sporttoerisme.
  • Topsport brengt mensen samen , wat zorgt voor Cohesie en samenhorigheid van het Belgische volk (denk maar aan voetbal).
-----------------------

Somedude heeft wel gelijk dat iedereen gelijk zou zijn voor de wet, maar de wet is mijn ogen niet in orde en nog niet gemaakt.

IMO moet er een verschil zijn tussen iemand die nipt gelukt is om deel te nemen aan een WK/OS en iemand die oprecht medaillekansen heeft.
Alsook maar dit is wat moeilijker te beoordelen zou iemand die een mondiale wereldsport top 12 behaalt toch iets meer middelen moeten krijgen dan iemand die in een nichesport (bvb. Moderne vijfkamp) top 12 kan halen. Maar dat is eerder aan sportvlaanderen om dit te bepalen.

Daar zou een algemene en duidelijke regelgeving moeten komen.
Er is een verschil in persoonlijk budget dat ze krijgen
En meerkamp is ook een nichediscipline in atletiek laten we wel weze
Maar wel een discipline waar trainer in tribune nodig is (voor technische proeven) dus gaan ze daar ook geld in steken om die mee te hebben itt bv halve fond-loper waar je tijdens de wedstrijd niets meer kan betekenen
Een Waalse die in Zuid-Afrika woont die het ontslag van een Vlaming (nou ja Nederlander in Vlaamse loondienst) eist :laugh:

Hans VDW met enige kadering

Laatst bewerkt:
Hans VDW is toch echt een dwaas. 😂 Nafi werd 9j geleden op haar 22e olympisch goud en hij is al vergeten hoe sterk dat veld toen was. Zelfs al is het veld nu minder sterk, je kan maar verslaan wie aan de start staat. Dat was in 2016 zeker niet min. Het is weer het typische voorbeeld van klein in België maar groot in de wereld. Gewoon dank u zeggen en gaan zitten, Hans.

Hij spreekt ook zichzelf voor de zoveelste keer tegen. Hij hemelt triatleten altijd op, maar bij Nafi is het dan dat “meerkampers niks goed kunnen, maar alles een beetje.” Dat is de definitie van triatleten. Een van de beste fietsers is een gemiddeld wielrenner. De beste zwemster kon zich niet plaatsen voor de OS.

Hans VDW is inderdaad de dwaaste sportjournalist die ik ken, ik onthou niet veel de namen van journalisten, maar die dan om een speciale reden dan weer wel.

De vergelijking met de basketbalspelers en andere super sporten slaat nergens op , voor hen is het WK/OS niet het grootste (meest winstgevende) toneel, dat is voor de atletiek wel het geval.
Bij de basketsterren gaat het eerder om prestige.

Dat het ook niet gaat over de wedstrijdtenue bij Thiam maar over al de rest, vergeet hij dan ook even te vermelden.

En dan zeggen dat de meerkamp gedevalueerd is omdat minder mensen het doen. Zonder dat hij daar exacte cijfers voor heeft van hoeveel mensen effectief meerkamp doen. (Ik ben er vrij zeker van dat meer mensen meerkamp doen dan 10 jaar geleden)

Gedevalueerd in goeie atleten ?
Kan ook gezegd zijn van de mannen sprinters die met superspikes en superpistes maar nipt aan de tijden raakt van de gouden generatie.

Meerkamp is een niche in een van de meest mondiale sporten.
Dat komt ook mede omdat het heel tijdsrovend is om te trainen, als je niet bij de beste zoveel hoort zal je sneller afhaken, en dus eerder kiezen voor een specifiek onderdeel die minder tijd vergt. maar de toppers die er kunnen raken zullen wel in de meeste gevallen blijven. Wat zorgt dat het top niveau altijd wel hoog is.

Er zullen wereldwijd meer mensen meerkamp doen dan moderne vijfkamp, slalom kayak, specifieke olympisch schiet onderdelen ,...

Er is mij eigenlijk nog 1 ding onduidelijk in heel die saga. Heel die boel lijkt ontploft te zijn door het niet ondertekenen van de gedragscode. Dat was vlak voor de reis naar Tokyo, en Thiam heeft het altijd over dat kortdag zijn.

Maar het gaat over de portretrechten, en de indruk die ik krijg is dat die gedragscode te ouwbollig is op dat vlak. Maar als die gedragscode verouderd is, suggereert dat dat het document al 30 jaar niet is bijgewerkt en dan heeft Thiam dat toch al minstens 10x moeten ondertekenen? Met andere woorden: de omkadering van Thiam had dit toch al heel lang moeten zien aankomen? Of hebben ze met opzet dit aankomende probleem niet op de radar gezet om te hopen hier een doorbraak te krijgen door het kortdag aan te pakken?

Dat neemt overigens niet weg dat het daar op de bond toch wat lijkt te stinken, en dat bovenstaande enkel maar om de aanleiding van de heisa gaat, niet om de oorzaak.

Er is mij eigenlijk nog 1 ding onduidelijk in heel die saga. Heel die boel lijkt ontploft te zijn door het niet ondertekenen van de gedragscode. Dat was vlak voor de reis naar Tokyo, en Thiam heeft het altijd over dat kortdag zijn.

Maar het gaat over de portretrechten, en de indruk die ik krijg is dat die gedragscode te ouwbollig is op dat vlak. Maar als die gedragscode verouderd is, suggereert dat dat het document al 30 jaar niet is bijgewerkt en dan heeft Thiam dat toch al minstens 10x moeten ondertekenen? Met andere woorden: de omkadering van Thiam had dit toch al heel lang moeten zien aankomen? Of hebben ze met opzet dit aankomende probleem niet op de radar gezet om te hopen hier een doorbraak te krijgen door het kortdag aan te pakken?
Het was een nieuwe (voor de komende 4j dacht ik) en atleten hebben hem pas moeten ondertekenen op moment dat ze zeker waren/aangaven naar WK te gaan als ik het goed begrijp wat bij Thiam dus pas eind augustus was (haar keuze)
En de nieuwe liet minder ruimte voor eigen sponsoren al is nergens gelekt hoe en wat dat ze daar precies mee bedoelen.
Maar neem aan dat bv de AXA-commercials met haar dan niet op tv mochten getoond worden in periode rond WK? Dat lijkt me idd wel iets dat uit de code mag
Dat neemt overigens niet weg dat het daar op de bond toch wat lijkt te stinken, en dat bovenstaande enkel maar om de aanleiding van de heisa gaat, niet om de oorzaak.
Of dat ze bij Thiam en entourage afleiding willen dat het toch vooral aan haar eigen vorm (en mindset) lag?

Laatst bewerkt:
Of dat ze bij Thiam en entourage afleiding willen dat het toch vooral aan haar eigen vorm (en mindset) lag?
Die piste zou geloofwaardiger zijn als ze niet de zoveelste atleet was die klaagt over de gang van zaken en als ze niet van nog meer atleten zoveel bijval krijgt.

Er klagen altijd atleten, heb het nooit anders geweten
Da’s waar, maar het is niet altijd zo’n confrontatie. Het is toch echt duidelijk dat er bij de atletiekbond wat verkeerd zit. Dat Thiam niet in de beste vorm zat was duidelijk maar mi niet relevant voor de problemen die zij en de andere atleten aanklagen.

Er klagen altijd atleten, heb het nooit anders geweten

Dit is toch wel allemaal van een heel andere orde? Ik vraag me ergens ook wel af waarom gij zo de nood voelt om de bond te blijven verdedigen ondanks alle getuigenissen en artikelen die toch duidelijk in de richting van de bond wijzen.

Da’s waar, maar het is niet altijd zo’n confrontatie. Het is toch echt duidelijk dat er bij de atletiekbond wat verkeerd zit. Dat Thiam niet in de beste vorm zat was duidelijk maar mi niet relevant voor de problemen die zij en de andere atleten aanklagen.
Thiam zit bij de Waalse bond
En ik heb maar 1 andere atleet horen klagen ivm haar trainer (nota bene 1 die op discipline zat waar de bronze medaille getraind wordt door ... Bram Peeters)

Het is niet omdat er iemand (of enkele) klagen dat het daarom een issue is in het groter geheel
Dit is toch wel allemaal van een heel andere orde? Ik vraag me ergens ook wel af waarom gij zo de nood voelt om de bond te blijven verdedigen ondanks alle getuigenissen en artikelen die toch duidelijk in de richting van de bond wijzen.
Er zijn altijd al klagers geweest rond selectieprocedures en geld.

En er zijn ook wel wat journalisten die ook naar Thiam en haar entourage zelf kijken.
Haar verhaal hangt ook met haken en ogen aan elkaar imo. Zo zegt ze 'gelijk als een ander' behandeld te willen worden maar dan wel zonder de code te moeten tekenen en met andere behandeling omtrent aparte accreditatie voor haar persoonlijke kiné (en verbleef ze ook nog ergens anders)...

En qua resultaten was het gewoon goed:
WK atletiek: ondanks commotie over Nafi Thiam presteerde België nooit zo goed in de breedte

Laatst bewerkt:
Thiam zit bij de Waalse bond
En ik heb maar 1 andere atleet horen klagen ivm haar trainer (nota bene 1 die op discipline zat waar de bronze medaille getraind wordt door ... Bram Peeters)

Het is niet omdat er iemand (of enkele) klagen dat het daarom een issue is in het groter geheel

Er zijn altijd al klagers geweest rond selectieprocedures en geld.

En er zijn ook wel wat journalisten die ook naar Thiam en haar entourage zelf kijken.
Haar verhaal hangt ook met haken en ogen aan elkaar imo. Zo zegt ze 'gelijk als een ander' behandeld te willen worden maar dan wel zonder de code te moeten tekenen en met andere behandeling omtrent aparte accreditatie voor haar persoonlijke kiné (en verbleef ze ook nog ergens anders)...

En qua resultaten was het gewoon goed:
WK atletiek: ondanks commotie over Nafi Thiam presteerde België nooit zo goed in de breedte
Het gaat bij de meesten over hoe de bonden atleten door hoepels laten springen wanneer het hun uitkomt en hoe die organisatorische problemen een effect hebben op hoe ze kunnen toeleven naar kampioenschappen. Bovendien is Belgium Athletics een samenraapsel van Atletiek Vlaanderen en ADEPS. Het zou gek zijn om te zeggen dat de mensen van Atletiek Vlaanderen geen impact hebben op alle Belgische atleten.

Het gaat bij de meesten over hoe de bonden atleten door hoepels laten springen wanneer het hun uitkomt en hoe die organisatorische problemen een effect hebben op hoe ze kunnen toeleven naar kampioenschappen. Bovendien is Belgium Athletics een samenraapsel van Atletiek Vlaanderen en ADEPS. Het zou gek zijn om te zeggen dat de mensen van Atletiek Vlaanderen geen impact hebben op alle Belgische atleten.
Het gaat er bij de meeste klagers om dat ze gewoon geld willen en geen verandering / inmenging van wie ze het geld krijgen

Laatst bewerkt:
Het gaat er bij de meeste klagers om dat ze gewoon geld willen en geen verandering / inmenging van wie ze het geld krijgen
Het gaat ook over de vorm van de inmenging. In geen enkele organisatie werkt het om top-down alles op te leggen. Dat lijken ze op bonden maar niet te willen begrijpen. Het feit dat ze expliciet “een voorbeeld willen stellen” in hun intern mailverkeer getuigt van een gebrek aan inzicht en maakt duidelijk dat ze niet op hun plaats zitten om het beleid te leiden. Het kan zijn dat hun visie klopt, maar dat is slechts de helft van het werk en eerlijk gezegd de makkelijkste helft.

Ik ben voor alle duidelijkheid zelf bvb voorstander van centralisering, alleen is Gent een domme locatie.

Terug
Bovenaan