Around the world - muziek van heinde en verre

Voor Brazilie kan ik wel Tropicalia aanraden zoals bv Gilberto Gil.


Tropicalia beweging ontstaan als protest tegen de dictatuur van de jaren '60. Ondanks een kort bestaan blijft het wel belangrijk. Zeker in tijden wanneer de politiek weer flirt met ideologieen als toen.
Zelf enkele jaren geleden vaak naar geluisterd. Goed album inderdaad! Hij lijkt mij een soort Braziliaanse Syd Barrett, zeker op het laatste nummer.

Mijn verdere kennis van "verre" muziek ligt ook nog in Brazilië.

Van obscure postpunk


naar een mix van rock, hiphop, funk en "maracatu", echt een aanrader. Helaas is deze meneer op 30(!)-jarige leeftijd verongelukt... :(

(Ik vind RHCP maar klein bier vergeleken met dit. Heel klein bier zelfs.)


naar - inderdaad - een hele verzameling Tropicália:


naar een regulier Tropicália-album gemaakt door verschillende artiesten uit die tijd:


naar de psychedelische rock van Os Mutantes (ook aanwezig op bovenstaand album):


naar een held van vele Brazilianen (qua muziek misschien wat Neil Young-achtig):


naar opnieuw postpunk, iets minder donker en obscuur, heel bekend ook daar. Zanger overleden aan AIDS (waar kennen we dat nog van?)
Mijn favoriet in deze lijst is Índios:

en ik ben er ongetwijfeld nog vergeten!

EDIT:

Obscure prog 😍


Leuke punk:


Nog punk (da 's al heel waddanders 😎):
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mijn playlist eens delen (Spaanstalige / Portugeestalige muziek, hier en daar ook eens iets engels maar er zal altijd een latijnse/spaanse/portugese touch inzitten).


Een lijst van uitsluitend Japanse groepen/projecten, en ook heel wat Japanstalige muziek, samen met iemand gemaakt op discord.


En nog een uit met andere Aziatische muziek (China, Hong Kong, Zuid-Korea en Indonesië/Singapore/Maleisië)
 
Laatst bewerkt:


Wat een one-two-punch op Honest Jon's alweer. Focus op Sabar, percussie en begeleidende dans uit Senegal! Heb het daar indertijd eens live mogen meemaken en dat was dik indrukwekkend.

En dan Shackleton ( :love: :love: :love: ) die deze drumritmes gebruikt voor een licht stylistische shift. Wat een baas, blijft verbazen.

Edit : nu we toch over Senegalese muziek en de impact op electronische producers bezig zijn, bij deze reminder voor dit fantastische project van Mark Ernestus (Basic Channel) :

 
Laatst bewerkt:

Middle Eastern psych-rock collective Al-Qasar’s debut album is an explosive mix of heavy Arabian grooves, global psychedelia and North African trance music.

The band calls it "Arabian fuzz." Brazenly electric and deeply connected.

Guests include Lee Ranaldo (Sonic Youth) and Jello Biafra (Dead Kennedys).

Don't sleep on this!
 
Terug
Bovenaan