Didymus
Well-known member
Piet Van Haut heeft daar veel ervaring mee. Vooral met de Centurionkaarten van anderen welteverstaan.Iemand met Centurion hier?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Piet Van Haut heeft daar veel ervaring mee. Vooral met de Centurionkaarten van anderen welteverstaan.Iemand met Centurion hier?
Niet echt veel voordelen voor de "gewone" mens.Hier nog mensen voorstel tot Centurion ontvangen? Nu recent voorstel ontvangen en zit in dubio, best wel een pittig bedrag.
Zit al een aantal jaar op Platinum, maar ik zie de benefits niet echt te aanzien van de aanzienlijke meerkost.
Iemand met Centurion hier? Die wat voordelen / nadelen kan meegeven uit de realiteit
Bedankt goeie insights. Ik zie inderdaad weinig voordeel. Toch maar skippen dan.Niet echt veel voordelen voor de "gewone" mens.
Komt er op neer dat de voordelen vooral gericht zijn op "High rollers", mensen die ettelijke honderdduizend dollars per jaar via de kaart spenderen, ook dan nog eens Amerika gericht daar de grootste voordelen bij Amerikaanse bedrijven zit.
- Geen uitgavenlimiet
- Voordelen in exclusieve hotels, lees de >1000€/dag kamers
- "Concierge" service. Hier heb ik wel iemand die ik ken (zie hieronder) waar deze service op 123 kaartjes voor Tomorrowland had geregeld.
- Verzekeringen hebben wat hogere limieten, maar is geen echt voordeel hier, bv 5 miljoen reisverzekering ipv de 3 miljoen van de platinum, Denk dat je die laatste al heel moeilijk uitmaxed tenzij in Amerika misschien.
- Aankopen van toegangsticketten tot de wat exlusievere evenementen zoals Wimbledon, Grote prijs van Monaco etc
- "elite" status bij Hertz en Avis, geen idee wat voordeel je dat oplevert
- Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen kan je veel extra's loskrijgen tot zelfs gratis tickets
Ik ken slechts één iemand die zo een kaart heeft, maar die is eigenaar van een zeer goed draaiende KMO (lees +- 1 à 3 miljoen € per jaar aan dividend uitkering voor hem), en die zeer veel zakenreizen naar de USA doet, die zegt me ook dat het ginder wel degelijk een status kaart is die best wat deuren opent naar extra service, freebees etc, maar dat hij moest hij die veelvuldige reizen niet doen snel terug naar Platinum zou gaan...
Iets waar hij wel veel zakelijk voordeel heeft uigehaald (gezien zijn zakelijke link met Amerika), is dat ze een soort van forum, zoals hier, maar dan specifiek gericht op bedrijfseigenaars hebben (Amex open forum dacht ik dat hij had gezgd), hij heeft daar zeer veel nut aan gehad om zijn Amerika link uit te breiden, tips, info, algemeen netwerken met de Amerikaanse zaakvoerders...
Ah, nog geen bericht gehad, heb zelf twee kaarten, die tweede is tot heden altijd gratis geweest.Net bericht gehad dat een bijkomende Platinum kaart vanaf 01 januari €10/maand zal kosten ... We waren al aan het twijfelen om van Platinum terug naar Gold te gaan, en dit geef toch wel de doorslag.
Idem hier, ik ben ook aan het denken om gewoon te stoppen met Amex.Net bericht gehad dat een bijkomende Platinum kaart vanaf 01 januari €10/maand zal kosten ... We waren al aan het twijfelen om van Platinum terug naar Gold te gaan, en dit geef toch wel de doorslag.
Wat gebruik je bij de Ultra?Revolut Ultra ook 840 euro per jaar vanaf februari. Voorlopig blijf ik wel gewoon klant, haal dat er toch op verschillende manieren uit.
Wat gebruik je bij de Ultra?
Ik heb Amex Plat. en Revolut standard, zelfde prijs en wisselkoerskosten (via Revolut) maar wel met credit card (met veel verzekeringen) en quadruple lounge toegang (2 kaarten met elk een extra guest).
Revolut is enkel betaalkaart denk ik?
Tenzij je veel van die gratis abonnementen bij Revolut gebruikt, maar die zijn weinig relevant voor mij.
Heb mij ook een Wise account aangeschaft.
Een stuk transparanter qua kosten dan Revolut (ik heb daar eerlijk gezegd geen super vertrouwen in, ik zie wat teveel gefoefel in de achtergrond...). Bij Wise ook een echte local US dollar rekening, maar het is nogal niche dat ik dat zeer goed kan gebruiken.
Beiden zijn qua interface, snelheid, en gebruiksgemak echt top.
Merci voor de samenvatting. Na het nieuws van de prijsverhoging was ik ook al even naar Revolut aan het kijken als alternatief, maar sommige voordelen van Amex plat gebruiken we wel veel en binnenkort zijn we met vier dus dan is het voordeel van de +1 voor de lounges wel handig.Is inderdaad een debit card op dit moment. Credit cards zullen wel nog volgen.
Voordelen waar ik gebruik van maak:
- Ultra Revpoints (10x meer dan standaard plan) -> “gratis” langeafstandsvlucht bij omzetten naar miles obv onze jaarlijkse spend (schat ik, het komt ongeveer neer op 2% cashback op je spend)
- FX koersen zijn voordeligst bij Ultra (beter dan Wise).
- De typische verzekeringen die je ook hebt bij AMEX (al heb ik geen 1 op 1 vergelijking gemaakt)
- Lounge access (helaas maar voor 1 persoon, dat is een nadeel. Wij kopen soms een tweede pass aan ter plekke..)
- Fast-track bij security in 100+ airports
- 5 GB global dataplan per maand
Qua subscriptions:
- Financial Times Premium (wou die altijd al zelf aanschaffen..)
- Duolingo premium -> bespaart mij rechtstreeks 14 euro per maand
- Classpass 20 points / maand -> bijvoorbeeld 2 massages gratis per maand (afhankelijk van het land, in Belgie gaat dat minder zijn). Kan ook gebruikt worden voor gym access / beauty (dat mijn vrouw graag gebruikt)
- NordVPN premium (gebruik ik vaak in het buitenland)
- Perplexity Premium -> voornamelijk voor research van aandelen, moet dan nergens anders een premium subscription nemen.
Wat me wel opvalt is dat heel dat Visa / MasterCard / AMEX ecosysteem ondermijnt wordt in bepaalde landen, wat ook druk zet op heel het reward systeem. In SE Asia hebben de meeste landen hun eigen QR payment systeem ontwikkelt (dat binnen ASEAN wel redelijk geintegreerd is), dat los van V/MA functioneert. Als toerist kan je dan wel via een app geld opladen vanuit je Visa/Mastercard om dat ook te gebruiken, maar daar betaal je dan zelf de 2% merchant fee. De USA beschouwt dat bij Indonesie bijvoorbeeld als een "trade barrier" (https://jakartaglobe.id/business/us...olicy-as-trade-barrier-bi-open-to-cooperation)
De big ticket items (hotel, flights,...) kan je typisch wel met je kaart betalen, maar in lokale restaurants / winkels vaak niet.
Die Amex is echt voor de frequent flyer hé.Cashback systemen vind ik nog goed.
Maar al die programma's met miles en aparte voorwaarden en websites waar je dan moet boeken, en houdbaarheid, en omzetten, en dan nog uitkijken of het niet sowieso duurder is, vind ik allemaal veel te veel tralala en bezigheid om dan misschien paar honderd euro te besparen op +30k uitgaven per jaar.
Wise is wel fenomenaal voor US transacties.
Je kan een aparte US subrekening op uw naam krijgen, kost: 0 euro.
Ik kreeg hier een +100k usd op gestort uit de US, kost voor mij: 0 euro.
Overzetten naar mijn Europese euro account: 0,24%, instant.
Overzetten van 10.000 usd rechtstreeks van de plaatselijke US account naar mijn Interactive Brokers Ireland in usd: 1,4 usd, dus minder dan 0,001%.
Fenomenaal vind ik dat. Fuck de grootbanken zeg.
Amex ok voor EUR transacties, maar voor wisselkoers moet je daar toch ook niet zijn want telkens 4-5% of zo aan uw rekker.
Jammer dat Wise of Revolut geen credit card hebben, maar daarin zit dan ook het verschil met een echte bank zeker, nl. het nemen van kredietrisico...
Altijd effe bij vermelden, je moet in de eerste 3 maanden minimum 4000€ via de kaart spenderen.Momenteel bij Amex Platinum:
Tijdelijk 75.000 Membership Rewards punten cadeau (t.w.v. € 150)*
Actie geldig t/m 3 februari 2026
Ik heb een iets kritischere blogpost geschreven over Revolut Ultra:Merci voor de samenvatting. Na het nieuws van de prijsverhoging was ik ook al even naar Revolut aan het kijken als alternatief, maar sommige voordelen van Amex plat gebruiken we wel veel en binnenkort zijn we met vier dus dan is het voordeel van de +1 voor de lounges wel handig.
Voor de FX koersen zou ik het ook nog overwegen, maar ja dan verlies ik dus die extra lounge en Wise is nog cava in vergelijking.
De Fast-track bij security in 100+ airports is dan weer wel erg leuk en vind ik spijtig dat Amex dit niet doet of kan doen.
Nog een tweede beter voordeel lijken die RevPoints te zijn. En ik heb gevonden dat het (voorlopig) KLM en Avios is. Wat dus voor ons in België wel erg interessant is.
Al die subscriptions zijn ook leuk. Zeker die Financial Times en Perplexity Premium.
unusualtravelblog.com
Maakt eigenlijk dat je de Platinum kan hebben aan de prijs van een Gold voor het eerste jaar, en een Gold voor 40€ het eerste jaar.Wow. American Express pakt uit met een uitzonderlijke bonus promotie die nooit eerder gezien is, geldig van heden tot en met 3 maart 2026.
- 250.000 Membership Rewards Punten voor de Platinumkaart
- 100.000 Membership Rewards Punten voor de Goldkaart
Is inderdaad een verschuiving, maar begrijpelijk, ze verdienen hier vooral aan die maandelijkse/jaarlijkse bijdrage hé.Maar... ze hebben het een totaal andere wending gegeven. Blijkbaar wordt je nu beloond door langdurig member te zijn in plaats van een minimum-spend te halen. Je krijgt 50% van de bonus na je 7e maand op voorwaarde dat je elke maand de kaart minstens 1x gebruikt hebt voor 1€ of meer, en de andere 50% na je 13e maand met dezelfde voorwaarde.