Ik denk dat de video helemaal onderaan eigenlijk wel een aantal zaken héél goed weergeeft waar het nut van de kaart ligt.
Wel met de caveat dat dit een Amerikaanse youtuber is en er best wel een verschil is tussen de vereisten in Amerika en Europa.
- De basisvereisten van hoeveel geld je uitgeeft alvorens je een invite kan scoren ligt héél veel lager hier, dan in Amerika. Amerika is dan ook een héél ander land!
Maar, je mag toch rekenen dat je al even een 6 cijferig (in €, of kort in die richting) bedrag per jaar moet uitgeven via je bestaande Amex kaart(en).
Dikwijls zelfs lager als je in dat "reizigers" profiel valt. Maar zoals hieronder, de invite is ook maar de eerste stap!
- Er zit effectief een algoritme achter en vermoedelijk is hier in Europa het algoritme belangrijker dan de ruwe € nummers!
Als je quasi nooit reist maar 300,000€/jaar uitgeeft via de kaart ga je niet uitgenodigd worden, je bent gewoonweg niet de doelgroep, en je gaat er vooral geen voordeel uit halen.
Wanneer je non stop business class tickets koopt en in luxe hotels verblijft, al is het maar voor één of twee dagen, dan is de kans véél groter dat het algoritme je oppikt. Zelfs al spendeer je "maar" 80K€/jaar (heel grofweg mijn afgelopen jaar, ze gaan dan wel nog ander bewijs van solvabiliteit vragen, zie hieronder)....
- Wanneer je een uitnodiging krijgt kan je accepteren en ga je worden "beoordeeld".
Mijn "zaakvoerdersvergoeding" was zeker niet genoeg (haha, welkom in België, zou nochtans een deftig loon zijn hier) , heb dan de documentatie van dividend en liquidatiereserve uitkeringen etc moeten doorsturen samen met mijn laatste 281.xx), en dan vragen ze ook toegang tot je rekening via een soort van online platform waar ze dan je transacties kunnen zien, zodat ze je documentatie kunnen aftoetsen met actuele banktransacties.
- Ze vragen of je eigendom hebt, je moet dat kunnen bewijzen, ik heb niets in België, maar heb UBO's van mijn Aziatische vennootschap moeten doorsturen alvorens ze geaccepteerd hebben.
De uitnodiging is dus zeker maar de eerste aanzet (tenzij je >20K€/maand verzet, dan zal het wel vlot gaan

!
Dan hieronder de video, niet echt één op één te vergelijken gezien wij geen Equinox gym krijgen of zo, maar de algemene concensus dat de kaart wel zéér nuttig kan zijn wanneer je veel reist en in de betere hotels verblijft staat, ook, en vooral hier!
De man geeft ook aan dat hij met veel voorbehoud in het verhaal is gestapt, maar wel best snel de voordelen is beginnen apprecieren!
Ik heb afgelopen jaar 9 verblijven van 2 of 3 dagen geboekt toen ik Platinum was, dat is gewoonweg al 1800$ krediet mislopen t.o.v. Centurion. En vooral comfort...Platinum gaf me 100$ (was al tof) Centurion 200$ extra er bovenop!
Oh, en als je de kaart neemt om bij de "elite" te horen, dikke pech

99% van de bevolking weet niet eens wat die zwarte kaart betekent, je gaat er geen ogen mee doen opengaan wanneer je er in de Carrefour mee betaalt, of wanneer je op het familliefeest bij nonkel Jef je kaart eens laat zien
Je neemt die kaart, en betaalt ervoor, voor niemand anders dan jezelf (en partner).
Wat wel werkt, wanneer je via het Centurion platform een restaurant reservatie maakt of een hotel boekt, men daar wel een "heads up" krijgt dat een Centurion lid er aan komt, en je wel wat preferentiele service gaat krijgen.
En als je op de Centurion events opdaagt. Soort van mutueel respect, en veel mensen die eigenlijk maar vooral harde werkers zijn maar het als zelfstandige wel hebben kunnen maken.
Hier heb je niet echt de Bezos'en en Musk'en, wel meer harde werkers!
Maar het absolute voordeel is in dat veelvuldig reizen, kamer upgrades, vroege check in, late check out, paar hondred € gratis spenderingskrediet in dat hotel, lounges, ...