AMEX

Ben mijn status kwijt bij Delta door te switchen naar KLM, echter door akkefietje daar krijgen die nooit nog een enkele cent.
Centurion geeft meteen Platinum medallion enz dus overweeg het wel. Reis 2-tal keer per jaar business naar de VS en dan hier en daar nog wat trips.

Nooit bezig geweest met punten te maximaliseren alleszins maar wel al wat opgespaard aangezien er toch wel stevig wat spending op die kaart gebeurt. Professioneel richting exit aan het gaan dus reis intensiteit zal ook wel nog toenemen. Misschien toch gewoon is doen. On vera :)
Voor zover ik weet geeft de BeLux Amex geen Delta status...Geen enkele luchtvaartmaatschappij zelfs.
De Amerikaanse Centurion kaarten wel (maar die zijn een pak duurder dan hier ook)

Voor punten moet ge niet echt een Amex nemen.
Ik zet de mijne altijd om naar miles, heb daar het meeste nut van!

Een bijkomend voordeel voor mij is dat ik met de zaak nogal hard aan het knallen ben, en eigenlijk veel te weing "us time" met de vrouw neem.
Met die Centurion krijg je wel heel wat dingen om te doen aangereikt, dingen waar ik eigenlijk nu veel te weing achter zoek.

Heb nu al twee zaken geboekt via het lifestyle platform (Cirque du soleil en Hans Zimmer), beetje mezelf forceren om regelmatiger wat te relaxen!

Een bijkomend voordeel voor mij is dat ik met de zaak nogal hard aan het knallen ben, en eigenlijk veel te weing "us time" met de vrouw neem.
Met die Centurion krijg je wel heel wat dingen om te doen aangereikt, dingen waar ik eigenlijk nu veel te weing achter zoek.

Heb nu al twee zaken geboekt via het lifestyle platform (Cirque du soleil en Hans Zimmer), beetje mezelf forceren om regelmatiger wat te relaxen!

De eerste zin is hier herkenbaar de laatste 10 jaar. :wink:

Berenod, je gaat er nogal voor om ons up to date te houden rond de AMEX centurionkaart, waarvoor dank, gezien je zoals je reeds zei, ze heel mysterieus blijven rond deze kaart.

Als "travel hacker" zijnde wil ik een paar dingen toevoegen die hier besproken zijn afgelopen posts:
  • Zoals Berenod zei is het een kaart die meer richt naar "status lifestyle", een kaart die je luxe levenstijl vermakkelijkt, het is geen kaart waar je benefits zal kunnen maximaliseren. De kaart is wel een fast-track naar een aantal benefits zoals Hilton Diamond (vs Gold bij Platinumkaart), maar deze hotelstatussen zijn nu ook niet moeilijk te verkrijgen via periodieke statusmatchen die rondzweven. Er zijn ook loopholes om hier via-via en betaalbaar toch even deze elite statussen te verkrijgen. Zelfs als stap je 50 keer het vliegtuig op per jaar is het moeilijk om de €4000 te recupereren. M.a.w., een frequent flyer die graag luxereist en het meeste eruit probeert te halen zal hier weinig baat hebben met een centurionkaart. Een frequent flyer die regelmatig reist voor zijn/haar succesvolle business zal hier wel gebruik van kunnen maken.

• Voor een beste return of investment van AMEX punten zou ik altijd gaan voor Avios gezien de 3:2 conversie-ratio, hierdoor is bv 160K punten 106K Avios, hiermee kan je heen en terug naar het midden-oosten met Qatar Airways in Business class (of zelfs regional first als je overstapt in Doha naar bv Dubai). Alle andere conversies aan 2:1 zijn af te raden tenzij je een specifieke award op het oog hebt.

Alsnog heb ik een aantal vragen voor jou Berenod :tongue::
  • Je vernoemde het VIP centre van Zaventem Luchthaven; is dit inbegrepen in de centurionkaart en zoja: via Aviapartner Executive, ExecuJet of Altitude? En hoevaak per jaar mag je hier gebruik van maken?
  • Kan de Centurionkaart fees beschouwd worden als professionele kost naar jouw weten?

Alsnog heb ik een aantal vragen voor jou Berenod :tongue::
  • Je vernoemde het VIP centre van Zaventem Luchthaven; is dit inbegrepen in de centurionkaart en zoja: via Aviapartner Executive, ExecuJet of Altitude? En hoevaak per jaar mag je hier gebruik van maken?
  • Kan de Centurionkaart fees beschouwd worden als professionele kost naar jouw weten?
Inderdaad, als je de 4000€ wil afzetten tegen de zuiver financiele "opbrengst", dan ga je depressief worden!

Op je vragen, het vip centre is dat van Altitude.
Je mag daar 2 keer per jaar gratis gebruik van maken, voor jezelf + gast.

Wil je meer dan kan dat tegen betaling, tegen wat ze een "preferred" rate noemen, moeilijk te zeggen hoe preferred dat is, omdat het gebruik van de Altitude lounge ook al redelijk hush hush is, ik kan alvast geen online prijzen terugvinden, alleen maar een contactformulier waar je meer info zou kunnen bekomen.

Je tweede vraag is eerder iets voor een boekhouder, maar ik denk het niet (ga het ook niet proberen).
Het is geen zakelijke kaart, in België kan je geen zakelijke Amex kaarten meer krijgen, dus ze kunnen ook geen factuur maken naar je zaak.

En met de fiscus argumenteren dat je die luxe nodig hebt om omzet te genereren in je zaak gaat ook niet simpel zijn 😁

Laatst bewerkt:
En met de fiscus argumenteren dat je die luxe nodig hebt om omzet te genereren in je zaak gaat ook niet simpel zijn 😁
Daar heeft de fiscus nu eens 0,0 zaken mee (al verschillende rulings over geweest). Ze hebben geen oordeel te vellen of het een goede of slechte investering is, zou anders leuk beginnen te worden als ze in hun wijsheid gaan beginnen oordelen wat wel of niet nuttig is.

Daar heeft de fiscus nu eens 0,0 zaken mee (al verschillende rulings over geweest). Ze hebben geen oordeel te vellen of het een goede of slechte investering is, zou anders leuk beginnen te worden als ze in hun wijsheid gaan beginnen oordelen wat wel of niet nuttig is.
Daar heb je gelijk in, maar er zijn wel andere red flags hé...

Geen factuur van de 4000€ naar de vennootschap. De kaart is 100% privé.
4000€ voor een item dat een luxe product is.

En ja, in mijn geval kan ik, bovenstaande even negeren, het misschien wel als een halfbakken belachelijk dure investering verkopen, daar mogelijks een meeting in een van de fancy Centurion places zoals de Centurion House in Singapore, tot een verkoop zou kunnen leiden, maar die verkoop is dan voor mijn Aziatische vennootschap waar mijn Belgische vennootschap 20% aandelen in heeft...

Dus ja, ze hebben niet te oordelen of het een goede of slechte investering is, ze hebben wel te oordelen of het een investering is die voor het goed van de vennootschap is, en dat is hier toch wel echt héél moeilijk te onderbouwen!

Zomaar schieten op iets wat een klein deeltje van de motivatie om niet aanvaardbaar te zijn voor de fiscus is nogal goedkoop!
Je geeft een beetje de indruk van "doe maar, het is allemaal geen probleem"!

Dan zou iedereen maar een vakantie in een all-in resort ergens kunnen boeken, met privé centen, en dan de vennootschap die dat terugbetaalt naar de privé, onder het voorwendsel dat men daar een zakenrelatie gaat ontmoeten en de fiscus niet heeft te oordelen of dat al dan niet een goede of slechte investering is!

Dus ja, je hebt met je regeltje dat de fiscus niet heeft te oordelen over het al dan niet goed zijn van een investering/kost wel gelijk, maar dat heeft 0,0 te zien met het scenario dat hier wordt besproken! The bigger picture speelt ook een rol hé!

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de video helemaal onderaan eigenlijk wel een aantal zaken héél goed weergeeft waar het nut van de kaart ligt.
Wel met de caveat dat dit een Amerikaanse youtuber is en er best wel een verschil is tussen de vereisten in Amerika en Europa.
  • De basisvereisten van hoeveel geld je uitgeeft alvorens je een invite kan scoren ligt héél veel lager hier, dan in Amerika. Amerika is dan ook een héél ander land!
    Maar, je mag toch rekenen dat je al even een 6 cijferig (in €, of kort in die richting) bedrag per jaar moet uitgeven via je bestaande Amex kaart(en).
    Dikwijls zelfs lager als je in dat "reizigers" profiel valt. Maar zoals hieronder, de invite is ook maar de eerste stap!
  • Er zit effectief een algoritme achter en vermoedelijk is hier in Europa het algoritme belangrijker dan de ruwe € nummers!
    Als je quasi nooit reist maar 300,000€/jaar uitgeeft via de kaart ga je niet uitgenodigd worden, je bent gewoonweg niet de doelgroep, en je gaat er vooral geen voordeel uit halen.
    Wanneer je non stop business class tickets koopt en in luxe hotels verblijft, al is het maar voor één of twee dagen, dan is de kans véél groter dat het algoritme je oppikt. Zelfs al spendeer je "maar" 80K€/jaar (heel grofweg mijn afgelopen jaar, ze gaan dan wel nog ander bewijs van solvabiliteit vragen, zie hieronder)....
  • Wanneer je een uitnodiging krijgt kan je accepteren en ga je worden "beoordeeld".
    Mijn "zaakvoerdersvergoeding" was zeker niet genoeg (haha, welkom in België, zou nochtans een deftig loon zijn hier) , heb dan de documentatie van dividend en liquidatiereserve uitkeringen etc moeten doorsturen samen met mijn laatste 281.xx), en dan vragen ze ook toegang tot je rekening via een soort van online platform waar ze dan je transacties kunnen zien, zodat ze je documentatie kunnen aftoetsen met actuele banktransacties.
  • Ze vragen of je eigendom hebt, je moet dat kunnen bewijzen, ik heb niets in België, maar heb UBO's van mijn Aziatische vennootschap moeten doorsturen alvorens ze geaccepteerd hebben.
De uitnodiging is dus zeker maar de eerste aanzet (tenzij je >20K€/maand verzet, dan zal het wel vlot gaan ;) !

Dan hieronder de video, niet echt één op één te vergelijken gezien wij geen Equinox gym krijgen of zo, maar de algemene concensus dat de kaart wel zéér nuttig kan zijn wanneer je veel reist en in de betere hotels verblijft staat, ook, en vooral hier!
De man geeft ook aan dat hij met veel voorbehoud in het verhaal is gestapt, maar wel best snel de voordelen is beginnen apprecieren!

Ik heb afgelopen jaar 9 verblijven van 2 of 3 dagen geboekt toen ik Platinum was, dat is gewoonweg al 1800$ krediet mislopen t.o.v. Centurion. En vooral comfort...Platinum gaf me 100$ (was al tof) Centurion 200$ extra er bovenop!

Oh, en als je de kaart neemt om bij de "elite" te horen, dikke pech :cool:
99% van de bevolking weet niet eens wat die zwarte kaart betekent, je gaat er geen ogen mee doen opengaan wanneer je er in de Carrefour mee betaalt, of wanneer je op het familliefeest bij nonkel Jef je kaart eens laat zien :oi22:

Je neemt die kaart, en betaalt ervoor, voor niemand anders dan jezelf (en partner).

Wat wel werkt, wanneer je via het Centurion platform een restaurant reservatie maakt of een hotel boekt, men daar wel een "heads up" krijgt dat een Centurion lid er aan komt, en je wel wat preferentiele service gaat krijgen.
En als je op de Centurion events opdaagt. Soort van mutueel respect, en veel mensen die eigenlijk maar vooral harde werkers zijn maar het als zelfstandige wel hebben kunnen maken.
Hier heb je niet echt de Bezos'en en Musk'en, wel meer harde werkers!

Maar het absolute voordeel is in dat veelvuldig reizen, kamer upgrades, vroege check in, late check out, paar hondred € gratis spenderingskrediet in dat hotel, lounges, ...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan