Ziet er wel naar uit dat Nevada naar de Republikeinen lijkt te gaan voor de Senaat? En dan Wisconsin en Alaska ook nog te bevestigen. Georgia ... daar zullen we nog wel op moeten wachten, de voorsprong van de Democraten is daar niet zo groot. Ziet er dus wel naar uit dat de Senaat een status quo wordt of mispak ik me aan Nevada en moeten daar nog heel wat Democratische stemmen bij gerekend worden?

Ziet er wel naar uit dat Nevada naar de Republikeinen lijkt te gaan voor de Senaat? En dan Wisconsin en Alaska ook nog te bevestigen. Georgia ... daar zullen we nog wel op moeten wachten, de voorsprong van de Democraten is daar niet zo groot. Ziet er dus wel naar uit dat de Senaat een status quo wordt of mispak ik me aan Nevada en moeten daar nog heel wat Democratische stemmen bij gerekend worden?
De NYT geeft de Democraten in Nevada momenteel 55% kans om te winnen. Toss-up dus.

De NYT geeft de Democraten in Nevada momenteel 55% kans om te winnen. Toss-up dus.

72% van de stemmen geteld, dus nog wel een eindje te gaan. Stedelijke districten worden later geteld (want meer stemmen) en Democraten worden nu eenmaal meer gesteund in de steden. Inderdaad geen uitsluitsel dat het voor de Republikeinen gaat zijn.

72% van de stemmen geteld, dus nog wel een eindje te gaan. Stedelijke districten worden later geteld (want meer stemmen) en Democraten worden nu eenmaal meer gesteund in de steden. Inderdaad geen uitsluitsel dat het voor de Republikeinen gaat zijn.
Ook nog mail-in ballots die moeten worden geteld en tot vrijdag mogen binnenkomen. Gaat dus nog wel even duren voor we de winnaar in Nevada kennen.

Ik weet niet dat of de resultaten van vandaag die conclusie ondersteunen. Als Trump straks zonder tegenstand de Republikeinse presidentskandidaat wordt, ondanks twee teleurstellende verkiezingen achter elkaar, dan kunnen we toch wel besluiten dat Trump de partij in zijn greep heeft? Of alleszins dat de invloed van Trump op de Republikeinse achterban zo groot is dat de partij het zich niet kan veroorloven om hem eenzijdig aan de kant te schuiven.

En laat ons niet vergeten dat er ± 200 mensen verkozen zijn geraakt vandaag die de verkiezingsuitslag niet erkennen of in twijfel hebben getrokken. Van een politiek gematigde GOP is al helemaal geen sprake meer.

In het ideale geval krijgen we een primary tussen Trump en DeSantis.
De conclusie is ook niet dat Trump machteloos is. Maar nee, Trump heeft de partij op dit moment al niet meer in zijn greep. Als hij opnieuw presidentskandidaat wordt, kan hij die misschien opnieuw in zijn greep krijgen. Maar op dit moment heeft de partij als orgaan ook nog altijd macht over Trump, die als onafhankelijke zelfs geen kans maakt.

De resultaten van vandaag zou ik helemaal ook niet aangrijpen als grote bewijs of zo. Maar wel als bewijs dat die 'analyses' van hierboven niet meer zijn dan het overgieten van vooroordelen met een hele hoop (gecherrypickte) cijfers zodat het wetenschap lijkt.

Nevada lijkt me nu toch wel verloren voor de Dems of zie ik dat mis?

Die bedenking maakte ik me ook, maar @StevenFM maakte dan weer deze bedenking:

Ook nog mail-in ballots die moeten worden geteld en tot vrijdag mogen binnenkomen. Gaat dus nog wel even duren voor we de winnaar in Nevada kennen.

Nevada lijkt me nu toch wel verloren voor de Dems of zie ik dat mis?

Clark County gaat richting Democrates met zo'n 51% tegenover 46% en 84% geteld.
Daar wonen de meeste kiezers dus voorlopig overgewicht door Republikein komt door de andere county's maar daar wonen beduidend minder kiezers.

Kiezers konden hun stem gisteren nog in de bus steken, het kan tot zaterdag duren voor die geteld zijn. De meeste stemmen moeten idd nog komen van Clark county. De Democraten hebben dus nog een goede kans dat ze die zetel binnen halen.
Voor Arizona zullen de Republikeinse stemmen nog even stijgen alvorens Maricopa county de Democraten extra stemmen gaat brengen, dat zal wss nog 1-2 dagen duren om uit te klaren. Het lijkt me dat de Democraten hier ook het voordeel van de twijfel genieten.

Georgia zal deze week wss nog niet gekend zijn en naar een run-off gaan op 6 december, de grens is daar minstens 50% + 1 stem en voor Warnock zou het een krachttoer worden om daar nog over te gaan. Op 6 december is er een redelijke kans dat hij het toch gaat halen maar zoals de vorige keer zal de advertentiecampagne een oorlog worden, dus wie weet wat ze daar allemaal in de strijd gaan gooien.

Samengevat lijkt de Senaat nog altijd Democratisch te worden met 50 of 51 senatoren. Het Huis is een ander paar mouwen maar de Republikeinse meerderheid zou maar nipt worden en het kan neerkomen op 1-2 kandidaten die het juist halen of niet.

Kiezers konden hun stem gisteren nog in de bus steken, het kan tot zaterdag duren voor die geteld zijn. De meeste stemmen moeten idd nog komen van Clark county. De Democraten hebben dus nog een goede kans dat ze die zetel binnen halen.
Voor Arizona zullen de Republikeinse stemmen nog even stijgen alvorens Maricopa county de Democraten extra stemmen gaat brengen, dat zal wss nog 1-2 dagen duren om uit te klaren. Het lijkt me dat de Democraten hier ook het voordeel van de twijfel genieten.

Georgia zal deze week wss nog niet gekend zijn en naar een run-off gaan op 6 december, de grens is daar minstens 50% + 1 stem en voor Warnock zou het een krachttoer worden om daar nog over te gaan. Op 6 december is er een redelijke kans dat hij het toch gaat halen maar zoals de vorige keer zal de advertentiecampagne een oorlog worden, dus wie weet wat ze daar allemaal in de strijd gaan gooien.

Samengevat lijkt de Senaat nog altijd Democratisch te worden met 50 of 51 senatoren. Het Huis is een ander paar mouwen maar de Republikeinse meerderheid zou maar nipt worden en het kan neerkomen op 1-2 kandidaten die het juist halen of niet.

Ik denk dat de opluchting in het Democratische kamp wel groot moet zijn. De koffietassen met "liberal tears" blijven in de kast.

Y4oCEXG.png

Boebert nog altijd niet binnen, hoor zelfs her en der dat de Democraat nu in het voordeel is in deze race met de geografische regio waar de stemmen nog moeten geteld worden.

Was een Safe R district voor deze avond, zou één van de grootste verrassingen van deze election cycle zijn.

Ln494Yy.png

De verwachting van 538 tot gisteren.

Bovendien telt elke pick up of hold nu in de strijd om het huis waar de meerderheid zeer nipt zal zijn.

Clark County gaat richting Democrates met zo'n 51% tegenover 46% en 84% geteld.
Daar wonen de meeste kiezers dus voorlopig overgewicht door Republikein komt door de andere county's maar daar wonen beduidend minder kiezers.
Ja meestal kan een kleine marge in Clark County al genoeg zijn om de staat te winnen. Ik denk dat Clark County (met Las Vegas) by far de grootste is. Er is ook nog Washoe county met Reno. Maar ik denk dat Nevada op dit moment echt een zeer nipte race is. Maar met mail in ballots en absentee ballots kan het tij zeker nog keren naar de Democraten, alleen kan dat lang duren tegen die resultaten binnenkomen.

Uiteraard CNN dus met korrel zout etc.

Ik vind Trump een verschrikking voor zowat alles. De Amerikaanse democratie op zich, waar ik mij persoonlijk als buitenstaander nu ook weer niet heel veel van aantrek, maar ook voor het buitenlandbeleid. Het is geen bondgenoot, hij is onbetrouwbaar, zal ons proberen rippen waar we bij staan, etc. Dat hij dan af en toe de "noden van de gewone mens die de klassieke politici negeren aanhaalt" weegt daar niet tegenop. Het is het failliet van degelijke waarden die bij een leider van een land horen vind ik.

Maar.

Om hem nog eens op zijn bakkes te zien gaan, te zien fulmineren, te zien spartelen, al is het voor de Republikeinse voorverkiezing tegen De Santis, omdat ze hem daar stilaan massaal niet meer moeten hebben, hoop ik misschien toch dat hij het nog eens probeert. Het is zo entertainend allemaal.

2022 vind ik eigenlijk - met hindsight - eigenlijk pijnlijker voor de Republikeinen en rechts dan 2018 en 2020. Omdat 2018 de verliezen in de senaat hadden voor de Democraten, en omdat 2020 toch ondanks de overwinning van Biden een underperformance van de Democraten was vergeleken met wat werd verwacht. Uiteindelijk behaalt men dan wel de meerderheid in de senaat via de GA runoffs. Maar election night had toch een paar teleurstellingen voor de Democraten. Maar 2022 is pijnlijk voor de Republikeinen omdat duidelijk veel meer werd verwacht, de populariteitspeilingen waren niet goed voor Biden, de economische toestand v/h land (en de wereld) is niet ideaal. Misschien heeft het te maken met verwachtingen tegenover effectief resultaat, maar dit was een goede nacht voor liberaal en links Amerika, en mensen die naar de oude normaal terug willen gaan.

2022 vind ik eigenlijk - met hindsight - eigenlijk pijnlijker voor de Republikeinen en rechts dan 2018 en 2020. Omdat 2018 de verliezen in de senaat hadden voor de Democraten, en omdat 2020 toch ondanks de overwinning van Biden een underperformance van de Democraten was vergeleken met wat werd verwacht. Uiteindelijk behaalt men dan wel de meerderheid in de senaat via de GA runoffs. Maar election night had toch een paar teleurstellingen voor de Democraten. Maar 2022 is pijnlijk voor de Republikeinen omdat duidelijk veel meer werd verwacht, de populariteitspeilingen waren niet goed voor Biden, de economische toestand v/h land (en de wereld) is niet ideaal. Misschien heeft het te maken met verwachtingen tegenover effectief resultaat, maar dit was een goede nacht voor liberaal en links Amerika, en mensen die naar de oude normaal terug willen gaan.

Zou het niet gewoon te verklaren zijn als:

De mensen zijn die idioot van een Trump stilaan gewoon echt kotsbeu en 't pakt niet meer?

Florida is zeer teleurstellend, maar ik had het wel verwacht. Ik had al straffe uitspraken gedaan elders, en dat blijkt dan gewoon nog steeds een onderschatting geweest te zijn. Maar met DeSantis en Rubio had je twee ijzersterke incumbentfiguren op het stembiljet, terwijl de Democratische infrastructuur daar toch niet goed meer is. Grassrootscampagnes en jonge mensen meer zeggenschap geven in campagnevoeren, en betere outreach naar minority voters in Florida zou al serieus helpen. Het heeft compleet anders gestemd dan de rest v. Amerika (samen met misschien New York dat ook teleurstellend is voor de Democraten).

Ik denk dat bij een presidentiële campagne Florida geen paarse staat niet meer is. Het zal wel terug meer richting de Democraten gaan omdat DeSantis en Rubio niet op het briefje gaan staan (tenzij DeSantis de nominatie wint). Zowel Trump als DeSantis hebben hun thuis ook daar geregistreerd.

Florida zal in 2024 meer dan waarschijnlijk Republikeins stemmen, en als dat het niet doet, dan heeft Biden op een indrukwekkende manier zijn herverkiezing dan al gewonnen. Florida is eigenlijk geen swingstaat of paarse staat meer. Het kan nog Democratisch stemmen, maar het zal niet de tipping point staat zijn waarbij Florida beslist wie er het witte huis zal innemen. Neen, Georgia heeft die rol daar in het zuidoosten overgenomen. En ook North Carolina en zelfs Texas hebben meer potentieel dan Florida om daar iets op te bouwen.

Hillary Clinton heeft het in 2016 daar zelfs zo slecht niet gedaan. Zij is nog steeds de Democraat die de meeste stemmen ooit haalde in Miami Dade county, meer dan Biden in 2020, in rauwe stemaantallen. En 2020 had 3% meer turn out dan 2016 (in Florida, en 6% nationwide).

Zou het niet gewoon te verklaren zijn als:

De mensen zijn die idioot van een Trump stilaan gewoon echt kotsbeu en 't pakt niet meer?

Ja, ik denk het wel. Met name dan toch liberalen en gematigden/onafhankelijken. Ik moet ook nog eens de demographics meer in detail kijken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan