Ivm Florida, zijn vele conservatieven niet naar daar verhuist tijdens en na corona?

Nuja de abortus kwestie zal veel Amerikanen wakker geschud hebben.

Op r/conserative is het wel hilarisch momenteel vele die trump beu zijn en desantis als grote man willen in 2024 . Hilarisch en verschrikkelijk triestig dat ze niet inzien dat die hetzelfde zijn. Nuja conservatieven en hypocriet zijn gaan hand in hand.
 
Florida is zeer teleurstellend, maar ik had het wel verwacht. Ik had al straffe uitspraken gedaan elders, en dat blijkt dan gewoon nog steeds een onderschatting geweest te zijn. Maar met DeSantis en Rubio had je twee ijzersterke incumbentfiguren op het stembiljet, terwijl de Democratische infrastructuur daar toch niet goed meer is. Grassrootscampagnes en jonge mensen meer zeggenschap geven in campagnevoeren, en betere outreach naar minority voters in Florida zou al serieus helpen. Het heeft compleet anders gestemd dan de rest v. Amerika (samen met misschien New York dat ook teleurstellend is voor de Democraten).

Ik denk dat bij een presidentiële campagne Florida geen paarse staat niet meer is. Het zal wel terug meer richting de Democraten gaan omdat DeSantis en Rubio niet op het briefje gaan staan (tenzij DeSantis de nominatie wint). Zowel Trump als DeSantis hebben hun thuis ook daar geregistreerd.

Ja, ik denk het wel. Met name dan toch liberalen en gematigden/onafhankelijken. Ik moet ook nog eens de demographics meer in detail kijken.

Ivm Florida, zijn vele conservatieven niet naar daar verhuist tijdens en na corona?

Nuja de abortus kwestie zal veel Amerikanen wakker geschud hebben.

Op r/conserative is het wel hilarisch momenteel vele die trump beu zijn en desantis als grote man willen in 2024 . Hilarisch en verschrikkelijk triestig dat ze niet inzien dat die hetzelfde zijn. Nuja conservatieven en hypocriet zijn gaan hand in hand.

De Cubaanse gemeenschap in Florida is verbazingwekkend Republikeins. Ook bij de jongere generaties. De christelijke insteek van de Republikeinen resoneert goed met die meer religieuze gemeenschappen
 
unknown.png


you can't make this shit up...
 
Arizona : 51.4% voor democrates 46.4% voor Republikeinen met 76% geteld
Nevada : 49,4% voor Republikeinen 47,6% voor Democrates met 84% geteld. Verschil in stemmen 15.800


Ik vermoed dat Nevada uiteindelijk naar Democraten zal gaan.
Arizona zal waarschijnlijk zo blijven dus ook Democraten.

Georgia heeft dan geen invloed meer op controle Senate.
 
Arizona : 51.4% voor democrates 46.4% voor Republikeinen met 76% geteld
Nevada : 49,4% voor Republikeinen 47,6% voor Democrates met 84% geteld. Verschil in stemmen 15.800


Ik vermoed dat Nevada uiteindelijk naar Democraten zal gaan.
Arizona zal waarschijnlijk zo blijven dus ook Democraten.

Georgia heeft dan geen invloed meer op controle Senate.
49,0% vs 48,0% in Nevada en 9.000 stemmen verschil nog na 90% geteld. Zal spannend worden zo.
 
Uhmmmm met 99% van de stemmen geteld ligt Boebert meer dan 1.000 stemmen voor.
Tzal vooral good riddance zijn voor de Democratische tegenkandidaat. 😂
Dat is echt nog veel te nipt, hoor. Ik zie andere berichten, maar ik zou nog nergens mijn geld op zetten.
 
wH2dAbW.png


1% stemmen zijn +-3250 stemmen hier (maar het kan letterlijk ook om 50 stemmen gaan, anders was het 100%). Maar dan heb je al een verdeling nodig van 2200-1000 om het gat te dichten nodig. Ik weet niet uit welke counties die stemmen nog komen, maar gezien de resterende stemmen die eerder zijn geteld in het voordeel waren v. Boebert, heb ik er geen goed oog op, helaas door Pueblo County.

Voor een recount is dit ook net niet nipt genoeg. Dan moet het gaan om een verschil van 100 stemmen, dit is 1122 voorlopig.

Goed, je mag niet vergeten dat hier lang gewoon geen vuiltje aan de lucht was, en dat verwacht werd dat Boebert zonder problemen zou winnen. Democraten weten nu ook wel dat een goede kandidaat dit zitje kan winnen.

IigPP2Z.png


Op zijn minst toch decriminalisatie van psilocybine. Op dat vlak ligt Amerika toch mijlenver voor op kleinzerig, conservatief Vlaanderen. Zou ondenkbaar zijn hier, zelfs wiet is hier gewoon nog niet legaal terwijl buurlanden als Luxemburg en Duitsland het (gaan) legaliseren en landen als Portugal, Nederland en Tsjechie er ook een liberale(re)/progressievere houding op hebben. Maar hier krijg je continu diezelfde war on drugs talk uit de hoek van N-VA (gelukkig dat VLD al aan het draaien is).
 
Laatst bewerkt:
Nevada, 95% van de stemmen geteld. De Democraten zijn er bijna.

Maar ook hier geen 50% of meer, dus kans op een run-off? In Georgia is dat verschil 49,4% - 48,5% dus gelijkaardig met deze resultaten.

Nee, geen run-off omdat dat geen staatswet van Nevada is. Winnaar moet simpelweg een plurality hebben, geen absolute meerderheid.

Ik denk dat Georgia eerder een uitzondering is qua die regel van run-off

Two states—Georgia and Louisiana—require runoff elections in a general election when no candidate receives a majority of the vote. In every other state, a candidate can win a general election with a plurality of the vote.

Van ballotpedia (dus voor algemene verkiezing enkel in GA en LA, allebei in het zuiden van de VS).


Louisiana verder geen swingstaat, maar is ook opvallend omdat het een jungle primary system heeft, en volgens mij dus geen primaries. Dus er zijn veel kandidaten (van beide partijen), en behaalt niemand een absolute meerderheid, dan gaat de top 2 door naar de volgende ronde.

Dit jaar

Sfww9e7.png


In 2016

Y6Oxmvl.png


Niemand boven 50, dus top 2 run-off (en ja dat is de David Duke die we kennen van de KKK). Verder mochten de 2e ook een Republikein zijn, dan zouden 2 republikeinen doorgaan. Californië heeft een jungle primary system ook, maar niet in de algemene verkiezing, maar een algemene voorverkiezing waarbij top 2 doorgaat, en soms zijn dat bvb. twee democraten die naar de algemene verkiezing doorgaan.

DWLdmxY.png


Kieswetten zijn soms anders van staat tot staat. Alaska heeft bijvoorbeeld RCV (ranked choice voting).
 
Laatst bewerkt:
Nevada is binnen voor CCM.

FhNdI-VWIAsXq5x


Shift in PA tegenover 2020 presidentiele verkiezing.

FhKrQNEXoAQwX6O


In New York wint Hochul, maar de marge is opvallend klein.

FhGnQ8nWIAAkf8Q


De stadsregio NYC in meer detail in 2014.

FhPWsivXEAEJYJS


De stadsregio in meer detail in 2022 tijdens gouverneurverkiezing acht jaar later.

FhPWtgeWAAADqXu


Duidelijk verliezen in Queens en Brooklyn alsook Staten Island dat overwegend Republikeins stemde zelfs. Ook licht verlies in de Bronx. Maar Dems wel vooruit in het zakendistrict Manhattan, alsook naburige delen die onder Queens en Brooklyn vallen. Polarisatie lijkt verder fors toe te nemen hier. De delen die tussenin stemmen verkleinen.

Voor Miami Dade heb ik dit nog

E6NpO-oXIAIlfds


FhIPi__XkAAgWye


En nu

Ook hier achteruitgang (tegen de trend in van het land), opnieuw niet in de absolute kern van Miami zelf, maar dan vooral specifiek in de westelijke en zuidelijke suburbs/stadsdelen. Miami Metro heeft ook nog 2 andere counties in het noorden (Broward en Palm Beach County), maar dit is Miami Dade specifiek (en waar het grootste deel van GTA VI zich zal focussen, maar dat even terzijde).
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk vergroten de Dems hun meerderheid met Warnock want die Walker is ook allesbehalve een serieuze kandidaat.
en dat zal nodig zijn voor de volgende senaatsverkiezingen, aangezien ze daar véél zetels te verdedigen hebben, waarbij enkele die in roder gebied liggen.
 
Wat telt men traag, de verkiezingen zijn al 5 dagen geleden nog steeds weten we niet wie het Huis zal controleren.

Hoe dan ook, de verwachting is dat Washtington de komende jaren niets zal klaarspelen als het Huis in Republikeinse handen is. Dat is de fameuze gridlock waar de staatsorganen elkaar tegenwerken (hoewel dat electoraal eigenlijk ook niet loont). Wat de controle in de Senaat betreft, dat is weliswaar belangrijk voor benoemingen (die in de regel met gewone meerderheid beslist worden). Maar voor wetgeving heb je door de filibuster een 60% meerderheid nodig. Dus ook de Senaat zal niet al te veel wetten goedkeuren, daar is sowieso de medewerking van de Republikeinen voor nodig. Mochten Republikeinen Senaat en Huis in handen gehad hebben had de filibuster wellicht afgeschaft geweest, maar nu zijn er weinig redenen voor Democraten om die af te schaffen.
 
Wat telt men traag, de verkiezingen zijn al 5 dagen geleden nog steeds weten we niet wie het Huis zal controleren.

Hoe dan ook, de verwachting is dat Washtington de komende jaren niets zal klaarspelen als het Huis in Republikeinse handen is. Dat is de fameuze gridlock waar de staatsorganen elkaar tegenwerken (hoewel dat electoraal eigenlijk ook niet loont). Wat de controle in de Senaat betreft, dat is weliswaar belangrijk voor benoemingen (die in de regel met gewone meerderheid beslist worden). Maar voor wetgeving heb je door de filibuster een 60% meerderheid nodig. Dus ook de Senaat zal niet al te veel wetten goedkeuren, daar is sowieso de medewerking van de Republikeinen voor nodig. Mochten Republikeinen Senaat en Huis in handen gehad hebben had de filibuster wellicht afgeschaft geweest, maar nu zijn er weinig redenen voor Democraten om die af te schaffen.

euh euh

Senate is in handen van de Democrates dus in sé hebben ze daar geen enkele republikein nodig.
Congress : Meerderheid gaat zo'n klein zijn dat mits onderhandelen er toch dingen goed gestemd kunnen worden. Niet vergeten dat Trump aanhangers in Republikeinse partij eigenlijk verloren hebben. Gematigde Republikeinen gaan meer afstand beginnen te nemen van hen. Dat laat een opening voor de Democrates om te onderhandelen met hen.
 
Terug
Bovenaan