Ik vind dat toch maar erg generaliserende cijferstaarderij. Ja, op bepaalde punten wel interessant, maar de conclusies die je er lijkt aan te verbinden, verbazen me wel. Je nuanceert ze telkens, maar tegelijk negeer je die nuance weer door de conclusie toch te maken. Latino's stemmen zus of zo. Hispanics zijn niet één groep, maar toch, latino's stemmen zo en zo.

Ga je na de verkiezingen uiteindelijk ook kritisch naar die posts kijken, of blijft het dan bij "ja, we hebben geen glazen bol, dat kon je toen niet weten"?

Ik vind dat toch maar erg generaliserende cijferstaarderij. Ja, op bepaalde punten wel interessant, maar de conclusies die je er lijkt aan te verbinden, verbazen me wel. Je nuanceert ze telkens, maar tegelijk negeer je die nuance weer door de conclusie toch te maken. Latino's stemmen zus of zo. Hispanics zijn niet één groep, maar toch, latino's stemmen zo en zo.

Ga je na de verkiezingen uiteindelijk ook kritisch naar die posts kijken, of blijft het dan bij "ja, we hebben geen glazen bol, dat kon je toen niet weten"?
1. Heb ik ergens een uitspraak gedaan van kandidaat A of kandidaat B zal winnen? Ik haal gewoon een fenomeen aan, en al ondersteund door cijfers in het verleden. Ook vermeld ik er bij dat dezelfde trend niet altijd even duidelijk zichtbaar is in andere regio's van het land.

2. Ten tweede, ik vermeld dat er bij, maar het is traditie dat Amerikanen het over latino-amerikanen, aziatische amerikanen, afro-amerikanen en blanke amerikanen hebben.

Zelfs de VRT heeft op Terzake het specifiek over de latinostem in Nevada. Wat ik erbij zeg is dat je Mexicaanse-Amerikanen, Cubaanse Amerikanen, Venezolaanse Amerikanen hebt etc. net zoals Aziatische Amerikanen dat nog een grotere umbrella groep is want Iraanse Amerikanen worden in dezelfde groep gestoken als Vietnamese Amerikanen of Koreaanse Amerikanen. Ik vermeld dat er even ter beleefdheid bij, en het is effectief zo. Maar wij spreken over "moslims" als één groep, we maken er ons ook schuldig aan en uit de sociologie is het onmogelijk zonder naar een groep mensen ter verwijzen zonder te generaliseren omdat uiteindelijk elke mens een uniek individu is, maar op sociologisch niveau zal er tal van factore die ervoor zorgen dat we bijvoorbeeld zaken gemeen hebben op basis van wat we gemeen hebben. In zekere zin hebben we met elke levende mens op Aarde wel één iets gemeen. Maar iets typisch voor Vlaanderen zal zijn dat er niet veel mensen hierbuiten zijn die opgegroeid zijn met Samson en Gert.

In de realiteit is het complex maar in de peilingen is het moeilijk omdat onderscheid te maken, tenzij je argumenteert voor het niet meer onderdelen van mensen in groepen, maar dat zou mensen minder zicht geven op hoe goed hun campagnes zijn, en waar er werk aan is.

3. En tenslotte, ik denk dat ik wel bewezen heb dat ik iets van Amerikaanse politiek ken, en dat meestal mijn posten wel enige waarde hebben. Ik kan er eens naast zitten ja. Dat is ook zo voor het weer. Ik leer ook dagelijks bij en ben me daar bewust van en sta daar voor open. Maar je moet mij nu niet gaan pakken omdat ik eens drie maanden op voorhand op basis van één peiling een trend zag die er achteraf geen bleek te zijn bij de recall election van Newsom 1 of 2 jaar geleden hé.

Ik zit ook niet elke gebruiker te verwijten dat ze er naast zaten met Hillary Clinton in 2016 en er uiteindelijk niets van kennen. Verder kan dat ook niet de bedoeling zijn.

Ik maak ook geen precieze voorspellingen in 2022, de enige voorspelling die ik doe is aangeven welke senaatszitjes competitief zijn en welke niet, wat door de meeste pundits ook gelijkaardig zal zijn (zoals 538). Voor de senaat is het fifty / fifty, uiteindelijk weten we wel op verkiezingsdag wie de meerderheid haalt (of enkele dagen erna).

Ik zeg gewoon dat de trend niet goed is voor de Democraten, maar dat is geen voorspelling, en trend staat niet gelijk aan resultaat. Daarbij in de senaat hadden de Democraten een voordeel. Dat voordeel zijn ze nu kwijt door de negatieve trend. Nu is het fifty / fifty.

Jij leest er al iets in in de trend van: "de republikeinen zullen 100% zeker winnen", maar dat zeg ik toch nergens? Als ik zeg dat de kansen van de Republikeinen toenemen, zeg ik toch niets verkeerd?

Stel dat iets van 10% naar 20% toeneemt, dan nemen de kansen toe. Verliest men dan, dan verliest men. In de screenshots die ik toon, geeft het duidelijk fifty / fifty aan. Ik ben het daar redelijk mee eens, hoewel die districten mogelijk wel een grote polling error kunnen hebben omdat het om volatiele / elastieke districten gaat. Zelfs verliest men, maar het percentage wordt nipter, ja, dan geeft dan nog altijd een signaal dat de republikeinen terrein winnen. Begrijp je waar ik naartoe wil. En dat signaal kan je ook niet negeren in een democratie. Sterker niet, dat mag je ook niet, want dan steek je uw kop in het zand, en dat is een recept voor verlies. Uit je fouten of uit wat er mis gaat, leer je, en dat neem je mee in de toekomst naar nieuwe verkiezingscampagnes in dit geval om terug hetgeen wat je verliest (deels) goed te maken of verdere verliezen te beperken.

Red wall lijkt mij onvermijdelijk. Jammer genoeg.
goh ja... hadden republikeinen nu aan de macht geweest hadden ze ook dik verloren denk ik.
inflatie, recessie(?), oorlog, corona zijn geen goede ingrediënten om herverkozen te geraken.
Fascisme of wokeisme bepaalt maar voor een klein deel de stem van de kiezer ongeacht hoeveel tweets er worden over uitgestuurd.

Laatst bewerkt:
1. Heb ik ergens een uitspraak gedaan van kandidaat A of kandidaat B zal winnen? Ik haal gewoon een fenomeen aan, en al ondersteund door cijfers in het verleden. Ook vermeld ik er bij dat dezelfde trend niet altijd even duidelijk zichtbaar is in andere regio's van het land.

Ik zeg gewoon dat de trend niet goed is voor de Democraten, maar dat is geen voorspelling, en trend staat niet gelijk aan resultaat. Daarbij in de senaat hadden de Democraten een voordeel. Dat voordeel zijn ze nu kwijt door de negatieve trend. Nu is het fifty / fifty.

Jij leest er al iets in in de trend van: "de republikeinen zullen 100% zeker winnen", maar dat zeg ik toch nergens? Als ik zeg dat de kansen van de Republikeinen toenemen, zeg ik toch niets verkeerd?
Nee, je voorspellingen worden niet ondersteund door cijfers in het verleden. Je haalt er cijfers bij uit het verleden en maakt dan zelf een connectie die ik al niet zou maken. En ik besef dat ze daar in de VS het vaak hebben over de hokjes waarin ze alle stemmers kunnen indelen, maar ook daarvan zijn ze terug aan het komen: omdat daar eigenlijk heel weinig wetenschap achter zit en het puur nattevingerwerk is. Nochtans richten ze hun campagnes vaak zo: "de alleenstaande blanke moeder in de stad" of "de cubaanse Floridiaan". Alsof dat homogene groepen zijn.

Dat zijn het niet, en je geeft dan alle cijfers alsof dat wel homogene groepen zouden zijn, maar zegt dan op het einde dat ze niet homogeen zijn. En dus eigenlijk al je veralgemeningen nutteloos worden.

Ik zeg ook helemaal niet dat jij zou stellen dat de Reps 100% zeker gaan winnen. Je maakt allerlei analyses van cijfers die niet echt samen horen, en hangt daar voorspellingen aan, maar niemand mag er je ooit op wijzen, want dan "doe je geen 100% uitspraken" of "een trend is geen resultaat". Als je posts niet kloppen achteraf gezien, maakt het niet veel uit of het een trend is of een resultaat, dan klopte je post niet. Daarom dat ik zeg: Ga je achteraf even kritisch kijken naar je posts en je wilde combinaties van cijfers, en dat meenemen naar de volgende keer? Of komt het dan gewoon opnieuw langs, onder het motto "ik voorspel niks 100%"?

Iemand een idee vanaf hoe laat we resultaten te zien krijgen? Gaat morgen alleszins een spannende dag worden: krijgt Biden vrije baan of wordt het een lame duck?

Iemand een idee vanaf hoe laat we resultaten te zien krijgen? Gaat morgen alleszins een spannende dag worden: krijgt Biden vrije baan of wordt het een lame duck?
Het zou wel eens een paar dagen kunnen duren vooraleer de resultaten binnen zijn volgens de woordvoerder van het Witte Huis.

Wel wat vreemd aangezien in het verleden de uitslag wel geweten was tegen de volgende dag 10 uur.

Ieder mogelijk resultaat wordt direct aangevochten voor de rechter.
Toch een gekke wereld waar een groeiend aantal mensen oprecht geloven dat Biden een topman is van een geheim pedofielennetwerk dat extra-geheim wordt aangestuurd door reptielen. Ik krijg soms het gevoel dat de VS aan zijn laatste jaren "sanity" bezig is en dat de "insanity" gepakt en gezakt aan de drempel staat om daar het stuur over te nemen.

Toch een gekke wereld waar een groeiend aantal mensen oprecht geloven dat Biden een topman is van een geheim pedofielennetwerk dat extra-geheim wordt aangestuurd door reptielen. Ik krijg soms het gevoel dat de VS aan zijn laatste jaren "sanity" bezig is en dat de "insanity" gepakt en gezakt aan de drempel staat om daar het stuur over te nemen.

Ik hoorde het toevallig net nog iemand zeggen op Radio 1. Als de Reps morgen huis en senaat overnemen (+ nog wat andere openstaande mandaten) zal het bedje voor Trump in 2024 al mooi gespreid worden. En ja, dan is die insanity waar je over spreekt misschien niet meer zo heel ver weg.

Ik hoorde het toevallig net nog iemand zeggen op Radio 1. Als de Reps morgen huis en senaat overnemen (+ nog wat andere openstaande mandaten) zal het bedje voor Trump in 2024 al mooi gespreid worden. En ja, dan is die insanity waar je over spreekt misschien niet meer zo heel ver weg.
Dat betekent dat Biden de komende twee jaar niet veel gaat kunnen doen, en dat zal ook voor Oekraïne mogelijk ernstige gevolgen hebben. Intussen worden ook de democratische spelregels in de staten aangepast in het voordeel van die daar dan ook aan de macht is.

Dat betekent dat Biden de komende twee jaar niet veel gaat kunnen doen, en dat zal ook voor Oekraïne mogelijk ernstige gevolgen hebben. Intussen worden ook de democratische spelregels in de staten aangepast in het voordeel van die daar dan ook aan de macht is.
Waarmee dan inderdaad het pad naar een herverkiezing voor Trump geëffend wordt, maar vooral, waarbij zijn retoriek en beleid de volgende 2 jaar al overal de kop zal opsteken.

Waarmee dan inderdaad het pad naar een herverkiezing voor Trump geëffend wordt, maar vooral, waarbij zijn retoriek en beleid de volgende 2 jaar al overal de kop zal opsteken.
Met die kanttekening dat de presidentsstrijd natuurlijk nog niet begonnen is. Er is nog geen campagne, er zijn zelfs nog geen kandidaten. Ik weet niet hoe groot de kans is dat Trump nog eens gaat meedoen, en al helemaal niet hoe groot de kans is dat hij daar ver in zal komen. Daar wordt altijd maar vanuit gegaan, maar zijn campagne was letterlijk failliet de laatste keer. En dat maakt wel degelijk uit in een race.

Met die kanttekening dat de presidentsstrijd natuurlijk nog niet begonnen is. Er is nog geen campagne, er zijn zelfs nog geen kandidaten. Ik weet niet hoe groot de kans is dat Trump nog eens gaat meedoen, en al helemaal niet hoe groot de kans is dat hij daar ver in zal komen. Daar wordt altijd maar vanuit gegaan, maar zijn campagne was letterlijk failliet de laatste keer. En dat maakt wel degelijk uit in een race.
Dan is die man ook alweer 78 jaar ... en Biden een krasse tachtiger. Leeftijd en ervaring gaan samen, maar dat zijn al leeftijden waarop kardinalen aan hun fin de carrière worden bekroond met het pausdom. Op twee jaar tijd kan er alleszins héél veel gebeuren, zeker in dit decennium waar we al zoveel hebben meegemaakt. Dus het is lang geen uitgemaakte zaak dat Trump (of een andere Republikein) het Witte Huis zal betreden in 2024.

Ik volg het niet op de voet, maar ik hoorde vanochtend in De Ochtend dat Trump zijn kandidaatstelling in de loop van de komende dagen zal bekend maken. Dit werd eerder deze week in Ohio al verwacht. Maar mogelijk dat hij wacht tot na de uitslag van deze verkiezingen om het dan met veel tromgeroffel te doen. Er lijkt niet zo heel veel twijfel over te zijn bij de "Amerika kenners" die ik de laatste dagen gehoord heb.

En ja, dan moet de race nog gelopen worden en op 2 jaar kan er veel gebeuren. Maar 70% van de kandidaten aan de zijde van de Reps die vandaag in de running zijn, trekken de legitimiteit van de vorige presidentsverkiezingen, en dus Biden, in twijfel. Je hoeft er toch geen tekening bij te maken over hoe het er de komende 2 jaren dan aan toe zal gaan in de USA.

Het gerecht zou in heel die kwestie nog roet in het eten kunnen gooien. Maar ik zou aangenaam verrast zijn als dat ook effectief gebeurt.

Laatst bewerkt:

Ik volg het niet op de voet, maar ik hoorde vanochtend in De Ochtend dat Trump zijn kandidaatstelling in de loop van de komende dagen zal bekend maken. Dit werd eerder deze week in Ohio al verwacht. Maar mogelijk dat hij wacht tot na de uitslag van deze verkiezingen om het dan met veel tromgeroffel te doen. Er lijkt niet zo heel veel twijfel over te zijn bij de "Amerika kenners" die ik de laatste dagen gehoord heb.

En ja, dan moet de race nog gelopen worden en op 2 jaar kan er veel gebeuren. Maar 70% van de kandidaten aan de zijde van de Reps die vandaag in de running zijn, trekken de legitimiteit van de vorige presidentsverkiezingen, en dus Biden, in twijfel. Je hoeft er toch geen tekening bij te maken over hoe het er de komende 2 jaren dan aan toe zal gaan in de USA.

Het gerecht zou in heel die kwestie nog roe tin het eten kunnen gooien. Maar ik zou aangenaam verrast zijn als dat ook effectief gebeurt.

In sé beste kandidaat waartegen een democraat tegen moet gaan is het Trump.
Niemand kan zeggen dat ze niet weten hoe en wat hij is. Hij is gemakkelijk aan te vallen maar dat toe er niet toe want Republikeinen gaan er sowieso voor stemmen.
Het zijn de twijfelaars die je naar de Democraten kan halen zo. Maar wederom niemand moet verbaasd zijn over hoe Trump gaat zijn.

Hij heeft al meerdere malen gehint naar deelname, en de aankondiging al meerdere keren niet gemaakt. Wat hem nu geld opbrengt, is die niche volgelingen die voor hem blijven storten, dus die moeten vooral geloven dat het nog altijd kan.

Maar het kan ook nog altijd, hè. Ik zeg niet dat hij geen presidentskandidaat gaat worden. Ik weet alleen niet zeker of de Reps dat nog eens zien zitten. Hij ging ook zijn eigen partij opstarten, de Patriot Party, en als third party opkomen. Natuurlijk geniet hij nog heel wat steun, maar de kloven die hij geslagen heeft, zijn niet alleen tussen de Dems en de Reps, maar ook binnen de Republikeinse partij. Genoeg partijleden die snakken naar een president die wel weet wat hij doet, en niet meer deze slechtste president ooit.

Maar daarna, daar gaat het om: De verkiezingsstrijd tegen de Dems. En ik geloof niet dat hij dat financieel nog eens aankan, en niet zonder de steun van de volledige republikeinse partij. Er is ooit maar één president geweest die zijn terms niet-aaneensluitend heeft gedaan, Grover Cleveland, en dat is omdat zijn tegenstander net de diepste economische crisis ooit voor de kiezen had gekregen. Het was ondenkbaar dat die tegenstander nog eens zou winnen. Het is niet ondenkbaar dat de Dems nog eens kunnen winnen hier.

Trump zou ook voor een heel grote turn-out zorgen, en misschien wel vooral bij de Dems. Maar goed, dat laatste puntje was ook mijn idee bij zijn eerste term, en we weten allemaal hoe dat geëindigd is. Ik wil alleen maar zeggen dat het zeker geen uitgemaakte zaak is dat Trump de uiteindelijke Republikeinse kandidaat wordt, laat staan dat hij dan ook de verkiezingen zou winnen.

Hij heeft al meerdere malen gehint naar deelname, en de aankondiging al meerdere keren niet gemaakt. Wat hem nu geld opbrengt, is die niche volgelingen die voor hem blijven storten, dus die moeten vooral geloven dat het nog altijd kan.

Maar het kan ook nog altijd, hè. Ik zeg niet dat hij geen presidentskandidaat gaat worden. Ik weet alleen niet zeker of de Reps dat nog eens zien zitten. Hij ging ook zijn eigen partij opstarten, de Patriot Party, en als third party opkomen. Natuurlijk geniet hij nog heel wat steun, maar de kloven die hij geslagen heeft, zijn niet alleen tussen de Dems en de Reps, maar ook binnen de Republikeinse partij. Genoeg partijleden die snakken naar een president die wel weet wat hij doet, en niet meer deze slechtste president ooit.

Maar daarna, daar gaat het om: De verkiezingsstrijd tegen de Dems. En ik geloof niet dat hij dat financieel nog eens aankan, en niet zonder de steun van de volledige republikeinse partij. Er is ooit maar één president geweest die zijn terms niet-aaneensluitend heeft gedaan, Grover Cleveland, en dat is omdat zijn tegenstander net de diepste economische crisis ooit voor de kiezen had gekregen. Het was ondenkbaar dat die tegenstander nog eens zou winnen. Het is niet ondenkbaar dat de Dems nog eens kunnen winnen hier.

Trump zou ook voor een heel grote turn-out zorgen, en misschien wel vooral bij de Dems. Maar goed, dat laatste puntje was ook mijn idee bij zijn eerste term, en we weten allemaal hoe dat geëindigd is. Ik wil alleen maar zeggen dat het zeker geen uitgemaakte zaak is dat Trump de uiteindelijke Republikeinse kandidaat wordt, laat staan dat hij dan ook de verkiezingen zou winnen.

Zelfs al wordt hij geen kandidaat, of haalt hij het niet, dan lijkt het Trumpisme de komende 2 jaar toch aan terrein te gaan winnen. En dat betekent dus aanvallen op de instellingen, op democratische processen, het proberen terug te keren van toegekende rechten, all out boertigheid in speeches en debatten,...

Zelfs al wordt hij geen kandidaat, of haalt hij het niet, dan lijkt het Trumpisme de komende 2 jaar toch aan terrein te gaan winnen. En dat betekent dus aanvallen op de instellingen, op democratische processen, het proberen terug te keren van toegekende rechten, all out boertigheid in speeches en debatten,...
Gisteren deze gezien:

Blij word je er niet van. En ik vrees dat het nog erger gaat worden.

Terug
Bovenaan