Wel, wat moeite doen om een ietwat welbespraakte Trump-supporter voor de camera te krijgen om te interviewen, om zo maar één voorbeeld te geven, in plaats van de eerste de beste redneck aan te spreken en zichzelf wat belachelijk te laten maken voor de kijkcijfers. Je denkt toch niet echt dat die niet bestaan?

Of eens echt grondig ingaan op het hoe en waarom van de grote kloof tussen steden en het platteland in de VS, ipv er een soort "belezen stedelingen vs incestueuze nutjob keuterboerkes" van te maken.

Ik vind dat nochtans vrij simpel hoor. Bv. die uitspraak over dat bleekwater. Je kan dan als journalist zelf met je ogen rollen en gaan uitleggen aan de kijkers dat het debiele onzin is, maar wat je eigenlijk zou moeten doen is een arts voor de camera halen en vragen: "Zeg eens, hoe zit dat?" Dan doe je je job en ben je onpartijdig, want je hebt zelf niets gezegd, maar de kijkers zijn toch geïnformeerd.

Ik wil nu niet beweren dat Trump geen geval apart is, maar CNN is zeker geen baken van neutraliteit en onpartijdigheid, en het is echt wel gezond om je daar ook bewust van te zijn.
Ik ga hiermee akkoord maar het sluit het een beetje aan bij het algemene gebrek aan diepgang in ons nieuws. Nu ja, ergens is dat ook logisch gezien tijdslimiet, maar niet alles wordt dan ook uitgespit in Ter Zake ofzo.

En de Amerikaanse media is in de meeste gevallen gewoon ziek, compleet gepolariseerd. Je verkeert daar in een ander land door gewoon een andere zender op te zetten.

Wat bedoel je dan met 'ten gronde naar de andere kant te kijken'? Dat klinkt als een eenvoudige oplossing maar het is o zo moeilijk in te vullen.

Hoe breng je bijvoorbeeld verslag uit over de Trump die verkiezingsfraude claimt? Sommige mensen hier vinden dat dat op een neutrale manier moet gebeuren. Je mag dan geen waardeoordeel vellen over de claims, ook al zijn ze niet op feiten gebaseerd. Ik vind dat echter het failliet van de journalistiek, het is nl. je taak om mensen te informeren. Maar als je dat doet, dan is je verslag uiteraard niet meer neutraal en dan gaan mensen je van partijdigheid beschuldigen.
Het probleem is het totaalbeeld dat de coverage van de VS schetst een redelijk partijdig beeld liet zien, in plaats van te rapporteren over wat er gebeurt (en zo heel wat missers en andere onfrisse zaken van Trump te rapporteren) gaat men in elk bericht over Trump en de VS dezelfde sfeer scheppen.

Je kan ook gerust neutraliteit nastreven beseffend dat je het nooit zal bereiken. De VRT stelt het voor alsof neutraal berichten nooit echt bereikt kan worden en ze daarom ook geen moeite meer moeten doen. In VRT nieuwsberichten over de VS kan je vaak al aan de toon en een paar signaalwoorden afleiden welke mening je als kijker verwacht wordt te hebben, dat kan je gerust weglaten zonder dat je berichtgeving ook maar iets van journalistieke kwaliteit moet inleveren, integendeel, de kijker zal net zo goed geïnformeerd zijn en je zal alle info kunnen geven die je wou geven aan je kijkers.

Ik vind dat nochtans vrij simpel hoor. Bv. die uitspraak over dat bleekwater. Je kan dan als journalist zelf met je ogen rollen en gaan uitleggen aan de kijkers dat het debiele onzin is, maar wat je eigenlijk zou moeten doen is een arts voor de camera halen en vragen: "Zeg eens, hoe zit dat?" Dan doe je je job en ben je onpartijdig, want je hebt zelf niets gezegd, maar de kijkers zijn toch geïnformeerd.

Ik wil nu niet beweren dat Trump geen geval apart is, maar CNN is zeker geen baken van neutraliteit en onpartijdigheid, en het is echt wel gezond om je daar ook bewust van te zijn.
Dat is wat ik bedoel, he. Je laat een medische expert aan bod komen of een afgevaardigde van het telkantoor om zo aan de kijkers duidelijk te maken dat wat Trump zegt onzin is. Maar dan is je verslag natuurlijk niet langer neutraal en sommige mensen zullen dat als partijdigheid interpreteren.

Over CNN en Fox ga ik me niet teveel uitspreken want zelf kijk ik zelden naar die zenders. Soms krijg ik wel eens clipjes van een Sean Hannity of Tucker Carlson te zien en dan maak ik mij wel serieuze zorgen over de staat van dat land.

Dat is wat ik bedoel, he. Je laat een medische expert aan bod komen of een afgevaardigde van het telkantoor om zo aan de kijkers duidelijk te maken dat wat Trump zegt onzin is. Maar dan is je verslag natuurlijk niet langer neutraal en sommige mensen zullen dat als partijdigheid interpreteren.
Welja, maar dat doen de media ginds dus niet, of toch zeker niet consequent. Die journalisten zeggen gewoon zelf "Beste kijkers, dit is zever, kijk eens hoe grappig haha", en dat is gewoon totaal hun taak niet op dat moment.

Mijn punt ging in eerste instantie over CNN en FOX die geen enkele moeite doen om elkaar te begrijpen.
Als ge daar zelden of nooit naar gekeken hebt vervalt uw vraag wel een beetje.

Welja, maar dat doen de media ginds dus niet, of toch zeker niet consequent. Die journalisten zeggen gewoon zelf "Beste kijkers, dit is zever, kijk eens hoe grappig haha", en dat is gewoon totaal hun taak niet op dat moment.

Mijn punt ging in eerste instantie over CNN en FOX die geen enkele moeite doen om elkaar te begrijpen.
Als ge daar zelden of nooit naar gekeken hebt vervalt uw vraag wel een beetje.
Enkel tijdens de verkiezingen heb ik CNN gevolgd. Ook op MSNBC bijvoorbeeld viel het me op hoe hard er gepushed werd voor Biden waarbij op een gegeven moment de Sanders campagne met nazi's vergeleken werd. Nee, een goede indruk hou ik niet over aan het medialandschap in de VS. Vandaar ook dat ik in de initiële discussie zei dat we tevreden mogen zijn met onze VRT.

Persoonlijk heb ik heel veel respect voor Ocasio-Cortez. Self-made vrouw, grass-roots campagne opgestart en zo verkozen geraakt.
Wat self-made? Ze ruimde tafels af in horecazaken en heeft in het onderwijs gestaan vooraleer ze de politiek is ingegaan. Ik zie niet in wat daar "self-made" aan is, maar goed. Geef mij dan maar een doorwinterde zakenman die een miljardenimperium heeft uitgebouwd.

Enkel tijdens de verkiezingen heb ik CNN gevolgd. Ook op MSNBC bijvoorbeeld viel het me op hoe hard er gepushed werd voor Biden waarbij op een gegeven moment de Sanders campagne met nazi's vergeleken werd. Nee, een goede indruk hou ik niet over aan het medialandschap in de VS. Vandaar ook dat ik in de initiële discussie zei dat we tevreden mogen zijn met onze VRT.

Als je 2 keer praat over de toegenomen asian hate en je insinueert 2 keer dat 't Trump z'n fout is omdat hij het Chinese virus noemt én je gaat eraan voorbije dat die misdaden vaak door zwarten gedaan worden terwijl er een geschiedenis is van zwart op aziatisch geweld (oa LA 92).
Dan ben je ofwel echt blind ofwel stuur je gewoon doelbewust op 1 narrative aan.

Ik kijk dagelijks de VRT hé en ik kan heb zelden het gevoel dat ze een richting sturen maar in de VS berichtgeving ligt 't er gewoon echt wel vaak vingerdik op.

Je kan ook gerust neutraliteit nastreven beseffend dat je het nooit zal bereiken. De VRT stelt het voor alsof neutraal berichten nooit echt bereikt kan worden en ze daarom ook geen moeite meer moeten doen. In VRT nieuwsberichten over de VS kan je vaak al aan de toon en een paar signaalwoorden afleiden welke mening je als kijker verwacht wordt te hebben, dat kan je gerust weglaten zonder dat je berichtgeving ook maar iets van journalistieke kwaliteit moet inleveren, integendeel, de kijker zal net zo goed geïnformeerd zijn en je zal alle info kunnen geven die je wou geven aan je kijkers.
Indeed, hun berichtgeving in de USA begint vaak al heel tendentieus, zeker als het ging om Trump (hetzelfde was het geval bij president Bush II). Dan vind ik dat bijv. De Standaard als krant veel neutraler bericht over de USA en wat er daarginds gebeurd. En dat is een privébedrijf, bij de VRT gaan ze met belastinggeld aan die tendentieuze berichtgeving doen.

Wat self-made? Ze ruimde tafels af in horecazaken en heeft in het onderwijs gestaan vooraleer ze de politiek is ingegaan. Ik zie niet in wat daar "self-made" aan is, maar goed. Geef mij dan maar een doorwinterde zakenman die een miljardenimperium heeft uitgebouwd.
Goh aangezien het merendeel van de kiezers geen miljonairs, laat staan miljardairs zijn, snap ik wel waarom mensen denken dat iemand die zelf een "normale job en leven" heeft gehad beter is om hun belangen te verdedigen.

In zo'n halve klassenmaatschappij zoals de VS is de kans ook nogal groot dat iemand met geld uit een familie met geld en connecties komt, in plaats van dat het echt "rags to riches" is, met de bijhorende mentaliteit. En zelfs als het echt is zoals jij zegt, hebben veel van die mensen nogal een sterke survivor bias waar alle successen geïnternaliseerd worden en alle mindere zaken door externe factoren komen.

Straddle zijn advies aan alle obers en leerkrachten is gewoon om "in de politiek" te gaan, want blijkbaar moet je daar niets voor kunnen en is daar niets self-made aan. Een miljoenenfortuin erven, daarentegen, dat is dan wel zijn definitie van een self-made man. :help:

Goh aangezien het merendeel van de kiezers geen miljonairs, laat staan miljardairs zijn, snap ik wel waarom mensen denken dat iemand die zelf een "normale job en leven" heeft gehad beter is om hun belangen te verdedigen.
Hangt af van persoon tot persoon, ik geef persoonlijk toch liever de voorkeur aan iemand die al succesvol was in het bedrijfsleven of op een ander vlak om zo'n belangrijke functie in te vullen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat gewone mensen niet de politiek in mogen gaan, maar hier weet je toch niet goed wat je kan verwachten qua bestuursvaardigheden.

Hangt af van persoon tot persoon, ik geef persoonlijk toch liever de voorkeur aan iemand die al succesvol was in het bedrijfsleven of op een ander vlak om zo'n belangrijke functie in te vullen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat gewone mensen niet de politiek in mogen gaan, maar hier weet je toch niet goed wat je kan verwachten qua bestuursvaardigheden.
Politiek is sowieso anders dan het bedrijfsleven, zie al die succesvolle managers en consoorten die in politiek geen potten braken.

Anderzijds is Reagan een halve god voor veel republikeinen, dat was een acteur.

Straddle zijn advies aan alle obers en leerkrachten is gewoon om "in de politiek" te gaan, want blijkbaar moet je daar niets voor kunnen en is daar niets self-made aan. Een miljoenenfortuin erven, daarentegen, dat is dan wel zijn definitie van een self-made man. :help:
Dat is dankzij de Justice Democrats dat AOC haar zitje heeft. Zij hebben haar, in hun eigen woorden, gerekruteerd en haar campagne gefinancierd.
In een zeer blauw en progressief district.

Dat is dankzij de Justice Democrats dat AOC haar zitje heeft. Zij hebben haar, in hun eigen woorden, gerekruteerd en haar campagne gefinancierd.
In een zeer blauw en progressief district.
Ah, was er een tombola onder alle obers en leerkrachten met latino roots en een fars bakkes of zo?

Straddle zijn advies aan alle obers en leerkrachten is gewoon om "in de politiek" te gaan, want blijkbaar moet je daar niets voor kunnen en is daar niets self-made aan.
Wat zou die AOC nu waard zijn zonder de politiek? At best zou ze nog ergens staan les te geven. Ik noem dat "niet self-made", maar goed, jij mag dat gerust interpreteren als "self-made".

Een miljoenenfortuin erven, daarentegen, dat is dan wel zijn definitie van een self-made man. :help:
Een miljoenenfortuin erven niet, maar een familiezaak transformeren in bedrijf dat miljarden waard is wel.

De politiek heeft vooral nood aan mensen die weten hoe hard het leven kan zijn, geen zoveelste fils à papa met een diploma rechten en een berg gekregen/geërfd geld.
Als je al van thuis uit een goede start hebt, dan is dat mooi meegenomen. Maar kwestie van geen wereldvreemdheid zie ik toch liever een AOC die de problemen van de gewone mensen kent dan bv. een Betsy DeVos, Trump of de zoveelste Kennedy die al van hun geboorte zwemmen in het geld.

De politiek heeft vooral nood aan mensen die weten hoe hard het leven kan zijn, geen zoveelste fils à papa met een diploma rechten en een berg gekregen/geërfd geld.
Als je al van thuis uit een goede start hebt, dan is dat mooi meegenomen. Maar kwestie van geen wereldvreemdheid zie ik toch liever een AOC die de problemen van de gewone mensen kent dan bv. een Betsy DeVos, Trump of de zoveelste Kennedy die al van hun geboorte zwemmen in het geld.
je zou verschieten hoe snel die mensen veranderen eens ze aan de vetpotjes zitten.
Ik herinner me een vlaamse politica....
Dan liever iemand die rijk is en op een manier minder omkoopbaar is.

on a side note...
good job maxine waters...

Politiek is sowieso anders dan het bedrijfsleven, zie al die succesvolle managers en consoorten die in politiek geen potten braken.

Anderzijds is Reagan een halve god voor veel republikeinen, dat was een acteur.

Reagan is een halve god omdat hij stond voor familiale waarden en normen en law & order. De verandering in de maatschappij begint aan de eettafel bij het gezin. Werken en familiaal geluk stonden centraal in het beleid van Ronald Reagan.

Terug
Bovenaan