De andere zaken zijn al door anderen aangepakt, maar even hierop doorgaan:

Dit is, als ik even factchecker mag spelen, fake news.

Je refereert immers naar dit:

Niet enkel is dit oude data, de peiling is 2 jaar geleden opnieuw gedaan en is nog erger voor de republikeinse partij (maar deze fout vergeef ik je), maar de halve claim dat die studie ook maar dicht bij de 93% progressieven zou zitten is onzin.

Los daarvan ben je nog geen bevooroordeeldee journalist omdat je je identificeert als democraat of republikein. Je kan dus perfect een democraat zijn in hart en nieren, maar neutraal factchecken.

Lang artikel, maar als ik het goed begrijp toont dit artikel dat in weze nòg minder journalisten zichzelf als 'Republikeins' zien? Maar je doelt wellicht op het gegeven dat volgens deze peiling het gros van de journalisten zichzelf als 'onafhankelijk' ziet.

Op basis van dit artikel kan je inderdaad niet concluderen dat 93% van de journalisten progressieven zijn, maar zie ik de nuance die ik bracht door mijn toevoeging '(of tenminste niet-Republikeinen)'.

Dit artikel ondersteunt verder wel nog altijd de hypothese dat het medialandschap in de VS sterk naar links leunt.

Lang artikel, maar als ik het goed begrijp toont dit artikel dat in weze nòg minder journalisten zichzelf als 'Republikeins' zien? Maar je doelt wellicht op het gegeven dat volgens deze peiling het gros van de journalisten zichzelf als 'onafhankelijk' ziet.

Op basis van dit artikel kan je inderdaad niet concluderen dat 93% van de journalisten progressieven zijn, maar zie ik de nuance die ik bracht door mijn toevoeging '(of tenminste niet-Republikeinen)'.

Dit artikel ondersteunt verder wel nog altijd de hypothese dat het medialandschap in de VS sterk naar links leunt.
Maar zelfs in een medialandschap dat sterk naar links 'zou' leunen, betekent dat nog altijd niet dat alle factcheckwebsites in handen zijn van progressieven en daardoor zo veel meer Reps onder de loep leggen. Want dan zouden die rechtse media -die er dan wel zijn maar 'mogelijk' in de minderheid- dat toch vliegensvlug doorprikken.

Laat ons eerlijk zijn: Het zijn niet de Reps die meer onder de loep liggen. Het zijn de Trumpisten, die sinds 2016 hebben gemerkt dat posttruth altright scoort, en vol op de fake news-bandwagon zijn gesprongen. Als Trump verdwijnt en als dat geen blijvende strategie is, stopt dat gewoon en zullen er inderdaad een pak minder leugens van Republikeinse kant op factcheckwebsites staan. Die websites zijn dan niet veranderd van politieke insteek, maar posttruth fake news is dan geen strategie meer.

Na de verkiezingen krijgen we Trump II of een post-Trump tijdperk voor de Republikeinen want ik zie die niet meer opkomen op zijn 82ste als kandidaat. Vraag is hoe lang het gaat duren voor Trump zelf beslist om de handdoek in de ring te gooien. En dan zal het voor de Republikeinen zaak zijn om schoon schip te maken en zichzelf heruit te vinden.

Sorry dat we hier in België weinig vergelijkbare rellen hebben. Er zijn nu eenmaal weinig gebeurtenissen die de westerse media halen van zo'n grote omvang. Overlijdens tijdens of kort na 'normale' rellen zullen zelden de media halen omdat er quasi nooit een zittende president of andere heel belangrijke persoon verdacht wordt die rellen mee georchestreerd te hebben.

Dit is niet vreemd, dit is normaal.

Niemand claimt dat die 5/7 mensen allemaal door een misdaad overleden. Wel dat er een verband is met de rellen. De rellen als strafbaar feit, waarvoor ondertussen tientallen mensen veroordeeld zijn, kunnen op zich perfect leiden tot niet-strafbare overlijdens waar de feiten zelf de aanleiding waren. Er is dus causaliteit, maar geen strafbaarheid. Dat komt vaak voor en is net de inzet bij rechtzaken over onvrijwillige doodslag.

Er zijn in België dan ook zelden rellen en zoals gezegd zeker niet van die orde. En als er dan een dode valt in de nadagen zal de reden zoals gezegd vaak niet onderzocht worden omdat dit er meestal niet toe doet.

Er wordt echter door law enforcements in landen waar 'steven in the line of duty' belangrijk us vaak genoeg onderzocht of iemand door feiten op zijn werk overlijdt, bvba door zelfmoord. Enkele gevallen (waarvan sommige als indirect gevolg van criminele feiten) staan hier beschreven: https://www.tps.ca/media-centre/stories/remembering-those-lost-because-of-the-line-of-duty/

Dat is ook heel goed bekend na bvb oorlogen, waar overlijdens door zelfmoord jaren later toegewezen worden aan die oorlog. PTSD heet dat.

En ja, die en andere toevallige overlijdens worden meegeteld in het aantal overlijdens in de USA, dat is standard practice: https://dcas.dmdc.osd.mil/dcas/app/conflictCasualties/gulf/allsum bvb (de 'none-hostile deaths')

Zo worden bvba ook kankers toegewezen aan de 9/11 aanslagen: https://web.archive.org/web/2013091...-wtc-9-11-responders-cancer-article-1.1449499

Soit, ondertussen heeft vannacht Trump ook al geclaimd dat de ene dode persoon die door iedereen gelinkt wordt aan de aanslag (doodgeschoten door de politie) door een 'out of control' politieagent neergeschoten werd. Dit terwijl de beelden daarvan duidelijk genoeg zijn en de agent vrijgepleit werd.
Mijn punt is dat in dat voorbeeld van België er wel een heel duidelijke band is tussen het overlijden en wat er gebeurd is, want iemand is er zelfs voor veroordeeld. Hier gaat het om mensen die overleden zijn en waarvoor die band er niet aantoonbaar is. Die zelfmoorden kunnen voor heel andere redenen zijn, bij die persoon die aan een hersenbloeding overleed is het onderzocht en is er geen band (ander dan dat alles wat er in zijn laatste dagen gebeurd is een impact zou kunnen hebben).

Die andere voorbeelden zijn opnieuw van oorlogssituaties en bij die kanker, als die direct gerelateerd is dan is het uiteraard normaal dat die daaraan toegevoegd wordt, maar opnieuw dergelijke relatie is er hier niet. Dit gaat om mensen die overleden zijn kort na die rellen, we weten niet of er een band is, maar toch voegen we ze toe terwijl we dat in vergelijkbare situaties anders nooit zo ruim rekenen.

Als je andere gewelddadige protesten zoekt, kijk bijvoorbeeld naar de BLM protsten, eens snel gezocht en ondanks de lange periode en grote omvang heb ik nergens doden zien toegewezen worden aan die protesten van mensen die betrokken waren bij die protesten en in de maanden erna zelfmoord pleegden, of mensen die aan ongerelateerde hartstilstanden of hersenbloedingen overleden in de dagen nadat ze bij die protesten betrokken waren. Statistisch gezien moeten er nochtans zeker dergelijke casussen zijn.

Laatst bewerkt:
Sjonge sjonge waar zijn we mee bezig. Proberen te argumenteren dat Trump _niet_ de ganse tijd onzin vertelt? Dit gaat er bij mij niet in.
Van mijn kant: Proberen aan te tonen dat de andere kant ook best wel welwillend is om de waarheid wat te forceren of in te kleuren. Trump vertelt uiteraard continu onzin, er is geen politieker die ik ken waarbij dit ooit duidelijker geweest is. Je kan bij sommige specifieke beschuldigingen van leugens discussiëren of het al dan niet klopt maar er is daarnaast ook een overvloed aan duidelijke en groteske leugens.

Zouden er op deze planeet landen zijn waar journalisten gemiddeld rechtser zijn dan de bevolking? Ik zou daar wel eens statistieken over willen zien.. Dan gaat het niet over mediabias in het algemeen, maar de persoonlijke overtuigingen van journalisten versus de rest van de bevolking.

Ik heb een grondig vermoeden dat progressivisme en een opener wereldbeeld inherent zijn aan een beroepstak die als opdracht heeft maatschappelijke kwesties te onderzoeken en te rapporteren.

Over het debat: mijn voorspelling op voorhand was dat de discussie hier en elders zou gaan over hoe leugenachtig Trump was, en hoe stijf en niet-spontaan Harris overkwam. Had alleszins niet voorspeld dat er een discussie zou losbarsten over de problematiek van immigranten die huisdieren opeten. (Niet hier, maar Twitter). Oh well, het leven verrast soms. En blijkbaar viel het met de stijfheid van Kamala nog mee als ik het zo lees.

links naar de nieuwe threads
Het gesprek rond het ABC-debat van Trump gaat hier al:

Mijn punt is dat in dat voorbeeld van België er wel een heel duidelijke band is tussen het overlijden en wat er gebeurd is, want iemand is er zelfs voor veroordeeld. Hier gaat het om mensen die overleden zijn en waarvoor die band er niet aantoonbaar is. Die zelfmoorden kunnen voor heel andere redenen zijn, bij die persoon die aan een hersenbloeding overleed is het onderzocht en is er geen band (ander dan dat alles wat er in zijn laatste dagen gebeurd is een impact zou kunnen hebben).
Er is door een officiele, niet-politieke commissie (van de politie) de band gelegd tussen de zelfmoord en de feiten in het Capitool.

Ik snap echt niet hoe je niet van een link kan spreken?

Er is door een officiele, niet-politieke commissie (van de politie) de band gelegd tussen de zelfmoord en de feiten in het Capitool.

Ik snap echt niet hoe je niet van een link kan spreken?
En dat gaat dan nog over de doden ná 6 januari.

Dat @beryl vindt dat er ook geen link is tussen de riot en de 3 andere doden die vielen temidden van de riot op het kapitool de dag zelf, vind ik gewoon raar.

Na de verkiezingen krijgen we Trump II of een post-Trump tijdperk voor de Republikeinen want ik zie die niet meer opkomen op zijn 82ste als kandidaat. Vraag is hoe lang het gaat duren voor Trump zelf beslist om de handdoek in de ring te gooien. En dan zal het voor de Republikeinen zaak zijn om schoon schip te maken en zichzelf heruit te vinden.

Die gaat geen handdoek in de ring gooien, als in dat hardop zeggen. Dat betekent dat hij toegeeft dat hij verloren heeft en Trump wil boven alles geen loser zijn. Hij is mi wel al voor aan het sorteren op een mogelijk verlies door te zeggen dat als hij niet wint, de verkiezingen zijn vervalst. Hij doet dat door te refereren aan een verlies met dreigingen die hij vaag laat. Zo legt hij een verlies uit als iets dat hem overkomen is enniets met zijn campagne of opvattingen te maken heeft.

Sterker nog, na het voor hem desastreus verlopen debat van laatst, zal hij de komende dagen iets wanstaltigs doen om de discussie in de media over iets anders te laten gaan dan over hoe goed Harris het debat heeft aangepakt.

Ik denk dat je een post-Trump tijdperk krijgt dat langzaam dooft maar de komende jaren blijft smeulen. Misschien zelfs tot na zijn dood. Er is natuurlijk een heel deel van Amerika dat zich toen en nu niet gehoord voelt. Tenzij de republikeinen zich volledig van hem ontdoen door korte metten met hem te maken. Maarja, die partij ligt op zijn gat.

En het voorbeeld dat je hier aanhaalt is wel degelijk mostly false.

Stelling: "Harris has presided over a 43% increase in crime."

Realiteit:
- Trump zijn cijfers gaan over enquêtes over crimes tussen July 1, 2021 tot Nov. 30, 2022.
Dat is dus meer dan 2 jaar vooraleer de 4-jarige legislatuur van Harris eindigt.

- de beschikbare cijfers over 2023 en H1 2024 tonen een daling, alsook een daling van crime ten opzichte van pre covid.

Laten we dus niet zeveren: Trump haalt de crime cijfers boven omdat dat goed ligt bij zijn publiek, maar de realiteit is dat de cijfers momenteel wellicht lager zijn dan pre covid.
Niet 'pants on fire' vals, maar wel degelijk een valse voorstelling van de feiten dus, zoals daar staat bij de factcheck.

En trouwens daarbovenop: als je een klein beetje eerlijk bent, dan weet je dat de 16 maanden net na covid vergelijken met de in-covid periode sowieso een valse voorstelling van de feiten is.

Hoe je dat alweer verdedigt en als eerste voorbeeld aanhaalt... ronduit merkwaardig vind ik dat :)
Nogmaals, ook naar de moderatie toe aangezien ik hier gebannen zal worden indien ik niet reageer, nochtans heb ik dit al zeker 5x gedaan: er is een overheidsstudie die aantoont dat crime reports 43% gestegen zijn de eerste 2 jaar nadat Biden in office was. Daardoor is het mijn standpunt dat je niet kan zeggen dat dit wanneer truly die studie aanhaalt het hoort bij “75% leugens die uit grump zijn mond komen”. Er bestaat namelijk geen fluïde grens voor leugens. Ofwel is iets een leugen ofwel niet. Het kan niet zijn dat iets zoals een cijfer eerst geen leugen is en daarna wel een leugen.

Als men mij daar voor wilt bannen om te blijven bevestigen dat dit een echt resultaat uit een echte overheidsstudie is en dus niet als leugen kan tellen hooguit als “cherry pinking” of selectiviteit, go ahead please.

Nogmaals, ook naar de moderatie toe aangezien ik hier gebannen zal worden indien ik niet reageer, nochtans heb ik dit al zeker 5x gedaan: er is een overheidsstudie die aantoont dat crime reports 43% gestegen zijn de eerste 2 jaar nadat Biden in office was. Daardoor is het mijn standpunt dat je niet kan zeggen dat dit wanneer truly die studie aanhaalt het hoort bij “75% leugens die uit grump zijn mond komen”. Er bestaat namelijk geen fluïde grens voor leugens. Ofwel is iets een leugen ofwel niet. Het kan niet zijn dat iets zoals een cijfer eerst geen leugen is en daarna wel een leugen.
De bewering van Trump was dat "There’s been a 43% increase in violent crimes since I left office.”

Het is niet omdat er een studie is die dat zegt, dat dat ook klopt. Als een studie tegengesproken wordt door veel andere studies, de oorzaak van het verschil bekend is en daardoor dat percentage misleidend is, is de bewering "mostly false". Het is doordat die studie bestaat, dat het niet "gewoon" false is.

Bovendien is zijn bewering ook misleidend omdat het niet gaat over het aantal violent crimes, maar over de ervaring die mensen hebben met geweld. Dat is relatief subjectief en kan bvb door Corona volledig anders aanvoelen (bvb gewoon al omdat mensen minder naar buiten komen).

Het nieuwe cijfer van 2023 is trouwens in september bekend gemaakt, daar zie je dat het cijfer gewoon terug in de buurt van de vorige jaren zit, net zoals vorig jaar:

YearRate per 1,000 persons age 12 or older
2007​
27,2​
2008​
25,3​
2009​
22,3​
2010​
19,3​
2011​
22,6​
2012​
26,1​
2013​
23,2​
2014​
20,1​
2015​
18,6​
2016​
19,7​
2017​
20,6​
2018​
23,2​
2019​
21​
2020​
16,4​
2021​
16,5​
2022​
23,5​
2023​
22,5​

Ik zie hem wel nog doorgaan tot het einde eigenlijk. Trump is iemand die in zijn eigen wereld leeft, ik denk niet dat die ooit gaat stoppen. Het zal volgens mij uiteindelijk de partij zelf moeten zijn die hem niet meer gaat moeten verkiezen tijdens de voorverkiezingen zodat ze (eindelijk) een andere presidentskandidaat naar voren kunnen schuiven...

Ik zag onlangs de trailer van de Trumpbiopic The Apprentice. De zinsnede "never admit defeat" blijft wel goed hangen. Vandaar dat hij na het debat snel zat te zegepralen.

Ik zag onlangs de trailer van de Trumpbiopic The Apprentice. De zinsnede "never admit defeat" blijft wel goed hangen. Vandaar dat hij na het debat snel zat te zegepralen.
Hij kan ook niet anders, ik denk dat het voor hem fysiek onmogelijk is om ooit zijn eigen verlies toe te geven :ROFLMAO:

Hopelijk haalt Trump deze verkiezing binnen.
Deze thread is anders eol.
Het is mij om het even.

Dan kunnen we hier weer discussiëren over hoe de beloften van zijn beleid eigenlijk weinig hebben betekend voor de "gewone werkende Amerikaan," om vervolgens alles met cijfers en studies te ontkrachten, waarna de Belgische MAGA’s (lol) het weer kunnen negeren.

En mocht hij toch verliezen, verwacht ik een tweede insurrection, aangewakkerd door Trumps woorden (die op de een of andere manier niet relevant zijn, want "hij zegt het toch niet expliciet"). Vervolgens zullen de Belgische MAGA’s (wederom lol) het weer minimaliseren en beweren dat iedereen overdrijft.

Voor ieders wat wils in deze thread!

Hopelijk haalt Trump deze verkiezing binnen.
Deze thread is anders eol.
Lijkt mij anders heel interessant te worden in beide richtingen. Zitten toch een paar zaken in het beleid en de voorstellen van Kamala en zeker Walz die breken met het verleden en voor verregaande ingrepen kunnen zorgen. Zoals abortusrecht in de federale wetten, of controle van Justices. En uiteraard ook in die van Trump, maar dan in de andere richting, waarin de scheiding der machten kan worden herverdeeld.

Ik zou niet weten waarom een overwinning van Harris EOL zou moeten zijn…

Terug
Bovenaan