Zelfs de claim dat Trump alleen 3x zo veel liegt is niet geloofwaardig,
Waarom is dat niet geloofwaardig?
Al eens een rally gevolgd van hem?

Ik zie hem letterlijk hele dagen liegen vanaf hij zijn mond open doet.

Ik heb daarvoor al een verklaring gegeven: slechts een verwaarloosbare minderheid van de journalisten identificieert zich als republikeins.
Je hebt toch Fox news etc?
En duizenden sociale media figuren en websites, los van officiële journalisten?
En er zijn honderden miljoenen beschikbaar aan donorgeld die kunnen gebruikt worden.
Die factcheck claims kunnen perfect 1 voor 1 door de rasp gehaald worden om alles te discrediten.
Ik zou het alleen kunnen denk ik, op 1 maand tijd.

Dus kortom: je hebt nergens een falsifiëring van de factchecks op schaal. Je gaat het ook zelf niet doen.
Maar je blijft wel bij je mening 'dat ze wel niet zullen kloppen'.

Vind je dat nu zelf niet raar?

Laatst bewerkt:
De claim die gefactchecked wordt is dan ook niet of er doden zijn ten gevolge van foutieve acties tijdens de rellen op 6/1/2021, maar of er doden tout court gevallen zijn.

Het onderscheid is belangrijk, gezien er een belangrijke nuance is dat je kan overlijden TIJDENS een gebeurtenis, als gevolg van een gebeurtenis, maar zonder dat er strafbare feiten door een specifieke persoon gebeurden.

Op het moment van de claim was er op 26/01/2024 een getuigenis van een verantwoordelijke, die toch als betrouwbaar geacht mag worden, dat er een link was tussen de rellen en de overlijdens van die 2 (zie factcheck). Die was op datum van de factcheck nog niet tegengesproken.

De huidige stand van zaken:
1. Kevin Greeson, 55: "In a written statement provided to the media after his death, Greeson’s wife, Kristi, stated that her husband “had a history of high blood pressure, and in the midst of the excitement, suffered a heart attack.”"
2. Benjamin Phillips, 50: "the D.C. medical examiner later determined that Philips died naturally of “hypertensive atherosclerotic cardiovascular disease” — heart failure due to high blood pressure."
3. Rosanne Boyland, 34, "Boyland had died accidentally of “acute amphetamine intoxication.”"
4. Ashli Babbitt, 35: neergeschoten door de politie, als verdediging
5. Brian Sicknick : "Chief Medical Examiner Francisco J. Diaz found that ... Sicknick died of natural causes, but “all that transpired played a role in his condition.”
6.: Liebengood https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Howard_Liebengood
7. Smith: https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Jeffrey_L._Smith
8 & 9: https://edition.cnn.com/2021/08/02/...cer-suicide-january-6-capitol-riot/index.html

1, 2, 5, 6 & 7 zijn volgens mij DOOR de bestorming van Congres, zonder enige directe fout van iemand, maar duidelijke en belangrijke indirecte gevolgen zonder dat iemand de dood van die mensen gewild had.
3 is volledig toevallig
4 is duidelijk rechtstreeks gelinkt aan criminele feiten van de overledene zelf
8 & 9 hebben er niets direct mee te maken, andere factoren hebben daar waarschijnlijk een véél hoger belang.

Het kon een stuk duidelijker (en een update van die factcheck is mss wel gewenst), maar de factcheck klopt wel degelijk wat mij betreft. De voornaamste reden waarom men dit hier als False claimt, staat ook uitgelegd in de manier van werken: omdat de newsreporter hier duidelijk weet dat er claims zijn van 5 doden en dat hij desondanks zegt dat er maar 1 is, waarbij hij essentiële nuance negeert, ook in de verdere reportage.
Mijn punt is meer hoeveel andere keren je zo'n overlijdens zien meegeteld worden? Ik heb ooit een brand evacuatieoefening gehad en een collega is een paar uur later overleden aan een hartstilstand. Was dat door de inspanning van die oefening? goed mogelijk maar niemand gaat ergens in een rapport zetten dat de brandoefening dat jaar tot een dode geleid heeft. Zelfde met andere betogingen of rellen, dat er betrokkenen later zelfmoord plegen of aan overdosissen sterven wordt nooit zelfs maar vermeld.

Enkel in dit geval worden worden die cijfers constant herhaald alsof het normaal is dat we zo tellen, en da's niet toevallig net bij een politiek extreem controversiële gebeurtenis in de Amerikaanse politiek.

Gelieve je claim rond factcheckers die sneller Republikeinse uitspraken zouden viseren te beargumenteren.
Waarom is dat niet geloofwaardig?
Al eens een rally gevolgd van hem?

Ik zie hem letterlijk hele dagen liegen vanaf hij zijn mond open doet.

Je hebt toch Fox news etc?
En duizenden sociale media figuren en websites, los van officiële journalisten?
En er zijn honderden miljoenen beschikbaar aan donorgeld die kunnen gebruikt worden.
Die factcheck claims kunnen perfect 1 voor 1 door de rasp gehaald worden om alles te discrediten.
Ik zou het alleen kunnen denk ik, op 1 maand tijd.

Dus kortom: je hebt nergens een falsifiëring van de factchecks op schaal. Je gaat het ook zelf niet doen.
Maar je blijft wel bij je mening 'dat ze wel niet zullen kloppen'.

Vind je dat nu zelf niet raar?

Echt waar, voor de derde keer: ik claim nergens dat die factchecks niet kloppen. Ik claim dat er waarschijnlijk een selection bias is. Dat betekent dat die factcheckers veel sneller Republikeinse citaten in het vizier zullen nemen dan citaten uit hun eigen progressieve kamp.

Je blijft maar argumenteren tegen een punt dat ik niet heb gemaakt.

Als je nooit geen interview geeft , kan je geen kiezers warm maken.
Zoals we hierboven bv. bij @Five-seveN zien, zijn liegen of feiten of factchecks niet belangrijk voor velen. ("ik vind dat eigenlijk allemaal weinig interessant.")
Een groot voordeel voor Trump.

Ik vind het dus een goede keuze om een deel van de neutrale kiezers niet potentieel af te schrikken met heel concrete beleidspunten. (Elk punt heeft immers altijd voor- en tegenstanders)

Ik vind het zelfs stom dat ze deelneemt aan dat debat.
Continu flagrant liegen of gewoon beschimpen genre 'En uw vrouw is lelijk haha!', zou normaal gezien genadeloos moeten afgestraft worden. Maar die fase zijn we hier wel al even voorbij.

Rationeel proberen in debat gaan met zo iemand, in deze tijden, is een fout.

+ ze is wel VP , wat heeft ze gedaan ?
Een VP is aanwezig en doet doorgaans weinig of niets behalve fungeren als klankbord.
Alsof dat nieuws is.

Laatst bewerkt:
Maar zelfs degene die je als volledig toevallig beschouwt:

Q-anon aanhanger, specifiek naar het kapitool gereisd om daar te verzamelen voor de riot, aanwezig tijdens de gewelddadige fase, neergegaan op dat moment in de massa, daarna nog vertrappeld (er zijn letterlijk videobeelden van).

En dat staat voor @beryl volledig los van de riot en is een natuurlijke dood?

Kom nu zeg.
Zijn we nu allemaal compleet gek geworden of ben ik het?
Je haalt er één uit waar je inderdaad misschien over kan twijfelen maar da's dan ook aan de kant van de relschoppers. Al die andere zijn dat al veel minder. Kan je ergens andere evenementen tonen waar zo'n overlijdens op die manier worden toegewezen aan rellen of eender wat?

Mijn punt is meer hoeveel andere keren je zo'n overlijdens zien meegeteld worden?
Ik heb al een zeer concreet en vergelijkbaar voorbeeld gegeven waar je niet op reageert.

Een soldaat die tijdens een aanval overlijdt aan een hartaanval terwijl hij naar de vijand spurt, is KIA , en wordt niet gecatalogeerd als natuurlijke dood.

Maar opnieuw concreet, je blijft immers rond de pot draaien:

Die '3 medisch overledenen' zijn specifiek naar de locatie van het kapitool gereisd om deel te nemen, participeren actief in de riot, overlijden tijdens het tumult van de riot.

En volgens jou is het correct dat geen enkele van die doden meetellen in een statement dat de riot wilde minimaliseren aan de hand van het aantal doden op de dag zelf? (Wat op zichzelf al een zeer twijfelachtige argumentatie is)

Laatst bewerkt:
De mania rond Harris is wat gaan liggen. Als je nooit geen interview geeft , kan je geen kiezers warm maken. + ze is wel VP , wat heeft ze gedaan ?
Ik denk dat ze 1 interview heeft gedaan tot nu? Maar inderdaad ze heeft niets gedaan, de laatste 4 jaar waren ronduit slecht qua beleid. Ook hilarisch dat ze het nu plots wel gaat waarmaken hoor... Wie gelooft dat nog?

Logisch dat Biden/Harris first term approval rating de slechtste ooit zijn: https://www.washingtontimes.com/news/2024/apr/26/gallup-biden-records-worst-approval-rating-in-hist/

Je haalt er één uit waar je inderdaad misschien over kan twijfelen maar da's dan ook aan de kant van de relschoppers.
Twijfelen?
Sorry, dat is gek.

En wat maakt het uit aan welke kant het was? Waarom verschuift die goalpost hier continu?

Het gaat over de factcheck.
Die controleerde of er maar 1 dode was die dag gelinkt aan de riot, zoals Newsmax beweerde.

En dat is dus false.

de laatste 4 jaar waren ronduit slecht qua beleid. Ook hilarisch dat ze het nu plots wel gaat waarmaken hoor... Wie gelooft dat nog?
Degenen die naar feiten kijken.

Hoogste lonen in reële termen ooit, beurzen op toppunt (aangezien Trump dat altijd aanhaalde), werkloosheid extreem laag, Amerikaanse economie de beste wereldwijd etc.

Daarnaast concreet:
-Bipartisane Infrastructuur act
-Bipartisane Chips act
-Inflation reduction act (of eerder American manufacture / climate / energy act)
- American rescue covid plan waardoor economie veel beter opgeveerd is dan de rest van de wereld.

Was alles goed? Nee, maar ik ontkracht gewoon jouw foute stelling dat er niets gedaan werd of het beleid ronduit slecht was.
Er is meer gedaan dan in alle legislaturen van de laatste 30 jaar.

'It's the economy, stupid' werd vroeger gezegd over presidentsverkiezingen. Dus als dat klopt, zou Harris met de vingers in de neus moeten winnen.

Helaas zijn we in het post-truth sociale media tijdperk.

Laatst bewerkt:
Goed ja, altijd maar dweilen met de kraan open, terwijl er ondertussen gediscussieerd wordt of water wel nat is.
Waarna er enen de discussie onderbreekt met 'kijk, het regent buiten' en daarop verder gegaan wordt.

/janusOut

Laatst bewerkt:
Mijn punt is meer hoeveel andere keren je zo'n overlijdens zien meegeteld worden? Ik heb ooit een brand evacuatieoefening gehad en een collega is een paar uur later overleden aan een hartstilstand. Was dat door de inspanning van die oefening? goed mogelijk maar niemand gaat ergens in een rapport zetten dat de brandoefening dat jaar tot een dode geleid heeft. Zelfde met andere betogingen of rellen, dat er betrokkenen later zelfmoord plegen of aan overdosissen sterven wordt nooit zelfs maar vermeld.

Enkel worden die cijfers constant herhaald alsof het normaal is, en da's niet toevallig net in een politiek extreem controversiële gebeurtenis in de Amerikaanse politiek.
Da's echt niet vreemd hoor, als je wat van die statistieken kent. Dat heeft met normaal gedrag/risico te maken.
Even een analogie:
Wie in België ongeval op het werk tegenkomt, zal die enkel erkend krijgen nadat 5 zaken in orde zijn:
- het moet gebeuren tijdens het werk
- het moet gebeuren door het werk
- er moet een letsel zijn
- er moet een plotselinge gebeurtenis zijn (plots = "speciaal")
- er moet een verband tussen die 2 zijn

Die vierde en vijfde voorwaarde zijn hier cruciaal in de discussie over de doden, zowel bij jouw geval als bij de bestorming van het Capitool. Want wat bij arbeidsongevallen gedefinieerd wordt als "het is gebeurd doordat iemand werkte en écht door het werk", kan je ook bij bestorming van Capitool als een "gevolg van de specifieke gebeurtenissen op 6 januari" beschouwen.

plotselinge gebeurtenis
Er moet IETS gebeuren dat afwijkt van de normale gang van zaken. Een evacuatieoefening is op zich niet speciaal. Mensen moeten naar beneden gaan en het gebouw verlaten. Dat is iets wat gewoon gebeurt en tenzij dingen ernstig mislopen, zal er geen arbeidsongeval gebeuren. Het KAn wel dat er iets speciaals gebeurt, bvb ongebruikelijke stress. Wat bij jou de evacuatieoefening is, is in het geval van het capitool de bestorming.

Verband tussen letsel en plotselinge gebeurtenis
Het is natuurlijk niet omdat je een ongeval krijgt met een letsel, dat er ook een verband is tussen de plotselinge gebeurtenis en dat letsel. Dat is hier wel héél belangrijk om te beseffen waarom een politiek extreem controversiële gebeurtenis daar meer aandacht aan gegeven wordt: omdat het gewoon zo belangrijk is te onderzoeken. Terwijl bij jou brandevacuatieoefening er waarschijnlijk niemand veel zin had om de link tussen de 2 te onderzoeken (en dus de link ook niet zal bevestigd/weerlegd zijn), is het net omdat het zo belangrijk is, scrupuleus onderzocht. Waardoor de bevindingen ook in de pers verschijnen en uitgebreid besproken worden, iets wat, zelfs al zou er een link zijn in jouw geval, ook nooit de pers zal halen.

Maar: mocht dat arbeidsongeval controversieel zijn, zoals bij de doden die vielen in Antwerpen bij dat zwartwerk in een school, dan zou dat wél de pers halen en zouden er rapporten van zijn en diverse discussies die de media halen.

Dus nee, daar is niks vreemds aan dat dit hier toegewezen wordt aan de bestorming van het Capitool en dat het elders vaak niet gebeurt.

Echt waar, voor de derde keer: ik claim nergens dat die factchecks niet kloppen. Ik claim dat er waarschijnlijk een selection bias is. Dat betekent dat die factcheckers veel sneller Republikeinse citaten in het vizier zullen nemen dan citaten uit hun eigen progressieve kamp.

Je blijft maar argumenteren tegen een punt dat ik niet heb gemaakt.
Eerst en vooral denk ik dat je moet argumenteren waarom alle grote factcheck-sites, die gelijkaardige resultaten hebben, behoren tot het progressieve kamp. Op basis waarvan haal je dit?

Hoogste lonen in reële termen ooit, beurzen op toppunt (aangezien Trump dat altijd aanhaalde), werkloosheid extreem laag, Amerikaanse economie de beste wereldwijd etc.

Daarnaast concreet:
-Bipartisane Chips act
-Inflation reduction act (of eerder American manufacture / climate / energy act)
- American rescue covid plan waardoor economie veel beter opgeveerd is dan de rest van de wereld.

Was alles goed? Nee, maar ik ontkracht gewoon jouw foute stelling dat er niets gedaan werd of het beleid ronduit slecht was.

'It's the economy, stupid' werd vroeger gezegd over presidentsverkiezingen. Dus als dat klopt, zou Harris met de vingers in de neus moeten winnen.

Dit is nu al de vijfde keer dat ik het zeg: met feiten, cijfers of studies komen is zinloos. Je krijgt toch geen reactie, omdat ze weten dat je gelijk hebt. In plaats daarvan beginnen ze over totaal iets anders waar ze net zo weinig van weten, of ze gooien met willekeurige nutteloze artikelen die 99,9% van de tijd onwaar zijn.

Een soldaat die tijdens een aanval overlijdt aan een hartaanval terwijl hij naar de vijand spurt, is KIA , en wordt niet gecatalogeerd als natuurlijke dood.
En een concreet voorbeeld, van iets in op zijn minst in min of meer vergelijkbare omstandigheden? Er zijn tal van betogingen en rellen elk jaar, er zullen nog wel wat omstaanders, deelnemers of agenten een hartstilstand hebben gehad in de dagen na zo'n rellen of zelfmoord gepleegd hebben in de langere periode erna, is er een voorbeeld van waar zo'n gevallen toegewezen worden aan die betogingen/rellen buiten de bestorming van het Capitool?

Laatst bewerkt:

Daarnaast concreet:
-Bipartisane Chips act

Je vergeet: torenhoge inflatie, ongeziene massamigratie, desastreus geopolitiek beleid, publieke sector dat blijft aandikken, ongezien hoge schulden, hoge huizenprijzen,...

Trouwens de laatste maanden is de werkloosheid aan het stijgen en zijn de vacatures ver onder de verwachtingen.

Maar ja de ultra rijken hebben het beter dan ooit onder Biden gedaan dat is waar.

De gewone amerikaan is duidelijk hoor: https://www.washingtontimes.com/news/2024/apr/26/gallup-biden-records-worst-approval-rating-in-hist/

Eerst en vooral denk ik dat je moet argumenteren waarom alle grote factcheck-sites, die gelijkaardige resultaten hebben, behoren tot het progressieve kamp. Op basis waarvan haal je dit?

Zoals ik (deels) al zei:

• het gegeven dat het medialandschap in de VS voor 93% uit progressieven (of tenminste niet-Republikeinen) bestaat
  • Het gegeven dat er gigantisch onevenwicht is in claims die 'vals' worden gelabeld tussen Democraten en Republikeinen
  • Het gegeven dat het doorgaans rechtse mensen en organisaties zijn die zich geviseerd voelen door zulke factcheckplatformen
  • Mijn eigen ervaring met factcheckers hier bij ons waar het medialandschap ook gedomineerd wordt door progressieven

Tegen beter weten in en omdat ik in de luchthaven nog 3 uur te killen heb 😬

Je vergeet: torenhoge inflatie,
De reële lonen zijn momenteel hoger dan pre covid 2020.
Dat is inclusief inflatie.

Daarnaast lag in de hele wereld de inflatie hoog.

ongeziene massamigratie
Er was afgelopen jaar een bipartisan bill om dat op te lossen.
Trump is tussengekomen om dit te verhinderen omdat hij anders 1 van zijn belangrijkste verkiezingsthema's kwijt was.

Zijn dat dingen die je niet wist?
Indien wel, waarom haal je ze aan als argument?

De gewone Amerikaan zit inderdaad in een sociale media bubbel die alles wat outrage creëert versterkt.

Ook in West-Europa zien we dit, oa. heel duidelijk in dit topic.
De perceptie is compleet scheef in vergelijking met de realiteit.

• Het gegeven dat er gigantisch onevenwicht is in claims die 'vals' worden gelabeld tussen Democraten en Republikeinen
  • Het gegeven dat het doorgaans rechtse mensen en organisaties zijn die zich geviseerd voelen door zulke factcheckplatformen
Je zal toch eens 1+1 moeten doen hoor.

Er is namelijk een tweede mogelijkheid: ZE LIEGEN EFFECTIEF VEEL MEER.

Heb je dat al eens onderzocht?
Nee? Geen tijd? Wel, daarom zijn er factchecking sites opgericht.
Het staat iedereen vrij om er zelf 1 op te richten en credibiliteit op te bouwen.
Het is een waarlijk raadsel waarom er geen specifiek republikeinse factcheck site bestaat, als de andere zogezegd biased zijn.

Waarom, o waarom zou dat zijn, kritische lezers?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan