Dus het model dat gedurende enkele dagen het effect van een 'convention bounce' incalculeert verkoop jij hier als 'Nate silver geeft gewoon extra punten aan Trump omdat hij de vorige keer zo verkeerd was.'
Sorry maar dat is gewoon rechtuit liegen wat je doet.
Ik zeg ook niet dat zijn model Trump voordeel geeft
Wat perfect kan zijn is dat het model niet in staat is rekening te houden met de speciale omstandigheden van vandaag en dus de convention bounce overschat. Maar dat is helemaal niet hetzelfde als NS die ergens zomaar Trump extra punten geeft. Zoals eerder gezegd: de kans dat Trump in 2016 won volgens het model was ongeveer 1 op 4. Da's dus perfect binnen de lijn van de verwachtingen.
Again:
Ik zeg ook niet dat zijn model Trump voordeel geeft
Maar goed, ik heb het intussen terug opgezocht en ik zal maar de hand in eigen borst steken: het is niet het model dat significant aangepast is na 2016, maar wel de manier waarop gepollt wordt. Momenteel proberen de pollsters allerlei zaken om die fouten niet meer te maken, maar dat zal dus ook afwachten worden tot na 5 november in welke mate ze erin geslaagd zijn om de onvoorspelbaarheid van Trump te voorspellen. De aanpassingen die Nate aan zijn model gedaan heeft hebben weinig te maken met de factor Trump an sich, dat gaat eerder over COVID-factoren eruit halen en kleine aanpassingen om de huidige maatschappelijke situatie in kaart te brengen.