Wat een fuck-up is dit toch geworden...
Wat bezielde de DNC om deze oude krokodil als presidentskandidaat te nemen? Zij zouden toch zeer goed moeten weten wat de capaciteiten van Biden zijn? Daaar moet toch een (risico-)analyse gebeurd zijn? Want een demente opa, daar rijd je je toch direct mee vast in de debatten met Trump?

Wat een fuck-up is dit toch geworden...
Wat bezielde de DNC om deze oude krokodil als presidentskandidaat te nemen? Zij zouden toch zeer goed moeten weten wat de capaciteiten van Biden zijn? Daaar moet toch een (risico-)analyse gebeurd zijn? Want een demente opa, daar rijd je je toch direct mee vast in de debatten met Trump?
De DNC kiest de kandidaten niet, dat moét de democratisch gebeuren. Inmenging is zelfs wettelijk niet toegelaten. Biden heeft de primaries in maart overtuigend gewonnen.

En een derde partij zorgt altijd voor verlies van de dichtstbijzijnde. Stein zou een zege van Trump zeker stellen, een Trumppartij als derde zou een zege van Biden veilig stellen.

De DNC kiest de kandidaten niet, dat moét de democratisch gebeuren. Inmenging is zelfs wettelijk niet toegelaten. Biden heeft de primaries in maart overtuigend gewonnen.

En een derde partij zorgt altijd voor verlies van de dichtstbijzijnde. Stein zou een zege van Trump zeker stellen, een Trumppartij als derde zou een zege van Biden veilig stellen.
Intussen heeft de DNC wel de volgorde van de primaries veranderd zodat Biden kon beginnen met South Carolina, waar hij veel populairder is dan in Iowa. Heleboel gelekte e-mails in 2016 wezen ook al uit dat hoewel het officieel geen positie mag innemen, de DNC zich wel allesbehalve neutraal opstelt.

Wel duidelijk dat de partijtop een voorkeur heeft voor een bepaald soort kandidaten.

Ok, hoewel ik vind dat je hier nogal stelling bent. In praktijk is er toch wel inmenging (al dan niet indirect, via beïnvloeding andere kandidaten, planning van bepaalde events, etc)?
Dit is net mijn punt. Dit was het principe de voorbije decennia. Is er geen ruimte (?) voor een neutrale kandidaat (met de eenvoudige eigenschap niet-Trump en niet-Biden te zijn)?

Intussen heeft de DNC wel de volgorde van de primaries veranderd zodat Biden kon beginnen met South Carolina, waar hij veel populairder is dan in Iowa. Heleboel gelekte e-mails in 2016 wezen ook al uit dat hoewel het officieel geen positie mag innemen, de DNC zich wel allesbehalve neutraal opstelt.

Wel duidelijk dat de partijtop een voorkeur heeft voor een bepaald soort kandidaten.
Ja, maar dat is een enorm verschil, hè. Het is helemaal geen wet dat de DNC zich neutraal moet opstellen. Het is wél zo geregeld dat de presidentskandidaat democratisch verkozen moet zijn. En er zijn maar heel weinig tekenen dat dat niet is gebeurd in 2016, hoewel het daar al meer de ene kant op leunde dan wat ik me kan herinneren.

Dit is een heel goed stuk over oa het stuk dat jij linkt, waaruit blijkt dat het helemaal niet zo raar of ongezien is:

In 2016 waren er inderdaad gelekte e-mails van DNC-leden die een voorkeur hadden. Zoals die er altijd zijn. Maar de primaries bleven de primaries. Zogezegd werd de timing daar ook veranderd om Clinton te bevoordelen tov Sanders, maar die timing werd al vastgelegd in 2014, toen ze nog niet wisten dat het tegen Sanders zou zijn. Ik kan me voorstellen dat dat hier hetzelfde is gegaan. En dan is Biden misschien bevoordeeld door te beginnen in South Carolina, maar als dat in 2022 al is vastgelegd, kan het zijn dat hij uitkomt tegen een kandidaat die daar nog sterker is? En als er een kandidaat landelijk veel sterker is, mag South Carolina nog 100% voor hem stemmen, toch?

Niet vergeten dat het Donna Brazile is, die net voor de aankondiging van haar boek, met zware claims kwam die eigenlijk nooit zijn bevestigd op de manier dat zij ze had gemaakt.

Ok, hoewel ik vind dat je hier nogal stelling bent. In praktijk is er toch wel inmenging (al dan niet indirect, via beïnvloeding andere kandidaten, planning van bepaalde events, etc)?

Dit is net mijn punt. Dit was het principe de voorbije decennia. Is er geen ruimte (?) voor een neutrale kandidaat (met de eenvoudige eigenschap niet-Trump en niet-Biden te zijn)?
Nee, die ruimte voor de neutrale kandidaat is er niet. Dat komt door het winner-takes-allsysteem per staat. Zelfs als je 49% van de kiesmannen in élke staat wint, verlies je met 0-538. Daarnaast zit het tweepartijenstelsel zo diepgeworteld, dat je amper Republikeinen zult overtuigen met een meer Democratisch discours. Stein, Nader, daar zullen heel weinig Reps naar overstappen. En dan krijg je in het allerbeste geval voor die derde partij het effect dat het niet meer 50-50 is, maar 20 (D) - 35 (3) - 45 (R), waarbij die derde partij zelfs de tweede kan voorbijsteken, maar er alleen voor kan zorgen dat ze allebei geen enkele kans meer maken.

Perfect neutraal zal hij nooit zijn, maar stel dat je in de buurt komt. Dan haal je de gematigde en onbesliste weg bij de Reps en de Dems. Maar als je kijkt naar hoeveel staten swingen doorheen de verkiezingen, is zelfs dat niet genoeg om een impact te maken in genoeg staten, om die binnen te halen.

Gingen er niet 3 meedoen voor de verkiezingen?

Biden-Trump-Kennedy? Dacht ik
Er zijn er zelfs nog meer, zoals elk jaar. Maar zoals ik al zei: Er zijn er maar 2 die echt meetellen. En de 3de's zijn allemaal niet groot genoeg om enige impact te hebben, ook RFK Jr niet.

Als ik ze even opzoek, zijn het Biden en Trump, en:
- Chase Oliver: Libertarian
- Robert F. Kennedy Jr.: Independent
- Jill Stein: Green Party (zoals Nader, maar heeft nu niet meer die slagkracht, omdat dat toevallig net ook hét standpunt van Gore was)
- Randall Terry: Constitution Party (geen idee)
- Cornel West: Independent (geen idee)

Ik weet niet in hoeveel staten ze opkomen, maar volgens mij die laatste twee al niet overal. Volgens mij ligt dat nu nog niet vast, maar meestal zijn het zo maar 2 extra kandidaten die op genoeg ballots staan om zelfs maar technisch een meerderheid te kunnen halen. In 2020 waren dat nog Hawkins en Jorgensen.

Dus het kan. Maar het kan ook niet :D

Er is geen enkele wettelijke regeling voor de primaries. De DNC and the GOP zijn politieke partijen, die kiezen hun kandidaat op de manier dat ze dat willen.

Ik neem aan dat superdelegates, die 15% van het stemgewicht vertegenwoordigen, en vrijuit een kandidaat naar believen mogen aanduiden, niet echt een toonbeeld zijn van democratie?

Er is geen enkele wettelijke regeling voor de primaries. De DNC and the GOP zijn politieke partijen, die kiezen hun kandidaat op de manier dat ze dat willen.

Ik neem aan dat superdelegates, die 15% van het stemgewicht vertegenwoordigen, en vrijuit een kandidaat naar believen mogen aanduiden, niet echt een toonbeeld zijn van democratie?

Slecht voorbeeld. Superdelegates mogen in de eerste ronde bijvoorbeeld niet stemmen bij DNC

Pas op, er is heel veel vastgelegd in allerhande kieswetten. En de regels overtreden, kan al snel leiden tot het overtreden van de kieswet. Ik durf zomaar niet zeggen dat die inmenging geen kieswet zou overtreden, ook omdat het over (streng geregeld) campagnegeld gaat.

Ook rond de Superdelegates zijn heel wat regels, trouwens. Maar dat is echt zo’n ondoorzichtig kluwen dat het een hele deep dive wordt om weer uit te zoeken hoe dat nu juist zat :D

Slecht voorbeeld. Superdelegates mogen in de eerste ronde bijvoorbeeld niet stemmen bij DNC
Sinds 2018 pas. M.a.w. het gevolg van een interne shift bij de democraten, geen wettelijke regulering.

Pas op, er is heel veel vastgelegd in allerhande kieswetten. En de regels overtreden, kan al snel leiden tot het overtreden van de kieswet. Ik durf zomaar niet zeggen dat die inmenging geen kieswet zou overtreden, ook omdat het over (streng geregeld) campagnegeld gaat.

Ook rond de Superdelegates zijn heel wat regels, trouwens. Maar dat is echt zo’n ondoorzichtig kluwen dat het een hele deep dive wordt om weer uit te zoeken hoe dat nu juist zat :D
Kieswetten (behalve de technische: wie kan stemmen, hoe, geldigheid, etc...) hebben inderdaad veel te maken met geld, maar daarbuiten is het toch weinig gereguleerd. De President van de Verenigde Staten is exact dat, niet de president van het Amerikaanse volk. De grondwet vereist dat kiesmannen, afgevaardigd door de staten, komen stemmen voor een president, that's it basically... Hoe kies je die kiesmannen? Die beslissing ligt volledig bij de staten. Een staat zou perfect kunnen beslissen (op democratische wijze) dat ze een loterij organiseren om kiesmannen aan te duiden en dat deze mogen beslissen wat ze willen => Federaal perfect ok.

Dusja, op basis van een losjes-verenigd systeem kan je echt niet gaan zeggen dat kandidaats-verkiezingen streng gereguleerd zijn. De facto zijn er zeker wat conventies en wetmatigheden, maar er kan echt veel gebeuren.

Sinds 2018 pas. M.a.w. het gevolg van een interne shift bij de democraten, geen wettelijke regulering.

Kieswetten (behalve de technische: wie kan stemmen, hoe, geldigheid, etc...) hebben inderdaad veel te maken met geld, maar daarbuiten is het toch weinig gereguleerd. De President van de Verenigde Staten is exact dat, niet de president van het Amerikaanse volk. De grondwet vereist dat kiesmannen, afgevaardigd door de staten, komen stemmen voor een president, that's it basically... Hoe kies je die kiesmannen? Die beslissing ligt volledig bij de staten. Een staat zou perfect kunnen beslissen (op democratische wijze) dat ze een loterij organiseren om kiesmannen aan te duiden en dat deze mogen beslissen wat ze willen => Federaal perfect ok.

Dusja, op basis van een losjes-verenigd systeem kan je echt niet gaan zeggen dat kandidaats-verkiezingen streng gereguleerd zijn. De facto zijn er zeker wat conventies en wetmatigheden, maar er kan echt veel gebeuren.
Bon, ik zeg het, dit wordt een hele deep dive voor eigenlijk pure semantiek. Ik heb het kortweg "wettelijk" genoemd, maar je bent het eens met de inhoud en het punt van mijn post, neem ik aan. Dat de DNC Biden niet gekozen heeft, maar dat hij verkozen is zoals alle presidentskandidaten?

Want dan is de rest semantiek, natuurlijk. Maar in de fase van de primaries gelden heel wat regels. Klopt dat de kieswetten veel technische zaken bevatten, en daarnaast veel over de financiën. Waar je het al héél moeilijk zult hebben om gewoon als DNC iemand de hele kas en alle middelen toe te wijzen op voorhand, zonder die te overtreden. Maar niet alleen dié federale regels gelden, ook de regels binnen de DNC (niet wettelijk, maar veel van die regels bestaan zeker binnen de lijntjes van de wetten te blijven), en de staatswetten.

Je hebt gelijk als je het hebt over kiesmannen die stemmen voor de president. En dat de beslissing voor heel veel bij de staten ligt. En daar zit het hem: die staten hebben dat bijna altijd wél in wetten gestopt. Hoe die kiesmannen gekozen worden, maar ook de fase van de primaries. Zoals op Ballotpedia staat: While neither party's nominee is official until delegates elect a candidate at the national convention, there are party rules and state laws that come into play if a party seeks to replace its presumptive nominee.
En op een andere pagina: Both state law and party rules govern how a delegate must vote at the national convention, including whether a delegate remains bound to a withdrawn candidate and for how many rounds a delegate remains bound to a candidate.

Het feit dat delegates de kandidaat mogen kiezen, betekent niet dat de DNC tot dan zomaar alles mag doen wat ze willen. Daarom was er ook het onderzoek naar de inmenging bij Clinton. Het zit wel degelijk verankerd in federale kieswetten, staatswetten (zo mogelijk nog belangrijker bij verkiezingen) en de statuten van de partijen.

Maar zoals ik zeg: dat is semantiek, want het punt van de post was dat Biden verkozen was. Wat hij ook is.

Veel semantiek inderdaad die voorbij gaat aan een aantal feiten...

Als de kern van de Democratische Partij rond Biden open kaart gespeeld had over zijn gezondheidsstatus in plaats van weg te vluchten van interviews, waren er bijvoorbeeld mogelijk wel serieuzere primaries geweest.

Als Biden zich had gehouden aan zijn "belofte" van een brugfiguur te zijn,
en niet opnieuw te runnen in 2024,
dan zaten we nu ook in een andere situatie...

Biden is de "legitieme" kandidaat volgens de huidige regels.
De morele actie daarentegen, om te voorkomen dat de V.S. en de wereld getrakteerd worden op nog eens 4 jaar Donald Trump is dat Biden wel degelijk een stap opzij zet.
Zoniet brengen de Democraten ironisch genoeg de Amerikaanse democratie nog het meest zelf in gevaar.

Biden is de "legitieme" kandidaat volgens de huidige regels.
De morele actie daarentegen, om te voorkomen dat de V.S. en de wereld getrakteerd worden op nog eens 4 jaar Donald Trump is dat Biden wel degelijk een stap opzij zet.
Zoniet brengen de Democraten ironisch genoeg de Amerikaanse democratie nog het meest zelf in gevaar.

Dat weet je niet. Volgens mij is de impact van een nieuwe kandidaat even negatief voor de uitkomst. Het is haast een lose-losescenario. Beste wat ze kunnen doen IMO is gewoon volhouden dat het door een jetlag was en kaarsjes branden dat het bij 1 slecht optreden blijft.

Dat weet je niet. Volgens mij is de impact van een nieuwe kandidaat even negatief voor de uitkomst. Het is haast een lose-losescenario. Beste wat ze kunnen doen IMO is gewoon volhouden dat het door een jetlag was en kaarsjes branden dat het bij 1 slecht optreden blijft.
Ik zie ook niet hoe Biden nu wisselen voor iemand anders ooit positief kan uitdraaien eerlijk gezegd, als dat zelfs mogelijk is.

Onpopulaire mening bij bepaalde mods hier, maar de tekenen van beginnende dementie worden toch duidelijker: https://www.hln.be/buitenland/biden...ensen-die-tijd-met-hem-doorbrachten~adfb2542/
Volgens mensen die hij daar ontmoette, wisselden momenten dat hij scherp was elkaar af met momenten van verwarring en lege blikken.
Daar stond Biden naar te kijken alsof hij bevroren was, wat extra opviel omdat andere aanwezigen aan het dansen waren. Iemand die vlak bij hem zat, vertelde achteraf dat de president “een versufte en verwarde uitdrukking” op zijn gezicht had gedurende het grootste deel van het event en dat hij “erg achteruit” gegaan was sinds een vorige ontmoeting enkele weken eerder.

Heldere momenten afgewisseld met verwarde momenten waarbij de persoon mentaal afwezig lijkt te zijn lijken mij toch symptomen van dementie. Dat is echt geen normaal verschijnsel bij oudere mensen.

Heldere momenten afgewisseld met verwarde momenten waarbij de persoon mentaal afwezig lijkt te zijn lijken mij toch symptomen van dementie. Dat is echt geen normaal verschijnsel bij oudere mensen.
Ik heb eigenlijk geen idee of dat nu de symptomen zijn die duidelijk op dementie wijzen. Mitch McConnell bevroor twee keer tijdens een persconferentie en als ik me niet vergis doet die zijn termijn als senator nog uit (en heeft hij geen dementie naar eigen zeggen).

Algemeen kan je toch gewoon geen diagnose stellen op basis van media-optredens en krantenartikels.

Onpopulaire mening bij bepaalde mods hier, maar de tekenen van beginnende dementie worden toch duidelijker: https://www.hln.be/buitenland/biden...ensen-die-tijd-met-hem-doorbrachten~adfb2542/

Ik heb zelf dementie gezien bij mijn eigen grootmoeder en het paradoxale is dat die momenten van mentale afwezigheid vaak worden afgewisseld met momenten van grote helderheid en levendigheid. Of Biden lijdt aan beginnende dementie ga ik niet beweren en dat moet zijn medische entourage maar doen (en daar transparant over zijn), maar ik vind dit toch allemaal weinig bemoedigend voor de Bidensupporters. Die man is hoogbejaard en had zijn belofte moeten waarmaken dat hij slechts een overgangsfiguur was. En dan zou die nog eens vier jaar de VS moeten leiden en vertegenwoordigen?

Het is op zich geen probleem dat zeventigers en tachtigers zich nog politiek engageren, maar dan toch niet meer in zo'n veeleisende positie. Zoals eerder aangehaald in dit topic: is dit de man die om 3u 's nachts mag gewekt worden om een belangrijke beslissing te nemen die impact heeft op het wereldtoneel? Neen toch?

Terug
Bovenaan