Het is bijna niet te bevatten dat dit een spannende race gaat worden.

En dat niet bevatten komt deels omdat ik in Europa woon, waar figuren als Trump (voorlopig) niet de tractie hebben die ze in de VS wel hebben. Maar ook deels omdat de democratische partij er zo een zootje van maakt dat ze het zichzelf moeilijk maken. Ik heb toch het gevoel dat het helemaal niet zo spannend had moeten zijn, hadden ze maar een andere kandidaat naar voren durven schuiven.

De waarschuwingen over Biden's leeftijd hoor je al jaren maar daar is niets mee gedaan. En dan kan je hier zitten discussiëren over of hij al dan niet dementie heeft, maar gewoon het feit dat je er over moet discussiëren geeft al aan dat dat een thema gaat worden in de verkiezingen en dat dat stemmen zal kosten. President zijn vergt nu eenmaal zowel mentaal als fysiek het uiterste, en zelfs een gezonde 80+er zal niet meer op hetzelfde niveau kunnen presteren dan wanneer hij 50 was.

Misschien is dit voor sommigen hier een even grote mindfuck, maar ik besefte deze week zonet dit: de eerste president waarvan ik actieve herinneringen heb is Clinton. Dan spreken we over 1993, meer dan 30 jaar geleden. Clinton is jonger dan Biden. Volgende president: Bush. Bush is jonger dan Biden. Zoals het er nu naar uitziet zal de enige president in de periode 1993 - 2029 die niét in de jaren '40 geboren is, Obama geweest zijn.

En dat niet bevatten komt deels omdat ik in Europa woon, waar figuren als Trump (voorlopig) niet de tractie hebben die ze in de VS wel hebben. Maar ook deels omdat de democratische partij er zo een zootje van maakt dat ze het zichzelf moeilijk maken. Ik heb toch het gevoel dat het helemaal niet zo spannend had moeten zijn, hadden ze maar een andere kandidaat naar voren durven schuiven.

De waarschuwingen over Biden's leeftijd hoor je al jaren maar daar is niets mee gedaan. En dan kan je hier zitten discussiëren over of hij al dan niet dementie heeft, maar gewoon het feit dat je er over moet discussiëren geeft al aan dat dat een thema gaat worden in de verkiezingen en dat dat stemmen zal kosten. President zijn vergt nu eenmaal zowel mentaal als fysiek het uiterste, en zelfs een gezonde 80+er zal niet meer op hetzelfde niveau kunnen presteren dan wanneer hij 50 was.

Misschien is dit voor sommigen hier een even grote mindfuck, maar ik besefte deze week zonet dit: de eerste president waarvan ik actieve herinneringen heb is Clinton. Dan spreken we over 1993, meer dan 30 jaar geleden. Clinton is jonger dan Biden. Volgende president: Bush. Bush is jonger dan Biden. Zoals het er nu naar uitziet zal de enige president in de periode 1993 - 2029 die niét in de jaren '40 geboren is, Obama geweest zijn.
Maar elke presidentskandidaat heeft ergens wel zaken die niet ideaal zijn, moet bij al die kritiek meteen besloten worden om iemand anders te nemen? Biden heeft Trump als zittend president als eens verslaan, bovendien is hij nu zelf zittend president, twee mooie adelbrieven. Hem vervangen zou een heel onorthodoxe stap geweest zijn die hen net zowel de verkiezing had kunnen kosten. Het is zelfs nu nog niet zo duidelijk of andere kandidaten echt wel beter zouden doen.

Volgens de Reuters/Ipsos poll zou enkel Michelle Obama in staat zijn om Donald Trump te verslaan op 5 november, maar die heeft al te kennen gegeven dat ze geen interesse heeft om president te worden. Ik heb haar alleszins nooit als een serieuze kandidaat beschouwd. Ze zal wel populair zijn, maar het presidentschap opnemen is nog wel iets anders.

Foute voorstelling: het gebruik van koosnaampjes leidt tot warns.
De ironie aan heel de zaak is natuurlijk dat als je Biden (°1942) te oud vindt voor de job, het moeilijk wordt om niet over Trump (°1946) zijn leeftijd te vallen, gezien de ambtstermijn.
Een Mercedes van 80 jaar oud is ook wat anders dan een Fiat van 80 jaar oud. Het gaat hem helemaal niet om dat geboortejaar, maar wel over wat er nog mee aan te vangen is. Biden was ook al "Sleepy Joe" nog voor zijn huidige ambtstermijn inging. In die tijd werd "Sleepy Joe" als puur fake news en Trump propaganda gezien, en als je niet oppaste met dat soort uitspraken kon je je aan bans en strafpunten verwachten hier. Thans is gebleken dat hij niet capabel is om zijn hele ambtstermijn uit te doen, net om die reden. Blijkbaar moet gewoon de opmerking "Trump oogt vitaler dan Biden" naar "Biden is mentaal niet capabel genoeg meer" herleid worden naar "Biden is te oud" naar "Iedereen boven de 80 is te oud" en dus "Ze zijn dan allebei te oud toch?!". Leuke stromannetjes natuurlijk.

Een Mercedes van 80 jaar oud is ook wat anders dan een Fiat van 80 jaar oud. Het gaat hem helemaal niet om dat geboortejaar, maar wel over wat er nog mee aan te vangen is. Biden was ook al "Sleepy Joe" nog voor zijn huidige ambtstermijn inging. In die tijd werd "Sleepy Joe" als puur fake news en Trump propaganda gezien, en als je niet oppaste met dat soort uitspraken kon je je aan bans en strafpunten verwachten hier. Thans is gebleken dat hij niet capabel is om zijn hele ambtstermijn uit te doen, net om die reden. Blijkbaar moet gewoon de opmerking "Trump oogt vitaler dan Biden" naar "Biden is mentaal niet capabel genoeg meer" herleid worden naar "Biden is te oud" naar "Iedereen boven de 80 is te oud" en dus "Ze zijn dan allebei te oud toch?!". Leuke stromannetjes natuurlijk.
Dat is ook wat de ganse media in de VS heeft gedaan. Gaslighten dat Biden een “stotter probleem” heeft. En dat is hier ook gewoon na gepapagaaid. Toch gek dat het een debat behoefte om uit de TDS bubble te breken.

Stromannetjes...ik heb hier in het verleden ook al gepost over de hoge leeftijd van vele politici in de VS. Want het is gewoon een feit dat beiden ver voorbij de pensioenleeftijd zijn. Hoe is dat net een stromannetje, de andere geriatrische kandidaat is gewoon een crimineel hoor.

Dit wordt Hillary 2.0 en de gevolgen van de incompetentie bij de democraten gaan niet meer te overzien zijn. Ik voorspel een Republikeins huis, senaat, en natuurlijk het presidentschap. Afgetopt met een 6-3 SC.

Edit. In het ABC interview van vrijdag, eerste interview sinds het debat, zegt Biden dat hij het niet erg zou vinden te verliezen zolang hij zijn opperste best heeft gedaan. En dat hij geen plaats zal ruimen voor een andere kandidaat tenzij God zelf het hem zou opdragen.

That's it folks. Het opperste egos zit traditioneel bij de pasgeborene, maar blijkbaar is een geriatrische president een close second. Fuck you world, had mine.

Laatst bewerkt:
Wauw, ja. Wat een quote.
Stephanopoulos: If you stay in, and Trump is elected and everything you're warning about comes to pass, how will you feel in January?

Biden: I'll feel, as long as I gave it my all, and I did as good a job as I know I can do, that's what this is about.
Leeft die mens in een andere wereld? Alsof het om een voetbalmatch gaat.

Leeft die mens in een andere wereld? Alsof het om een voetbalmatch gaat.
Wat verwacht je dan precies qua antwoord?
Ik heb het gevoel dat sinds het debat echt alles van Biden wel echt extreem onder het vergrootglas geplaatst wordt. Ook door onze Bjorn Soenens. Alsof het allemaal zo eenvoudig is en de alternatieve zo duidelijk zijn. Komt mij vooral over als een enorme post hoc ergo propter hoc.

Ik heb het gevoel dat sinds het debat echt alles van Biden wel echt extreem onder het vergrootglas geplaatst wordt. Ook door onze Bjorn Soenens. Alsof het allemaal zo eenvoudig is en de alternatieve zo duidelijk zijn. Komt mij vooral over als een enorme post hoc ergo propter hoc.

Ja sorry hoor maar dit is geen eerste kan aan het unief hé. Het presidentschap van de VS heeft de toekomst van de wereld in handen. NATO, Oekraïne, China en Taiwan. Mag ik iets meer verwachten als "zolang ik maar m'n best doe is het goed"? Holy shit.

Ja sorry hoor maar dit is geen eerste kan aan het unief hé. Het presidentschap van de VS heeft de toekomst van de wereld in handen. NATO, Oekraïne, China en Taiwan. Mag ik iets meer verwachten als "zolang ik maar m'n best doe is het goed"? Holy shit.
Het gaat over de verkiezingen, wat anders dan zijn best kan hij doen? Nogmaals, wat verwacht je dan? Kan je voorbeelden geven van antwoorden op zo een vraag waar je wel tevreden mee zou zijn?

Je kan niet enerzijds campagne voeren dat de democratie van de V.S. op het spel staat in deze verkiezingen en anderzijds zeggen dat je kan leven met een nederlaag zolang je je best maar gedaan hebt. Ik denk dat zijn kiezers daar heel anders over denken.

Het gaat over de verkiezingen, wat anders dan zijn best kan hij doen? Nogmaals, wat verwacht je dan? Kan je voorbeelden geven van antwoorden op zo een vraag waar je wel tevreden mee zou zijn?
Goh je kan toch wel snel wat slagkrachtigere antwoorden verzinnen vind ik. Iets in de trant van: "I would feel devastated, it would be the biggest disappointment in my political career.". Dan geef je toch alleszins de indruk dat je weet wat er op het spel staat.

Heel simpel: dat hij een stap opzijzet en Harris volop steunt als presidentskandidaat.
Maar Harris verliest sowieso. Zij is procentueel een slechtere keuze dan Biden. De enige mogelijkheid is iemand die al zo veel bekendheid heeft dat campagnevoeren niet meer moet, én die geloofwaardig is. Vooral voor de Dems, maar liefst voor beide kanten. En ik denk dat alleen Michelle Obama daaraan voldoet, en zelfs dan. En die wil niet.

Maar Harris verliest sowieso. Zij is procentueel een slechtere keuze dan Biden. De enige mogelijkheid is iemand die al zo veel bekendheid heeft dat campagnevoeren niet meer moet, én die geloofwaardig is. Vooral voor de Dems, maar liefst voor beide kanten. En ik denk dat alleen Michelle Obama daaraan voldoet, en zelfs dan. En die wil niet.

Jouw statement over Harris lijkt me wat voorbarig te zijn, afgaande op onderstaande artikels:

Trump vs Biden: 47.5 - 44.2

Trump vs Harris: 46.0 - 44.0

Die laatste is gebaseerd op drie polls maar procentueel moet Harris echt niet onderdoen voor Biden. Je kan zelfs argumenteren dat een Harris met minder naamsbekendheid het gelijkaardig doet als een Biden in volle verkiezingsmodus en dus wel potentieel heeft om nog beter te scoren.

Verder heb je bij Biden het probleem dat elke kleine misstap verder het beeld zal verstevigen dat hij te oud is en niet geschikt voor de job. Die vragen over leeftijd en mentale capaciteit gaan niet weg eens ze er zijn en zullen de verkiezingen blijven domineren.

Trump vs Biden: 47.5 - 44.2

Trump vs Harris: 46.0 - 44.0

Die laatste is gebaseerd op drie polls maar procentueel moet Harris echt niet onderdoen voor Biden. Je kan zelfs argumenteren dat een Harris met minder naamsbekendheid het gelijkaardig doet als een Biden in volle verkiezingsmodus en dus wel potentieel heeft om nog beter te scoren.

Verder heb je bij Biden het probleem dat elke kleine misstap verder het beeld zal verstevigen dat hij te oud is en niet geschikt voor de job. Die vragen over leeftijd en mentale capaciteit gaan niet weg eens ze er zijn en zullen de verkiezingen blijven domineren.
Hm… dat zijn andere peilingen dan ik al gezien had! Wel bijzonder, merci.

Terug
Bovenaan