Tja goed. Een Tweet van een account met een (op zijn zachtst gezegd) heel duidelijke politieke voorkeur komen droppen, daar wat vage statements bij komen lanceren zonder onderbouwing (je had die wet ook meteen kunnen linken; ik had geen weet van een nieuwe wet op da vlak, en dat kwam dus blijkbaar omdat dat helemaal geen nieuwe wet is) en dan maar heel selectief en heel kort ingaan op repliek die eigenlijk je hele betoog op losse stelten zet.

Hier pas ik voor.

Als je je aangesproken voelt is dat voor je eigen rekening, ik had het niet op jou. Al heb ik niet echt de indruk dat je op zoek bent naar een diepgaande discussie.
Neen vooral niet, te oud voor geworden om nog lange tenen te hebben . Snap gewoon niet dat iemand die zichzelf als correct probeert te profileren en deftig post dan wel zo aan naming doet, dat is alles.

Neen vooral niet, te oud voor geworden om nog lange tenen te hebben . Snap gewoon niet dat iemand die zichzelf als correct probeert te profileren en deftig post dan wel zo aan naming doet, dat is alles.
Ik ben te oud geworden om met elk kindje in de zandbak overeen te komen, en ik vind dat men een kat een kat mag noemen: het ging hier in de meest recente discussie over Trump omdat onze TRUMP zoals gewoonlijk een irrationele, ongeïnformeerde fan is, en dat er dan nog mensen zijn die moeite doen om hem wat realiteit te laten zien.

Als je wil dat het hier over Biden gaat is het gewoon een kwestie van daarover te beginnen posten op een manier die een discussie aanzwengelt. Ik zou ook graag eens iets anders in deze thread lezen.

Tja goed. Een Tweet van een account met een (op zijn zachtst gezegd) heel duidelijke politieke voorkeur komen droppen, daar wat vage statements bij komen lanceren zonder onderbouwing (je had die wet ook meteen kunnen linken; ik had geen weet van een nieuwe wet op da vlak, en dat kwam dus blijkbaar omdat dat helemaal geen nieuwe wet is) en dan maar heel selectief en heel kort ingaan op repliek die eigenlijk je hele betoog op losse stelten zet.

Hier pas ik voor.
Er staat ridicule wet. Niet nieuwe wet.
Net zoals fentanyl en andere drugs daar ook niet nieuw is he.
Ging mij over bestaande problemen die nu X maal erger zijn geworden en waar niets aan gedaan wordt.
90% van deze thread heeft ook heel duidelijke politieke voorkeuren, voor mij geen reden om hun inhoud anders te bekijken.
Waar ik wel mea culpa in wil slaan is dat ik idd te vaag en duidelijk niet mee was/ben met de flow manier van werken in deze thread.

Er staat ridicule wet. Niet nieuwe wet.
Net zoals fentanyl en andere drugs daar ook niet nieuw is he.
Ging mij over bestaande problemen die nu X maal erger zijn geworden en waar niets aan gedaan wordt.
90% van deze thread heeft ook heel duidelijke politieke voorkeuren, voor mij geen reden om hun inhoud anders te bekijken.
Waar ik wel mea culpa in wil slaan is dat ik idd te vaag en duidelijk niet mee was/ben met de flow manier van werken in deze thread.
Maar er wordt wel iets aan gedaan? Er is een politieke strijd over prop 47. Niet omdat de problemen "X-maal erger" zijn, maar omdat er voor beide kanten iets te zeggen valt. Maar er wordt dus wel degelijk iets aan gedaan, de bevoegde politici zijn ermee bezig. Alleen Biden en zijn administratie niet, omdat die dat op geen enkele manier kunnen of mogen.

Het gaat niet zozeer om niet mee zijn met de manier van werken van deze thread, maar met de basis van de Amerikaanse politiek. Maar zelfs al wil je het over de wetten hebben in algemene context, dan nog is het helemaal niet zo eenduidig. Keystone Pipeline en zelf drillen stel jij voor als zorgen voor je volk. Je zou ook kunnen zeggen dat het landpikkerij is en op het vlak van natuurbehoud, milieu en toerisme een regelrechte ramp, ten voordele van de diepe zakken van enkele industriëlen. Prop 47 kun je een probleem noemen, maar in een andere thread gaat het over Brussel, waar een voorstel is om bepaalde zaken minder streng aan te pakken, omdat het gewoon onevenredig veel werk met zich meebrengt, waardoor de straat gemiddeld genomen onveiliger wordt dan veiliger. Dat is wat daar gebeurt.

Daar kun je het over hebben, maar jij gooit alles op een hoopje en smijt het dan voor de voeten van Biden... de tegenkanting heeft weinig te maken met politieke voorkeur en meer met gewoon feitelijke onjuistheid.

Maar er wordt wel iets aan gedaan? Er is een politieke strijd over prop 47. Niet omdat de problemen "X-maal erger" zijn, maar omdat er voor beide kanten iets te zeggen valt. Maar er wordt dus wel degelijk iets aan gedaan, de bevoegde politici zijn ermee bezig. Alleen Biden en zijn administratie niet, omdat die dat op geen enkele manier kunnen of mogen.

Het gaat niet zozeer om niet mee zijn met de manier van werken van deze thread, maar met de basis van de Amerikaanse politiek. Maar zelfs al wil je het over de wetten hebben in algemene context, dan nog is het helemaal niet zo eenduidig. Keystone Pipeline en zelf drillen stel jij voor als zorgen voor je volk. Je zou ook kunnen zeggen dat het landpikkerij is en op het vlak van natuurbehoud, milieu en toerisme een regelrechte ramp, ten voordele van de diepe zakken van enkele industriëlen. Prop 47 kun je een probleem noemen, maar in een andere thread gaat het over Brussel, waar een voorstel is om bepaalde zaken minder streng aan te pakken, omdat het gewoon onevenredig veel werk met zich meebrengt, waardoor de straat gemiddeld genomen onveiliger wordt dan veiliger. Dat is wat daar gebeurt.

Daar kun je het over hebben, maar jij gooit alles op een hoopje en smijt het dan voor de voeten van Biden... de tegenkanting heeft weinig te maken met politieke voorkeur en meer met gewoon feitelijke onjuistheid.
Waar kan ik daar iets over lezen?

Nuja, we zijn het ondertussen wel al gewoon zeker van hem :)

Hij en Mitch McConnel, in dezelfde kamer van het rusthuis. Dat moet wat geven denk ik :p

In elk geval vraag ik me toch af of de Democraten met een andere kandidaat ook op de proppen komen? Of is al hun hoop gevestigd op gewoon Biden's 2e termijn?

Nuja, we zijn het ondertussen wel al gewoon zeker van hem :)
Wanneer was de vorige keer?

Hij en Mitch McConnel, in dezelfde kamer van het rusthuis. Dat moet wat geven denk ik :p

In elk geval vraag ik me toch af of de Democraten met een andere kandidaat ook op de proppen komen? Of is al hun hoop gevestigd op gewoon Biden's 2e termijn?
Het is hoogst uitzonderlijk dat een zittende president niét voor een tweede termijn gaat. Het is nog veel uitzonderlijker dat de zittende president uitgedaagd wordt tijdens de primaries binnen zijn eigen partij, als hij wel voor die tweede termijn wil gaan. Dat heet een Primary Challenge:

"Since the advent of the modern primary election system in 1972, an incumbent president has never been defeated by a primary challenger, though every president who faced a strong primary challenge went on to be defeated in the general election."

De laatste was Bush Sr.

Dus ofwel gaat Biden door en wordt hij het. Ofwel gaat hij niet door, en stelt hij waarschijnlijk zijn vicepresident voor als opvolger waar de hele DNC zich achter zal scharen. Ofwel komt er inderdaad zo'n challenger, maar de kans dat die zou winnen is minuscuul. En als die kans groter zou zijn dan minuscuul, wordt het weer optie 2: gaat hij niet door en stelt hij Kamala Harris voor.

Nog een even grote grap qua geriatrie:

Termijn en leeftijdslimieten lijken mij een noodzaak te gaan worden om de democratie te redden.
Biden, Trump, Pelosi, McConnel... ze verdienen allemaal een plekje in een mooi bejaardentehuis.

Zeg dan maar gerust gerontocratie. Doet me een beetje denken aan de USSR in de jaren '70 en '80 voor Gorbatsjov aan zet kwam (Brezhnev was 75 toen hij de macht overliet aan Andropov die stierf op 69-jarige leeftijd en werd opgevolgd door Chernenko die op 73-jarige leeftijd stierf), al kan je de VS in 2023 niet plaatsen naast een USSR in pakweg 1983.

Volgens dit artikel is het wél een reden tot zorg. Het zijn wel twee verschillende soorten systemen, maar het gaat er wel om dat elke bejaarde senator of congreslid de plaats inneemt van een jongere verkozene. En het is niet omdat je 70 of 75 bent dat je geen meerwaarde meer kan betekenen. Daarom is een gezonde mengeling tussen jong en oud beter dan een oververtegenwoordiging van een bepaalde generatie.

"There is an aging — and already quite old — cadre of American politicians at the federal level who seem to hold on to office like grim death," Biberman said, adding that this "stagnant caste" of US politicians has been "quite detached from the material concerns of ordinary citizens since perhaps the end of the Cold War."

Much like the Soviet Union's leaders, these politicians — on both sides of the aisle — aren't offering society much in the way of "new ideas or political motivation," Biberman added.

Susan Grunewald, a historian of the Soviet Union at Louisiana State University, told Insider that she'd be hesitant to directly compare the US and USSR but that "you can certainly see parallels."

"It doesn't matter whether it's the Soviet Union or the United States — there's always a clash" between older and younger generations, Grunewald said.

Wanneer was de vorige keer?

Het is hoogst uitzonderlijk dat een zittende president niét voor een tweede termijn gaat. Het is nog veel uitzonderlijker dat de zittende president uitgedaagd wordt tijdens de primaries binnen zijn eigen partij, als hij wel voor die tweede termijn wil gaan. Dat heet een Primary Challenge:

"Since the advent of the modern primary election system in 1972, an incumbent president has never been defeated by a primary challenger, though every president who faced a strong primary challenge went on to be defeated in the general election."

De laatste was Bush Sr.

Dus ofwel gaat Biden door en wordt hij het. Ofwel gaat hij niet door, en stelt hij waarschijnlijk zijn vicepresident voor als opvolger waar de hele DNC zich achter zal scharen. Ofwel komt er inderdaad zo'n challenger, maar de kans dat die zou winnen is minuscuul. En als die kans groter zou zijn dan minuscuul, wordt het weer optie 2: gaat hij niet door en stelt hij Kamala Harris voor.

1 van zijn uitdagers is op dit moment toch niet zo gelukkig met de DNC.
En ook wel jammer dat er geen primary debates zijn met Biden.. Nuja..iets wat blijkbaar de vorige potus en de man ervoor ook niet gedaan zouden hebben bij een re-elect.

"So two of the things they've done today is they've moved the Iowa primary, they made rules that if anybody campaigns in Iowa, or any candidate sets foot in the state of Iowa or sets foot in the state of New Hampshire, then none of the votes that are cast for that candidate will be tallied. In other words any delegate that I win in New Hampshire or Iowa would go instead to the president. Now they're trying to change it so that if I campaign in New Hampshire that none of the votes cast for me in Georgia will count. That's significant because it's hard tow in the nomination without Georgia.

They are rigging it so that you know effectively, we are looking at the tabulations now that look like if you add up all the super delegate that they control and all the automatic delegates that just go to the party and go to the president, I would have to win almost 80 percent of all of the states in order to beat President Biden even if he only wins 20 percent...

If the DNC is going to make it, it's going to rig it so that it is simply impossible for anybody to challenge President Biden"

Laatst bewerkt door een moderator:
1 van zijn uitdagers is op dit moment toch niet zo gelukkig met de DNC.
En ook wel jammer dat er geen primary debates zijn met Biden.. Nuja..iets wat blijkbaar de vorige potus en de man ervoor ook niet gedaan zouden hebben bij een re-elect.

Niemand is ooit verplicht deel te nemen aan debatten. RFK mag dan nog niet blij zijn, als hij de stemmen niet heeft, komt er geen primary challenge, komt er geen presidential campaign. Punt.

Nog een even grote grap qua geriatrie:

Termijn en leeftijdslimieten lijken mij een noodzaak te gaan worden om de democratie te redden.
Biden, Trump, Pelosi, McConnel... ze verdienen allemaal een plekje in een mooi bejaardentehuis.
Ik ben geen voorstander van McConnel daar te houden gezien zijn overduidelijke gezondheidsproblemen.
Eventjes stotteren vind ik echter geen teken van onbekwaamheid, of een gezondheidsprobleem. En zoals Pelosi, gewoon "een jaar ouder" vind ik al helemaal geen teken van onbekwaamheid. Sinds wanneer is ervaring een probleem om democratisch verkozen te worden?

Ik ben geen voorstander van McConnel daar te houden gezien zijn overduidelijke gezondheidsproblemen.
Eventjes stotteren vind ik echter geen teken van onbekwaamheid, of een gezondheidsprobleem. En zoals Pelosi, gewoon "een jaar ouder" vind ik al helemaal geen teken van onbekwaamheid. Sinds wanneer is ervaring een probleem om democratisch verkozen te worden?

Sinds dat incumbent members of Congress een véél grotere kans hebben om opnieuw verkozen te worden dan nieuwe politici.
Alleen al omwille van de perverse rol van geld in de politiek van de V.S. bron

Sinds nieuwe ideeën vooral hun ingang vinden in de politiek door nieuwe politici. Eenvoudig weg om dezelfde reden dat we hier in België professoren verplicht met emeritaat sturen: kansen aan de jongere generaties.

Sinds we al van de tijd van de Romeinen en vroeger weten dat macht concentreren bij politici die vervolgens blijven vasthouden aan hun functie niet gezond is. Vandaar in de V.S. ook het Twenty-second Amendment (Amendment XXII), anders hadden ongetwijfeld een aantal presidenten een derde termijn met gemak gehaald: Reagan, Clinton, Obama, ... maar

Sinds dat het ongezond is dat macht geconcentreerd blijft bij één generatie, die de toekomst bepaalt voor de generaties na hen, schaamteloos aan zelfverrijking doen - i.e. handelen in aandelen met voorkennis - en tegelijkertijd het schip richting een slechtere toekomst sturen voor de generaties na hen.

Moet ik doorgaan? Of ga je dit alles minimaliseren onder "gewoon een jaartje meer ervaring"?

In de V.S. is recent de verplichte pensioenleeftijd voor piloten opgetrokken tot 67, aangezien iedereen het erover eens is dat je in goede gezondheid moet zijn om een vliegtuig vol passagiers veilig te besturen... maar een land besturen dat vele malen meer inwoners telt tot je bij wijze van spreken halfdood op het pluche van het parlement zit? Geen probleem.

Een president moet min. 35 jaar zijn, staatsburger en mag maximum twee termijnen doen. Een maximum leeftijd, of minstens een zéér verregaande test (die Biden waarschijnlijk niet meer zou halen) lijkt mij dan ook niet verkeerd. En de termijn limieten voor presidenten toepassen op minstens Senatoren en Congress-leden lijkt mij ook niet verkeerd.

Sinds dat incumbent members of Congress een véél grotere kans hebben om opnieuw verkozen te worden dan nieuwe politici.
Alleen al omwille van de perverse rol van geld in de politiek van de V.S. bron

Sinds nieuwe ideeën vooral hun ingang vinden in de politiek door nieuwe politici. Eenvoudig weg om dezelfde reden dat we hier in België professoren verplicht met emeritaat sturen: kansen aan de jongere generaties.

Sinds we al van de tijd van de Romeinen en vroeger weten dat macht concentreren bij politici die vervolgens blijven vasthouden aan hun functie niet gezond is. Vandaar in de V.S. ook het Twenty-second Amendment (Amendment XXII), anders hadden ongetwijfeld een aantal presidenten een derde termijn met gemak gehaald: Reagan, Clinton, Obama, ... maar

Sinds dat het ongezond is dat macht geconcentreerd blijft bij één generatie, die de toekomst bepaalt voor de generaties na hen, schaamteloos aan zelfverrijking doen - i.e. handelen in aandelen met voorkennis - en tegelijkertijd het schip richting een slechtere toekomst sturen voor de generaties na hen.

Moet ik doorgaan? Of ga je dit alles minimaliseren onder "gewoon een jaartje meer ervaring"?
Maar dat zijn allemaal dingen die je kunt aanpakken zonder dat je moet gaan kijken naar leeftijd van één persoon, hè? De perverse rol van geld in de politiek van de VS. Je zegt dat de macht niet bij één generatie mag blijven, maar àlle generaties mogen gaan stemmen. Je vindt zelf dat quota geen goed idee zijn als je te nauw kijkt, maar wilt enkele topposities hier wel onderhevig maken aan quota. Ik kan er zelfs nog in meegaan dat als dat nodig blijkt, er quota mogen komen binnen de verkozenen. Maar om dat ook op te leggen dat alle verkozenen iemand van jonger dan X moeten kiezen, gewoon door dat cijfertje, dat vind ik lastig. Zelfs als je dat zou toepassen, zou je die leeftijd zo hoog moeten leggen dat je objectief kunt aantonen dat vanaf die leeftijd de kans te groot wordt dat hun bekwaamheid wordt aangetast tijdens hun termijn.

Er zijn genoeg conservatieve, niet-innovatieve jonge politici. En mogelijk innovatieve oudere politici.

Ik moet wel zeggen dat ik niet wist dat Pelosi al 83 is. Ik zeg het, ik ben geen voorstander van het idee dat ouderen sowieso geen jongeren kunnen vertegenwoordigen, dat ze sowieso onbekwaam zijn en dat ervaring voor niks meer telt. Dat oud=corrupt en fossiel. Dat hoeft helemaal niet. Ik ben echter ook geen groot tegenstander van verjonging of zo. Maar zo radicaal, zwartwit...

In de V.S. is recent de verplichte pensioenleeftijd voor piloten opgetrokken tot 67, aangezien iedereen het erover eens is dat je in goede gezondheid moet zijn om een vliegtuig vol passagiers veilig te besturen... maar een land besturen dat vele malen meer inwoners telt tot je bij wijze van spreken halfdood op het pluche van het parlement zit? Geen probleem.
Ik heb nooit gezegd "geen probleem" bij gezondheidsproblemen. Waarom moet je dat fout voorstellen?

Ik snap wel dat bij de huidige fratsen van die twee personen men naar leeftijd kijkt. Lijkt me een normale reactie. De potus heeft sowieso het etiket van machtigste man ter wereld. (althans vroeger toch) Dan zijn zijn huidige toestand en dat label/etiket moeilijk te rijmen.

Ik denk dat de focus op leeftijd een afleiding is van het werkelijke probleem. Termijn- en leeftijdslimieten zijn uiteindelijk gewoon een doekje voor het bloeden. Waarom zijn veel politici zo oud? Omdat de meeste politici herverkozen geraken. Hoe geraak je herverkozen? Geld. Hoe geraak je aan geld? Lobbywerk. Natuurlijk heb je wel veel overlap tussen leeftijd en rijkdom, vandaar ook dat het congres en de senaat zo oud zijn. Welke personen hebben trouwens de tijd en het vermogen om een lange en dure campagne te voeren? Dat is ook maar een zeer beperkte cross-sectie uit de maatschappij.

Terug
Bovenaan