Om persoonlijke reden is dit natuurlijk geen goed nieuws maar op politiek vlak kan ik toch niet anders dan positief nieuws zien.
Tja, hoe sneller die kerel uit de politiek verdwijnt hoe liever ik het heb, maar het geeft toch ook maar weer goed aan wat voor dinosaurussen er daar aan het roer staan. Een of andere limiet zou daar in dat land zeker welgekomen zijn vind ik.

En dan heb ik het, voor alle duidelijkheid, over beide kanten van het gangpad. Feinstein, McConnell, Trump, Biden, ... Ik vind die echt gewoon allemaal te oud om een land te leiden.

En dan heb ik het, voor alle duidelijkheid, over beide kanten van het gangpad. Feinstein, McConnell, Trump, Biden, ... Ik vind die echt gewoon allemaal te oud om een land te leiden.

Het contrast met Obama die twintig jaar jonger is dan deze heren en ondertussen al bijna 7 jaar president af is, is gigantisch :lol:

Ik weet niet of een leeftijdsgrens noodzakelijk is want sommige mensen zijn op die leeftij nog ongelooflijk capabel. Ik zag onlangs nog een interview met de 94-jarige Noam Chomsky en die was nog zo scherp als 20 jaar geleden. Echter wanneer je types zoals McConnell blijft opvoeren is er inderdaad wel iets mis met z'n omkadering, je zou het haast mishandeling kunnen noemen.

Het contrast met Obama die twintig jaar jonger is dan deze heren en ondertussen al bijna 7 jaar president af is, is gigantisch :laugh:

Ik weet niet of een leeftijdsgrens noodzakelijk is want sommige mensen zijn op die leeftij nog ongelooflijk capabel. Ik zag onlangs nog een interview met de 94-jarige Noam Chomsky en die was nog zo scherp als 20 jaar geleden. Echter wanneer je types zoals McConnell blijft opvoeren is er inderdaad wel iets mis met z'n omkadering, je zou het haast mishandeling kunnen noemen.

Ik meende gelezen te hebben dat die een relatief nieuw fenomeen is in de Amerikaanse politiek. Ga je terug naar de jaren 60 bijvoorbeeld dan was de gemiddelde leeftijd in congres een stuk jonger.

Ik ben dan weer geen voorstander van een leeftijdslimiet. Leeftijd is hier het probleem niet, zijn gezondheid wel. Fysiek of mentaal, daar spreek ik me niet over uit, want dat zie ik niet op een filmpje. Beiden kan, het kan zijn dat hij echt duizelig is en zich niet goed voelt, de vraag niet heeft begrepen en zich goed probeerte houden. Of het kan mentaal zijn. Maar op zich maakt dat niet veel uit: hij kan zijn job op dit moment niet doen.

Maar of hij nu 82 is of 32, iemand die daar zo staat, kan zijn job niet goed doen en moet verzorgd worden. Dan staat dat los van de leeftijd, en heeft het meer te maken met capabel zijn. Ervan uitgaan dat 60+ (ik zeg maar iets) = niet meer capabel, dat vind ik niet echt op iets slaan. Er wordt ook nogal gemakkelijk gedaan over de jaren en jaren ervaring en het relativeringsvermogen dat dat met zich mee kan brengen, of het feit dat hij zijn job vast wel goed moet doen als hij zo vaak herverkozen geraakt. Dat zijn voor mij toch dingen die meer meetellen dan welk geboortejaar op zijn paspoort staat.

Ik zeg niet dat we 60+ al moeten afschrijven, maar kijk naar die leeftijden:

- McConnell is er 81
- Feinstein: 90 jaar oud
- Biden: 80 jaar oud
- Trump: 77 jaar oud

Ik begrijp niet goed waarom je zegt dat er van uitgaan dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd niet meer capabel zijn 'op niets slaat'. Het is toch echt wel vrij vaststaand dat mensen van die leeftijd (en dan heb ik het over 80+) op zowat alle vlakken achteruit gaan. Ik zou studies linken maar je kan gewoon 'cognitive decline age' op Google zoeken.

Voorts is er al een leeftijdsgrens, maar dan aan de onderkant. Als je jonger bent dan 35 kan je geen president worden.

Maar goed, het is zeker zo dat er nog 80-plussers zijn die mentaal zo scherp als een scheermes zijn. Maar zelfs dan zou ik argumenteren dat die hun leeftijd niet in hun voordeel speelt. Hoeveel voeling met de wereld van vandaag heeft iemand van 81 jaar nog, bijvoorbeeld? Op een bepaalde leeftijd moet je ook al serieus rekening gaan houden met het feit dat een president wel eens kan gaan sterven tijdens zijn/haar termijn, en zoiets is ook niet bepaald goed voor de stabliteit van een land.

Het is misschien fout van mij, maar ik zou zelf niet naar een dokter van 81 jaar oud gaan, bijvoorbeeld. Dus het liefst van al zit er wat mij betreft ook niemand van die leeftijd aan de knoppen van kernwapens.

Enfin, iedereen zijn/haar mening natuurlijk, en wanneer ik spreek over een leeftijdslimiet zou dat op dit moment eerder in de richting van 75 jaar zijn in plaats van 60 of 65, maar goed.

Afsluiten (want dit is uiteindelijk gewoon mening vs mening, en daarin respecteer ik iedereen's mening) doe ik met een poll die toch aangeeft dat er in de USA wel wat beweging begint te komen omtrent de leeftijden van hun leiders:

Ik zeg niet dat we 60+ al moeten afschrijven, maar kijk naar die leeftijden:

- McConnell is er 81
- Feinstein: 90 jaar oud
- Biden: 80 jaar oud
- Trump: 77 jaar oud

Ik begrijp niet goed waarom je zegt dat er van uitgaan dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd niet meer capabel zijn 'op niets slaat'. Het is toch echt wel vrij vaststaand dat mensen van die leeftijd (en dan heb ik het over 80+) op zowat alle vlakken achteruit gaan. Ik zou studies linken maar je kan gewoon 'cognitive decline age' op Google zoeken.

Voorts is er al een leeftijdsgrens, maar dan aan de onderkant. Als je jonger bent dan 35 kan je geen president worden.

Maar goed, het is zeker zo dat er nog 80-plussers zijn die mentaal zo scherp als een scheermes zijn. Maar zelfs dan zou ik argumenteren dat die hun leeftijd niet in hun voordeel speelt. Hoeveel voeling met de wereld van vandaag heeft iemand van 81 jaar nog, bijvoorbeeld? Op een bepaalde leeftijd moet je ook al serieus rekening gaan houden met het feit dat een president wel eens kan gaan sterven tijdens zijn/haar termijn, en zoiets is ook niet bepaald goed voor de stabliteit van een land.

Het is misschien fout van mij, maar ik zou zelf niet naar een dokter van 81 jaar oud gaan, bijvoorbeeld. Dus het liefst van al zit er wat mij betreft ook niemand van die leeftijd aan de knoppen van kernwapens.

Enfin, iedereen zijn/haar mening natuurlijk, en wanneer ik spreek over een leeftijdslimiet zou dat op dit moment eerder in de richting van 75 jaar zijn in plaats van 60 of 65, maar goed.

Afsluiten (want dit is uiteindelijk gewoon mening vs mening, en daarin respecteer ik iedereen's mening) doe ik met een poll die toch aangeeft dat er in de USA wel wat beweging begint te komen omtrent de leeftijden van hun leiders:
Het probleem is dat het dezelfde soort redenering is als bvb verhuren laten afhangen van huidskleur met als argument dat het bewezen is dat je vaker problemen hebt met niet-blanken. Mensen afschrijven op basis van één of andere statistiek gebaseerd op mensen die dezelfde kenmerken delen is gewoon discriminatie.

In dit geval zou een leeftijdslimiet zelfs nog frappanter zijn omdat je bvb bij die huur niet veel informatie hebt over de potentiële huurder en het ergens nog begrijpelijk is dat je met de weinige informatie die je hebt toch een beeld probeert te vormen. Bij verkiezingen heb je over het algemeen enorm veel relevante informatie die betrekking heeft op de persoon zelf zodat je al helemaal geen goede reden hebt om af te gaan op statistische gegevens van zijn demografische parameters.

Het probleem is dat het dezelfde soort redenering is als bvb verhuren laten afhangen van huidskleur met als argument dat het bewezen is dat je vaker problemen hebt met niet-blanken.
Neen. Sorry, maar dat is helemaal niet hetzelfde, dus ik reageer hier wel snel even op.

De daling van cognitieve vaardigheden vanaf een bepaalde leeftijd (gemiddeld gezien) is uitvoerig onderzocht en bewezen, en komt voor in alle werelddelen en bij mensen van alle huidskleuren. Dat je 'vaker problemen hebt met niet-blanken' is helemaal niet wereldwijd bewezen en onderzocht en is dus puur racisme.

Verder mag je het met me oneens zijn natuurlijk: 'ageism' is iets wat je inderdaad kan inroepen wanneer mensen het over een leeftijdslimiet hebben voor dat soort zaken, maar dat is bijlange niet hetzelfde als je appartement niet willen verhuren aan Mohammed of Ayalah.

Neen. Sorry, maar dat is helemaal niet hetzelfde, dus ik reageer hier wel snel even op.

De daling van cognitieve vaardigheden vanaf een bepaalde leeftijd (gemiddeld gezien) is uitvoerig onderzocht en bewezen, en komt voor in alle werelddelen en bij mensen van alle huidskleuren. Dat je 'vaker problemen hebt met niet-blanken' is helemaal niet wereldwijd bewezen en onderzocht en is dus puur racisme.
Dus moest iemand kunnen aantonen dat niet blanken vaker problemen geven met huurhuizen of een job of gelijk wat, dan is het wel ok om ze te discrimineren?

Dat ga je nooit kunnen aantonen want dat is niet zo, dus aan die hypothetische discussie ga ik niet deelnemen. Zoals ik al zei: roep gerust ageism in, dat mag, en er zijn zeer zeker ook problemen met leeftijdslimieten (het is niet heiligmakend) maar een leeftijdslimiet voor presidenten vergelijken met geen appartementen willen verhuren aan mensen met een bepaalde huidskleur is onzinnig.

Dat ga je nooit kunnen aantonen want dat is niet zo, dus aan die hypothetische discussie ga ik niet deelnemen. Zoals ik al zei: roep gerust ageism in, dat mag, en er zijn zeer zeker ook problemen met leeftijdslimieten (het is niet heiligmakend) maar een leeftijdslimiet voor presidenten vergelijken met geen appartementen willen verhuren aan mensen met een bepaalde huidskleur is onzinnig.
Het gaat verder dan dat, het gaat over gelijk welk probleem dat ergens gelinkt is aan demografische kenmerken. Je positie kan toch moeilijk zijn dat er nog nooit is aangetoond dat gelijk welk probleem gelinkt is aan demografische parameters, behalve dan bij ouderdom? Maar da's toch geen ethische goede reden om dan mensen te gaan discrimineren omdat je ze niet meer persoonlijk wil beoordelen maar ze wil beoordelen op basis van de groep waaraan je ze linkt?

Het gaat verder dan dat, het gaat over gelijk welk probleem dat ergens gelinkt is aan demografische kenmerken. Je positie kan toch moeilijk zijn dat er nog nooit is aangetoond dat gelijk welk probleem gelinkt is aan demografische parameters, behalve dan bij ouderdom? Maar da's toch geen ethische goede reden om dan mensen te gaan discrimineren omdat je ze niet meer persoonlijk wil beoordelen maar ze wil beoordelen op basis van de groep waaraan je ze linkt?
Maar dat doen we toch al op heel erg veel vlakken, alleen noemen we dat geen discriminatie? Je kan geen dokter worden zonder diploma, je mag niet met de wagen rijden als je bepaalde beperkingen of ziektes hebt, je wordt onder je 18-jaar als handelingsonbekwaam beschouwd, ... in de VS kan je geen president worden als je jonger bent dan 35 jaar of geen "natural-born citizen" bent.

Ook allemaal zaken waarvan je kan zeggen dat wat (mogelijk) geldt voor de groep waar je toe behoort, individuen toch de uitzondering kunnen zijn.

Dat je op latere leeftijd fysiek en cognitief er op achteruit gaat is gewoon een vaststaand feit, uitzonderingen daargelaten. Ik vind het toch echt wel legitiem om de mensen met de belangrijkste en invloedrijkste uitvoerende jobs bepaalde minimum- en maximumgrenzen op te leggen.

Ik meende gelezen te hebben dat die een relatief nieuw fenomeen is in de Amerikaanse politiek. Ga je terug naar de jaren 60 bijvoorbeeld dan was de gemiddelde leeftijd in congres een stuk jonger.
Klopt, al is de USA populatie in het algemeen ook heel wat ouder dan in de jaren '60. Toen was de mediane leeftijd 29, nu is die 39. En gezien het belang van fundraising in de Amerikaanse politiek zijn het ook de meer ervaren politici die kunnen terugvallen op connecties en sponsors om herverkozen te geraken. Het lijkt me dat die financiële drempel daar heel wat hoger ligt dan bij ons.

Het probleem is dat het dezelfde soort redenering is als bvb verhuren laten afhangen van huidskleur met als argument dat het bewezen is dat je vaker problemen hebt met niet-blanken. Mensen afschrijven op basis van één of andere statistiek gebaseerd op mensen die dezelfde kenmerken delen is gewoon discriminatie.
Groot verschil hoor. Bij dingen zoals huidskleur ga je voor op problemen die bewust door sommigen wél en bewust door sommigen niet gedaan worden, maar niet niet op zich afhangen van de huidskleur (maar waarbij huidskleur indirect wel invloed KAN hebben). Bij leeftijd trek je de grens gelijk voor iedereen. Dat is géén discriminatie en wordt frequent gebruikt. Bvb naar school mogen vanaf 2,5 jaar, meerderjarig zijn vanaf 18 jaar, pensioenrechten vanaf 65, ...

Er is ook een medische reden waarom je >75 jaar niet zou toelaten en het gaat enkel voor specifieke beroepen, niet voor alles.

Ik begrijp ook nooit waarom mensen op die leeftijd zelf niet inzien dat ze beter stoppen en nog wat genieten van het leven.
Of ja, ik weet wel waarom: dat zijn zo van die types die geen leven hebben buiten hun werk, geen hobbies enz. Ik ken zelf zo iemand die in een gigantisch zwart gat zou vallen bij pensionering, die wil eigenlijk ook niet stoppen.

Maar ik kan me dat bij mezelf niet voorstellen. Ga toch wat chillen en doe desnoods op vrijwillige basis nog wat werk als ge u anders nutteloos voelt tijdens uw pensioen :p

Bij die McConnell, met zo'n hoge functie, wordt het gewoon pijnlijk voor iedereen.

Ik begrijp ook nooit waarom mensen op die leeftijd zelf niet inzien dat ze beter stoppen en nog wat genieten van het leven.
Of ja, ik weet wel waarom: dat zijn zo van die types die geen leven hebben buiten hun werk, geen hobbies enz. Ik ken zelf zo iemand die in een gigantisch zwart gat zou vallen bij pensionering, die wil eigenlijk ook niet stoppen.

Maar ik kan me dat bij mezelf niet voorstellen. Ga toch wat chillen en doe desnoods op vrijwillige basis nog wat werk als ge u anders nutteloos voelt tijdens uw pensioen :p

Bij die McConnell, met zo'n hoge functie, wordt het gewoon pijnlijk voor iedereen.

Die mensen zijn ook een instrument op die leeftijd. Een vervanger aanduiden kan leiden tot een verloren plaats in dit of dat committee omdat men de vervanger niet aangeduid krijgt. En dan heb je nog de zwerm staffers en bloedzuigers wiens inkomen afhangt van de bejaarde in de stoel te houden.

Maar vaak is het ook gewoon misplaatste trots en ego. Hét voorbeeld bij uitstek is natuurlijk Ruth Bader Ginsburg. Na haar dood beschreven als het symbool voor de emanciptie van de vrouw, terwijl het net haar ego en koppigheid was die ervoor heeft gezorgd dat de SC voor de komende 30 jaar een republikeins onderonsje is, door niet af te treden onder Obama.

Maar dat doen we toch al op heel erg veel vlakken, alleen noemen we dat geen discriminatie? Je kan geen dokter worden zonder diploma, je mag niet met de wagen rijden als je bepaalde beperkingen of ziektes hebt, je wordt onder je 18-jaar als handelingsonbekwaam beschouwd, ... in de VS kan je geen president worden als je jonger bent dan 35 jaar of geen "natural-born citizen" bent.

Ook allemaal zaken waarvan je kan zeggen dat wat (mogelijk) geldt voor de groep waar je toe behoort, individuen toch de uitzondering kunnen zijn.

Dat je op latere leeftijd fysiek en cognitief er op achteruit gaat is gewoon een vaststaand feit, uitzonderingen daargelaten. Ik vind het toch echt wel legitiem om de mensen met de belangrijkste en invloedrijkste uitvoerende jobs bepaalde minimum- en maximumgrenzen op te leggen.
Da's waar, maar we gebruiken zo weinig mogelijk proxies om dat in te schatten. Als je bepaalde ziektes hebt kan je bepaalde dingen niet meer doen. Maar we gebruiken daar niet leeftijd voor omdat de kans dan hoger is dat je die ziektes hebt. We kunnen iedereen's gezondheid individueel inschatten dus doen we dat ook.

Eisen dat er bepaalde cognitieve of fysieke vereisten aan een job zijn zijn perfect ok als dat relevant is maar check dan ook gewoon de persoon zelf of die aan de vereisten voldoen en gebruik leeftijd niet als onnodige en discriminerende factor.

Ik vind het wat bizar dat we in een wereld leven die terecht op allerlei vlakken dergelijke manier van discriminaties steeds sterker afkeurt maar als het over ouderdrom gaat is dat precies een pak minder een probleem, en zonder hier iemand persoonlijk te willen aanvallen, maar dan nog vaak door de groep die heel heftig reageert als er op andere vlakken sprake van discriminatie is.

Zoals ik eerder al zijn, er zijn tal van discriminaties die je wel rationeel kan onderbouwen maar die toch als onrechtvaardig en not done beschouwd worden.

En idd, ondergrenzen aan leeftijd zijn gelijkaardig, maar er is wel een heel verschil tussen zeggen tegen mensen dat ze gewon nog even moeten wachten en zeggen dat ze iets niet meer mogen doen, hoewel ze misschien dat nog perfect kunnen, gewoon omdat ze statistisch gezien minder kans hebben aan bepaalde vereisen te voldoen. Bovendien is het voor veel van die zaken ook gewoon niet haalbaar om het anders op te lossen. Sommige kinderen zijn om 16 al volwasseneren dan anderen op 20 maar je kan moeilijk iedereen elk jaar laten beoordelen door dokter en psychologen.

Dus moest iemand kunnen aantonen dat niet blanken vaker problemen geven met huurhuizen of een job of gelijk wat, dan is het wel ok om ze te discrimineren?
Als ze dat kunnen aantonen en de link tussen huidskleur en problemen kunnen aantonen, zou dat al beginnen te lijken op een objectieve reden. Alleen zal dat nooit lukken, omdat daar geen link is.

Een duidelijkere is dat zwarten disproportioneel getroffen worden door regels ivm gladgeschoren te zijn. Zij hebben veel sneller ingegroeide haren. Dat kun je dus gewoon aantonen, en daarop kun je je regels afstemmen.

Ik ben geen voorstander van een leeftijdsgrens, omdat ik veel eerder zou kijken naar een "geschiktheidsgrens". Kijken naar wat iemand nog moet kunnen, ongeacht de leeftijd. Ik wil geen incapabele 30'er en geen incapabele 80'er. Maar een capabele 80'er, prima. Die is capabel. Waar ik @JPV en @RidderBauknecht wel in kan volgen, is dat je vanaf een bepaalde leeftijd objectief veel sneller last zult krijgen van problemen die pas in een laat stadium écht aantoonbaar/zichtbaar zijn, maar dan al een tijdje voor een verminderd functioneren in die functie hebben gezorgd.

Het probleem daarbij is dat je dan de grens inderdaad op iets van 75 zult moeten leggen, en dat de meeste stemmen die roepen voor een leeftijdsgrens en verjonging, eerder denken aan 50 à 60. Op die leeftijd is dat verhoogde risico op ongeschiktheid toch een héél pak minder objectief.

Als ze dat kunnen aantonen en de link tussen huidskleur en problemen kunnen aantonen, zou dat al beginnen te lijken op een objectieve reden. Alleen zal dat nooit lukken, omdat daar geen link is.

Een duidelijkere is dat zwarten disproportioneel getroffen worden door regels ivm gladgeschoren te zijn. Zij hebben veel sneller ingegroeide haren. Dat kun je dus gewoon aantonen, en daarop kun je je regels afstemmen.

Ik ben geen voorstander van een leeftijdsgrens, omdat ik veel eerder zou kijken naar een "geschiktheidsgrens". Kijken naar wat iemand nog moet kunnen, ongeacht de leeftijd. Ik wil geen incapabele 30'er en geen incapabele 80'er. Maar een capabele 80'er, prima. Die is capabel. Waar ik @JPV en @RidderBauknecht wel in kan volgen, is dat je vanaf een bepaalde leeftijd objectief veel sneller last zult krijgen van problemen die pas in een laat stadium écht aantoonbaar/zichtbaar zijn, maar dan al een tijdje voor een verminderd functioneren in die functie hebben gezorgd.

Het probleem daarbij is dat je dan de grens inderdaad op iets van 75 zult moeten leggen, en dat de meeste stemmen die roepen voor een leeftijdsgrens en verjonging, eerder denken aan 50 à 60. Op die leeftijd is dat verhoogde risico op ongeschiktheid toch een héél pak minder objectief.
Pak nu de puur hypothetische situatie dat men bijvoorbeeld toch een link vind tussen IQ en huidskleur en het blijkt dat Aziaten slimmer zijn dan de rest. Is er dan een gegronde reden om racistisch te zijn bij aanwervingen en Aziaten voor te trekken? Of is het dan nog steeds racistisch en is het zo dat als intelligentie een factor is voor een job, je dan naar elke persoon apart moet kijken of die intelligent is.

Of kijk bvb naar vrouwen en mannen, daar zijn wel degelijk bewezen verschillen in hoe ze denken en handelen. Als een bepaalde job kwaliteiten vereist die gemiddeld vaker bij vrouwen voorkomen dan bij mannen, is het dan ok een enkel vrouwen voor de job te zoeken? Of moet je bij de kandidaten naar die kwaliteiten polsen, man en vrouw, en daarop oordelen ipv de mannen meteen naar huis te sturen?

Racisme en discriminatie zijn niet enkel verkeerd omwille van foute ideeën die leven over hoe bepaalde groepen door de band genomen zijn. Het is ook verkeerd omdat zelfs als bepaalde ideeën correct en feiten gebaseerd zijn, het nog steeds net zo onrechtvaardig is om mensen te beoordelen op anderen waarmee ze bepaalde persoonlijke kenmerken delen. Zelfs al moest het bvb een objectief vaststelbaar feit zijn dat zowat elke vrouw liever zou thuisblijven voor de kinderen, dan nog is het verkeerd om die ene vrouw die dat niet wil ook maar iets in de weg te leggen in haar carrière.

Terug
Bovenaan