Algemene sterke dranken topic

Als je je echt in de rum wilt verdiepen moet je zeker eens Appleton (12 of 21), Doorly's (14 of jonger), Foursquare (alle ECS) en Hampden bekijken.
Degene die jij opnoemt zijn allemaal dosed (suiker en/of smaakstoffen aan toegevoegd). Enkel El Dorado zou het nog minimaal doen bij hun nieuwere batches maar voordien waren ze ook allemaal dosed.
Heb je een goed artikel hierover, want rum wordt doorgaans toch van suikerriet, of melassis dacht ik dat het noemde, gemaakt?? Is dus bijna altijd toch zoeter dan bv. whisky ?
 
Bedankt voor de tip! En binnenkort is't weer vaderdag. En welke raadt ge aan van uw lijstje als ge er ene mocht kiezen?

Ik wist wel dat Don Papa werd beschouwd als een "vrouwendrank", maar 'k had dat idee totaal niet van Zacapa of El Dorado.

Sowieso Foursquare ECS maar deze zijn vrij moeilijk te verkrijgen. Beperkte oplage en meestal vrij snel uitverkocht.
Doorly's 14 is eigenlijk ook Foursquare maar is van hun lijn die normaal gezien vrij te krijgen is.
Hampden heb ik zelf nog niet geproefd maar is ook een merk die aangeraden wordt in de "rum kringen".
Appleton ook en daar heb ik zelf de 21y van maar kijk goed waar je die eventueel zou kopen, prijzen variëren van +-80€ tot +-140€. Ikzelf heb 88€ betaald bij https://be.drankgigant.nl/appleton-estate-21-years.html (al zie dat die ondertussen ook bijna overal uitverkocht is).

Dus uit degene die ik opgesomd heb zou ik de Doorly's 14 of Appleton 21 of 12 aanraden (15 zou minder goed zijn dan de 12).
El Dorado zou ondertussen ook zo goed als geen toevoegingen meer hebben als je een recente batch koopt.

Heb je een goed artikel hierover, want rum wordt doorgaans toch van suikerriet, of melassis dacht ik dat het noemde, gemaakt?? Is dus bijna altijd toch zoeter dan bv. whisky ?
https://www.rumrevelations.com/sugar-list

of zoek op de subReddit r/rum gewoon al maar eens op dosed rum (bv ), dat is daar echt een veelbesproken onderwerp. Ik wist dit tot voor kort ook niet maar ben zelf mij er wat beginnen in verdiepen en een aantal van zo'n flessen gekocht en je merkt écht wel het verschil, je zou bijna kunnen zeggen dat een rum met toegevoegde suiker bijna likeur is als je ze naast elkaar proeft.
Foursquare is daar op Reddit 1 van de holy grail rums, zelf heb ik de 2009 en Indelible. Wel telkens een zoektocht geweest om toch aan een fles te kunnen geraken. ECS staat trouwens voor Exceptional Cask Selection.
https://altamarbrands.com/brands/foursquare-rum-distillery/

Als jullie écht interesse hebben om zich wat te verdiepen in rum, zeker Reddit eens checken! Voor mij persoonlijk heeft dit een hele andere kijk (en smaak :p) gegeven in deze wereld. Zelfde voor tequila trouwens, wat een prachtdrank is dit!!
 
Die Havana clubs vallen precies nog mee qua dosering zie ik dan
Idd, je zou het niet verwachten dat dit toch wel een vrij degelijke rum aangezien je die hier vrij gemakkelijk en bijna overal kan krijgen. In de US daarentegen is Havana Club vrij moeilijk te krijgen.

Btw, op zich is het niet omdat er toevoegingen bij zijn aan de rum dat dit een slechtere rum is. Het beïnvloed gewoon hoe de rum smaakt dus je proeft niet het pure product. Ook gaat het er om dat de meeste merken het niet vermelden.
 
1 aan mijn schoonbroer gegeven, 1 gezamenlijk op een halfuurtje soldaat gemaakt, en nog 1,70 flessen over...

Ik moet toch wel zeggen dat dit zeer lekkere tequila is :)

Smaak zit goed, maar net als bij rum doe ik het verkeerd, ik doe de versie met zout en limoen

Dus echt degusteren doe ik niet, al heb ik wel al eens zo een paar slokjes gedaan, echt wel veel smaak in vind ik toch persoonlijk
 
1 aan mijn schoonbroer gegeven, 1 gezamenlijk op een halfuurtje soldaat gemaakt, en nog 1,70 flessen over...

Ik moet toch wel zeggen dat dit zeer lekkere tequila is :)

Smaak zit goed, maar net als bij rum doe ik het verkeerd, ik doe de versie met zout en limoen

Dus echt degusteren doe ik niet, al heb ik wel al eens zo een paar slokjes gedaan, echt wel veel smaak in vind ik toch persoonlijk
Aj, ge weet toch dat met zout en limoen dat dit gedaan wordt om de slechte smaak van goedkope tequila verdraagzaam te maken 😋
Dan kunt ge even goed Jose Cuervo of Sierra gebruiken.

Maar als puntje bij paaltje komt is het belangrijkste hoe je er zelf van geniet, dat is het belangrijkste ;)
 
Aj, ge weet toch dat met zout en limoen dat dit gedaan wordt om de slechte smaak van goedkope tequila verdraagzaam te maken 😋
Dan kunt ge even goed Jose Cuervo of Sierra gebruiken.

Maar als puntje bij paaltje komt is het belangrijkste hoe je er zelf van geniet, dat is het belangrijkste ;)
Ja dat zout kan ik begrijpen, maar limoen kan gene kwaad om te blussen denk ik dan...
 
En deze ook net besteld. Nu is het toch écht gedaan effe :unsure:
Achter deze fles ben ik al op zoek van verleden jaar, een moeilijk aan te geraken limited edition.

6vERI1H.png
Héél toevallig nog een fles op de kop kunnen tikken, dus zonder twijfelen direct besteld!
Heb de eerste nog niet open gedaan maar het is 1 van de grails onder de tequila blancos dus nu kan ik zonder er mee in te zitten 1 ervan kraken 😀

 
Laatst bewerkt:
Weer een top tequila limited edition aangekocht!
Mijn collectie van de beste blanco's geraakt mooi aangevuld 😋

tequila-ocho-plata-puntas-2021-la-ladera-1.jpg


Deze eerste versie van Tequila Ocho Puntas, overproof gebotteld op 50,5%, is bedoeld voor de tequila-kenner, die de essentie van agave en de complexe en meesterlijke snit die door de distilleerder is gemaakt, weet te waarderen.
Historisch gezien werd agavebrandewijn "Puntas" lang beschouwd als het meest begeerde deel van het distillaat en wordt traditioneel door de producent apart gezet om bij speciale gelegenheden met vrienden en familie van te genieten. De Puntas zijn een zeer kleine "snede" aan het begin van de distillatie, aan het einde van de "koppen" en aan het begin van het "hart". Om deze reden is de geproduceerde hoeveelheid uiterst beperkt. We vinden een hoge concentratie aan smaken, maar blijven toch uiterst aangenaam om puur te proeven.
De release van Tequila Ocho Puntas is een primeur omdat het de eerste keer is dat een tequila deze distillatiefractie op de markt brengt.
We raden aan om van Tequila Ocho Puntas puur te genieten in een degustatieglas of gemengd in een cocktail om een extra scheutje agave toe te voegen.
Rijk en complex. Gekookte agave, kruiden, eucalyptus.
Edit : blijkbaar zijn er maar 800 flessen van. 600 voor de US, 70 voor Mexico en 130 voor de rest van de wereld.
Edit 2 : 800 cases blijkbaar. Per case zouden 12 flessen zitten, dus 9600 flessen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tequila eigenlijk nog maar weinig gedronken. En al zeker niet zoals ik een rum of whisky zou drinken. Meestal de gekende shotjes met citroen/limoen en zout. Maar dat is tientallen jaren geleden.

Ik zie dat veel passeren op sociale media van The Rock. Zijn Teremana drinkt hij altijd met veel ijs. Ziet er wel smakelijk uit, alhoewel ik whisky of rum nooit drink met ijs.

Is die Teremana eigenlijk een deftige tequila?

Zal eens een goede tequila proberen in het kort. @ikbenben hoe drink jij hem?
 
Het is idd niet heel erg gekend hier dat er wel degelijk top kwaliteit tequilas zijn. In de US is het een serieuze hype aan het worden de laatste jaren en wordt er echt gezocht om aan de limited editions te geraken.

Blijf weg van celebrity tequilas, het grootste deel ervan is overpriced en zijn er additieven aan toegevoegd. Ook bij Teramana.
Wat ook veel voorkomt hierbij is dat ze een massa product willen en de agave plant te vroeg oogsten. Dit is ook 1 van de redenen waarom men er additieven aan toevoegt.

Fortaleza is vrij gemakkelijk te vinden en dit is 1 van de beste tequilas die er is, idem voor Ocho (de standaard lijn toch).

Hier vind je een lijst met alle tequilas zonder additieven (trouwens DE site als het op reviews en kennis van tequilas aankomt) :

Ik drink mijn tequila als een whisky of rum, in een Glencairn glas.
Mijn voorkeur gaat naar een blanco. Een tequila zijn rijping moet eigenlijk gebeuren door de plant, hoe ouder hoe meer uitgesproken de smaak.
Rijping op vaten voor een reposado en anejo geeft er een extra smaak aan.
 
Het is idd niet heel erg gekend hier dat er wel degelijk top kwaliteit tequilas zijn. In de US is het een serieuze hype aan het worden de laatste jaren en wordt er echt gezocht om aan de limited editions te geraken.

Blijf weg van celebrity tequilas, het grootste deel ervan is overpriced en zijn er additieven aan toegevoegd. Ook bij Teramana.
Wat ook veel voorkomt hierbij is dat ze een massa product willen en de agave plant te vroeg oogsten. Dit is ook 1 van de redenen waarom men er additieven aan toevoegt.

Fortaleza is vrij gemakkelijk te vinden en dit is 1 van de beste tequilas die er is, idem voor Ocho (de standaard lijn toch).

Hier vind je een lijst met alle tequilas zonder additieven (trouwens DE site als het op reviews en kennis van tequilas aankomt) :

Ik drink mijn tequila als een whisky of rum, in een Glencairn glas.
Mijn voorkeur gaat naar een blanco. Een tequila zijn rijping moet eigenlijk gebeuren door de plant, hoe ouder hoe meer uitgesproken de smaak.
Rijping op vaten voor een reposado en anejo geeft er een extra smaak aan.
Merci voor den uitleg. Binnen 2 weken heb ik volk dat komt eten. Als ik naar mijn favoriete speciaalzaak voor drank ga, neem ik naast de wijn eens een goede fles tequila mee. :woohoo:

Edit: heeft een Glencairn glas een meerwaarde? De conische vorm zal vooral de geur netjes naar de neus geleiden tijdens het drinken zie ik. Ik drink dat eigenlijk altijd uit van die kloeke, zwaardere glazen.
 
Merci voor den uitleg. Binnen 2 weken heb ik volk dat komt eten. Als ik naar mijn favoriete speciaalzaak voor drank ga, neem ik naast de wijn eens een goede fles tequila mee. :woohoo:

Edit: heeft een Glencairn glas een meerwaarde? De conische vorm zal vooral de geur netjes naar de neus geleiden tijdens het drinken zie ik. Ik drink dat eigenlijk altijd uit van die kloeke, zwaardere glazen.
Welke zaak is het? Hebben ze een website met een overzicht van hun aanbod? Anders kan ik wel zeggen welke te kopen en welke niet.

Een Glencairn glas wordt algemeen gebruikt voor tastings. De smaken en vooral de geuren komen er meer tot hun recht.
Uiteindelijk kan je er wel meerdere types van glazen voor gebruiken maar ik zou er toch niet de typische whisky tumbler glazen voor gebruiken.
Riedel glazen worden ook gebruikt en die trekken vrij goed op champagne glazen.

1000102-RiedelTequilaGlassSet-4PK_grande.png


De smaak van tequila begint echt volledig te openen nadat ze al een tijdje in je glas zit. Proef eerst eens vlak nadat je hebt uitgeschonken en proef nog eens na 5 à 10 minuten, een ware smaak explosie 🤤
 
Terug
Bovenaan