Algemene Loopthread

Dinsdag halsoverkop vertrokken om nog een tour te doen na een vrij groot avondmaal en dat is mij helemaal niet bekomen. A bloc na 3 kilometer toen ik de 5:05 probeerde te houden. Vanaf de eerste honderd meter al voelde ik aan alles dat het niet de moment was om te lopen.

Vandaag geprobeerd om slimmer om te gaan met het lopen en mij niet te laten vangen aan mijn tempo. Acht kilometer kunnen lopen aan een comfortabele 5:41. Ook gemiddelde onder de 170 hartslag wat ook eens aangenaam was. Tien kilometer had erin gezeten maar ik moest gaan werken :unsure: .

Toch stilaan eens kijken naar een doelstelling in de toekomst. De ten Miles volgend jaar is klassiek en ik ken veel volk dat meedoet. Maar langs de andere kant lees ik hier dat dat niet de meest comfortabele loop is. Nog suggesties richting voorjaar volgend jaar waarbij ik comfortabel kan lopen maar waar je zeker niet meer ervaren lopers zal hinderen?
 
Je zal nergens ervaren lopers hinderen als je wat vanachter start. Gewoon leuke wedstrijd zoeken, sommigen doen liever grotere massa events, sommigen kleine loopjes. Overal heb je zowat alle niveaus aan de start.
 
Vraag je aan allen; als jullie een nieuwe doelstelling in plannen voor races van 10K tot 15K/10 miles afstand, hoeveel weken training plannen jullie hiervoor in? Hebben jullie genoeg aan 8 à 10 weken om hier naartoe te werken of langer/korter? Dit gaat voor iedereen een beetje anders liggen, dus puur uit nieuwsgierigheid. Uiteraard met het doel een tijd neer te zetten en niet om het uit te lopen.
 
Nul weken tot een half jaar, afhankelijk van hoe serieus je het meent. Als je tevreden bent met je basis, is 8 weken sowieso voldoende.

Online vind je schema's voor zulke afstanden vanaf 6 à 8 weken, dus dat lijkt me niet abnormaal. Bij ons op de club loopt zo goed als iedereen zelfs marathons op specifieke schema's van 10 weken. De beginvereiste is dat je basis goed genoeg zit.

----------------------------

Ik heb ook een vraag. Ik ben op zoek naar een sporthorloge waarmee je gemakkelijk tussentijden kan timen. Ik zoek een horloge dat met 1 druk op een knop een nieuwe rondetiming start en liefst ook weergeeft wat je vorige rondetijd was wanneer je opnieuw op die knop drukt om een volgende ronde te starten. Als ik me niet vergis heeft een doorsnee Garmin Forerunner dat wel, maar ik wil zeker zijn. 😅

Nu loop ik met een TomTom. Dat heeft ook wel die functionaliteit, maar het is zo gemaakt dat het quasi onbruikbaar is. Je moet iets (je hand dus) voor een sensor aan je scherm houden om een nieuwe ronde op te nemen. Als ik bezweet ben of het horloge nat is, werkt dat niet altijd goed. Soms wordt dat ook at random getriggerd door iets anders wat voor het scherm komt (bv. arm te dicht langs je lichaam houden, een mouw die het scherm afdekt, ...). Het is daarnaast ook dezelfde actie die je uitvoert om je scherm te laten oplichten. Als je in het donker loopt, kan je dus niet naar je gegevens kijken zonder een nieuwe ronde te starten.
 
Nul weken tot een half jaar, afhankelijk van hoe serieus je het meent. Als je tevreden bent met je basis, is 8 weken sowieso voldoende.

Online vind je schema's voor zulke afstanden vanaf 6 à 8 weken, dus dat lijkt me niet abnormaal. Bij ons op de club loopt zo goed als iedereen zelfs marathons op specifieke schema's van 10 weken. De beginvereiste is dat je basis goed genoeg zit.

----------------------------

Ik heb ook een vraag. Ik ben op zoek naar een sporthorloge waarmee je gemakkelijk tussentijden kan timen. Ik zoek een horloge dat met 1 druk op een knop een nieuwe rondetiming start en liefst ook weergeeft wat je vorige rondetijd was wanneer je opnieuw op die knop drukt om een volgende ronde te starten.

Nu loop ik met een TomTom. Dat heeft ook wel die functionaliteit, maar het is zo gemaakt dat het quasi onbruikbaar is. Je moet iets (je hand dus) voor een sensor aan je scherm houden om een nieuwe ronde op te nemen. Als ik bezweet ben of het horloge nat is, werkt dat niet altijd goed. Soms wordt dat ook at random getriggerd door iets anders wat voor het scherm komt (bv. arm te dicht langs je lichaam houden, een mouw die het scherm afdekt, ...). Het is daarnaast ook dezelfde actie die je uitvoert om je scherm te laten oplichten. Als je in het donker loopt, kan je dus niet naar je gegevens kijken zonder een nieuwe ronde te starten. 😑
@Zane: 8-10 weken voor het specifieke training als je basis oké is, lijkt me niet verkeerd. De weken daarvoor om puur aan die basis te werken.

Het antwoord op de horlogevraag: bij Garmin kun je op twee manieren lappen. Autolap (elke x-afstand) en de lap button. De combinatie kan ook. Ik zet autolap uit en lap zelf. Je kunt ook instellen welke informatie je over elke lap wilt krijgen bij het afronden van die lap. Bij mij is dat rondetijd, en gemiddelde pace. Bij Polar ging het ongeveer op dezelfde manier, alleen minder instelbaar, met een lapbutton. Volgens mij was het ook bij beiden dat je gesproken feedback kunt instellen, waarbij Mw. Garmin luidop je laptijd afleest.
 
Kunnen compressiekousen helpen bij het voorkomen van shin splints?

Ik heb wat last aan een scheenbeen maar kan gewoon normaal lopen. Ben ook niet zeker dat het shin splints zijn.
 
Kunnen compressiekousen helpen bij het voorkomen van shin splints?

Ik heb wat last aan een scheenbeen maar kan gewoon normaal lopen. Ben ook niet zeker dat het shin splints zijn.
Ik ben geen specialist maar het kan wel helpen denk ik omdat het de doorbloeding bevordert. En laat dat net een probleem zijn met shin splints.

Je krijgt dat type blessure ook door versleten of foute (loop)schoenen. Dus ook altijd zien dat je niet te lang blijft doorlopen met versleten loopschoenen.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen compressiekousen helpen bij het voorkomen van shin splints?

Ik heb wat last aan een scheenbeen maar kan gewoon normaal lopen. Ben ook niet zeker dat het shin splints zijn.
Nee. Of mss iets in de trent van zero zero zero zero...

Met shin splints kan je meestal een eindje doorlopen. Tot het niet meer gaat.

Heb je pijn aan binnenkant of buitenkant van je been? Shin splints komen meestal voor door een zwakke voetboog, zwakke core, zwakke gluteus en te weinig flexibiliteit in adductoren. Allemaal dingen die typisch zijn voor een zittende mens. Je lost dat spijtig genoeg niet op door een sok te dragen.
 
Kunnen compressiekousen helpen bij het voorkomen van shin splints?

Ik heb wat last aan een scheenbeen maar kan gewoon normaal lopen. Ben ook niet zeker dat het shin splints zijn.
In beperkte mate helpt dat om het te voorkomen.
Het trekken van de kuitspier aan het scheenbeenvlies is dan minder.

Maar het is een lapmiddel, en je pakt daar niet de eigenlijke oorzaak mee aan.
Shin splits zijn een typische overbelastingsblessure.
 
Het gekke ervan is dat ik de laatste weken minder aan het lopen ben.

Ik heb last aan de buitenkant vanonder. Maar is het dan wel een shin splint?


1683956355835.png

Wat rust inlassen dan maar.
 
Bij mij hielpen compressiekousen of sleeves wel degelijk. Toen ik nog meer last had van shin splints, ben ik eens vertrokken zonder….man, ik was snel terug thuis 😄
 
Nee. Of mss iets in de trent van zero zero zero zero...

Met shin splints kan je meestal een eindje doorlopen. Tot het niet meer gaat.

Heb je pijn aan binnenkant of buitenkant van je been? Shin splints komen meestal voor door een zwakke voetboog, zwakke core, zwakke gluteus en te weinig flexibiliteit in adductoren. Allemaal dingen die typisch zijn voor een zittende mens. Je lost dat spijtig genoeg niet op door een sok te dragen.
Vaak ook het gevolg van kuiten die te gespannen staan.
 
Er moet nog wel een verschil gemaakt worden tussen het vermijden / voorkomen van shin splint en er reeds last hebben van.
Compressiekousen en deftige loopschoenen kunnen volgens mij wel helpen shin splints te vermijden / voorkomen.
(Van dat laatste ben ik bijna zeker, want ik heb dit tot mijn eigen schande "letterlijk" op mijzelf uitgetest :frown: En neen dat was niet slim, het resultaat was een volledig jaartje aan de kant staan met shin splints)

Voor diegenen die mij niet geloven dat ik een jaar lang pijn had en dat het zolang duurde vooraleer het genas, MrKendl zal dit nog wel herinneren vermoed ik :tongue:, dat was in het jaartal 2010-2011. Als je dit niet verzorgt en je hardnekkig blijft doorlopen tot het echt niet meer gaat, dan kan dit ontaarden in een horrorblessure

Maar eens je er al last van hebt? Ja dan helpt het volgens mij inderdaad geen reet meer. Alle ja bij mij alvast niet. Dan is het al TE laat.
Het enige dat voor mij dan nog helpt is rust.

Sinds ik die blessure gehad heb, en ik voel ook maar de minste scheet aan mijn scheenbenen, dan stop ik asap even met lopen en check ik daarna met testruns wanneer het geen pijn meer doet, vooraleer ik verder train.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan