Algemene Loopthread

Ik ga deelnemen aan de 10 miles als "plezierloper" (weddenschap met mijn zus)
Door omstandigheden wel niet meer deftig gelopen sinds januari :unsure: vorige week nog eens 5km gaan lopen en deze week wat "tempo" zitten zoeken om de 10 miles te kunnen uitlopen :p ik ga dat al een prestatie vinden. Op't gemak 14km gelopen in een tijd van 1u30min dus normaal gezien komt het wel goed...
Laat je niet vangen in het begin van de race door te snel te lopen. Zoek pas nadat je vanonder het justitiepaleis komt je verdere tempo.
Rapper doordat er eerst wind in de rug en daarna de wind op kop plus regen, ik wou er rapper van af zijn, wat een weer.
Heb deze avond ook een run gedaan van een dikke 10km in dit hondenweer. Kan er wel van genieten als het niet zo koud is als nu. Tegen de wind in beuken voelt altijd zalig aan, 'k weet niet waarom. :crazy:

Misschien slightly off-topic maar doordat ik een week niet gelopen heb moest ik mijn honger toch een beetje kunnen stillen. Wat doet een mens dan? Juist ja, Youtube video's kijken over hardlopen en trailrunning :biglaugh:. Ik kan iedereen Jeff Pelletier aanraden! Hij heeft een prachtige film over de UTMB van vorig jaar alsook een 7-daagse doorheen Georgië, en nog meer.

Laat je niet vangen in het begin van de race door te snel te lopen. Zoek pas nadat je vanonder het justitiepaleis komt je verdere tempo.

Heb deze avond ook een run gedaan van een dikke 10km in dit hondenweer. Kan er wel van genieten als het niet zo koud is als nu. Tegen de wind in beuken voelt altijd zalig aan, 'k weet niet waarom. :crazy:

Misschien slightly off-topic maar doordat ik een week niet gelopen heb moest ik mijn honger toch een beetje kunnen stillen. Wat doet een mens dan? Juist ja, Youtube video's kijken over hardlopen en trailrunning :biglaugh:. Ik kan iedereen Jeff Pelletier aanraden! Hij heeft een prachtige film over de UTMB van vorig jaar alsook een 7-daagse doorheen Georgië, en nog meer.
Da's pas na 7km. Is toch veel te laat in een race van amper 16km?

idd. Maar wat is te snel beginnen natuurlijk? Als je een doeltempo hebt is het toch redelijk duidelijk. De eerste km is opwarming maar na 2 à 3 km moet je toch naar je doeltempo gaan zou ik denken.

Ik probeer altijd voor een negative split te gaan.
Kan je prima instellen met garmin horloges hoe je tempo veranderd naarmate de km's vorderen.

idd. Maar wat is te snel beginnen natuurlijk? Als je een doeltempo hebt is het toch redelijk duidelijk. De eerste km is opwarming maar na 2 à 3 km moet je toch naar je doeltempo gaan zou ik denken.

Ik probeer altijd voor een negative split te gaan.
Kan je prima instellen met garmin horloges hoe je tempo veranderd naarmate de km's vorderen.
Ligt eraan hoe snel je start.
Maar als je start aan bijna je normale wedstrijdtempo dan zal het eerder een positieve split worden.

Je kan trouwens wel nog veel goedmaken na 7km in een 10miles hoor. Net zoals je ook immens veel kan verliezen.

Dat is waar, maar ik heb dit gezegd met voornamelijk de hoogtemeters in gedachte vanaf het Mediahuis tot na het justitiepaleis en in functie van het feit dat zijn doel het uitlopen van de race is. Als je een bepaalde tijd wilt neerzetten is dit minder/niet van toepassing.

Ik heb woensdag 13km gelopen en dat ging zonder al te veel problemen. Ook eindelijk geen last meer aan de linkerzijde van de rug.

Het was mijn rustweek dus sindsdien heb ik niet meer gelopen. In de plaats daarvan heb ik gisteren bijna 2 uur lang op een rustig tempo gewandeld. (ondanks wat regen) - Waarvan 1 uur opgemeten met mijn horloge.

Na die twee uur, ga ik even op ne stoel zitten om uit te rusten. Ineens pijn aan de hele rechterkant van mijn rug (nochtans was mijn rugblessure de "linkerzijde"). Echt zo'n stevige pijnscheuten, het was echt voor in mijn broek te plassen. Ik heb zelden zoveel pijn gehad. Niet normaal. :frown:
Vandaag is het wel weer veel beter, maar ja ik heb 'niks' speciaal gedaan.

In eerste instantie is het erg vreemd dat de rugzijde die niet geblesseerd was, nu plots de rugzijde is die problemen heeft?
Of is dit eerder doordat ik onbewust om de linkerzijde te onlasten, een maand lang te veel druk gezet heb langs rechts? Zucht.

Je kan moeilijk zeggen dat ik mij geforceerd heb, gisteren, want zoals gezegd: het was helemaal NIET lopen, maar aan een slakkengangetje gewoon wandelen en mijn conditie is goed.

Ondertussen dus voor de 3de keer naar de arts geweest, nu een andere dan de vorige 2x [ik wilde een andere mening verkrijgen], maar weer hetzelfde antwoord: Stoppen met bewegen? Neen Makila, dat is net het slechtste dat je kan doen, dan duurt het nog langer voor het geneest. Het zijn (opnieuw) uw steunspieren -ditmaal aan de rechterkant- die last geven. Maar goed nieuws: Het ziet er niet dik uit en als ik in uw dossier kan zien, de vorige keer was het wel opgezwollen langs links , dus dit gaat sneller genezen!

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar heb eigenlijk nog weinig zin om nu zelfs nog maar te wandelen, laat staan te lopen. Volgens de artsen moet ik dat echter wel gewoon doen, maar echt .. ik heb er geen fucking zin meer in.

Ik begin dit nu wel hardstikke beu te worden. Ik heb heel de maand maart pijn gehad aan de linkerzijde van de rug, en nu is de rechtzijde om zeep. :frown:

Laatst bewerkt:
Dit weekend weinig tijd om te lopen. Familieweekend met de schoonfamilie. Maar ze wilden voor de fun een 5km loopje doen. Eigenlijk zalig goed geamuseerd en gelachen. Was misschien nie productief maar kan eens goed doen.

Vandaag toch maar weer gelopen op doktersorders.

Ik ben heel traag gestart, om de spieren los te maken aan de rechterzijde, en halverwege eens ze los zaten, dan stilletjes aan doorgetrokken.
Ik ben gestart aan 6:12 en geëindigd aan 5:20/km. 10,1km aan 5:38/km gemiddeld. Wat zowat mijn gemiddeld basistempo is.
(Meestal is dat tussen 5:35 en 5:45).

Fysiek was ik alles behalve kapot, toen ik stopte met lopen voelde ik mij zo fris als een hoen (tijdens het lopen het omgekeerde), maar ik kan momenteel dus gewoon niet diep gaan.

En dat raadt de arts ook af, ik moet blijven lopen maar wel rustig aan ..

Laatst bewerkt:
Hier ook nog eens een poging gedaan op aanraden van kine. Maar na 1km terug last van pees aan de hiel (hielspoor) en voelde ik de onderrug verkrampen. Rechterbeen is ok. Braaf mijn oefeningen aant doen en wekelijks kine.

Denk dat ik dit jaar niet meer moet lopen. Voor volgend jaar wil ik nog geen conclusies trekken.
Veiligheidschoenen opt werk zijn ook pijnlijk, dus mogelijks daar ook een medeoorzaak.

Voor mij was het vanmorgen simulatieloop voor Rotterdam. Bij Trenara is dat een training waarin je na een intensieve trainingsperiode (320+ kilometer in maart op de teller) een halve marathon aan marathon pace loopt. Met 3K aan warmup en 2K cooldown. Altijd wat stress daarvoor, want als die niet goed loopt kruipt dat in het hoofd natuurlijk.

Maar amai, wat een toploop en hoeveel vertrouwen heb ik getankt vandaag!

De warmup traag gedaan zoals voorgeschreven. Versnellen naar marathontempo ging heel gemakkelijk, ik probeerde niet te snel te gaan, 5:40 target en ik draaide heel comfortabel rond de 5:35 aan een hartslag die continu laag in zone 3 zat.

De laatste 7K van de HM draaide ik op in tegenwind, maar het tempo bleef stabiel zonder moeite en de hartslag steeg maar een tweetal slagen.

Laatste kilometer versneld naar 5:25 en daarna besloten om de cooldown ook gewoon door te lopen, met een allerlaatste kilometer aan 5:15 (efkes stevig doorgegeven op een brug omhoog en daarna uitgelopen). Uiteindelijk uitgekomen op 5:40 gemiddeld over de volledige 26.1K, inclusief de trage warmup die aan 6:30 was.

Er zat dus heel veel meer in de tank vandaag, op gevoel had ik die 5:40 nog lang aangekund, want op geen enkel moment heb ik gevoeld alsof het lastig werd of ik echt moest steken. Altijd heel comfortabel gelopen, voelde eerder aan als een duurloop dan als een race simulatie.

Beste van al, deze sim was gemakkelijker/beter dan die die ik vorig jaar voor Gent liep en die eigenlijk maar 4s/km sneller was gemiddeld (maar toen ook duidelijk hoger zat qua hartslag). Die hartslag die zo stabiel blijft vind ik ook wel zalig.

Missie dus geslaagd. Tempo in Rotterdam wordt 5:40 om te starten, en dat zou ik heel lang moeten kunnen volhouden. Ik denk nog steeds niet aan de 4u, dat is voor het najaar, maar wel meer vertrouwen in mijn uithoudingsvermogen dan ooit.

Screenshot_2023-04-02-10-14-03-10_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e7.jpg

Laatst bewerkt:
Heb ook veel vertrouwen voor mijn vooropgestelde sub 3u binnen 14 dagen.

De afgelopen 2 weken een kleine 200km op de teller en dat telkens in winderige omstandigheden.
Ik ga ook slim zijn deze keer en gewoon de pace groep volgen.
Iets wat ik bij de vorige 3 marathons niet deed.

Ik ga ook slim zijn deze keer en gewoon de pace groep volgen.
Iets wat ik bij de vorige 3 marathons niet deed.

Ik heb dat de vorige keren ook niet gedaan en deze keer heb ik me dat ook voorgenomen. Liever dit keer comfortabel starten in de groep, als er overschot is na 30K zien we dat wel.
Pacers van 4u zouden toch 5:40 moeten lopen dus dat is bal op mijn starttempo.

Run van 19k gedaan met 5:02/km. Tevens PR op de 10 mile met 1:19:42. Het heeft me wel wat extra krachten gekost met de wind, pff..

Toen ik een achttal weken geleden begon met trainen voor de 10 Miles droomde ik van een 1u15 eindtijd maar ik wist toen al dat dit vrij pittig ging zijn en dat het realistischer is om sub 1u20 te finishen. Ik denk dat het bij deze bevestigd is. Hoe dan ook, ik ben blij met deze run. Mooi op schema dus. :)

Wie nog graag aan de 10 miles zou willen meedoen. Ik heb 2 codes tot gratis deelname. Was zelf al ingeschreven. Dus ze mogen beide weg voor ±20 euro. (normale prijs 32 euro)

Jim Walmsley loopt volgens Strava al een aantal dagen in Vlaanderen/Gent rond. Toch een van de meer multigetalenteerde lopers die er zijn, heeft zich ooit geplaatst voor de US marathon trials door een halve marathon in onder 1h04 te lopen, maar is eveneens al een paar keer top 5 geweest op de UTMB.

Man man. Mijn conditie is precies nu al aan het ontploffen. Dag na de race sim van 26K, vandaag 10K met tempoblokken die ik met sprekend gemak en lagere hartslag dan ooit afwerk.

Mocht ik mogen losgaan vandaag denk ik dat ik PR loop op 5K en 10K...

Ik vandaag net het omgekeerd.
Traag tempo gelopen (6:30) maar ik zero energy na 3 km..
Steeds weer heb ik zoveel last met trage loopjes.

Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat ik eenvoudiger op suikers/koolhydraten sport dan op vetten. Mijn lichaam kan dat precies ook niet..

Ik heb vorige week ook bloed laten trekken en mijn LDL cholesterol ligt hoger dan 1,5 jaar terug terwijl ik héél sportief bezig ben.
Waardes liggen trouwens ver boven de "normale "waarden (150 mg/dl)

Ingeschreven voor marathon van Parijs volgend jaar :biglaugh:
Zal ook met Trenara terug zijn dat ik zal trainen.

Nu nog een halve marathon zoeken voor oktober (Brugge, Antwerpen of Eindhoven denk ik)
En nog ergens een snelle 10km half december inplannen.

Erna opbouwen terug naar Parijs dan.

Terug
Bovenaan