Algemene Loopthread

Bon, voor de zoveelste keer nog eens aan het kijken naar zo'n Stryd.
Hoe meer ik erover lees en zie, hoe meer ik geïnteresseerd ben. Deels om power echt te gebruiken in trainingen (en misschien vooral wedstrijden), maar misschien vooral voor de extra data. Natuurlijk besef ik dat het enorme overkill is voor mijn niveau, het is niet meer dan een gadget, een folieke.

Maar ik vraag me af in hoeverre het combineerbaar is met 1. mijn andere schema's en 2. het gepolariseerde trainen. Als ik merk dat bijvoorbeeld Trenara-trainingen de powermeter onbruikbaar maken, ga ik toch echt moeten kiezen voor 1 van de 2. En ik weet niet of ik dan al durf te springen naar 100% powertraining. Daarvoor ben ik dus te bang van 2: gaat het dan quasi automatisch naar de typisch Amerikaanse schema's van HIIT ipv gepolariseerd?

Voorlopig denk ik dat ik 'm zou kunnen gebruiken in combinatie met en ter ondersteuning van mijn huidige schema's. Het enige nadeel zijn die benchmark runs, die toch wel belangrijk blijken.

En daarom dus de twijfel die ineens sterker wordt. Ik dacht: Leuk cadeautje voor mezelf als ik rond de 1:22 kan blijven voor de 10M. Maar eigenlijk is dat niet slim, hè :D Eigenlijk zou ik best m'n 10M er al mee lopen, als ik het toch ga doen, zeker?
 
Bon, voor de zoveelste keer nog eens aan het kijken naar zo'n Stryd.
Hoe meer ik erover lees en zie, hoe meer ik geïnteresseerd ben. Deels om power echt te gebruiken in trainingen (en misschien vooral wedstrijden), maar misschien vooral voor de extra data. Natuurlijk besef ik dat het enorme overkill is voor mijn niveau, het is niet meer dan een gadget, een folieke.

Maar ik vraag me af in hoeverre het combineerbaar is met 1. mijn andere schema's en 2. het gepolariseerde trainen. Als ik merk dat bijvoorbeeld Trenara-trainingen de powermeter onbruikbaar maken, ga ik toch echt moeten kiezen voor 1 van de 2. En ik weet niet of ik dan al durf te springen naar 100% powertraining. Daarvoor ben ik dus te bang van 2: gaat het dan quasi automatisch naar de typisch Amerikaanse schema's van HIIT ipv gepolariseerd?

Voorlopig denk ik dat ik 'm zou kunnen gebruiken in combinatie met en ter ondersteuning van mijn huidige schema's. Het enige nadeel zijn die benchmark runs, die toch wel belangrijk blijken.

En daarom dus de twijfel die ineens sterker wordt. Ik dacht: Leuk cadeautje voor mezelf als ik rond de 1:22 kan blijven voor de 10M. Maar eigenlijk is dat niet slim, hè :D Eigenlijk zou ik best m'n 10M er al mee lopen, als ik het toch ga doen, zeker?
Ik heb een tijdje met Stryd getraind en kan het wel aanraden maar dan kies je wel om continu op power te trainen.

Gepolariseerde trainingsschemas met Stryd is geen probleem, lijkt mij tegenwoordig toch wel de standaard bij de meeste schemas. Net als bij hartslagen wordt uw wattage in zones opgedeeld op basis van jouw critical power. Belangrijk daarbij is dat je maandelijkse maximale testen doet om je critical power up to date te houden. Dat betekent dat je 1x per maand een maximale inspanning moet doen van 10sec, 1min, 5min en 20minuten. Alles staat of valt met de Critical Power, als deze niet accuraat is, dan zullen jouw power zones ook niet accuraat zijn.

Weet wel dat je naast jouw stryd ook nog een abonnement moet hebben om alle features (oa stryd trainingsplannen)te enablen van de stryd app. Je hoeft dat abonnement niet te pakken. Je kan ook een powerschema kopen van Steve Palladino of 80/20 endurance en deze trainingsplannen importeren in de stryd app. In de trainingsplannen Van Steve Palladino zijn de maandelijkse testen een onderdeel van het schema. Bij 80/20 endurance is dat niet zo. Dus hou er rekening mee dat de aankoop van Stryd hardware niet de enige kost is.
 
Bon, voor de zoveelste keer nog eens aan het kijken naar zo'n Stryd.
Hoe meer ik erover lees en zie, hoe meer ik geïnteresseerd ben. Deels om power echt te gebruiken in trainingen (en misschien vooral wedstrijden), maar misschien vooral voor de extra data. Natuurlijk besef ik dat het enorme overkill is voor mijn niveau, het is niet meer dan een gadget, een folieke.

Maar ik vraag me af in hoeverre het combineerbaar is met 1. mijn andere schema's en 2. het gepolariseerde trainen. Als ik merk dat bijvoorbeeld Trenara-trainingen de powermeter onbruikbaar maken, ga ik toch echt moeten kiezen voor 1 van de 2. En ik weet niet of ik dan al durf te springen naar 100% powertraining. Daarvoor ben ik dus te bang van 2: gaat het dan quasi automatisch naar de typisch Amerikaanse schema's van HIIT ipv gepolariseerd?

Voorlopig denk ik dat ik 'm zou kunnen gebruiken in combinatie met en ter ondersteuning van mijn huidige schema's. Het enige nadeel zijn die benchmark runs, die toch wel belangrijk blijken.

En daarom dus de twijfel die ineens sterker wordt. Ik dacht: Leuk cadeautje voor mezelf als ik rond de 1:22 kan blijven voor de 10M. Maar eigenlijk is dat niet slim, hè :D Eigenlijk zou ik best m'n 10M er al mee lopen, als ik het toch ga doen, zeker?
De Loser gaat vliegen in Antwerpen, eerst deskundig het parkoers geanalyseerd, dan hightech folieke als stryd (nooit van gehoord overigens) wat is het volgende: bakpoeder van Maurten? ;)

Hier gisteren tijdens het lopen nog eens gevallen, dat was al lang geleden en ipv de boomwortel was het deze keer gewoon gestruikel over het zebrapad in het rivierenhof.. Straks nog eens een intervaltraining, in het zonnetje!
 
De Loser gaat vliegen in Antwerpen, eerst deskundig het parkoers geanalyseerd, dan hightech folieke als stryd (nooit van gehoord overigens) wat is het volgende: bakpoeder van Maurten? ;)

Hier gisteren tijdens het lopen nog eens gevallen, dat was al lang geleden en ipv de boomwortel was het deze keer gewoon gestruikel over het zebrapad in het rivierenhof.. Straks nog eens een intervaltraining, in het zonnetje!
Ik loop al met gelletjes van Maurten :p Gewoon omdat ik die verteer zonder problemen, en omdat ze mijn Maxims niet meer hebben in de AH :D Maar het bakpoeder is nog wel andere koek. Wel heel interessante podcast over gehoord nog maar pas, toevallig. Naar het schijnt ga je er gigantisch van boeren ook!

 
Ik loop al met gelletjes van Maurten :p Gewoon omdat ik die verteer zonder problemen, en omdat ze mijn Maxims niet meer hebben in de AH :D Maar het bakpoeder is nog wel andere koek. Wel heel interessante podcast over gehoord nog maar pas, toevallig. Naar het schijnt ga je er gigantisch van boeren ook!


Interessante podcasts?
En accurate info? :)
 
Interessante podcasts?
En accurate info? :)
Ik snap de vraag niet helemaal, maar ik vind die Slimmer Presteren inderdaad wel een heel interessante podcast. Dat is van een wetenschapsjournalist samen met een recreant. Zo worden best (soms héél 😅 ) technische dingen bevattelijk uitgelegd. Er zijn er andere soortgelijke, maar ik vond het wel heel goeie informatie, ja.
 
Ik heb een beter voorstel, de organisatie van de 10 Miles contacteren en vragen om dat niet meer zo dicht tegen Pasen te organiseren. Hoe moet ik nu in hemelsnaam mijn loopverslaving combineren met mijn paaseiverslaving? Kzou beter toch een kilo of twee lichter willen staan maja, probeer dat maar eens hé in deze periode van het jaar.. :biglaugh:
 
Ik snap de vraag niet helemaal, maar ik vind die Slimmer Presteren inderdaad wel een heel interessante podcast. Dat is van een wetenschapsjournalist samen met een recreant. Zo worden best (soms héél 😅 ) technische dingen bevattelijk uitgelegd. Er zijn er andere soortgelijke, maar ik vond het wel heel goeie informatie, ja.
Ja ik bedoelde of het onderbouwde informatie is, maar als het een wetenschapsjournalist is zal die wel het nodige onderzoek doen naar verschillende studies en de juiste conclusies maken.

Ga die eens beluisteren dan :)
 
Wat is lopen toch een ongelofelijk gezonde sport. De helft van de berichten gaat hier over kinés en blessures :censored:
Matig sporten is gezond. Te veel sporten is dat nooit he.

Ik heb jaren amper blessures gehad, nu 3 achter elkaar (en alle 3 niet eens loopgerelateerd) en ineens is lopen een ongelofelijk ongezonde sport met de helft van de berichten over kinés en blessures. :tongue:
+ als iemand over blessures post, dan weet je: Dan gaan alle lopers hier die nu een blessure hebben dit ook posten. Zo gaat dat nu eenmaal.

Misschien moet je eens door alle 419 pagina's gaan ipv pas dit te posten wanneer er toevallig net een 'piek' is in blessures? :support:
Ik vind uw zin dus een beetje kort door de bocht.
 
Matig sporten is gezond. Te veel sporten is dat nooit he.

Ik heb jaren amper blessures gehad, nu 3 achter elkaar (en alle 3 niet eens loopgerelateerd) en ineens is lopen een ongelofelijk ongezonde sport met de helft van de berichten over kinés en blessures. :tongue:
+ als iemand over blessures post, dan weet je: Dan gaan alle lopers hier die nu een blessure hebben dit ook posten. Zo gaat dat nu eenmaal.

Misschien moet je eens door alle 419 pagina's gaan ipv pas dit te posten wanneer er toevallig net een 'piek' is in blessures? :support:
Ik vind uw zin dus een beetje kort door de bocht.
Je zit hier maandelijks hele epistels te schrijven over u falende gezondheid en kwaaltjes. En nu zeg je dat je jaren niet gebleseerd bent. Een beetje serieus blijven he.
Daarna rustig uitgelopen en 15,1km gelopen in 1:25. (5:37 gemiddeld).

Ik ben nu echt wel vermoeid. 40+km week, rug nog niet 100% wat toch energie koste. Hopelijk blijf ik nu blessurevrij zodat ik eindelijk even op die 40km per week kan blijven. Volgende week ga ik wel maar 2x lopen. Ik heb een rustweek nodig.
 
Je zit hier maandelijks sinds januari hele epistels te schrijven over u falende gezondheid en kwaaltjes. En nu zeg je dat je jaren niet gebleseerd bent geweest.
Fixed.
De falende gezondheidsproblemen die ik gehad heb zijn grotendeels :offtopic: De meeste van die zaken hebben niks met lopen te maken en waren / zijn helemaal geen (loop)blessures.
 
Laatst bewerkt:
Lopen is een hoge impact sport, dat gaat niemand ontkennen en het is inderdaad één van de sporten met de meeste blessures, maar veel werk je ook zelf in de hand. Luisteren naar je lichaam, degelijke schoenen en de nodige opwarming kunnen veel leed voorkomen.

Desondanks het hogere risico zal ik liever blijven hardlopen en misschien een pijntje in de knie oplopen dan te gaan voetballen en een Witselleke ontvangen op mijn scheenbeen van een gefrustreerde tegenspeler.
 
Trenara gaat krachttraining in de app introduceren. Geen excuses meer om core stability en dergelijke te mijden.

 
Desondanks het hogere risico zal ik liever blijven hardlopen en misschien een pijntje in de knie oplopen dan te gaan voetballen en een Witselleke ontvangen op mijn scheenbeen van een gefrustreerde tegenspeler.

Je hebt ook sporten die niet voetbal of lopen zijn :P
En voetbal is in feite een spel.
 
Matig sporten is gezond. Te veel sporten is dat nooit he.

Ik heb jaren amper blessures gehad, nu 3 achter elkaar (en alle 3 niet eens loopgerelateerd) en ineens is lopen een ongelofelijk ongezonde sport met de helft van de berichten over kinés en blessures. :tongue:
+ als iemand over blessures post, dan weet je: Dan gaan alle lopers hier die nu een blessure hebben dit ook posten. Zo gaat dat nu eenmaal.

Misschien moet je eens door alle 419 pagina's gaan ipv pas dit te posten wanneer er toevallig net een 'piek' is in blessures? :support:
Ik vind uw zin dus een beetje kort door de bocht.
Hm... deels mee eens maar :) Maar ik denk dat je het ook zo bedoelt. Té veel sporten is nooit gezond, dat klopt.
Maar dat wil niet zeggen dat marathons lopen nooit gezond is, of ultralopen, of een loopstreak opbouwen. Zodra je de grens gaat opzoeken van wat je nog kunt, om die telkens te verleggen en telkens weer beter te worden, is het logisch dat je tegen een overbelasting aanloopt, of tegen een andere limiet van je lichaam.

"Mijn lichaam is niet gemaakt om te lopen" is iets wat je heel veel vaker hoort dan at het eigenlijk klopt. Niet gemaakt om "ineens" maandenlang tegen de overbelasting aan te gaan zitten schurken, dat geloof ik graag. En dat is dan weer omdat lopen zo toegankelijk lijkt.

Ik heb een tijdje met Stryd getraind en kan het wel aanraden maar dan kies je wel om continu op power te trainen.

Gepolariseerde trainingsschemas met Stryd is geen probleem, lijkt mij tegenwoordig toch wel de standaard bij de meeste schemas. Net als bij hartslagen wordt uw wattage in zones opgedeeld op basis van jouw critical power. Belangrijk daarbij is dat je maandelijkse maximale testen doet om je critical power up to date te houden. Dat betekent dat je 1x per maand een maximale inspanning moet doen van 10sec, 1min, 5min en 20minuten. Alles staat of valt met de Critical Power, als deze niet accuraat is, dan zullen jouw power zones ook niet accuraat zijn.

Weet wel dat je naast jouw stryd ook nog een abonnement moet hebben om alle features (oa stryd trainingsplannen)te enablen van de stryd app. Je hoeft dat abonnement niet te pakken. Je kan ook een powerschema kopen van Steve Palladino of 80/20 endurance en deze trainingsplannen importeren in de stryd app. In de trainingsplannen Van Steve Palladino zijn de maandelijkse testen een onderdeel van het schema. Bij 80/20 endurance is dat niet zo. Dus hou er rekening mee dat de aankoop van Stryd hardware niet de enige kost is.
Mijn vrees voor de gepolariseerde schema's is vooral omdat je toch Amerikaanse schema's kunt kopen, die precies nog altijd kijken naar hoge intensiteit als ideaalbeeld. Maar daarin kan ik helemaal mis zijn. 80/20 endurance klinkt al als iets anders idd :D

Wel nog één vraagje, als ik mag :) Je zegt dat je 1x per maand een maximale inspanningstest moet doen van 10sec, 1min, 5min en 20min. Nu, als ik naar mijn huidige trainingen kijk, zitten die eerste drie misschien organisch wel in een maand, bij intervaltrainingen. In het "slechtste" geval kun je de eerste van je intervallen voluit doen bij een 4x1km. Of werkt het zo niet? Ik moet wel zeggen dat ik elke maand een kalibratie van 20min pittig vind... Da's elke maand een aanval op je 5km-pr :o
 
nog een weekje te gaan voor de start van de backyard
Spanning begint te komen, alles beginnen klaar zetten.

Er komt wat volk de zondag middag kijken, als ik nog loop. Misschien motiveert het me wel om door te doen ;)
Geen idee wat ik er eigenlijk van moet verwachten, ik wil wel graag m'n afstandsrecord verbreken, maar vanaf dan is de sky de limit!
 
nog een weekje te gaan voor de start van de backyard
Spanning begint te komen, alles beginnen klaar zetten.

Er komt wat volk de zondag middag kijken, als ik nog loop. Misschien motiveert het me wel om door te doen ;)
Geen idee wat ik er eigenlijk van moet verwachten, ik wil wel graag m'n afstandsrecord verbreken, maar vanaf dan is de sky de limit!
Het is in Kasterlee te doen, zie ik.
Dus 15/4 om 10u 's morgens is het de aftrap. Elk uur 6,7 km afleggen. Waar denk je dat je nog aan het lopen moet zijn om je afstandsrecord te verbreken? Ik vind het moeilijk om zoiets bevattelijk te krijgen :D Ik ben ondertussen al minstens 1x gaan slapen terwijl jij dan nog bezig bent :D Heb je ook zo'n schema gemaakt zoals ik weleens hoor, van wat je wanneer moet doen: eten, slapen, muziek opladen...

Langs de andere kant, als je niet het rondje maakt, maar gewoon rechtdoor, kun je misschien nog de marathon van Rotterdam meepakken!
 
Het is in Kasterlee te doen, zie ik.
Dus 15/4 om 10u 's morgens is het de aftrap. Elk uur 6,7 km afleggen. Waar denk je dat je nog aan het lopen moet zijn om je afstandsrecord te verbreken? Ik vind het moeilijk om zoiets bevattelijk te krijgen :D Ik ben ondertussen al minstens 1x gaan slapen terwijl jij dan nog bezig bent :D Heb je ook zo'n schema gemaakt zoals ik weleens hoor, van wat je wanneer moet doen: eten, slapen, muziek opladen...

Langs de andere kant, als je niet het rondje maakt, maar gewoon rechtdoor, kun je misschien nog de marathon van Rotterdam meepakken!

Yep inderdaad. M'n afstands record is 100km, dus 15uur. Dat zal dus 's nachts om 1u vallen.
Dan komen de moeilijkste uren. Ik wil zo graag de nacht door komen en dan kan alles. Ben wel bereid diep te gaan, maar hoelang het dan wordt geen idee.

Ik heb het schema van Merijn gekregen (van de 2021 Big Dogs Backyard) en die zijn planning ging tot 800 km :)
En met de namen die zich ingeschreven hebben, heb ik geen schrik dat ik niet tot m'n uiterste kan gaan ;)
Wordt ook wel leuk met al dat bekend volk, die kunnen me misschien ook nog een paar extra ronden laten meesleuren.
 
Terug
Bovenaan