Algemene Loopthread

Nu ook niet overdrijven eh :p
De groep van te recreanten is groter dan je denkt.
https://results.sporthive.com/events/6532251365773318656/races/460933
Wel wat 40+ers die toch onder de 1u40 lopen.
Talent en genetische aanleg doen toch ook wel veel. ;)

Heel vroeger dacht ik: Als ik maar hard genoeg train dan kan in met beste vriend, Piet volgen op de HM.
Pïet liep mij er meteen af en ik zag hem nooit meer terug.

Bleek dat hij gemiddeld 20km/week te trainen en ik 60 km. Maar die noeste arbeid hielp gene zak tov zijn prestaties.
 
Het moet zijn maar wat is dan een recreant? ik zie mezelf zo'n tijd niet halen. Toch niet in afzienbare tijd.
Toen ik mijn eerste HM liep, net buiten de 2u dacht ik ook dat ik nooit onder 1u45 ging lopen. Pas toen ik 1u44 liep op een HM training met heuvels, kreeg ik vooruitzicht naar meer. :laugh:
In september proberen in Antwerpen onder de 1u35 te gaan op de HM.
Maar eerst de 10 miles onder 1u10 en de 25k Great Breweries in 2u of minder.
 
Talent en genetische aanleg doen toch ook wel veel. ;)

Heel vroeger dacht ik: Als ik maar hard genoeg train dan kan in met beste vriend, Piet volgen op de HM.
Pïet liep mij er meteen af en ik zag hem nooit meer terug.

Bleek dat hij gemiddeld 20km/week te trainen en ik 60 km. Maar die noeste arbeid hielp gene zak tov zijn prestaties.

Het moet zijn maar wat is dan een recreant? ik zie mezelf zo'n tijd niet halen. Toch niet in afzienbare tijd.
Talent is zeker een factor die meespeelt. Maar net zozeer hoeveel je er voor over hebt.
Het niveau dat iedereen bereikt zonder “veel” moeite te doen is verschillend. Maar vanaf een bepaald niveau moet je echt uw leven aanpassen om nog te verbeteren.

Denk maar aan voeding dat je moet optimaliseren, de balans rust en training onder controle houden, u meer pushen tijdens training, steeds maar weer dat lichaam prikkelen, dat lopen aanvullen met andere sporten die minder belastend zijn, core stability, mobility en kracht gewoon inherent deel laten uitmaken van uw werkschema en gewoon algeheel er meer tijd voor insteken.

Er is al veel vooruitgang te boeken met iets gerichter, consequenter te trainen en gewicht te verliezen. Nog maar simpel 10kg verliezen is al een immens vershil en zal u vleugels geven.
Veel lopen en dan nog altijd aan de zwaardere kant zijn heb je uiteindelijk zelf in de hand.


Niks komt uiteindelijk voor niks.
Maar tussen een recreant die probeert om op zijn voeding te letten, consequent probeert te trainen en die enig belang hecht aan zijn lichaam en een professioneel atleet is wel nog een groot verschil.
Mensen zijn daar soms verward over. Waarom eet je niet die portie friet of waarom drink je niet die 2de duvel, je bent toch geen prof?
Je mag toch ook nog plezier hebben van het leven, genieten van het leven.
Ja ik geniet van een halve marathon te kunnen lopen onder de 1u40 en dat de dokter niet komt zeggen dat ik overgewicht heb en mijn cholesterol in de risicozone zit.

En een halve marathon in 1u40 is voor iedereen haalbaar. Maar sommige zullen er iets meer voor moeten doen dan andere.
Als ik vraag wie doet er allemaal voor hij gaat lopen activatieoefeningen en na het lopen een routine voor wat stabiliteit. Het merendeel gaat zeggen dat ze dat niet doen.
Dan heb je ineens uw antwoord waar er al kan verbeterd worden. Dat is iets simpel maar als je dat consequent doet gedurende een half jaar ga je daar de vruchten van plukken. Dat kost een half uurtje meer tijd.
 
Laatst bewerkt:
En een halve marathon in 1u30 is voor iedereen haalbaar. Maar sommige zullen er iets meer voor moeten doen dan andere.
Ik vind dat toch een gewaagde uitspraak. 1u30 is toch geen evidentie om zomaar eventjes te verkondigen dat 100% van elke gezonde kerel, dat ooit kan lopen als hij maar voldoende zijn best doet. Dat is 4min15sec/km.

Mijn PR op 5km is 4:11/km gemiddeld toen ik 42 was. Ik weet niet hoe hard je achteruit gaat qua leeftijd maar dat is echt niet zo veel.
En dat tempo was toch heel snel sprinten voor mij hoor. Ik was vroeger in het middelbaar, ook altijd laatste of voorlaatste van de klas in het lopen. Maar goed ..


Ik betwijfel of ik 1u30 ooit had kunnen lopen.

Maar goed maak er dan 1u35min van, het maakt nu allemaal niet zoveel uit hé. :tongue: Ik begrijp je punt. Op een bepaald moment ga je -talent of niet- gewoon hard moeten werken om nog beter en sneller te worden. Dat is een feit.
 
Neen toch? :tongue: Mijn PR dateert uit 2017 en is 1u39min27sec - dus zoveel scheelt het nu ook weer niet hoor, minder dan 1 minuut van de minister zijn PR! :D

Dus die tijd zit er wel in (nu nog steeds), mits voldoende hard te trainen, maar je moet er wel de TIJD voor hebben.
Ik moet ook nog gaan werken hé :tongue:

Maar inderdaad wel een goeie prestatie van onze minister. Ik zou het inderdaad lastig hebben met die tijd, maar dat is wel mogelijk voor mij.
Bewijzen! 😀
 
Ik vind dat toch een gewaagde uitspraak. 1u30 is toch geen evidentie om zomaar eventjes te verkondigen dat 100% van elke gezonde kerel, dat ooit kan lopen als hij maar voldoende zijn best doet. Dat is 4min15sec/km.

Mijn PR op 5km is 4:11/km gemiddeld toen ik 42 was. Ik weet niet hoe hard je achteruit gaat qua leeftijd maar dat is echt niet zo veel.
En dat tempo was toch heel snel sprinten voor mij hoor. Ik was vroeger in het middelbaar, ook altijd laatste of voorlaatste van de klas in het lopen. Maar goed ..


Ik betwijfel of ik 1u30 ooit had kunnen lopen.

Maar goed maak er dan 1u35min van, het maakt nu allemaal niet zoveel uit hé. :tongue: Ik begrijp je punt. Op een bepaald moment ga je -talent of niet- gewoon hard moeten werken om nog beter en sneller te worden. Dat is een feit.
Ik bedoelde eigenlijk 1u40, heb het aangepast :P

Maar langs de andere kant heb je ooit in het algemeen wat oefeningen gedaan voor, na of los van het lopen? Kracht, stabiliteit of core bedoel ik dan.
Heb je ooit getracht te gaan letten op uw voeding en getracht om uw gewicht naar een waarde die overeenstemt met een bmi van 20-21 te brengen?

Een deel van de mensen vergooien gewoon hun tijd door niet optimaal te trainen of van blessure naar blessure te trainen. Zonder de reden van die blessure aan te pakken.
 
Ik bedoelde eigenlijk 1u40, heb het aangepast :p

Maar langs de andere kant heb je ooit in het algemeen wat oefeningen gedaan voor, na of los van het lopen? Kracht, stabiliteit of core bedoel ik dan.
Heb je ooit getracht te gaan letten op uw voeding en getracht om uw gewicht naar een waarde die overeenstemt met een bmi van 20-21 te brengen?
In 2017 was het antwoord ja. Toen was mijn BMI 22 (nog geen 21). Ik heb dat even geprobeerd maar onder de 76kg voelde ik mij toch iets minder. En toen heb ik inderdaad ook extra oefeningen gedaan en op mijn eten gelet.

Of hoe denk je dat ik mijn PR op 1 jaar tijd van 3u51 naar 3u37 (na correctie 3u34) heb gebracht op de marathon?
Dat is dus maar liefst 17 minuten sneller, dat gaat niet zomaar hé ;)

Dat jaar had ik zeker onder Weyts zijn tijd gedoken had ik mij op de HM geconcentreerd. Die 1u39 was toen tijdens een tempotraining, niet tijdens een wedstrijd.
 
Volgende week toch eens terug langs de winkel met mijn nieuwe loopschoenen.
Voel er mij nog altijd niet 100% condifent mee, wat mentaal altijd een strijd is.
Shin splints een of twee weken nadat ik ze had, heeft natuurlijk ook niet geholpen.

Ook als ik mijn schoenen uitdoe, zie ik bij de linkerschoen alsof ik naar binnen kantel met mijn enkel.
Bij de analyse nochtans een perfecte scan.

Saucony triumph iso 3 versus Saucony triump 20.
Ivm bovenstaande. Kent er iemand een site waar je verschillende specs van loopschoenen kan opzoeken? Zou eens willen weten welke schoenen het best aansluiten bij mijn vorige schoenen. Op Runrepeat kan ik precies enkel filteren op drop 5-8mm.

Hierbij nog even een foto van de nieuwe. Die linkerkant is echt niet normaal.

 
Ivm bovenstaande. Kent er iemand een site waar je verschillende specs van loopschoenen kan opzoeken? Zou eens willen weten welke schoenen het best aansluiten bij mijn vorige schoenen. Op Runrepeat kan ik precies enkel filteren op drop 5-8mm.

Hierbij nog even een foto van de nieuwe. Die linkerkant is echt niet normaal.


Ik heb niet direct weet van zo'n sites, maar zou het geen idee zijn dat je eens een second opinion gaat vragen bij bvb Runner's Lab?
 
Mij zojuist ingeschreven voor de 10km van Mechelen komende zondag (georganiseerd door Atletiekclub in Mechelen), ziet er een rap parkoers uit. De benen eens testen, nog iemand die meedoet?
 
Ik heb niet direct weet van zo'n sites, maar zou het geen idee zijn dat je eens een second opinion gaat vragen bij bvb Runner's Lab?
Ookal komen de schoenen niet van daar? Zou ik wel kunnen doen. Ga alvast eerst eens naar de winkel zelf om te zien wat ze kunnen doen.

Blijft me wel een raadsel. Bij de analyse zaten ze echt wel goed, en de scan was nagenoeg perfect en toch zie je dat die linkerkant volledig scheef trekt.
Onbewust compenseren door de shin splints paar weken terug? (waar ik nu amper nog iets van voel…)
 
Nope, loop de 40km KOTK met m'n werk.
Dan zien we je misschien daar! Je kunt de anderen herkennen aan hun BG-shirt :unsure:

Haaa die wou ik vorig jaar ook al doen maar kwam slecht uit misschien dit jaar wel eens op de agenda zetten. Zonder doel, gewoon een gezapige zondag.



Ik onthoud vooral dat het verschil tussen recreanten groot is :p
Om te weten of 1u38 bovengemiddeld is voor een recreant of niet, moet je toch gewoon maar naar de uitslag kijken. En dan zie je dat het inderdaad bovengemiddeld is voor een recreant. Da's toch gewoon een heel goeie prestatie.
 
Afgelopen zondag mijn eerste triatlon gedaan (1/8ste), het was ook de eerste keer dat ik ging lopen na het fietsen, ik was er dus wel wat benieuwd naar.

Finaal zeer goed meegevallen, het was alleen een verrassing dat het parcours 6km lang was ipv de vooropgestelde 5km, mijn beste 5k is 24:09, nu heb ik de 6km gelopen op 32:59, 5:29 gemiddeld en zeer constant kunnen houden qua tempo. Qua gevoel zat het ook goed, de eerste kilometer was pijnlijk maar daarna kon ik mooi in een ritme komen.

Sowieso moet de snelheid en de uithouding nog naar omhoog om competitief te worden, zeker bij het lopen, maar ik ga voor trage gestage vooruitgang :)
 
Terug
Bovenaan