Talent en genetische aanleg doen toch ook wel veel.
Heel vroeger dacht ik: Als ik maar hard genoeg train dan kan in met beste vriend, Piet volgen op de HM.
Pïet liep mij er meteen af en ik zag hem nooit meer terug.
Bleek dat hij gemiddeld 20km/week te trainen en ik 60 km. Maar die noeste arbeid hielp gene zak tov zijn prestaties.
Het moet zijn maar wat is dan een recreant? ik zie mezelf zo'n tijd niet halen. Toch niet in afzienbare tijd.
Talent is zeker een factor die meespeelt. Maar net zozeer hoeveel je er voor over hebt.
Het niveau dat iedereen bereikt zonder “veel” moeite te doen is verschillend. Maar vanaf een bepaald niveau moet je echt uw leven aanpassen om nog te verbeteren.
Denk maar aan voeding dat je moet optimaliseren, de balans rust en training onder controle houden, u meer pushen tijdens training, steeds maar weer dat lichaam prikkelen, dat lopen aanvullen met andere sporten die minder belastend zijn, core stability, mobility en kracht gewoon inherent deel laten uitmaken van uw werkschema en gewoon algeheel er meer tijd voor insteken.
Er is al veel vooruitgang te boeken met iets gerichter, consequenter te trainen en gewicht te verliezen. Nog maar simpel 10kg verliezen is al een immens vershil en zal u vleugels geven.
Veel lopen en dan nog altijd aan de zwaardere kant zijn heb je uiteindelijk zelf in de hand.
Niks komt uiteindelijk voor niks.
Maar tussen een recreant die probeert om op zijn voeding te letten, consequent probeert te trainen en die enig belang hecht aan zijn lichaam en een professioneel atleet is wel nog een groot verschil.
Mensen zijn daar soms verward over. Waarom eet je niet die portie friet of waarom drink je niet die 2de duvel, je bent toch geen prof?
Je mag toch ook nog plezier hebben van het leven, genieten van het leven.
Ja ik geniet van een halve marathon te kunnen lopen onder de 1u40 en dat de dokter niet komt zeggen dat ik overgewicht heb en mijn cholesterol in de risicozone zit.
En een halve marathon in 1u40 is voor iedereen haalbaar. Maar sommige zullen er iets meer voor moeten doen dan andere.
Als ik vraag wie doet er allemaal voor hij gaat lopen activatieoefeningen en na het lopen een routine voor wat stabiliteit. Het merendeel gaat zeggen dat ze dat niet doen.
Dan heb je ineens uw antwoord waar er al kan verbeterd worden. Dat is iets simpel maar als je dat consequent doet gedurende een half jaar ga je daar de vruchten van plukken. Dat kost een half uurtje meer tijd.