Algemene Loopthread

Ik loop ook 75K/week dezer dagen en ik kan ook geen 2K aan 4:00 🤷

Jij bent dan ook geen twintiger, en komt van massa's overwicht en vorig jaar toch een zware blessure? Of vergis ik me met iemand anders.

Nu goed, ik ga ervan uit dat de initiele post een kleine overdrijving bevat en als je eenmaal beide hun activiteiten en levenstijl vergelijkt, er snel duidelijke verschillen opduiken. Met "verkeerd lopen" heb ik het ook over het totaalpakket, waarover men reeds sprak de vorige pagina's, en niet enkel de wekelijkse afstand.
 
Jij bent dan ook geen twintiger
Waar de echte grens ligt tussen talent en genetische aanleg, is onmogelijk te bepalen, denk ik? Maar het zal op de kortere afstand inderdaad zo rond 4:00/km liggen ruw geschat. Vanaf dat de afstanden langer worden, loopt dat gestaag op.

Uit eigen ervaring: Toen ik 6 dagen op 7 - gemiddeld 10u per dag (overuren en echt zot), ging orderpicken toen ik 29 was (in 2004), liep ik over 4.5km - 18,5 minuten rond de veste in Lier (4:06 sec/km), een tijd die ik nadien nooit meer heb gelopen. Toen woog ik ook amper 57kg voor 1u84 (BMI = 17 - wat niet gezond is maar dat is wat die job met je doet).

Had ik toen sneller kunnen gelopen hebben dan 4:00 had ik echt alles eruit geperst? Ja, maar zoveel overschot had ik niet aan dat tempo - ik heb toen wel mijne maat geklopt die er 19,5 minuten over deed :tongue:

Als je het talent én de genen niet hebt, dat is het gewoon allemaal niet zo evident.
 
Laatst bewerkt:
Volume zorgt niet voor snelheid maar voor uithouding. En natuurlijk speelt genetica een zeer grote rol. Anders liepen we allemaal 1:59 op de marathon :D

Goh, en al die websites en videos dan die beweren dat door veel traag te lopen en dat af te wisselen met intervals etc, je juist sneller wordt? Allemaal quatsch? Je moet sowieso een bepaald volume lopen om sneller te worden, maar het is hoe je dat volume indeeld dat invloed uitoefent of je enkel je uithouding traint of ook je snelheid.
Dat genetica een rol speelt voor toptijden op de marathon, ja. Dat genetica een rol speelt voor een middelmatige snelheid op een heel korte afstand? Twijfelachtig. Toch niet in deze context. Uiteraard gaan zieke/gehandicapte mensen niet die snelheid halen. Maar we hebben het hier over een gezonde twintiger.

De reden waarom ik dat nogal vrij moeilijk geloof en het eerder bezie als een soort overdrijving om een punt te maken, is omdat ik zelf als twintiger die maar 20 km per week liep voor een paar maanden, toch een wedstrijd van 5 km liep in 20:59, ofte 4:12 per km. Voor 5 km, niet 500 meter. Dit terwijl ik kampte met (licht) overgewicht (BMI van 22, de manboobs zijn vrij zichtbaar op de foto's), 3-5 keer per week ging zuipen en de avond voordien nog tot 02h 's nachts op cafe zat en maar 5 uur geslapen had. En ik ben super average op zijn best.

Daarom dat ik zei, als iemand als gezonde twintiger veel volume loopt (hij loopt blijkbaar evenveel als iemand die oefent voor sub 3h op marathon) en toch geen 4 min/km kan doen voor ocharme 2 minuutjes, dan traint hij gewoon verkeerd. Of heeft een ongezonde levenstijl en probeert dat te compenseren door elke dag te lopen, zoals ik in mijn 20'er jaren...

Edit: Iemand postte enkele weken een link naar een twitter van een bepaalde persoon die stelde dat elke gezonde persoon een marathon kan lopen, maar je moet wel gezond leven en doeltreffend trainen. Is ook hier wel van toepassing.
 
De reden waarom ik dat nogal vrij moeilijk geloof en het eerder bezie als een soort overdrijving om een punt te maken, is omdat ik zelf als twintiger die maar 20 km per week liep voor een paar maanden, toch een wedstrijd van 5 km liep in 20:59, ofte 4:12 per km. Voor 5 km, niet 500 meter. Dit terwijl ik kampte met (licht) overgewicht (BMI van 22, de manboobs zijn vrij zichtbaar op de foto's), 3-5 keer per week ging zuipen en de avond voordien nog tot 02h 's nachts op cafe zat en maar 5 uur geslapen had. En ik ben super average op zijn best.
Echt niet mee eens met die laatste.

Dus jij met uw BMI van 22, helemaal ladderzat, met wallen onder uw ogen, kon als twintiger met amper 20km / week even snel lopen als mijzelf, terwijl ik in die tijd -als magere sprinkhaan met een BMI van 17, 6 dagen per week een marathon ging snelwandelen (totale afstand 200+ km aan een hoog wandeltempo) + tegelijkertijd zware palletten meezeulde onderweg. En je verklaart dan nog even doodleuk dat je 'average bob' bent als loper. Hmmm ...

Wat ben ik dan? Die gehandicapte met ne scheve voet of zo? :tongue:

Hey ik geloof allemaal wat je zegt hoor daar niet van, maar dat laatste ??? Je onderschat jijzelf hier toch echt wel heel hard hoor. De helft van de lopers, die ik hier zie posten beweren géén 4 min/km te kunnen lopen als twintiger, maar jij als 'gemiddelde' loper wel? Dat moeten hier dan allemaal héél slechte lopers zijn niet ??? ;)

Het is niet omdat 80% tijdens loopwedstrijden sneller loopt dan jijzelf, dat je daarom average bob bent. De BESTE stuurlui staan namelijk aan wal. ;)
 
Als KOTK nu zondag gepasseerd is, ga ik nog eens een all-out 5K doen. Eens zien wat 20 weken marathon oplevert op de korte afstand. Ik voorspel weinig indrukwekkends eigenlijk, toen ik net begonnen was met lopen was de 5K in 20min een doel waar ik mijn zinnen opgezet had maar het werd al heel snel duidelijk dat voor mij persoonlijk lang lopen vlotter ging dan snel lopen.

Het 20min doel werd al snel opgeborgen en het dichtst dat ik geraakt ben was 4:59, niet echt om naar huis te schrijven. Vandaag de dag zie ik me eerder een ultra op het gemak doen, dan een snelle 5K.
 
Vandaag de dag zie ik me eerder een ultra op het gemak doen, dan een snelle 5K
Wat dan ook gewoon veel leuker is!
Nee nee, iedereen moet doen wat hij wilt, maar zelf ben ik ook totaal geen snelle loper. Eenmaal in het rood zit ik direct aan m'n limiet. M'n lactaat curve is dan ook redelijk plat en dan quasi recht omhoog. Ideaal voor lange lopen!
 
Volume zorgt niet voor snelheid maar voor uithouding. En natuurlijk speelt genetica een zeer grote rol. Anders liepen we allemaal 1:59 op de marathon :D

Iets helemaal anders jongens en meisjes, het is weer van dat

Bekijk bijlage 17906
Yes, volop aant volgen momenteel. Thomas Van Woensel is een goede kennis van mij, benieuwd hoe ver hij gaat geraken!

On another note, nog 3 weken te gaan tot mijn eerste marathon. Dit weekend 30 km gedaan en ik heb het gevoel dat ik er wel redelijk klaar voor ben. Binnen de 4u finishen was het oorsponkelijke doel 4 maanden geleden, maar ondertussen wel ontdekt dat 4u15 realistischer zal zijn. We zien wel waar we uitkomen, uitlopen is het voornaamste!

Had wel gedacht dat ik tijdens het trainen ook wel wat kilo’s zou verliezen, maar helaas zit men gewicht nog op hetzelfde niveau als ervoor. :(
 
Yes, volop aant volgen momenteel. Thomas Van Woensel is een goede kennis van mij, benieuwd hoe ver hij gaat geraken!

On another note, nog 3 weken te gaan tot mijn eerste marathon. Dit weekend 30 km gedaan en ik heb het gevoel dat ik er wel redelijk klaar voor ben. Binnen de 4u finishen was het oorsponkelijke doel 4 maanden geleden, maar ondertussen wel ontdekt dat 4u15 realistischer zal zijn. We zien wel waar we uitkomen, uitlopen is het voornaamste!

Had wel gedacht dat ik tijdens het trainen ook wel wat kilo’s zou verliezen, maar helaas zit men gewicht nog op hetzelfde niveau als ervoor. :(

Als je die 30km goed verteerd hebt komt dat zeker goed. Gewoon je tempo houden waarvoor je getraind hebt en niet te zot starten. Ik zou wel op voorhand je tempo vastleggen tussen 4u en 4u15 is nogal een stevig verschil in tempo.
 
Goh, en al die websites en videos dan die beweren dat door veel traag te lopen en dat af te wisselen met intervals etc, je juist sneller wordt? Allemaal quatsch? Je moet sowieso een bepaald volume lopen om sneller te worden, maar het is hoe je dat volume indeeld dat invloed uitoefent of je enkel je uithouding traint of ook je snelheid.
Het is relatief: Met volume train je uithouding, geen snelheid. Dat klopt tot op zekere hoogte. Maar de snelheid die je leert aan te houden met je uithouding, is voldoende voor héél veel mensen om héél veel beter te worden. En dus snelle rop de 5K.

Ik heb het nog al gezegd, alle wedstrijden boven 3km worden beschouwd als "lange afstand", hè. Dat is duurloop. Alleen daaronder is het snelheid. Dus ja, met veel volume ga je niet (veel) sneller worden op de 100m. Maar je gaat je snelheid van de 100m voor je volumetraining misschien wel plots 5km kunnen doortrekken. Dus op de 5km word je véél sneller, zonder dat je échte pure sprintsnelheid omhoog is gegaan.

Voor de rest met je eens dat je verkeerd traint als je geen 500m à 4:00km kunt lopen, met een weekvolume van 75km. Misschien loopt de sub 3u00-marathoner wel maar een weekvolume van 15km :D

Als KOTK nu zondag gepasseerd is, ga ik nog eens een all-out 5K doen. Eens zien wat 20 weken marathon oplevert op de korte afstand. Ik voorspel weinig indrukwekkends eigenlijk, toen ik net begonnen was met lopen was de 5K in 20min een doel waar ik mijn zinnen opgezet had maar het werd al heel snel duidelijk dat voor mij persoonlijk lang lopen vlotter ging dan snel lopen.

Het 20min doel werd al snel opgeborgen en het dichtst dat ik geraakt ben was 4:59, niet echt om naar huis te schrijven. Vandaag de dag zie ik me eerder een ultra op het gemak doen, dan een snelle 5K.
Onze laatste 5 aan 4:30? :p
 
Eerste 10km sowieso vol doortrekken, moet bij de eerste 10 doorkomen na de eerste ronde. Om dan loeiend als een koe over de streep te komen en @Vlitser te laten aanklampen, komt helemaal goed.
Haha, bereid je maar voor dat we de 2de ronde heel de tijd ingehaald zullen worden é ;)
 
Nog 15 lopers zijn bezig aan ronde 3 .. Sabbe zag er nog wel fris uit en is dus nog in de running. De andere Belg heeft helaas moeten opgeven.
Het hoogste aantal sinds 2001 in ronde 3. Het lijkt erop dat er dit jaar veel kans is dat iemand het gaat halen, als de weersomstandigheden goed blijven?
 
Laatst bewerkt:
Nog 15 lopers zijn bezig aan ronde 3 .. Sabbe zag er nog wel fris uit en is dus nog in de running. De andere Belg heeft helaas moeten opgeven.

Via een whatsapp groep bericht gekregen van die Thomas:
Helaas handdoek in de ring moeten
goeien. Ben echt helemaal kapot. Kreeg
niets meer binnen, zwalpend naar boven,
kotsmisselijk. Heb echt alles geprobeerd
om het tij te doen keren maar ben echt
op, verschillende keren geprobeerd
om te slapen tegen een boom maar
helaas. Absoluut niet waarvoor ik kwam,
maar het zij zo. Barkley is echt extreem
zwaar en alles moet meezitten om
een goed resultaat hier neer te zetten.
Teleurstellend overheerst, maar absoluut
dikke bedankt aan iedereen om te
steunen.
 
Terug
Bovenaan